Ursprungligen postat av
Per Karlsson
Lör 4 jun 2022 verkar vara, lite skämtsamt, felmeddelandens dag. Vid försök till köp (med SEK, inte poäng) Linköping C - Stockholm Central visas ett antal olika felmeddelanden, exempelvis:
03:22 - Ej valbar
09:58 - Slutsålt
10:55 - Inga fler biljetter säljs
Vad är skillnaden mellan de olika felmeddelandena? Kommer något av tågen köras?
Min gissning är att 09.58 kommer gå i och med att texten Slutsålt visas i rutan för 2 klass på avgångar som har ledig kapacitet i 1 klass, t. ex. 11:58, för närvarande för den symboliska summan 805 SEK.
Min gissning rörande meddelandet Slutsålt är att det är slutsålt "på riktigt", det vill säga fullbokat.
Antagande, av tidigare erfarenhet, gällande "Inga fler biljetter säljs" är att det är en bullshit-felkod. Den texten har, dagen för biljettsläpp, visats på tåg som SJ sedan behagat ställa in. Att en specifik avgång med snabbtåg mitt på dagen mitt i veckan säljer slut på några sekunder mitt i natten är inte alls trovärdigt eller sannolikt. Biljetter på tre avgångar före samt efter aktuellt tåg haft gott om plats till låga priser.
Ej valbar betyder, enligt ett antagande/gissning att aktuellt tåg går men att man i fallet med nattåget inte erbjuder 2 klass sittvagn, det vill säga tåget framförs med endast ligg- och sovvagn. Jag grundar antagandet på att texten Ej valbar visas i rutan för 1 klass på tåg som inte har någon 1 klass sittvagn, t. ex. Mälartåg.
Vi har även den återkommande klassikern "Banarbeten planeras" som i bästa fall innebär just det men som även tidigare kodats på tåg som dragits in delar av eller hela planerade sträckan. I mina ögon är även en delvis bullshit-felkod (alternativt felaktigt inmatning från operatören vilket i sig också är illa om man vill ha/bryr sig om gott rykte och framtida kunder).
Men varför ha så många olika felmeddelanden ut mot kund? Inte särskilt pedagogiskt/tydligt.
Tack och lov finns det andra operatörer som vill sälja biljetter..
Kära experter, kan någon med insyn försöka förklara skillnaden mellan dessa felkoder och bekräfta eller dementera mina misstankar/gissningar?
Tack på förhand!