Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dieselfordon inom Krösatågen

Dieselfordon inom Krösatågen

Nu när f d Kustpilen ingår i Krösatågssystemet utökas samarbetet mellan systemen något.

Den 4 maj hämtade jag Y31 1423 i Linköping. Den behövde akut besöka verkstad så Nässjö var närmast.

Någon dag senare provkördes Y32 1409 till Grimstorp. Det har inte med f d Kustpilen att göra...

Jag har påbörjat utbildning på Y2. Kursen är inte klar än men det känns bra! Kalmar och Blomstermåla förra veckan.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / SJ
    http://lindman.dk

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Dieselfordon inom Krösatågen

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    .

Lindman
    Man ser fortfarande den borttagna texten på sidan där det tidigare har stått just Kustpilen

Är det punktering på gummiringen (bälgen) i fronten? Eller är det bara dåligt med luft vid fototillfället?

Det kan bli punktering. Jag pratade om den saken för en tid sedan med tågpersonal hos DSB. Vi pratade då om alla tågsätt med denna front, dvs IC3, IR4 och Öresundstågen. Där säger de att vid punktering får inte bälgen användas, dvs genomgång får inte vara öppen för resenärer. Vid punktering har man genomgången helt stängd. Jag tror att detta är lika hårt styrt även i Sverige

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Man ser fortfarande den borttagna texten på sidan där det tidigare har stått just Kustpilen

Är det punktering på gummiringen (bälgen) i fronten? Eller är det bara dåligt med luft vid fototillfället?

Det kan bli punktering. Jag pratade om den saken för en tid sedan med tågpersonal hos DSB. Vi pratade då om alla tågsätt med denna front, dvs IC3, IR4 och Öresundstågen. Där säger de att vid punktering får inte bälgen användas, dvs genomgång får inte vara öppen för resenärer. Vid punktering har man genomgången helt stängd. Jag tror att detta är lika hårt styrt även i Sverige
    Det lär nog inte finnas någon anledning till att täta ett eventuellt luftläckage på en svensk Y2 enär de aldrig körs i multipel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sveriges klart bekvämaste tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fisken Visa inlägg
    Kan verkligen intygas, finns inget som kan komma upp i dess nivå. Palle i Vika med 23 år som förare och teknisk rådgivare (Tråd) bakom spakarna. Numera licensierad pensionär dags för kvällsfikat.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Fisken Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Kan verkligen intygas, finns inget som kan komma upp i dess nivå. Palle i Vika med 23 år som förare och teknisk rådgivare (Tråd) bakom spakarna. Numera licensierad pensionär dags för kvällsfikat.
    Håller med helt! jag tycker de är finare än X2 och jag vet att det är fler som tycker samma sak. När tågen var nya och rullade i Skåne och Blekinge var det många som jämförde dessa med X2-tågen och såväl personal som resenärer tyckte ofta att dessa var finare och hade högre komfort än X2-tågen. Det var inte ovanligt heller att folk kunde jämföra, då de kunde byta mellan X2 och Y2 i t ex Hässleholm.

Jag upplevde att de här Y2-tågen många gånger också hade mer genomtänkta lösningar i inredningen än X2. Som automatiska dörrar till toaletterna eller de smäckra fotocellsstyrda dubbeldörrarna i genomgångarna och mellan avdelningarna som känns mer genomtänkta än de klumpiga dörrar som sitter i X2 osv. Trots att X2 och Y2 är produkter av samma tid så måste jag säga att lösningarna i Y2 känns modernare än i X2.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Håller med helt! jag tycker de är finare än X2 och jag vet att det är fler som tycker samma sak. När tågen var nya och rullade i Skåne och Blekinge var det många som jämförde dessa med X2-tågen och såväl personal som resenärer tyckte ofta att dessa var finare och hade högre komfort än X2-tågen. Det var inte ovanligt heller att folk kunde jämföra, då de kunde byta mellan X2 och Y2 i t ex Hässleholm.

Jag upplevde att de här Y2-tågen många gånger också hade mer genomtänkta lösningar i inredningen än X2. Som automatiska dörrar till toaletterna eller de smäckra fotocellsstyrda dubbeldörrarna i genomgångarna och mellan avdelningarna som känns mer genomtänkta än de klumpiga dörrar som sitter i X2 osv. Trots att X2 och Y2 är produkter av samma tid så måste jag säga att lösningarna i Y2 känns modernare än i X2.
    Mycket av utformningen och lösningarna i X2 är uppenbart präglad av tidigare svenska konstruktioner, såsom 80-talsvagnarna och Rc. IC3 var en hundra procent nyutvecklad och helt revolutionerande produkt med nytänk rakt igenom.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •