Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Länk: DB MZ 1459 i tysk färgdräkt

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Länk: DB MZ 1459 i tysk färgdräkt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Länk: DB MZ 1459 i tysk färgdräkt

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Hur kommer det sej att din bild här har den storleken som den gamla PV hade. Det nya och moderna forumets bilder är mycket mindre. Tacka vet jag de gamla tiderna.

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Hur kommer det sej att din bild här har den storleken som den gamla PV hade. Det nya och moderna forumets bilder är mycket mindre. Tacka vet jag de gamla tiderna.
    Nu är du igång igen och ordar om det förra forumets förträfflighet. Det har diskuterats åtskilliga gånger det här med bilderna, de anpassar sig till sin skärms storlek. Bilderna blir aldrig bredare än din skärm, detta för att du ska slippa scrolla. Så har du en lite skärm, blir således bilderna mindre, tycker jag är väldigt smart, eftersom det har funnits personer som har haft en viss förmåga att visa gigantiska bilder, som även jag på min 21" skärm blev tvungen att scrolla för att kunna se.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Anders.o93;11440]Nu är du igång igen och ordar om det förra forumets förträfflighet. Det har diskuterats åtskilliga gånger det här med bilderna, de anpassar sig till sin skärms storlek. Bilderna blir aldrig bredare än din skärm, detta för att du ska slippa scrolla. Så har du en lite skärm, blir således bilderna mindre, tycker jag är väldigt smart, eftersom det har funnits personer som har haft en viss förmåga att visa gigantiska bilder, som även jag på min 21" skärm blev tvungen att scrolla för att kunna se.[/QUOTEJ
    Herr Besservisser ska ha klart för sej att jag har tillräckligt stor skärm ,eftersom jag tidígare såg alla bilder i normal storlek. Så försök med något annat . BD.s bild var OK men nu har jag tittat på andra bilder och de är minst 30% mindre. Du kan ju rätta till det som vet felet. Egentligen bryr jag mej inte längre för det är ointressant med PV nu.

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Herr Besservisser ska ha klart för sej att jag har tillräckligt stor skärm ,eftersom jag tidígare såg alla bilder i normal storlek. Så försök med något annat . BD.s bild var OK men nu har jag tittat på andra bilder och de är minst 30% mindre. Du kan ju rätta till det som vet felet. Egentligen bryr jag mej inte längre för det är ointressant med PV nu.
    Tyvärr har jag lite svårt att rätta till vad det är som är fel hos dig Försöker bara hjälpa till, men om det är som du säger vet jag inte vad det är för fel hos dig.

Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-04-24 klockan 14:18:13.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bildstorlekar

Länkar här till - BDs bild. Så en från - Jan L. Så visas de flesta bilder på min dator. Lika i storlek. Jan L:s fina bilder har samma storlek även utanför forumet - länk.

Sedan en från - Alex som är mindre, men det tror jag beror på var den är lagrad.

Senast redigerat av Ville den 2018-04-24 klockan 14:51:18.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Länkar här till - BDs bild. Så en från - Jan L. Så visas de flesta bilder på min dator. Lika i storlek. Jan L:s fina bilder har samma storlek även utanför forumet - länk.

Sedan en från - Alex som är mindre, men det tror jag beror på var den är lagrad.
    Jag vill nog påstå att sääf i grunden har rätt.
    Iaf på vissa datorer och tyvärr även på min.

Bilder som ligger / syns direkt inne på nya PV
    fyller ca 75% av skärmen vid 100% zoom.
    Jag kör normalt på 125% zoom för att få lite
    större text, men då fyller bilder bara ut 65%
    av bildskärmen. Altså, när man vill ha något
    större text så blir bilder mindre.. Knas.

Men om man zoomar upp till 300%, ja då
    får man bild som fyller upp skärmen. Så
    det blir ett evigt zoomande upp och ner.

I gamla PV fanns ej detta problem, bilder blev
    större där vid normaldrift med 100-125% zoom.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Jag vill nog påstå att sääf i grunden har rätt.
    Iaf på vissa datorer och tyvärr även på min.

Bilder som ligger / syns direkt inne på nya PV
    fyller ca 75% av skärmen vid 100% zoom.
    Jag kör normalt på 125% zoom för att få lite
    större text, men då fyller bilder bara ut 65%
    av bildskärmen. Altså, när man vill ha något
    större text så blir bilder mindre.. Knas.
    Tack för medhållet. Det gläder mej att jag har rätt.
    Men om man zoomar upp till 300%, ja då
    får man bild som fyller upp skärmen. Så
    det blir ett evigt zoomande upp och ner.

I gamla PV fanns ej detta problem, bilder blev
    större där vid normaldrift med 100-125% zoom.
    Man tackar och bockar för medhållet

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag förstår inte problemet. Grunden till den upplevda bildstorleken är väl skärmupplösningen? Jag har 1920x900 pixlar. Bilden på BD:s länk är på 1000x666 pixlar så den blir lite större än halva skärmbredden. Om jag inte zoomar upp, vid 150% fyller den nästan hela skärmen. Det är ingen skillnad mot gamla PV. Alex' bild är på 570x428 pixlar så den blir mindre. Det är möjligt att jättestora bilder förminskas av forumet men det har jag inte sett så mycket av, kanske inte alls. Det är sällan visade bilder är bredare än 1000 pixlar. Vad har du för skärmupplösning Sääf?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Nu är du igång igen och ordar om det förra forumets förträfflighet. Det har diskuterats åtskilliga gånger det här med bilderna
    Att Sääf "ordar om det förra forumets förträfflighet" kan ju i det här fallet bero på att han har rätt. Sääfs beskrivning stämmer exakt med hur bilderna visas för mig. De är små. Betydligt mindre än i förra forumet. Vilket jag anser påverkar upplevelsen på ett menligt sätt.

de anpassar sig till sin skärms storlek. Bilderna blir aldrig bredare än din skärm, detta för att du ska slippa scrolla.
    Problemet är sättet de anpassar sig på. De förminskas uppenbarligen alldeles i onödan.

Om jag zoomar upp med "Ctrl +" får jag göra det fyra gånger för att bilden ska täcka den fria ytan någorlunda. Det motsvarar 150 %. Då är bilden lagom för mig. Det fortfarande plats kvar för avataren vid sidan om och lite text över och under bilden. Klickar jag en gång till, en femte gång (175 %), slår den där funktionen till som ska hindra bilden att bli större än skärmen. Då blir bilden aningen mindre än i steget innan, vilket är lite ologiskt.

Så har du en lite skärm, blir således bilderna mindre, tycker jag är väldigt smart, eftersom det har funnits personer som har haft en viss förmåga att visa gigantiska bilder, som även jag på min 21" skärm blev tvungen att scrolla för att kunna se.
    Bildskärmens fysiska storlek har inget med det här att göra. Det handlar om skärmens upplösning, antal pixlar i höjd och bredd.

Nåväl, det här har ju inte så mycket med nymålade lok att göra. Frågan får tas upp under support i stället. Jag återkommer där, men jag vill försvara Sääf i den här tråden.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Åke, jag gissar att nya forum-plattformen
    i kombination med vissa webbläsare av nån
    anledning visar mindre bilder vid normaldrift
    med 100-125% zoom, oavsett bildens upplösning.

För om man högerklickar "öppna bild i ny flik"
    då får man alltid upp samma bild i helskärm.
    ja om den har tillräcklig upplösning förståss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

WS, det låter märkligt men allt kan hända i datorernas tidevarv. Du kan ha rätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    För om man högerklickar "öppna bild i ny flik"
    då får man alltid upp samma bild i helskärm.
    ja om den har tillräcklig upplösning förståss.
    Nu förstår jag inte riktigt..
    Om vi tar lokbilden: http://www.jernbanen.dk/forum/images...dbe1150b68.jpg och högerklickar "öppna bild i ny flik" blir det ju samma bildstorlek i det nya fönstret.

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Nu förstår jag inte riktigt..
    Om vi tar lokbilden: http://www.jernbanen.dk/forum/images...dbe1150b68.jpg och högerklickar "öppna bild i ny flik" blir det ju samma bildstorlek i det nya fönstret.
    Fast WS skriver ju också att det gäller att bilden har tillräcklig upplösning för att den ska fylla upp skärmen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Fast WS skriver ju också att det gäller att bilden har tillräcklig upplösning för att den ska fylla upp skärmen.
    Och det skulle då innebära att varenda bild som varit utlagd här utom BD :s skulle ha Otillräcklig upplösning. Det tror inte jag. Jag har tittat på massor av bilder och ingen annan har haft den storleken som bilden på dessa lok.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

IB, jag har redan 2018-03-06 tagit upp detta
    under tråden: Storlek text - Storlek bild.
    Den finns under Support och synpunkter.

Men även då var det inte många som förstod
    vad jag syftade på. Så problem finns nog bara
    på vissa datorer, eller med vissa webbläsare?

Senast redigerat av WS den 2018-04-24 klockan 20:49:18.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Så här ser bilden ut, oavsett hur den presenteras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns en sak i det nya forumet som inta fanns i det gamla, vänstermarginalen med avatarer och annat. Jag får bredden till ca 260 pixlar, men skall det inverka måste man nog ha en skärmupplösning på 1200 pixlars bredd eller mindre. Därför vore det intressant att veta skärmupplösningen hos de som har problem.

Senast redigerat av Åke K den 2018-04-24 klockan 21:15:14.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Åke, under visningsalternativ står det:
    Upplösning 1366 X 768 (rekommenderas)

Skärmens egentliga prestanda vet jag inte
    hur man får fram, men den är 15,6" HD LED.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg
    Så här ser bilden ut, oavsett hur den presenteras.

FEL,FEL Dubbelfel. Bilden som BD lagt ut är STÖRRE .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •