Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Brobyte Åkvisslan och trafikpåverkan Forsmo - Hoting

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brobyte Åkvisslan och trafikpåverkan Forsmo - Hoting

Hej!

Jag verkar ha sovit över denna händelse och nu verkar datumet för trafikavstängning på Forsmo-Hoting närma sig. Vet någon när blir sista trafikeringsdag på banan och om trafiken går som vanligt de sista dagarna? Tänkte försöka fota den gamla bron innan den blir ersätt med ny, men det kan bli svårt att hitta en tidslucka, så vore skönt att veta i förväg om man kommer att köra som tänkt Preliminärt ser jag i Railit att sista tåget ska rulla Fsm - Htg den 30 maj, men det är ju långhelg...

Sen undrar jag om upplägget över Inlandsbanan är redan fastställd, blir det trafik mot Östersund som heltåg eller två "halvor" som på Forsmo - Hoting (har ingen aning om brutto viktbegränsningar på denna sträcka). Hur ska GC köra till Tågsjöberg?

Hoppas någon kan tipsa

EDIT: Berörda broar:
    Forsmo-Hoting: (15601 Fjällsjöälven, 15602 Rörströmsälven, 15610 Borgforsens kanal) Två brobyten och en reparation åtgärder på sträckan samkoordineras och medför trafikavbrott V22-43.
    Trafik: Godstrafiken omleds via Inlandsbanan, Östersund, Bräcke

Senast redigerat av mormax den 2022-05-18 klockan 23:29:07.
    Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Brobyte Åkvisslan och trafikpåverkan Forsmo - Hoting

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Hej!

Jag verkar ha sovit över denna händelse och nu verkar datumet för trafikavstängning på Forsmo-Hoting närma sig. Vet någon när blir sista trafikeringsdag på banan och om trafiken går som vanligt de sista dagarna? Tänkte försöka fota den gamla bron innan den blir ersätt med ny, men det kan bli svårt att hitta en tidslucka, så vore skönt att veta i förväg om man kommer att köra som tänkt Preliminärt ser jag i Railit att sista tåget ska rulla Fsm - Htg den 30 maj, men det är ju långhelg...

Sen undrar jag om upplägget över Inlandsbanan är redan fastställd, blir det trafik mot Östersund som heltåg eller två "halvor" som på Forsmo - Hoting (har ingen aning om brutto viktbegränsningar på denna sträcka). Hur ska GC köra till Tågsjöberg?

Hoppas någon kan tipsa

EDIT: Berörda broar:
    Forsmo-Hoting: (15601 Fjällsjöälven, 15602 Rörströmsälven, 15610 Borgforsens kanal) Två brobyten och en reparation åtgärder på sträckan samkoordineras och medför trafikavbrott V22-43.
    Trafik: Godstrafiken omleds via Inlandsbanan, Östersund, Bräcke
    Ett tomtåg går upp på natten Östersund - Hoting.
    Lasterna går ner i två tåg under dagen för att slås ihop till ett tåg från Östersund.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Lasterna går ner i två tåg under dagen för att slås ihop till ett tåg från Östersund.
    Tackar, blir intressant trafik på Inlandsbanan då!

Hoppas att någon med spåkula kan tipsa om Hector kommer att trafikera gamla banan fram till 30-de maj :)

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Betyder det att det blir intressanta tåg möten med turisttrafiken i sommar? Sådana enkla händelser gör att det händer lite och turist trafiken får mer omväxlande innehåll .
    Mycket bra i så fall.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Betyder det att det blir intressanta tåg möten med turisttrafiken i sommar? Sådana enkla händelser gör att det händer lite och turist trafiken får mer omväxlande innehåll .
    Mycket bra i så fall.
    De dagliga rälsbussarna har väl möte i Storuman, så den norrgående kommer ju gå mot dessa tåg under förmiddagen. Om den inte hinner till Hoting så får man ju ordna med extra bevakning och möte på vägen (Jämtlands Sikås kanske), fast jag tror nog man vill undvika det om det går. Men jag kan tänka mig att man kan klämma in dessa två södergående tåg före och efter rälsbussen för att slippa detta. Alternativt går bägge tågen efter att rälsbussen passerat Hoting på norrgående, men då får man nog släppa den södergående rälsbussen mellan tågen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    De dagliga rälsbussarna har väl möte i Storuman, så den norrgående kommer ju gå mot dessa tåg under förmiddagen. Om den inte hinner till Hoting så får man ju ordna med extra bevakning och möte på vägen (Jämtlands Sikås kanske), fast jag tror nog man vill undvika det om det går. Men jag kan tänka mig att man kan klämma in dessa två södergående tåg före och efter rälsbussen för att slippa detta. Alternativt går bägge tågen efter att rälsbussen passerat Hoting på norrgående, men då får man nog släppa den södergående rälsbussen mellan tågen.

Tåg mötet har vanligtvis varit i Sorsele men byte av Lokförare har skett i Storuman,.

Möte mellan godståg och rälsbussen bör väl inte vara något större problem numera när man fjärr styr stationerna det bör vara ett rutin uppdrag för klarerarna utmed sträckan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Tåg mötet har vanligtvis varit i Sorsele men byte av Lokförare har skett i Storuman,.

Möte mellan godståg och rälsbussen bör väl inte vara något större problem numera när man fjärr styr stationerna det bör vara ett rutin uppdrag för klarerarna utmed sträckan.
    1. Förmodligen inget förarbyte i Storuman under kommande sommar. Jokkmokk blir bytesplats.
    2. Inga fjärrstyrda driftplatser mellan Storuman och Östersund (ännu). Hoting är dock alltid lokalbevakad. Söder om Hoting finns Jämt. Sikås, Ulriksfors och Lit som kan lokalbevakas.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

1. Förmodligen inget förarbyte i Storuman under kommande sommar. Jokkmokk blir bytesplats.
    .
    Jag såg någonstans att man sökte personal med placering i Jokkmokk för sommartrafiken. Man kan undra hur de tjänstgöringsturerna blir? Ifjol var väl Storuman tjänstgöringsort förutom Östersund, men jag kommer inte ihåg hur man åkte då, fast jag frågade när jag var resenär.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag såg någonstans att man sökte personal med placering i Jokkmokk för sommartrafiken. Man kan undra hur de tjänstgöringsturerna blir? Ifjol var väl Storuman tjänstgöringsort förutom Östersund, men jag kommer inte ihåg hur man åkte då, fast jag frågade när jag var resenär.
    Dag 1 Östersund - Jokkmokk.
    Dag 2 Jokkmokk- Östersund.
    Körs av Östersund.

Jokkmokk PS kör Jokkmokk-Gällivare och åter dag efter.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Dag 1 Östersund - Jokkmokk.
    Dag 2 Jokkmokk- Östersund.
    Körs av Östersund.

Jokkmokk PS kör Jokkmokk-Gällivare och åter dag efter.
    Det var ett förvånande schema.
    ÖS-förarna får väl köra 12 timmar på nordgång, om de inte är 2 förare eller något sånt, medan Jokkmokk-förarna kör bara 2 timmar om dagen, möjligen 4 timmar om de sover borta varje natt. Låter spännande upplägg: De anges som stationerade i Jokkmokk, men de tillbringar i så fall alltid sin nattvila i Gällivare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •