Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Fem BFS9 till skrot imorgon onsdag

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Fem BFS9 till skrot imorgon onsdag

Imorgon körs fem av SJs BFS9-vagnar från Hagalund till Kristinehamn för vidarebefordran Nykroppa och skrotning. Tåget heter 85173 och kommer bestå av någon Rc6 samt BFS9 5215, 5304, 5230, 5294 och 5228 om inget ändras under natten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fem BFS9 till skrot imorgon onsdag

Är detta de första 80-talsvagnarna som skrotas? Förutom eventuellt olycks-/krockskadade

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av nisso Visa inlägg
    Är detta de första 80-talsvagnarna som skrotas? Förutom eventuellt olycks-/krockskadade
    Länk till två år gammal tråd i gamla Postvagnen:

http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=960470

(Vet ej om något mer har hänt under mellantiden, eller om några vagnar missades i tråden den gången.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trist för det behövs förhoppningsvis fler sov- och liggvagnar som de kunde passa till.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Trist för det behövs förhoppningsvis fler sov- och liggvagnar som de kunde passa till.
    Dock torde det vara betydligt lämpligare att i så fall handla upp helt nya sov- och ligg-vagnar. Har man råd med andra nya fordon har man råd även med det.
    Dessutom kommer ju leveranserna av ER1 (och ev ER2) närmare, så om 2-3 år finns säkert ett par hundra vagnar lediga, de flesta i mycket bättre skick än dessa 5 rostburkar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Dock torde det vara betydligt lämpligare att i så fall handla upp helt nya sov- och ligg-vagnar. Har man råd med andra nya fordon har man råd även med det.
    Dessutom kommer ju leveranserna av ER1 (och ev ER2) närmare, så om 2-3 år finns säkert ett par hundra vagnar lediga, de flesta i mycket bättre skick än dessa 5 rostburkar.
    Jag är inte alls säker på att det är billigare att köpa nytt utan bygga om övertaliga 80-talsvagnar istället! Både nya liggvagnar och sovvagnar vore väl önskvärt och med den efterfrågan som nu är och ökar med nattåg så kan man ju fundera på olika affärsmöjligheter. Att köpa nytt kan ju vara intressant om man vill köra nattåg utomlands någonstans för då funkar ju inte 80-talsvaganr så långt förutom Oslo!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Jag är inte alls säker på att det är billigare att köpa nytt utan bygga om övertaliga 80-talsvagnar istället! Både nya liggvagnar och sovvagnar vore väl önskvärt och med den efterfrågan som nu är och ökar med nattåg så kan man ju fundera på olika affärsmöjligheter. Att köpa nytt kan ju vara intressant om man vill köra nattåg utomlands någonstans för då funkar ju inte 80-talsvaganr så långt förutom Oslo!
    Jag kan inte se att jag skrev att det skulle vara billigare att köpa nytt. Lämpligt, skrev jag...
    Man kan ju oftast få en bättre produkt om man konstruerar den från grunden, utan att vara uppbunden av en äldre konstruktions måsten.
    Men allt detta bygger ju på affärsmässiga beslut, som ju någon gång måste tas.
    Att bara hela tiden titta på gamla grejer tror inte jag är någon bra affärspolitk. F.ö. måste det ju finnas en orsak till att man väljer att skrota dessa 5 vagnar istället föra att rusta upp dem till något liknande BF7, samtidigt som man bygger om andra vagnar till BF8.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tragiskt, de hade behövts i Uppsala-trafiken.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Tragiskt, de hade behövts i Uppsala-trafiken.
    Varför det.? Finns ju vagnar så det räcker där redan.
    Brister finns på andra ställen möjligen, men verkar ju fungera bra ändå.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Varför det.? Finns ju vagnar så det räcker där redan.
    Brister finns på andra ställen möjligen, men verkar ju fungera bra ändå.
    Nej, det gör det inte. Det räcker inte på långa vägar. Kan rekommendera ett besök i gruppen Uppsalapendlarna på Facebook. Det är ståplats i princip dagligen i såväl loktåg som dubbeldäckare. Dessa nyheter kommer inte gå hem väl hos dem.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Nej, det gör det inte. Det räcker inte på långa vägar. Kan rekommendera ett besök i gruppen Uppsalapendlarna på Facebook. Det är ståplats i princip dagligen i såväl loktåg som dubbeldäckare. Dessa nyheter kommer inte gå hem väl hos dem.
    Eftersom en stor del av ytan i BFS9 upptas av kiosk, expressgodsutrymme, tjänstekupé och toaletter så är det i princip en halv vagn.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Eftersom en stor del av ytan i BFS9 upptas av kiosk, expressgodsutrymme, tjänstekupé och toaletter så är det i princip en halv vagn.
    När tågen till Uppsala består av 6 vagnar i rusningstrafik så kan jag se åtminstone fyra anledningar att koppla in dem även om de inte är optimala. Självklart inte på långa vägar tillräckliga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Glöm nattåg med den smala UIC-profilen. Medellängden har ökat kraftigt med åren och det är inte kul att sova i en kort bädd. TSD:er konserverar smala lastprofiler vilket skadar järnvägens konkurrenskraft. Jämför med personbilar och flygplan som blir allt bredare. Nej, skynda på att få till lastprofil C i Sverige och in till Oslo och Narvik samt bygg rymliga tvåvåningssovvagnar istället. Tänk nytt!

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-04-25 klockan 22:02:32.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Det var ju ett synnerligen förutsägbart svar ja...
    Märkligt nog så ser man väldigt sällan dessa tåg om man tittar på den utifrån då de passerar Karlberg eller Norrabantorget, där jag ju rätt ofta vistas.
    10-vagnarståg för det mesta och oftast ganska glest besatt. Inte heller brukar det vara så väldigt trångt på de Uppsalapendlar jag själv kör, visserligen bara med X40 på årets turlista, men sällan fyller man 6 vagnar X40, trotts rusningstid.

Så antignen åker resenärerna inte när de stora tågen går, eller så går de stora tågen vid fel tillfälle. Kanske resenärerna skulle behöva anpassa sej lite de med... Fast så får man ju inte såklart. Att resurserna än så länge råkar vara lite begränsade, de är inget som bryr sig om.

1. Klass
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Rasmus Axelsson Visa inlägg
    Imorgon körs fem av SJs BFS9-vagnar från Hagalund till Kristinehamn för vidarebefordran Nykroppa och skrotning. Tåget heter 85173 och kommer bestå av någon Rc6 samt BFS9 5215, 5304, 5230, 5294 och 5228 om inget ändras under natten.
    Jag är ju inte på långa (järn)vägar någon expert i ämnet, men när jag jämför kioskdelen i Tågabs från vanlig kupé lätt modifierad 60-talsvagn med dessa åttiotals-kiosker, så måste nog jämförelsen utfalla till åttiotalsvagnarnas fördel, åtminstone vad just kioskdelen beträffar. - Sedan är sittkomforten förvisso bättre i sextiotalsvagnarna. Får då bli en avvägning mellan sittkomfort/kioskdel.

Jag hoppas då att Tågab har gjort denna avvägning innan dessa vagnar skickades till skrot. För Tågab måste väl rimligen ha fått erbjudande att köpa dem? Som jag ser det kunde de nog ha utgjort ett välkommet tillskott i Tågabs vagnflotta. Vore intressant att höra om just denna Tågabs avvägning.

- Hade igår "förmånen" åka med MTR. Dess sittkomfort liknar tror jag 3 klass träbänkar, dvs. sannolikt långt sämre än tom. 40-talsvagnar - för att inte tala om BFS9. Dessutom en myckenhet skak och skrammel hela vägen från Cst t G - jämfört med X2 som går som på moln. BFS9 kommer inte långt efter ...

För övrigt anser jag att MTR betyder "motortralla". Något som MTR åtminstone i mina ögon och sittkomforts-sensorer bevisade i går

Nja, jag är således skeptisk. Både till MTR och till skrotningen av BFS9 ...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Märkligt nog så ser man väldigt sällan dessa tåg om man tittar på den utifrån då de passerar Karlberg eller Norrabantorget, där jag ju rätt ofta vistas.
    10-vagnarståg för det mesta och oftast ganska glest besatt. Inte heller brukar det vara så väldigt trångt på de Uppsalapendlar jag själv kör, visserligen bara med X40 på årets turlista, men sällan fyller man 6 vagnar X40, trotts rusningstid.

Så antignen åker resenärerna inte när de stora tågen går, eller så går de stora tågen vid fel tillfälle. Kanske resenärerna skulle behöva anpassa sej lite de med... Fast så får man ju inte såklart. Att resurserna än så länge råkar vara lite begränsade, de är inget som bryr sig om.
    1. Det blev bättre efter att fler vagnar sattes in i januari och februari.

2. Ståplats drabbar främst Knivsta-resenärer i morgonrusningen i riktning mot Stockholm. Exempelvis tåg 887 från Uppsala 7.42. Loktåg, minns inte om det är sex eller sju vagnar i normalfallet. Det behövs en till, för på den avgången får en stor del av de som kliver på i Knivsta alltid stå.

3. I Uppsala kan man så klart välja tåg 815 som avgår 7.48 i stället, det är fyra minuter snabbare och ankommer således bara 2 minuter senare än 887. Men, i Uppsala får man ju sittplats på 887, så det finns ingen anledning för Uppsalaresenärerna att välja 815 av den anledningen. Knivsta-resenärerna kan inte välja 815 eftersom det inte stannar i Knivsta, så där faller ditt förslag på att "anpassa sej (sic!) lite".

4. En kategori av resenärer tror att tåget är fullt så fort någon står eller sitter i vestibulen i en vagn. Dessa ger upp, står upp eller sitter på golvet och beklagar sig över platsbrist trots att det finns sittplatser i annan del av tåget. Dessa får man ignorera. Det lustiga är också att dessa, i det fall lediga platser frigörs under resans gång (läs: efter Knivsta i norrgående riktning, t ex 848 kl 17.10.), inte bryr sig om att flytta sig till en ledig sittplats.

5. I och med att IC-giltigheten drogs in uppstod en väldig ojämnhet i avgångarna. Givetvis blir det hög belastning på 7.42 som dels avgår hela 22 minuter efter föregående tåg och dels stannar i Knivsta och Märsta, att jämföra med 7.48 som avgår endast 6 minuter efter föregående tåg och inte stannar längs vägen.

6. Det är ett lustigt argument att man inte vill ha Movingo-resenärer som skapar trängsel på IC-tågen: tittar man på enkelbiljetter från Uppsala i morgon fredag så är en avgång klart billigast: IC 13 kl 7.32 kostar 75 kr, övriga avgångar kostar 95 eller 105 kr. Vill man inte ha resenärer på IC så sätter man priset lika som eller högre än Movingo-avgångar. Jag upplever att antalet som kliver på IC 13 i Uppsala är fler än innan Movingo infördes, det får gärna någon bekräfta eller dementera.

7. "10-vagnarståg för det mesta och oftast ganska glest besatt." Det tror jag inte på, vilken avgång syftar du på? Definiera gärna "glest besatt". Så här skriver synonymer.se om gles: "spridd, utspridd, otät, tunn, tunnsådd, lucker, luftig, porös; sparsam, fåtalig".

Senast redigerat av Matterhorn den 2018-04-26 klockan 09:55:50. Anledning: Gjorde texten luftigare.
    Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Glöm nattåg med den smala UIC-profilen. Medellängden har ökat kraftigt med åren och det är inte kul att sova i en kort bädd. TSD:er konserverar smala lastprofiler vilket skadar järnvägens konkurrenskraft. Jämför med personbilar och flygplan som blir allt bredare. Nej, skynda på att få till lastprofil C i Sverige och in till Oslo och Narvik samt bygg rymliga tvåvåningssovvagnar istället. Tänk nytt!
    Förstår inte vad du menar med "kort bädd"? I en 80-talsvagn så har man väl möjlighet att få längre bädd än att köpa vagnar med europeisk lastprofil då 80-talsvagnen är större? Och att köra 80-talsvagnar oavsett littera torde väl inte vara några problem vare sig det är Stockholm-Oslo eller Göteborg-Oslo? Eller vad menar du av ditt inlägg Magnus?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

TSD:er konserverar smala lastprofiler vilket skadar järnvägens konkurrenskraft. Jämför med personbilar och flygplan som blir allt bredare. Nej, skynda på att få till lastprofil C i Sverige och in till Oslo och Narvik samt bygg rymliga tvåvåningssovvagnar istället. Tänk nytt!
    Mig veterligt finns det inget fall där TSD-krav har lett till att man byggt smalare än annars. Däremot skulle TSD på ett skarpare sätt kunna styra mot bredare profiler.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Nu lever vi nog i väldigt olika världar uppenbarligen. Jag förstår att det är luftigt framme i förarsätet.

Det är inte tiovagnarståg för det mesta. Det finns ett sätt där man skrämt in en gammal manövervagn som är långt. Det går 6.10 och 8.10 från Uppsala (newsflash, inget av de tågen är de mest belastade...). Resten är samma längd som tidigare.

Visst blev det bättre när man satte in längre tåg, men man måste göra det kontinuerligt. Det räcker liksom inte att göra det under några avgångar under en period i januari. Tåg 7.40 är kort varenda morgon från Uppsala C. 7.48 varierar i längd. Ibland två x40-3, ibland lite mer eller lite mindre. Vill man ha sittplats så får man vara där minst 15 minuter före avgång. Samma sak gäller naturligtvis uppresan på eftermiddagen.

Sen ett helt annat problem är att man kör med en enkel X40-3 på kvällarna. Vem kom på den idiotin? Jag har åkt turerna från Stockholm sent flera vanliga veckokvällar den senaste månaden och det är fullt och ståplats.

Det har gått så långt att personalen inte vågar visa sig på tågen (finns det ens personal i varje tågsätt?). Det är sällan eller aldrig biljettvisering längre. Vilket såklart har upptäckts av plankare och folk som gillar att åka i 1:a klass men (eventuellt) betala för 2:a. Folk sitter på toaletterna och häckar hela resan för att öht få sitta. Instagramkonton från anställda startas (ganska roliga iofs) där det är tydlgit vilken jävla sits de har från ledningshåll, kundservice ignorerar klagomål, Jan Kyrk står och predikar att allting är toppen samtidigt som det postas vittnesmål, bilder och berättelser att allting verkligen inte är okej. Det är lite Bagdad-Bob över det hela. Klagomålen är givetvis verifierade och ingenting som hittats på ur luften.

Och sen är ditt resonemang så himla konstigt. "Resenärerna måste anpassa sig och åka när de stora tågen går". Men ursäkta, vem är det SJ jobbar för? Det är resenärerna, och varför ska resenärerna anpassa sig när det var SJ som ändrade upplägget i tidtabellsskiftet för att kunna köra fler intercity-tåg till Malmö och Göteborg. Fler avgångar utannonserades, men det var ingen som efterfrågade det när resultatet skulle visa sig att tågen bara blev hälften så långa. Och folk har tider att passa. Kollektivtrafiken finns för att köra människor efter de tider som de behöver. Inget annat. Jag vet att stora delar av SJ-organisationen optimerar trafiken för att tågen ska gå så effektivt som möjligt, om det sen är något som passagerarna faktiskt vill ha - ja, det kollar man inte.

Det var ett smart drag av SJ att samtidigt som Movingo började gälla dra ner på antalet totala platser så att Movingo/Mälab skulle få skiten från resenärerna. För om man räknar. Antalet platser, säten, som finns tillgängliga mellan 16-18 i rusningen från Stokholm på eftermiddagen, och till rusningen 06-08.30 från Uppsala på morgonen så har antalet platser minskat. Det är också de tiderna som det åker som mest folk. Men SJ vill gärna att man räknar 15-18 och 06.30-9.30 för då har platserna ökat eftersom man hinner med en avgång med en dubbeldäckare som extra - men det är ingen som reser med eftersom folk har typ arbeten och tider att passa.

Det blir ju spännande att se också sen hur man ska klara sig utan X40. Ryktet säger att de går på skrot istället för midlife.

Sen vet jag att du är lokförare, men i just det här fallet verkar du ha rätt så dålig koll.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Eriksson Visa inlägg
    Jag hoppas då att Tågab har gjort denna avvägning innan dessa vagnar skickades till skrot. För Tågab måste väl rimligen ha fått erbjudande att köpa dem? Som jag ser det kunde de nog ha utgjort ett välkommet tillskott i Tågabs vagnflotta.
    Annars kan det ju faktiskt vara så att dessa vagnar ska skrotas, men att en mängd komponenter ska tillvaratas. Dvs SJAB vill ha delar som reserv. Bl.a. vet jag att någon av vagnarna hade ganska nyreviderade boggier och hjul. Dessa tas ju då säkert tillvara. Liksom en del bromsdetaljer och elektriska aggregat osv. Nu vet jag ju inte, men det förefaller inte otroligt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •