Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lastprofil C.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Lastprofil C.

Hur stor del av det svenska järnvägsnätet klarar lastprofil C?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Lastprofil C.

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Hur stor del av det svenska järnvägsnätet klarar lastprofil C?
    I nuläget ingen alls: "Tills vidare kan referensprofil SEc endast framföras som specialtransport" (JNB 2018)

- - -
    Medlem
    mar 2018

Vill man missförstå så går det ju bra om man anstränger sig. Någon som vet vilka banor som är anpassade för lastprofil C? Med eller utan specialtillstånd.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vill man missförstå så går det ju bra om man anstränger sig. Någon som vet vilka banor som är anpassade för lastprofil C? Med eller utan specialtillstånd.
    Nej, det var inte att avsiktligt missförstå. Såvitt jag begriper så är enda sättet att få svar på din fråga att söka tillstånd för specialtransport SEc över hela nätet. Självklart vore det kul om någon kunde ordna det, men jag håller det för mindre troligt. Nästbäst vore om någon hade koll på vilka sträckor som tidigare hade generellt tillstånd för SEc, men då blir det med nödvändighet inaktuella uppgifter.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nej, det var inte att avsiktligt missförstå. Såvitt jag begriper så är enda sättet att få svar på din fråga att söka tillstånd för specialtransport SEc över hela nätet. Självklart vore det kul om någon kunde ordna det, men jag håller det för mindre troligt. Nästbäst vore om någon hade koll på vilka sträckor som tidigare hade generellt tillstånd för SEc, men då blir det med nödvändighet inaktuella uppgifter.
    Jag har ju tidigare visat min okunnighet när det gäller viktiga saker som Resplus, så jag känner att jag är ute på djupt vatten nu. Men visst måste Trafikverket ha koll på vilka banor/spår som klarar lastprofil C? Inte skickar man ut en mätvagn varje gång en ansökan om specialtransport skall planeras?

undrar
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag har ju tidigare visat min okunnighet när det gäller viktiga saker som Resplus, så jag känner att jag är ute på djupt vatten nu. Men visst måste Trafikverket ha koll på vilka banor/spår som klarar lastprofil C? Inte skickar man ut en mätvagn varje gång en ansökan om specialtransport skall planeras?

undrar
    Thomas K Ohlsson
    Det här dokumentet beskriver nog den problembild som finns:
    https://www.trafikverket.se/contenta...lastprofil.pdf

Dvs att det finns stråk där det i huvudsak finns utrymme, men att det är lite för trångt här och var för att sträckorna i sin helhet ska vara godkända för fullt spett utan dispens.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-24 klockan 16:42:22.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det här dokumentet beskriver nog den problembild som finns:
    https://www.trafikverket.se/contenta...lastprofil.pdf

Dvs att det finns stråk där det i huvudsak finns utrymme, men att det är lite för trångt här och var för att sträckorna i sin helhet ska vara godkända för fullt spett utan dispens.
    Jaha, tack för den publikationen. Det tycks finnas lite problem men ett större problem är nog dåliga uppgifter om nuvarande status. Fast jag undrar lite över denna passus:

"I det svenska järnvägssystemet så är den rådande lastprofilen den så kallade profil A och det finns för tillfället ingen bana som är klassad för en större lastprofil. Överskrids lastprofil A så klassas transporten som specialtransport och kräver intyg för att få framföras. En stor andel av alla godstransporter framförs idag som specialtransporter på grund av att de överskrider den rådande lastprofilen på järnvägen."

Hur gör man med Stora-boxarna? Måste man ansöka om tillstånd för varje transport eller finns det ett generellt tillstånd där man vanligen kör?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hur gör man med Stora-boxarna? Måste man ansöka om tillstånd för varje transport eller finns det ett generellt tillstånd där man vanligen kör?
    Det är mycket enklare än så, man söker om ett tillstånd som sedan kan användas upprepade gånger. Det viktiga är att tillståndet anger hur mycket överskjutande lasten är och vilka sträckor det gäller för samt vilka åtgärder som kan behövas vid vissa passager. Jag är dock osäker på längsta möjliga giltighetstid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett liknande förhållningssätt som till lastprofil C har man ju även till högre Stax än 22,5 ton. Det är huvudsakligen nybyggda och totalupprustade banor som är upplåtna för Stax 25 utan specialtransporttillstånd. Undantag är främst Stambanan genom övre Norrland norr om Långsele med Stax 25 samt Malmbanans Stax 30.

Vad gäller lastprofilen byggs nya anläggningar så att normalsektionen för fria rummet ska innehållas, alltså betydligt större än minsta sektion C. Vid åtgärder i befintliga anläggningar brukar minsta sektion C alltid kravställas, men beroende av vad det är för bana och vilken kostnad det innebär kan man backa till minsta sektion A.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •