Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Först Graferna och nu Kopplingsscheman

  1. #1
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    114

    Först Graferna och nu Kopplingsscheman

    Tillgången till Kopplingsscheman går nu samma väg som den gjort för Dagliga Graferna. Från den 2 Maj gäller inloggning via 90-konto eller behörighet via kontaktperson på TRV. Säkerhetsskäl har även här angetts som orsak till ändringen. Denna ändring i behörighet är dock mer motiverad än den som gjrodes för graferna kan jag tycka.


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Först Graferna och nu Kopplingsscheman

    Vad är det som är känsligt där? Är det möjligt att ta bort just de känsliga detailjerna?

    Det man förlorar ur allmänt intresse är möjligeten att få se spårplanerna. Och sedan funderar jag på hur känsligt det är att få se den signal som är märkt 121 i verkligheten 121 på spårplanen. Fast, å andra sidan kanske någon efter den 2/5 testar att begära spårplan över någon station genom mail till registratorn. (Spårplanerna kan ju vara intressanta för den som ska göra en resa och byta vid exempelvis Hallsberg för att se om man behöver byta plattform.)

    Vad är nästa steg? Förhandsutgåvan av resplustidtabellerna? ... Visst ja.

    Senast redigerat av pml den 2018-04-24 klockan 14:34:34.

  3. #3
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    702

    Sv: Först Graferna och nu Kopplingsscheman

    Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Tillgången till Kopplingsscheman går nu samma väg som den gjort för Dagliga Graferna. Från den 2 Maj gäller inloggning via 90-konto eller behörighet via kontaktperson på TRV. Säkerhetsskäl har även här angetts som orsak till ändringen. Denna ändring i behörighet är dock mer motiverad än den som gjrodes för graferna kan jag tycka.
    Vilket lagrum stödjer man sig på?


  4. #4

    Sv: Först Graferna och nu Kopplingsscheman

    Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Vilket lagrum stödjer man sig på?
    Man behöver inte åberopa någon lag för att »gömma« dokument på det här viset. Det har Trafikverket all rätt att göra.

    Däremot är ju frågan om de kommer att neka utlämning av dokumenten när någon frågar efter dem.


    / Kiwi


  5. #5
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    702

    Sv: Först Graferna och nu Kopplingsscheman

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Man behöver inte åberopa någon lag för att »gömma« dokument på det här viset. Det har Trafikverket all rätt att göra.

    Däremot är ju frågan om de kommer att neka utlämning av dokumenten när någon frågar efter dem.


    / Kiwi
    Det var naturligtvis vad jag menade, men otydligt uttryckt.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Först Graferna och nu Kopplingsscheman

    Vad är kopplingsschema? Uppgifter med kartor/skisser över spår, signaler och ledningar? Undrar en oinvigd.

    Man kan inte sakna det man inte vet något om..förrän det är försent.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Först Graferna och nu Kopplingsscheman

    Det är ritningar över kontaktledningssystemet. Där finns uppgifter om vilka el-grupper som berör vilka spår och vilka frånskiljare som finns i anläggningen.

    Ritningarna över signalanläggningarna har aldrig varit publikt tillgängliga (och torde med dagens utveckling aldrig bli det heller). Numera måste samtliga personer hos entreprenörer och konsulter som är säkerhetsgranskare, ibruktagandebesiktningsmän och sisä-kontrollanter genomgå säkerhetsprövning via Säpo för att man ska få ut sin behörighet.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Först Graferna och nu Kopplingsscheman

    Låter rimligt att det inte är allmänt enkelt tillgängligt. Borde vara färre i branschen också som behöver dem.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Först Graferna och nu Kopplingsscheman

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Det är ritningar över kontaktledningssystemet. Där finns uppgifter om vilka el-grupper som berör vilka spår och vilka frånskiljare som finns i anläggningen.

    Ritningarna över signalanläggningarna har aldrig varit publikt tillgängliga (och torde med dagens utveckling aldrig bli det heller). Numera måste samtliga personer hos entreprenörer och konsulter som är säkerhetsgranskare, ibruktagandebesiktningsmän och sisä-kontrollanter genomgå säkerhetsprövning via Säpo för att man ska få ut sin behörighet.
    Den stora skillnaden är möjligen att för en kunnig person vore det ganska enkelt att återskapa kopplingsschemat enbart genom att titta på anläggningen, grupperna är markerade med skyltar och frånskiljarna är utformade så att det ganska enkelt går att se vad de kan skilja ifrån.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •