Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Stockholms Handelskammare stoppar dubbelspåret?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Stockholms Handelskammare stoppar dubbelspåret?

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Hur kommer man in "fel" till en rangerbangård där tåget skall rangeras över vall?
    Du har nog rätt att det finns så mycket växlar till båda ankomst och avgångsbangården att det går att gå in/ut åt valfritt håll, men det kan å andra sidan finnas önskemål att komma in från visst håll för att störa trafiken mindre (kanske fullt på plattformsspåren).
    Men, jag kan sänka min gissning till 3 gånger.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Byggs tex inte nya stambanorna så behövs knappast något dubbelspår Hallsberg-Mjölby alls för det kommer bara leda till en massa godståg som står vid infartsignalen i Mjölby och inte kommer ut på stambanan ändå..
    En dålig propagandalögn från Trafikverkets lobby. Dessutom kan den nya politiska riktningen bli att godstrafiken som ger Sverige exportintäkter måste prioriteras framför nya snabbtågsaktörer som vill provkonkurrera med SJ ett par år. Tråkigt för de anställda på Trafikverket om de måste projektera Göteborg-Jököping för godstrafik och militärtåg på samma sätt som Norrbottnabanan osv eller att man stryker vissa balla delprojekt.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    En dålig propagandalögn från Trafikverkets lobby. Dessutom kan den nya politiska riktningen bli att godstrafiken som ger Sverige exportintäkter måste prioriteras framför nya snabbtågsaktörer som vill provkonkurrera med SJ ett par år. Tråkigt för de anställda på Trafikverket om de måste projektera Göteborg-Jököping för godstrafik och militärtåg på samma sätt som Norrbottnabanan osv eller att man stryker vissa balla delprojekt.
    Alltså, Trafikverkets anställda skulle nog inte ha något emot att bygga nya stambanor för 10 promille(alltså godstågslutning). Det hade ju bara inneburit säkrade jobb för oss i 10 år extra jämfört med att bygga som förslaget ligger nu.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Hur mycket "sämre" än nuvarande plan vore det att bygga dubbelspår bara upp till Skymossen och behålla båda nuvarande infarterna till Hallsberg?
    Nu innehåller inte "dubbelspåret" bara ett dubbelspår utan också en infratsgrupp på rangerbangården som klarar 750 m långa tåg. Så utan etappen blir möjligheterna att nyttja utbyggnaden av förbigångsspår till 750 m under många år nu både till Malmö och Göteborg på ett effektivt sätt. Infratsgruppen är en av de sista pusselbitarna. Stockholms handelskammare lade ner mycket möda på att få sin rapport att framstå som ett alternativ som tog hänsyns till stora delar av landet men satte ett rejält skott i foten när de föreslog att ta bort sista etappen av dubbelspåret Degerön - Hallsberg. Så kan det gå om man inte har systemtänket.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast de kartorna säger inget alls! Hade järnvägen varit lokala och inte ihopkopplade må det fungerat. Men nu har vi, på gott och ont, en järnväg som är nationell och där en försening på morgonen i Gärdsnäs på Österlenbanan mycket möjligt kan orsaka följdförseningar i eftermiddagsrusningen i Stockholm.

Du skriver att fyra spår mellan Uppsala och Stockholm är prioritet för de som bor där, inte heller det håller jag med om. Det fyrspåret är prio för alla som ska åka tåg Stockholm och norröver. Oavsett om du ska till Borlänge eller Umeå.

Samma sak som att fyrspåret Malmö-Lund är viktigt för pappersindustrin i norr då mycket papper transporteras den sträckan.

Sen kritiserar de att ”det inte finns tillräckligt med pengar för att kunna börja bygga fort”. Det är ju för att det inte går att börja bygga fort pga demokratiska processer som Trafikverket måste följa.
    Jag svarade i relation till det du skrev och citerade "Utan att sett vad de vill ha ist så gissar jag på Stockholm-Oslo som är det hetaste projektet för Stockholmare just nu." detta "Sen är förmodligen fyrspår från Arlanda till Uppsala mer prioritet av Stockholmare och Uppsala bor. ", med den kontexten och att de finns ytterligare effekter det är självklart. Dessutom har väl Mälardalsrådet uttalat fyrspåret prioriterat för dem. Varför skulle Stockholm-Oslo vara mer prioriterat av Mälardalspolitiken?

Jag tycker kartorna visar tydligt hur nedprioriterat Norrland och rätt säkert har det varit så i flera nationella trafikplaner tillbaka. Om det hade varit 10-20 procent mindre yta än Sverige kartan hade varit mer rimligt, jag hade köpt det för systemet kräver det.

Det är ganska talande att det är ungefär lika långt från Umeå till Stockholm som Malmö till Stockholm men det tar runt 1:40 längre med tåg till Umeå. Det visar hur nedprioriterat Norrland är och har varit.

Det satsningar du nämner är viktiga och de finns fler men att det enbart skulle vara planprocesserna som sätter stopp, det har jag svårt att köpa. Även om det även är problematiska för annan infrastruktur och stora industrilokaliseringar. Men det lär säkert komma förslag på ändringar i dessa processer de kommande åren som kan förbättra situationen.

Senast redigerat av Anders Björk den 2022-05-20 klockan 19:55:07.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Jag svarade i relation till det du skrev och citerade "Utan att sett vad de vill ha ist så gissar jag på Stockholm-Oslo som är det hetaste projektet för Stockholmare just nu." detta "Sen är förmodligen fyrspår från Arlanda till Uppsala mer prioritet av Stockholmare och Uppsala bor. ", med den kontexten och att de finns ytterligare effekter det är självklart. Dessutom har väl Mälardalsrådet uttalat fyrspåret prioriterat för dem. Varför skulle Stockholm-Oslo vara mer prioriterat av Mälardalspolitiken?

Jag tycker kartorna visar tydligt hur nedprioriterat Norrland och rätt säkert har det varit så i flera nationella trafikplaner tillbaka. Om det hade varit 10-20 procent mindre yta än Sverige kartan hade varit mer rimligt, jag hade köpt det för systemet kräver det.

Det är ganska talande att det är ungefär lika långt från Umeå till Stockholm som Malmö till Stockholm men det tar runt 1:40 längre med tåg till Umeå. Det visar hur nedprioriterat Norrland är och har varit.

Det satsningar du nämner är viktiga och de finns fler men att det enbart skulle vara planprocesserna som sätter stopp, det har jag svårt att köpa. Även om det även är problematiska för annan infrastruktur och stora industrilokaliseringar. Men det lär säkert komma förslag på ändringar i dessa processer de kommande åren som kan förbättra situationen.
    Men kolla även på en karta vart människor faktiskt bor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja och då ser man det bor en hel del längs kusten och det ligger även hel tung industri där. Min slutsats är klar efter gjort ett antal gånger, det bör satsas mer och vidare att den konstanta underinvesteringen i infrastruktur har gjort Norrland fått relativt lägre konkurrenskraft.

Senast redigerat av Anders Björk den 2022-05-20 klockan 21:27:50.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SCB gjorde en sådan karta för några år sen.

https://www.scb.se/hitta-statistik/a...es-befolkning/

Som synes så blir Norrland snarare ännu mindre än i illustrationen av trafikverkets förslag.

Senast redigerat av pnott den 2022-05-21 klockan 22:08:49.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg

Som synes så blir Norrland snarare ännu mindre än i illustrationen av trafikverkets förslag.
    Ja visst jag ser kartan på kommunnivå.

Men ändå så är faktum att länsytorna är viktat efter anslag per capita i kartorna både för Trafikverkets och Handelskammarens förslag som Handelskammaren tagit fram.
    Om alla län hade fått lika anslag per capita skulle kartan se ut som en vanlig Sverige karta.

Anser inte heller att SCB kartan är inte heller jämförbar med Handelskammarkartorna eftersom den innehåller en massa tomrum mellan de fyllda cirklarna.

Senast redigerat av Anders Björk den 2022-05-22 klockan 15:12:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja visst jag ser kartan på kommunnivå.

Men ändå så är faktum att länsytorna är viktat efter anslag per capita i kartorna både för Trafikverkets och Handelskammarens förslag som Handelskammaren tagit fram.
    Om alla län hade fått lika anslag per capita skulle kartan se ut som en vanlig Sverige karta.

Anser inte heller att SCB kartan är inte heller jämförbar med Handelskammarkartorna eftersom den innehåller en massa tomrum mellan de fyllda cirklarna.
    Kartan visar var människor bor, vilket Herrolsson efterfrågade. Att den är på kommunnivå och inte på länsnivå påverkar bara marginellt.

Det är helt riktigt som du säger att kartorna inte är helt jämförbara men då snarare för att Handelkammarens kartor redan ska ha kompenserat för folktätheten. Tomrummen i SCB:s karta finns ju i hela landet, och de största tomrummen heter ju faktiskt Vänern, Vättern och Mälaren.

Men även om en bild som visar fördelningen av investeringarna per capita i olika delar av landet kan vara intressant så måste ju andra saker få spela in. T ex så gissar jag att Södermanlands och Östergötlands överstorlek i illustrationen av Trafikverkets plan beror på ett enda projekt, nämligen Ostlänken. Projekt av den storleken skulle aldrig gå att genomföra om man skulle fördela investeringarna jämnt i landet.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Men även om en bild som visar fördelningen av investeringarna per capita i olika delar av landet kan vara intressant så måste ju andra saker få spela in. T ex så gissar jag att Södermanlands och Östergötlands överstorlek i illustrationen av Trafikverkets plan beror på ett enda projekt, nämligen Ostlänken. Projekt av den storleken skulle aldrig gå att genomföra om man skulle fördela investeringarna jämnt i landet.
    Ostlänken har ju dessutom stor betydelse även för resten av Götaland, kanske även för Mälardalen?

Medlem
    mar 2018

Trodde jag svarat dig tidigare men det verkar som att det svaret inte skickades.

I vilket fall var det en väldigt illustrativ karta på vart vi bor. Med det sagt så ska inte Norrland stå utanför satsningar, men det finns ju en anledning att höghastighetsbanorna byggs i Götaland och inte i Norrland.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Trodde jag svarat dig tidigare men det verkar som att det svaret inte skickades.

I vilket fall var det en väldigt illustrativ karta på vart vi bor. Med det sagt så ska inte Norrland stå utanför satsningar, men det finns ju en anledning att höghastighetsbanorna byggs i Götaland och inte i Norrland.
    Vi får i alla fall vara glada över att Norrland har ett antal järnvägar som sammanfaller med definitionen av att vara en höghastighetsjärnväg*. Jag har fått förmånen att åka längs fram i hytten längs en av dessa järnvägar.

Utifrån min allmänna inblick av att vara förhållandevis nyinflyttad i Norrland är att infrastrukturen är till stora delar ändamålsenlig och fungerar väl. I vägnätet är de främst bristerna bland annat E4:ans passage genom Skellefteå, vissa vältrafikerade vägkorsningar i plan, ej mötesfritt längs vissa vägsträckor och en del allmänna brister i relation till järnvägsnätet som till exempel kapacitetsbrist längs vissa viktiga stråk och i vissa fall en föråldrad anläggning med bland annat mötesstationer utan samtidig infart och vissa ej fullt ändamålsenliga bangårdar (ex. Luleå). Det kan dock finnas ett flertal brister som jag har missar helt och hållet på grund av att jag inte är tillräckligt insatt i Norrländsk infrastruktur.

*Järnväg byggd för åtminstone 250 km/h. I Norrland inkluderar det järnvägarna Bredviken (Ben) - Haparanda (Hp) och Västeraspby (Väy) - Gimonäs (Gim).

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

Ja och då ser man det bor en hel del längs kusten och det ligger även hel tung industri där. Min slutsats är klar efter gjort ett antal gånger, det bör satsas mer och vidare att den konstanta underinvesteringen i infrastruktur har gjort Norrland fått relativt lägre konkurrenskraft.

Om det finns industrier vid kusten med stora transportbehov i volym kanske man ska satsa på färjelinjer och hamnar för gods när båtar har lägre styckekostnader än vad ett godståg någonsin kan ha?
    Det finns flera skäl till att många kuststäder i både norra och södra Sverige byggde en inlandsbana och inte en kustbana till grannsjöfartsstaden (för att inte tala om satsningar på pråmtrafik etc)

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Vi får i alla fall vara glada över att Norrland har ett antal järnvägar som sammanfaller med definitionen av att vara en höghastighetsjärnväg*. Jag har fått förmånen att åka längs fram i hytten längs en av dessa järnvägar.

Utifrån min allmänna inblick av att vara förhållandevis nyinflyttad i Norrland är att infrastrukturen är till stora delar ändamålsenlig och fungerar väl. I vägnätet är de främst bristerna bland annat E4:ans passage genom Skellefteå, vissa vältrafikerade vägkorsningar i plan, ej mötesfritt längs vissa vägsträckor och en del allmänna brister i relation till järnvägsnätet som till exempel kapacitetsbrist längs vissa viktiga stråk och i vissa fall en föråldrad anläggning med bland annat mötesstationer utan samtidig infart och vissa ej fullt ändamålsenliga bangårdar (ex. Luleå). Det kan dock finnas ett flertal brister som jag har missar helt och hållet på grund av att jag inte är tillräckligt insatt i Norrländsk infrastruktur.

*Järnväg byggd för åtminstone 250 km/h. I Norrland inkluderar det järnvägarna Bredviken (Ben) - Haparanda (Hp) och Västeraspby (Väy) - Gimonäs (Gim).

Hälsningar
    Axel L
    Nja, jag skulle nog vilja påstå att det finns flera infrastruktur problem i Norrland.
    Ett av dem är ju att det bara finns en enda enkelspårig järnväg norr om Umeå - det finns alltså inga omledningsmöjligheter. Inlandsbanan är inte elektrifierad och till stor del inte byggd med nog stor bärighet för att funka som omledning.
    Längre söderut i Norrland så är Ostkustbanan en enkelspårig och väldigt kurvig bana som sänker hastigheten mellan Gävle - Sundsvall och utgör en flaskhals.
    Vissa delar av E4 söder om Sundsvall är fortfarande inte mötesfria.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ostlänken har ju dessutom stor betydelse även för resten av Götaland, kanske även för Mälardalen?
    Ostlänken har absolut en betydelse utanför Södermanland och Östergötland, men i kartan så placeras investeringen i dessa båda län och därför blir de oproportionerligt stora.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det vore väldigt dumt att stirra sig blind på befolkningens storlek när investeringarna fördelas, det finns många andra aspekter som också måste vägas in.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Nja, jag skulle nog vilja påstå att det finns flera infrastruktur problem i Norrland.
    Ett av dem är ju att det bara finns en enda enkelspårig järnväg norr om Umeå - det finns alltså inga omledningsmöjligheter. Inlandsbanan är inte elektrifierad och till stor del inte byggd med nog stor bärighet för att funka som omledning.
    Längre söderut i Norrland så är Ostkustbanan en enkelspårig och väldigt kurvig bana som sänker hastigheten mellan Gävle - Sundsvall och utgör en flaskhals.
    Vissa delar av E4 söder om Sundsvall är fortfarande inte mötesfria.
    Det finns brister i infrastrukturen på alla möjliga håll i landet. Den här tråden handlar om ett inlägg från Stockholms handelskammare inför det beslut som regeringen ska fatta om en ny nationell plan, antagligen under juni. Då lär det bli en ny tråd!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Ostlänken har absolut en betydelse utanför Södermanland och Östergötland, men i kartan så placeras investeringen i dessa båda län och därför blir de oproportionerligt stora.
    Därför är kanske den presentationsformen inte rättvisande?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Därför är kanske den presentationsformen inte rättvisande?
    Ja det var det jag ville antyda :)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •