Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Än en gång däran, bröder, ...: Plankorsningsolyckornas lösning! Igen...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Än en gång däran, bröder, ...: Plankorsningsolyckornas lösning! Igen...

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Sedan när är det olagligt att svara med i bilen inbyggd Handsfree?
    Sedan 2013-12-01, med följande undantag: ”… endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet”.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Den här tråden innehåller nu en hel del OT och är av den arten att den är nästan garanterad att spåra ur totalt.

Dessutom har en del inlägg skrivits med en grinig, avfärdande och allmänt otrevlig ton av en art som nästan aldrig leder till någon konstruktiv diskussion,
    fastän aktuell skribent uppenbarligen får ur sig någon galla som han samlat på sig. Det får vi väl leva med emellanåt.

Jag lämnar den öppen ett tag till, så får vi se om någon kan skriva något meningsfullt som åtminstone låtsas ha en vag koppling till den litterära men föga informativa rubriken.

M J / mod

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Den här tråden innehåller nu en hel del OT och är av den arten att den är nästan garanterad att spåra ur totalt.

Dessutom har en del inlägg skrivits med en grinig, avfärdande och allmänt otrevlig ton av en art som nästan aldrig leder till någon konstruktiv diskussion,
    fastän aktuell skribent uppenbarligen får ur sig någon galla som han samlat på sig. Det får vi väl leva med emellanåt.

Jag lämnar den öppen ett tag till, så får vi se om någon kan skriva något meningsfullt som åtminstone låtsas ha en vag koppling till den litterära men föga informativa rubriken.

M J / mod

Jag antar att du avser mig i det ovan skrivna. Synd om mina båda inlägg i denna tråd tolkas på det sättet.

För sisådär tjugo år sedan var jag ersättande adjungerad ledamot av Plankorsningsdelegationen. Denna bestod av två ledamöter från BV och två från VV. Dessutom fanns två adjungerade ledamöter, vilka kom från dåvarande Svenska Kommunförbundet och från dåvarande Storstockholms Lokaltrafik AB.

Plankorsningsdelegationens syfte var att vara ett forum för diskussioner inom branschen, men utan beslutsrätt. Hit kanaliserades tex allehanda förbättringsförslag rörande säkerheten vid plankorsningar.

Gång på gång kom uppfinnaren från Sundbyberg och ville presentera nya idéer eller nya vinkar på tidigare idéer. Naturligtvis handlade mycket om hur man kunde öka bilförares varseblivning. Eftersom olyckor inträffade vid såväl CD-anläggningar (ljud och ljus) som A-, AB- och B-anläggningar (olika varianter av bomanläggningar) stod det ju klart att i vissa situationer missade vägtrafikfordonsföraren varningen från vägskyddsanläggningarna. (Ja, det är otroligt sällan som vägskydden fallerar).

Lite sammantaget så ville "man" förstärka varseblivningen genom förse anläggningarna med extra många och ännu skarpare lampor. Sen kom insikten att om bilen höll (för) hög fart så kom varningen för sent (nåja, förvarningsmärken med e, två och tre streck står ju en bra bit ifrån själva plankorsningen). Då ville han från Sumpan sätta flash-ljus på alla tre varningsmärkena också. Sen kom nästa kille från Sumpan (många duktiga grabbar där!) och menade att man skulle förvarna med flash-ljus ännu tidigare längs vägen.

Nånstans satte sedan en tillfrågad beteendevetare från VV ner foten och sade att om bilföraren till slut skulle åka de sista kilometrarna genom en allé av skarpa blinkande flash-ljus så skulle budskapet redan ha trubbats av när plankorsningen uppnåddes.

Motsvarande diskussioner kom även att gälla för övergångsställen, öppningsbara broar, brandstationer mm, med samma slutsats.

En informell uppfattning i gruppen tror jag var att rollen som förare av vägfordon över ett par, tre generationer har förvandlats från ansvarsfullt uppdrag med särskild behörighet (körkortet) till en allmän mänsklig rättighet. Vi hade nog alla också uppfattningen att körskolorna numera inte lade särskilt mycket vikt vid momentet "korsa järnväg". Att sedan väldigt få av körkortstagarna själva har åkt tåg, eller själva har någon närmare uppfattning om tåg, storlekar och hastigheter, bidrar säkert också till orespekten för plankorsningar. För bilförarna är risken för plankorsningsolyckor lika abstrakt som risken att få en meteorit i huvudet.

Om orespekt för fällda bommar (avstånd mellan bil och tågets främsta fordon var ca 8-10 m, tågets hastighet ca 25-30 km/tim):
    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=105431

En parallell kan kanske vara den journalist (SVT?) som för ett par år sedan provkörde ett stort antal småvägar i mellansverige och sedan anklagade TRV för usel vägförvaltning eftersom det ju INTE PÅ NÅGON av vägarna var möjligt att hålla den skyltade hastigheten pga en massa kurvor mm. I ett filmat inslag såg man hur journalisten brände omkring på småvägar och försökte ta alla kurvor i den skyltade hastigheten. Och nej, det var inte första april....

Va? Ja, det här handlar om järnväg. Sånt som tjänstemännen i de banförvaltande organisationerna bekymrat diskuterar vid morronfikat.

(Ska jag berätta om den dagen då tjugofem baningenjörer av olika slag satt vid fikabordet med tårar i ögonen sedan två elvaåringar blivit påkörda av tåget vid en plankorsning med A-anläggning på en dubbelspårig sträcka? Oxå järnvägsrelaterat... ).

Till slut, en bra PV-diskussion om plankorsningar och ffa vägskyddsanläggningar:

https://postvagnen.com/forum/index.p...read&id=681320

Senast redigerat av Bobo L den 2022-05-22 klockan 11:12:17.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Sedan 2013-12-01, med följande undantag: ”… endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet”.
    Så om shabblar med någon i baksätet, eller i handsfree. Nä skulle inte tro det. I så fall skulle det inte installeras handsfree i ”alla” bilar idag. Det som avses är folk som sitter med luren i örat. Eller FaceTime med mobilen i handen.

Låt Tmy, Tmx, T43 och T44 åka till yttersta växeln i Nykroppa!

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Jag antar att du avser mig i det ovan skrivna. Synd om mina båda inlägg i denna tråd tolkas på det sättet.

https://postvagnen.com/forum/index.p...read&id=681320
    Inga specifika skribenter avses med ett inlägg som det ovan anförda, om jag vill påtala något för en specifik skribent så skriver jag PM, eller undantagsvis påpekar det riktat direkt i forumet.

(Sedan är det strängt taget ett regelbrott du begår, då synpunkter på moderering ska tas i PM till moderatorerna. Men det är ingen stor sak.)

M J / mod

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Appar är för lata 40-åriga barn som vill spela datorspel istället för att tänka och reflektera. Om man snabbt vill minska olyckorna så får man stänga alla korsningar där det körs över en viss fart, säg 70 km / tim, eller i övrigt dålig sikt och ersätta dem med tunnel/bro eller längsgående väg till befintlig säker överfart.
    Vilket inte är så enkelt som det låter, eftersom det oftast finns olika servitut på den här typen av plankorsningar.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Så om shabblar med någon i baksätet, eller i handsfree. Nä skulle inte tro det. I så fall skulle det inte installeras handsfree i ”alla” bilar idag. Det som avses är folk som sitter med luren i örat. Eller FaceTime med mobilen i handen.
    Nej, det förbudet infördes senare, närmare bestämt 2018-02-01.

Man får väl förmoda att Trafikverket, om inte annat genom något slags kontakt med Transportstyrelsen, kan få igenom ett undantag för den här appen, om den nu någonsin blir verklighet. Men rent generellt så är grundregeln att "användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning [får ske] endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet" vilket alltså i princip innebär ett hinder för en sån här app i dagens läge.

(PS: Det är förstås också möjligt att en sådan applikation kan komma att betraktas som något som förbättrar förandet av fordonet. Jag är dock skeptisk...)

Senast redigerat av JDS den 2022-05-22 klockan 19:01:36.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Vilket inte är så enkelt som det låter, eftersom det oftast finns olika servitut på den här typen av plankorsningar.
    Kanske inte heller svårt, om man inte med "svårt" avser dyrt och/eller tidsödande.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Nej, det förbudet infördes senare, närmare bestämt 2018-02-01.

Man får väl förmoda att Trafikverket, om inte annat genom något slags kontakt med Transportstyrelsen, kan få igenom ett undantag för den här appen, om den nu någonsin blir verklighet. Men rent generellt så är grundregeln att "användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning [får ske] endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet" vilket alltså i princip innebär ett hinder för en sån här app i dagens läge.

(PS: Det är förstås också möjligt att en sådan applikation kan komma att betraktas som något som förbättrar förandet av fordonet. Jag är dock skeptisk...)
    Låt mig först konstatera att jag anser att vägtrafikens korsande av järnväg i plankorsning har en uppenbar järnvägsanknytning.

Sedan får man väl säga att är det tillåtet att använda mobilens GPS för framförande av fordon borde även en app som denna kunna tillåtas, men jag tror inte att det är problemet.

Om den ändå inte skulle tillåtas vore det ju en välgärning att vägtrafikanten stannade på lämplig plats innan plankorsningen och vid stillastående kontrollerade om tåg nalkas.

Frågan är dock fortfarande om den kan göras så pålitlig att den duger. En viktig felkälla som måste undanröjas är att mobilen kan ha "slocknat" p g a batteribrist, därav behovet av att stanna eller använda mobilens GPS.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, nu är den slutliga lösningen på olyckor vid plankorsningar framtagen, en gång för alla! Igen...

https://www.nyteknik.se/fordon/gps-p...ningar-7033341

(Publicerad idag)
    Toppen!!!!!! man tar bort biljettautomaterna så att det bara ska gå att köpa biljetter via mobilen och vi som fick problem med synen efter Coronan och inte kan använda mobilen har inte längre tillgång till tåget och verkar inte längre vara välkomna som tåg resenärer.
    Verkar som om banverket vill slippa dyra planskilda korsningar, slopar bommar och varningsljus. Istället kommer det att finnas en app i mobilen söm ska ersätta planskilda korsningar, bommar och varningsljus. Funkar inte appen får folk skylla sig själv om det inträffar en olycka.
    Själv skulle jag vilja ha en kraftig gul lampa vid varje station som blinkade gult om Sj appen inte fungerade och folk inte kunde köpa eller visa biljetten på tåget. Skulle vara kul att åka förbi stationen och tuta och vinka åt folk som står på plattformen utan giltig biljett! Särskilt om jag får låna en gammal diesel Mercedes 220 sl från 50 talet som lämnar dieselrök eftersig och som ser ut som svallvågen efter en båt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ska man vara petig var det inte kontosaldona som var fel. Utan presentationen av dessa i externa system.
    Hur vet vi det?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Särskilt om jag får låna en gammal diesel Mercedes 220 sl från 50 talet som lämnar dieselrök eftersig och som ser ut som svallvågen efter en båt.
    Måsvingarna har man ju hört talas om, men en merca som ser ut som en svallvåg?!? Intressant! Jag vill ha en som ser ut som fågelkvitter

Förstår inte riktigt hur du får in biljetterna i sammanhanget. Men jag konstaterar att du har lyckats använda någon sorts skrivmaskin för att göra inlägget; den kan du ju ha med dig i folkabussen när du är ute med tantvännerna och nattsuddar! Och om du då installerar tågvarnings-programmet på den så är ju din lycka gjord

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Om man ska utforma en app för obevakade övergångar bör en strategi vara att standardläget för appen är att ett tåg kommer mot övergången och att den enbart ger en signal när appen kan konstatera med säkerhet att inga tåg annalkas. Detta kan exempelvis utföras genom att appen kontrollera utifrån tillgängliga databaser att bevakningssträckan är fri och ger en positiv ljudsignal om bevakningssträckan är fri. Om bevakningssträckan inte skulle vara fri gör appen ingenting.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Om man ska utforma en app för obevakade övergångar bör en strategi vara att standardläget för appen är att ett tåg kommer mot övergången och att den enbart ger en signal när appen kan konstatera med säkerhet att inga tåg annalkas. Detta kan exempelvis utföras genom att appen kontrollera utifrån tillgängliga databaser att bevakningssträckan är fri och ger en positiv ljudsignal om bevakningssträckan är fri. Om bevakningssträckan inte skulle vara fri gör appen ingenting.

Hälsningar
    Axel L
    I så fall är den ju varken lättare att förstå eller till mer hjälp än den hittillsvarande s k enkla ljussignalen (ägovägssignalen).

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

I så fall är den ju varken lättare att förstå eller till mer hjälp än den hittillsvarande s k enkla ljussignalen (ägovägssignalen).
    Den stora fördelen är att den förhoppningsvis inte ger ett felaktigt besked (att det inte kommer tåg) beroende på lågt stående sol.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant! Jag vill ha en som ser ut som fågelkvitter

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ja, nu är den slutliga lösningen på olyckor vid plankorsningar framtagen, en gång för alla! Igen...

https://www.nyteknik.se/fordon/gps-p...ningar-7033341

(Publicerad idag)
    Man får kanske be om att den anger tågnummer och operatör också, detta för tågfotografernas glädje.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Det blir något lättare att förstå genom att indikeringen kommer enbart att äga rum då de är säkert att passera. Om appen inte säger någonting kan man antingen förutsätta att appen inte fungerar eller att en viss fara råder och att man därmed är extra försiktig vid passage av plankorsningen.

Utöver detta är lösningen dessutom felsäker utifrån den aspekt att den alltid kommer att varna bortsett från de fall då appen har försäkrat sig att det är säkert att passera övergången utan någon fara.

Det skulle dessutom vara fullt möjligt att göra budskapet från appen ännu tydligare genom att använda en positivt ljudindikation (med andra ord inte tonen F1 från ATC-panelen eller sirenen för överhastighet med ETCS utrustning).

Hälsningar
    Axel L

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •