Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Tågvägsväxling

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tågvägsväxling

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Därför har man uppfunnit tågvägsväxling för att använda i de fall där en växling bara ska gå raka vägen från A till B genom ett E2/E3 signalerat område Vitsen med det är ju att den låser ett mindre område än annan växling, nackdelen är att det är precis som att köra ett tåg. Så att kalla tågvägsväxling för växling är nog mest missvisande. Det borde kallar "direktplanerad tågfärd" eller något åt det hållet.
    Där har du en poäng. Problemet är att regelskrivarna behöver aktiveras för att anpassa regelverket till bl a detta. Att införa en möjlighet till tågfärd inom driftplats utan driftplatsdelar vore en välgärning även för långa driftplatser. Å andra sidan är det så att om man måste vara lokförare för att genomföra sådana färder har man bara löst en liten del av problematiken. Skulle vara intressant att göra en riskanalys på att låta tsm (växling/spärrfärd) genomföra den med en lämplig max-hastighet. Med tanke på att om färden fortsätter ut på linjen så får tsm genomföra den så borde kortare sträcka inte innebära några tillkommande risker.

Passagerare
    Medlem
    sep 2020

Som jag förstår så går det i teorin att göra lokrundgång med tågvägsväxling, men är det för omständligt i praktiken?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ön Visa inlägg
    Som jag förstår så går det i teorin att göra lokrundgång med tågvägsväxling, men är det för omständligt i praktiken?
    För att det ska vara möjligt ens i teorin måste det finnas någon mellansignal i vardera änden att vända vid, alternativt att växlingen utförs ut på linjen så att man vänder utanför infartssignalen, men då blir det komplicerat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    För att det ska vara möjligt ens i teorin måste det finnas någon mellansignal i vardera änden att vända vid, alternativt att växlingen utförs ut på linjen så att man vänder utanför infartssignalen, men då blir det komplicerat.
    Vad är det som är så komplicerat med det?

Infartstavlan menar du väl för övrigt, det är ju ETCS vi talar om.

Passagerare
    Medlem
    sep 2020

Jag tänkte mig en helt vanlig lokrundgång typ för nattåget i Boden som man idag gör med växlingsvägar. Vi kan föreställa oss att Boden blivit E2. Alla dagens huvudljussignaler har ersatts med signalpunktstavlor. Alla medgivandedvärgsignaler står kvar. Alla växlingsdvärgsignaler har kompletterats med signalpunktstavlor. Tkl provar en solig tisdag att göra lokrundgången med tågvägar istället för växlingsvägar. Blir det otroligt mycket jobbigare då med knappandet i tågskyddssystemet, eller är det görbart?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Jag tänkte mig en helt vanlig lokrundgång typ för nattåget i Boden som man idag gör med växlingsvägar. Vi kan föreställa oss att Boden blivit E2. Alla dagens huvudljussignaler har ersatts med signalpunktstavlor. Alla medgivandedvärgsignaler står kvar. Alla växlingsdvärgsignaler har kompletterats med signalpunktstavlor. Tkl provar en solig tisdag att göra lokrundgången med tågvägar istället för växlingsvägar. Blir det otroligt mycket jobbigare då med knappandet i tågskyddssystemet, eller är det görbart?
    Som jag skrev beror det helt på om det finns några huvudsignaler att vända vid. I Boden finns det kanske, men inte överallt. Även om det finns sådana huvudsignaler kan det innebära att man måste köra väsentligt längre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som jag skrev beror det helt på om det finns några huvudsignaler att vända vid. I Boden finns det kanske, men inte överallt. Även om det finns sådana huvudsignaler kan det innebära att man måste köra väsentligt längre.
    Fast huvudljussignalerna försvinner ju när ERTMS byggs? Frågan gäller väl om det är görbart i system E2. Vändning sker då vid signalpunktavlor?

Senast redigerat av Ville den 2022-05-18 klockan 12:42:33. Anledning: ljus..

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast huvudljussignalerna försvinner ju när ERTMS byggs? Frågan gäller väl om det är görbart i system E2. Vändning sker då vid signalpunktavlor?
    En "helt vanlig lokrundgång typ för nattåget i Boden" sker utan ERTMS.

Annars är det korrekt att där jag skrev "huvudsignal" blir det istället "signalpunkttavla" med ERTMS, var dessa kommer att placeras i exemplevis Boden kan vara lite svårt att gissa sig till.

Passagerare
    Medlem
    sep 2020

En "helt vanlig lokrundgång typ för nattåget i Boden" sker utan ERTMS.

Annars är det korrekt att där jag skrev "huvudsignal" blir det istället "signalpunkttavla" med ERTMS, var dessa kommer att placeras i exemplevis Boden kan vara lite svårt att gissa sig till.
    Jag provar att omformulera frågan:
    Som jag förstår så går det i teorin att göra lokrundgång med tågvägsväxling (på platser där det går bra att göra lokrundgång med vägväxling förutsatt att alla dvärgsignaler är medgivandedvärgsignaler placerade tillsammans med signalpunktstavlor), men är det för omständligt i praktiken?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Jag provar att omformulera frågan:
    Som jag förstår så går det i teorin att göra lokrundgång med tågvägsväxling (på platser där det går bra att göra lokrundgång med vägväxling förutsatt att alla dvärgsignaler är medgivandedvärgsignaler placerade tillsammans med signalpunktstavlor), men är det för omständligt i praktiken?
    Man kan ju då även omformulera den till att gälla rundgång utan användande av växlingsdvärgsignaler.

Såvitt jag begriper är det aldrig krångligare att lägga en tågväg än en växlingsväg. Krånglet uppkommer möjligen om den sträcker sig förbi signal(-tavla) för utfartsblock eller om tkl skulle behöva återta ställd väg. Växlingsväg kan återtas direkt medan tågväg kräver en viss väntetid.

Passagerare
    Medlem
    sep 2020

Man kan ju då även omformulera den till att gälla rundgång utan användande av växlingsdvärgsignaler.

Såvitt jag begriper är det aldrig krångligare att lägga en tågväg än en växlingsväg. Krånglet uppkommer möjligen om den sträcker sig förbi signal(-tavla) för utfartsblock eller om tkl skulle behöva återta ställd väg. Växlingsväg kan återtas direkt medan tågväg kräver en viss väntetid.
    Jag avsåg skillnad i att hantera ombordsystemet för lokrundgången med tre riktningsändringar. Någon manuell återtagning behövs för övrigt inte i vägväxling för lokrundgång i någorlunda moderna signalställverk.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Jag avsåg skillnad i att hantera ombordsystemet för lokrundgången med tre riktningsändringar. Någon manuell återtagning behövs för övrigt inte i vägväxling för lokrundgång i någorlunda moderna signalställverk.
    Ja, den aspekten hanterade jag inte. Däremot tog jag som bonus upp vad som gäller om det av andra orsaker uppkommer behov av att återta vägen. Inte lätt att gissa vad du vill att jag ska beakta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, den aspekten hanterade jag inte. Däremot tog jag som bonus upp vad som gäller om det av andra orsaker uppkommer behov av att återta vägen. Inte lätt att gissa vad du vill att jag ska beakta.
    Om du inte vet tillräckligt mycket om vare sig ombord- eller marksystemet så kanske det enklaste är att du inte beaktar någonting?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Om du inte vet tillräckligt mycket om vare sig ombord- eller marksystemet så kanske det enklaste är att du inte beaktar någonting?
    Ja, självklart är det så att om man inte tror sig korrekt kunna besvara alla, både uttalade och outtalade, delar av en uppkommen frågeställning ska man låta bli att skriva. Logiskt blir då nästa steg att det inte är någon idé att ställa några frågor, det blir ändå inga svar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det går bra att spekulera, jag menar enbart att man inte behöver beakta en massa när man spekulerar. Det är ett diskussionsforum, våga chansa!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •