Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ny rekordsommar på svenska spår?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ny rekordsommar på svenska spår?

Mycket pekar mot en rekordsommar för persontågstrafiken i Sverige.
    SJ, Vy Tåg, MTRX, Snälltåget och Flixtrain rapporterar fler bokningar än inför sommaren 2021 och SJ tror på en ökning jämfört med rekordåret 2019.

https://jarnvagar.nu/manga-vill-aka-tag-i-sommar/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ny rekordsommar på svenska spår?

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    SJ, Vy Tåg, MTRX, Snälltåget och Flixtrain rapporterar fler bokningar än inför sommaren 2021 och SJ tror på en ökning jämfört med rekordåret 2019.

Låter som det kommer vara svårt att få plats på tågen de mer attraktiva tiderna under sommaren.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Hur ser det ut för Tågab?

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg

Och kaoset på Arlanda lär förstärka den trenden. Säkrast är dock som vanligt att förlita sig på egen bil. Tyvärr.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Och kaoset på Arlanda lär förstärka den trenden. Säkrast är dock som vanligt att förlita sig på egen bil. Tyvärr.
    Oavsett hur vi väljer att resa i sommar så får vi nog räkna med att det blir dyrare än vanligt.

Gjorde en hastig koll Malmö-Stockholm på måndag. Många fullbokade tåg (de jäkla lönsamma östgötarna? :) ) och tillgängliga priser 623kr på Snälltåget, samt ca 1.200kr SJ 2kl. Totalt 17 avgångar om jag räknat rätt.

Flyg 15 avgångar från 679kr till 3.179! Även BRA och SAS är enligt mina källor överrumplade över efterfrågan och nyanställer allt vad de kan. BRA flaggar även för behov av fler flygplan. I juni öppnar T4 på Arlanda igen. Fram till Swedavia utbildat och bemannat upp ”security” på Arlanda vill jag nog slå ett slag för Bromma. Där har jag slunkit igenom med bagage på 15 minuter i högtrafik med många resenärer.

Ryanair har jag inte kollat och vad resan med bil går på har jag ingen aning om.

Boka i tid är väl vad som gäller. Reste upp med Snälltåget i onsdags för 224kr (pensionär). Det var slutsålt men jag hade lyckats knipa en av de åtråvärda singelplatserna. De hade mycket att göra i krogen trots stundtals tre som hjälptes åt.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2022-05-21 klockan 19:27:30.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Oavsett hur vi väljer att resa i sommar så får vi nog räkna med att det blir dyrare än vanligt.

Gjorde en hastig koll Stockholm-Malmö på måndag. Många fullbokade tåg (de jäkla lönsamma östgötarna? 😅) och tillgängliga priser 623kr på Snälltåget, samt ca 1.200kr SJ 2kl. Totalt 17 avgångar om jag räknat rätt.

Flyg 15 avgångar från 679kr till 3.179! Även BRA och SAS är enligt mina källor överrumplade över efterfrågan och nyanställer allt vad de kan. BRA flaggar även för behov av fler flygplan. I juni öppnar T4 på Arlanda igen. Fram till Swedavia utbildat och bemannat upp ”security” på Arlanda vill jag nog slå ett slag för Bromma. Där har jag slunkit igenom med bagage på 15 minuter i högtrafik med många resenärer.

Ryanair har jag inte kollat och vad resan med bil går på har jag ingen aning om.

Boka i tid är väl vad som gäller. Reste upp med Snälltåget i onsdags för 224kr (pensionär). Det var slutsålt men jag hade lyckats knipa en av de åtråvärda singelplatserna. De hade mycket att göra i krogen trots stundtals tre som hjälptes åt.
    Ja, jag fortsätter undra varför Flix fortsätter köra Stockholm-Göteborg där det finns priskonkurrens och inte så många fullbokade tåg, i stället för att använda tåglägena de redan har från Uppsala/Stockholm till Malmö och utmana SJ och Snälltåget. Eller tror Flix att SJ i så fall skulle sänka priserna och flytta fordon till Södra Stam?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, jag fortsätter undra varför Flix fortsätter köra Stockholm-Göteborg där det finns priskonkurrens och inte så många fullbokade tåg, i stället för att använda tåglägena de redan har från Uppsala/Stockholm till Malmö och utmana SJ och Snälltåget. Eller tror Flix att SJ i så fall skulle sänka priserna och flytta fordon till Södra Stam?
    En orsak kan vara att i vart fall förarna som Hector har till Flixtågen är placerade i Göteborg. Och även om man skulle börja köra till Malmö krävs ju marknadsföring för att få resenärerna att hitta biljetterna. De flesta är ju inte så insatta i vilka som kör som vi här på postvagnen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •