Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rejsepass i Danmark

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Rejsepass i Danmark

Kanske av något intresse för den som vill resa i Danmark i sommar.
    Bara ett begränsat antal .
    https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyh...-med-rejsepas/
    Kan ju även vara en billig t.o.r resa genom Danmark följt av €9-kort i Tyskland

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Rejsepass i Danmark

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kanske av något intresse för den som vill resa i Danmark i sommar.
    Bara ett begränsat antal .
    https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyh...-med-rejsepas/
    Kan ju även vara en billig t.o.r resa genom Danmark följt av €9-kort i Tyskland
    Men bara om man har nemID? Eller vad menar de?
    Har Danmark något undantag från den där regeln att nationella rabatter ska gälla alla?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Men bara om man har nemID? Eller vad menar de?
    Har Danmark något undantag från den där regeln att nationella rabatter ska gälla alla?
    Det är nog så att man kringgår den regeln genom att i princip bara göra det möjligt för danskar att köpa. I teorin är det dock tillgängligt för alla, förutsatt att man skaffar nemID, vilket förmodligen kräver danskt personnummer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förra året krävdes inget NemID. Jag gissar på att det inte krävs i år heller. Den enda texten som hänvisar till det är om man behöver hjälp av personal, och då är texten "Vær opmærksom på, at du selv skal medbringe et betalingskort samt NemID/MitID, der på forhånd skal være sat op til onlinekøb." Detta tolkar jag som "Se till att ha ett betalkort som du kan använda online, t.ex. med 'Verified by Visa' (eller vad det nu heter och motsvarande hos Mastercard)", och som med kort utgivna i Sverige normalt innebär inloggning med mobilt bankID, men med danska kort normalt görs på "samma" sätt, fast med NemID (eller numera MitID som håller på att ersätta NemID).

Senast redigerat av linlars den 2022-05-21 klockan 21:18:16.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Förra året krävdes inget NemID. Jag gissar på att det inte krävs i år heller. Den enda texten som hänvisar till det är om man behöver hjälp av personal, och då är texten "Vær opmærksom på, at du selv skal medbringe et betalingskort samt NemID/MitID, der på forhånd skal være sat op til onlinekøb." Detta tolkar jag som "Se till att ha ett betalkort som du kan använda online, t.ex. med 'Verified by Visa' (eller vad det nu heter och motsvarande hos Mastercard)", och som med kort utgivna i Sverige normalt innebär inloggning med mobilt bankID, men med danska kort normalt görs på "samma" sätt, fast med NemID (eller numera MitID som håller på att ersätta NemID).
    Ok, funderade om det kunde vara nåt sånt men det var ju inte supertydligt

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är nog så att man kringgår den regeln genom att i princip bara göra det möjligt för danskar att köpa. I teorin är det dock tillgängligt för alla, förutsatt att man skaffar nemID, vilket förmodligen kräver danskt personnummer.
    Det er vel omtrent som at man kun kan kjøpe billetter med SJ Prio poeng online om man har svenskt bank id. (går riktignok dersom man kontakter per telefon, men ikke online)

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Jag trodde att det laddas på ett Rejsekort, om man vill beställa ett sådant måste man ha NemID. Däremot kan man köpa det över disk utan NemID. I så fall blir gången att man måste skaffa ett Rejsekort över disk, sedan kan man ladda det med ett Rejsepas online.

Eller är Rejsepas ett helt annat kort?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag trodde att det laddas på ett Rejsekort, om man vill beställa ett sådant måste man ha NemID. Däremot kan man köpa det över disk utan NemID. I så fall blir gången att man måste skaffa ett Rejsekort över disk, sedan kan man ladda det med ett Rejsepas online.

Eller är Rejsepas ett helt annat kort?
    Det är nog inte ett kort.
    2020 gällde detta - förmodligen även i år:
    Billetten købes som en print-selv-billet på DSB’s hjemmeside, og den vil gælde til alle offentlige kollektive transportformer (DSB- og Arriva-tog, bus, metro, lokaltog og letbane).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •