Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fråga gällande SJ Snabbtåg

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Fråga gällande SJ Snabbtåg

Hej!
    Den senaste tiden har jag sett att SJ Snabbtåg nr 467, Stockholm - Borås, har gått som Stockholm - Göteborg.

Vad beror det på? Beror det på järnvägsarbete vid Borås C?
    Idag exempelvis verkar det inte gå något tåg mellan Stockholm och Borås, jag ser att det går tåg mellan Herrljunga och Borås vid 19 tiden ikväll (Västtågen).

Är det dålig beläggning ombord på tågen?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Fråga gällande SJ Snabbtåg

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    Hej!
    Den senaste tiden har jag sett att SJ Snabbtåg nr 467, Stockholm - Borås, har gått som Stockholm - Göteborg.

Idag exempelvis verkar det inte gå något tåg mellan Stockholm och Borås, jag ser att det går tåg mellan Herrljunga och Borås vid 19 tiden ikväll (Västtågen).

Någon form av banarbete. Det går igen några dagar nästa vecka, sedan är ju Borås totalavstängt till 10 juli. Med start den 26 maj fram till 10 juli kommer Trafikverket rusta upp och modernisera järnvägen i Borås. Det blir nya spår, ledningar och signalsystem för att få ett mer tillförlitligt järnvägssystem. Arbetet gör att ingen tågtrafik kommer kunna köra till/från Borås C.

Dålig beläggning?
    Knappast. Vid avgång från Stockholm C förra torsdagen (då det gick till Borås) hade tåget 92% beläggning. Givetvis går det av resenärerna på mellanstationerna, men Borås C var den största destinationen, större än t ex Skövde.
    Du tycks gilla att misskreditera SJ:s tåg Stockholm-Borås med insinuanta frågor om "dålig beläggning". Detta är inte första gången. Varför?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Någon form av banarbete. Det går igen några dagar nästa vecka, sedan är ju Borås totalavstängt till 10 juli. Med start den 26 maj fram till 10 juli kommer Trafikverket rusta upp och modernisera järnvägen i Borås. Det blir nya spår, ledningar och signalsystem för att få ett mer tillförlitligt järnvägssystem. Arbetet gör att ingen tågtrafik kommer kunna köra till/från Borås C.

Dålig beläggning?
    Knappast. Vid avgång från Stockholm C förra torsdagen (då det gick till Borås) hade tåget 92% beläggning. Givetvis går det av resenärerna på mellanstationerna, men Borås C var den största destinationen, större än t ex Skövde.
    Du tycks gilla att misskreditera SJ:s tåg Stockholm-Borås med insinuanta frågor om "dålig beläggning". Detta är inte första gången. Varför?
    Kan passa på att nämna att SJ har sökt samma tågläge för T23. Kan vi därmed avliva myten som sprids om att SJ inte vill satsa på detta tåg?

Tåg ID: 467-01 SJ
    Gånguppgifter: 221211 - 230702: M-FS, 230814 - 231209: M-FS / Även 230813 / Ej 230605, 230430,
    230702, 230407, 230409, 230105, 230517, 230623, 221225

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Tvärtom, det handlar mer om oro. Jag har hängt med när det gäller tåg i 16 år och jag minns senast det begav sig.
    Det gick SJ X 2000 mellan Borås och Stockholm för 15 år sedan, men linjen lades ned på grund utav dålig lönsamhet.

För en som är boråsare och bor i Södertälje så är detta tåg fantastiskt bra.
    Att kunna åka direkt ifrån Stockholm C till Borås och inte tänka på byte i Herrljunga.
    Hur blir det med omledningarna i sommar? Blir det omledningar efter 10 juli? Dom sade inom Trafikverket att många SJ Snabbtåg kommer ledas om via Borås på grund utav järnvägsarbete i Göteborg.

Kommer även spåren på Borås C bytas ut och plattformar eventuellt förlängas för framtida tågtrafik?

Dålig beläggning?

Medlem
    nov 2019

Tvärtom, det handlar mer om oro. Jag har hängt med när det gäller tåg i 16 år och jag minns senast det begav sig.
    Det gick SJ X 2000 mellan Borås och Stockholm för 15 år sedan, men linjen lades ned på grund utav dålig lönsamhet.

För en som är boråsare och bor i Södertälje så är detta tåg fantastiskt bra.
    Att kunna åka direkt ifrån Stockholm C till Borås och inte tänka på byte i Herrljunga.
    Hur blir det med omledningarna i sommar? Blir det omledningar efter 10 juli? Dom sade inom Trafikverket att många SJ Snabbtåg kommer ledas om via Borås på grund utav järnvägsarbete i Göteborg.

Kommer även spåren på Borås C bytas ut och plattformar eventuellt förlängas för framtida tågtrafik?
    Det har hänt mycket på 15 år. SJ har en betydligt lägre produktionskostnad/stol än då. Fasta kostnader har kapats i flera omgångar. Samtidigt har tågresandet ökat kraftigt på 15 år. Beläggningsgraderna har aldrig varit så höga som strax innan Corona. Förutsättningarna för att ett SJ-tåg ska vara lönsamt är helt annorlunda nu än då.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Dessutom är SJ X55 ett bra tåg för linjer som Stockholm - Borås och Stockholm - Jönköping.

4 vagnar inklusive en bistrovagn.

Som sagt, jag hoppas att denna linje finns kvar i många år framöver, kanske åtminstone tills nya stambanor byggs.
    Gällande Borås vore det även bra med mer tågtrafik överlag, det är tråkigt att sista tåget ifrån Borås avgår vid 20 tiden på vardagar, tågtrafik fram till midnatt på vardagarna vore bra.
    En kommun med 114 000 invånare bör ha mer tågtrafik än vad som finns i dagsläget. Visserligen ligger Borås lite "off", men det borde finnas möjligheter för fler tåg mot Herrljunga i framtiden och att man utnyttjar Boråsbanan lite mer i väntan på en ny järnväg och dubbelspår mellan Borås och Göteborg.
    Det har hänt mycket på 15 år. SJ har en betydligt lägre produktionskostnad/stol än då. Fasta kostnader har kapats i flera omgångar. Samtidigt har tågresandet ökat kraftigt på 15 år. Beläggningsgraderna har aldrig varit så höga som strax innan Corona. Förutsättningarna för att ett SJ-tåg ska vara lönsamt är helt annorlunda nu än då.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Hej!

Det verkar som om de gör ”1-årsjusteringen” av spåret just nu mellan Herrljunga och Borås.

Med andra ord så justerar man spåret så att spårläget blir bra, det görs normalt ett år efter spårbyte men kan göras fortare så länge det sker efter tjälperioden.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •