Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kontaktledningsstolpar av ny typ? Saltsjöbanan.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Kontaktledningsstolpar av ny typ? Saltsjöbanan.

Nyligen observerade jag att det mellan Igelboda och Neglinge på senare år kommit upp ny kontaktledning (och bullerskydd längs spåret):

Jag förvånas över att förstärkningsledningen (som förstärker matningen på denna likströmsbana) på i stort sett hela sträckan mellan stationerna är monterad på väldigt långa konsoler, så att den hamnar nästan mitt över själva kontaktledningen.

Tidigare har man satt upp förstärkningsledningen på isolatorer direkt på kontaktledningsstolparna, eller på mestadels korta konsoler, som på bilden nedan från Lillängen 2016:

Att man placerat förstärkningsledningen på konsoler kan tänkas vara i avsikt att minska risken för kontakt med trädgrenar. Den långa konsol som kan observeras på stolpen längst till höger vid Lillängen är nog motiverad av kurvan, men på sträckan Igelboda - Neglinge kan jag inte hitta någon trolig orsak till utförandet av montaget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kontaktledningsstolpar av ny typ? Saltsjöbanan.

Inte helt säker på vad frågan egentligen är. Men hela kontaktledningsanläggningen är ju ny från 2016-2017. Förstnämnda sommar bytte man från Henriksdal/Sickla till km 11 (väster om Fisksätra) och sista sommaren resten av banan. Båda halvorna har en blandning av korta och långa konsoler. De långa är nog vanligast där det är spårnära bullerskyddsskärmar, jag vet inte hur man projekterar kontaktledning men förstärkningslinorna ska väl helst sitta inom ett visst avstånd från spårmitt eller om det nu är från banvallskanten, fastighetsgränsen eller nåt.

På din bild från Lillängen sitter linan visserligen ganska långt från spårmitt men du står ju på en viadukt som tråden ska passera under och där det är lägre bygghöjd, dessutom är banvallen bred (förberedd för dubbelspår) just här.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kontaktledningsstolpar av ny typ? Saltsjöbanan.

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Inte helt säker på vad frågan egentligen är. Men hela kontaktledningsanläggningen är ju ny från 2016-2017....
    Ja, de lång konsolerna har säkert suttit på sträckan sedan några år, men jag har uppenbarligen inte vänt blicken åt det hållet när jag gått förbi. Min oformulerade fråga var väl närmast varför man här genomgående använder långa konsoler. På Trafikverkets linjer är detta inte vanligt exempelvis på sträckor med AT-system eller för att bära upp återgångsledning

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •