Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Nytänk för järnväg i norra Sverige och Finland

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nytänk för järnväg i norra Sverige och Finland

Om Sverige och Finland går med i NATO, blir det ett nytt strategiskt tänkande, som också berör järnvägen. Vi ser i Ukrainakriget hur järnvägen har betydelse för både civila och militära verksamheter. Här ett norskt inlägg fullt läsbart om påverkan av det militära tänkandet. Norrmännen och naturligtvis även svenskar och finnar kommer att behöva röra sig på större ytor. Placeringen av militära enheter kommer att behöva ändras och därigenom också transporten av tung militär materiel. Se bifogat citat från artikeln. Renässans för Inlandsbanan och finsk järnväg till Kirkenäs?

Et større spillebrett innebærer også at stridsvogner, artilleri og annet tungt forsvarsmateriell, kan sendes mellom nord og sør gjennom Sverige. Der er veiene bedre enn i Norge, og jernbanen går helt til Narvik.

– Og plutselig er vi kommet dit hen at det vil være en strategisk fornuftig beslutning å bygge jernbane fra Finland til Kirkenes, sier forsvarsanalytiker Per Erik Solli.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/f...ene-1.15964970

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nytänk för järnväg i norra Sverige och Finland

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    – Og plutselig er vi kommet dit hen at det vil være en strategisk fornuftig beslutning å bygge jernbane fra Finland til Kirkenes, sier forsvarsanalytiker Per Erik Solli.[/I]
    Som tur är är 8 km redan på plats. (Fast kanske inte precis i den spårvidd som finnarna önskar.)

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Givetvis kommer ett svenskt och ett finskt medlemskap i NATO att förändra Europas militära struktur. Den saken får ses som självklar. Men jag tror inte att det kommer synas så mycket när det häller järnväg.

För det första tror jag inte att man kommer bygga någon ny bana eftersom länderna har gått med i NATO. Den normala trafiken i både Sverige och Finland kommer knappast att påverkas. Tittar man på persontrafiken kommer nog ingenting att hända. Egentligen samma sak med godstrafiken. Produkterna i godstågen kommer ju fortsätta transporteras dit de ska på samma sätt som nu. En enda skillnad kan jag tänka mig när det gäller banor. Redan nu har det svenska försvaret hindrat rivning av banan till Lysekil av försvarstekniska skäl. NATO kan faktiskt anse att den banan kan få ännu större betydelse.

När det gäller relationen mellan Sverige och Finland när det gäller järnväg så har den ju varit minimal, ja mer eller mindre obefintlig faktiskt. Nedlagd persontrafik med mera. Det är omaka spårvidd mellan länderna osv. Nu har vissa saker förbättrats sedan persontrafiken till Haparanda återöppnades förra året. Här tror jag inte NATO kommer att göra någon skillnad alls. Spårvidderna är som de är och det kommer inte NATO att ändra på. Däremot kan NATO se en fördel med Finland. Det blir mer spår för NATO med den ryska spårvidden tack vare Finland. Som det ser ut idag är det NATO-länderna Estland, Lettland och Litauen som har rysk spårvidd. Men med Finland som NATO-land vinner NATO ytterligare en hel del spår med just rysk spårvidd. Det kan de se som en fördel.

Det vi däremot kan komma att se skillnad mot idag är att det kan komma internationella trupptransporttåg genom Sverige som NATO kan köra. Dessa tåg är inte alls ovanliga i övriga Europa i de länder som är medlemmar i NATO. Men i Sverige brukar man av naturliga skäl inte se dessa. Norge har hittills inte brukat köra sådana tåg till t ex Tyskland, trots att de säkert har haft intresse att göra det och trots att det troligen hade varit synnerligen praktiskt och fördelaktigt för norrmännen att göra så. Men med Sverige som medlem i NATO kan detta bli verklighet. Det är också fullt möjligt att sådana tåg kan komma att gå till Haparanda och att de sedan lastar över till ett bredspårigt NATO-tåg därifrån och vidare in i Finland av olika skäl. Och sådana NATO-tåg till Haparanda kan faktiskt ha rullat från t ex Tyskland, Italien eller till och med från Turkiet och upp till Haparanda för omlastning till bredspårigt NATO-tåg.

Så den stora skillnaden tror jag kommer att bli att det kommer att ibland kunna rulla NATO-tåg genom Sverige som tidigare inte setts till. I övrigt tror jag att det kommer att vara oförändrat.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det har ju varit några militära övningar med sådana NATO-järnvägstransporter. Det fungerar redan.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det har ju varit några militära övningar med sådana NATO-järnvägstransporter. Det fungerar redan.

Men inte så vanligt hittills. Har väl egentligen mer förekommit då Sverige haft övningar med mera gemensamt med NATO osv. Men jag tror att dessa NATO-tåg kommer att bli mycket vanligare i Sverige vid ett fullständigt medlemskap i NATO.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men inte så vanligt hittills. Har väl egentligen mer förekommit då Sverige haft övningar med mera gemensamt med NATO osv. Men jag tror att dessa NATO-tåg kommer att bli mycket vanligare i Sverige vid ett fullständigt medlemskap i NATO.
    Min poäng var bl a, att man klassade Inlandsbanan på samma sätt som Lysekilsbanan, som viktig för NATO att transportera tung utrustning bl a, t ex stridsvagnar och artilleri. I fredstid kan man använda de östliga järnvägarna, men i kris och krig kan den mer västliga Inlandsbanan vara viktig, inte bara för att den ligger mer västerut, utan för att den tillför kapacitet. Den kapaciteten kan användas i fredstid för gods- och persontransporter och som redundans. Vidare in i Finland är det omlastning som gäller och också den måste vara förberedd och övad.

Medlem
    sep 2017

Min poäng var bl a, att man klassade Inlandsbanan på samma sätt som Lysekilsbanan, som viktig för NATO att transportera tung utrustning bl a, t ex stridsvagnar och artilleri. I fredstid kan man använda de östliga järnvägarna, men i kris och krig kan den mer västliga Inlandsbanan vara viktig, inte bara för att den ligger mer västerut, utan för att den tillför kapacitet. Den kapaciteten kan användas i fredstid för gods- och persontransporter och som redundans. Vidare in i Finland är det omlastning som gäller och också den måste vara förberedd och övad.

Omlastningsprocesser i Haparanda tror jag kommer att övas in i början. Där tror jag att de kommer att vilja få till en rutin för hur detta ska gå till och hur det ska kunna ske snabbt och smidigt. Vi kan här anta att de kan ta lärdom från hur det går till mellan Polen och Litauen. Att de skulle att studera gränsen mellan Polen och Litauen och sedan mer eller mindre kopiera deras lösningar.

Никлас Быгдестам

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Omlastningsprocesser i Haparanda tror jag kommer att övas in i början. Där tror jag att de kommer att vilja få till en rutin för hur detta ska gå till och hur det ska kunna ske snabbt och smidigt. Vi kan här anta att de kan ta lärdom från hur det går till mellan Polen och Litauen. Att de skulle att studera gränsen mellan Polen och Litauen och sedan mer eller mindre kopiera deras lösningar.
    Jag tror inte de kommer ha ett särskild stort fokus på att öva på omlastning i Haparanda. De är ett steg som är förhållandevis enkelt och brukar i allt väsentligt vara att vara effektiv på att lasta och lossa. Övning på lastning och lossning brukar man få ganska naturligt vid samtliga slag av militära transporter.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

..... Däremot kan NATO se en fördel med Finland. Det blir mer spår för NATO med den ryska spårvidden tack vare Finland. Som det ser ut idag är det NATO-länderna Estland, Lettland och Litauen som har rysk spårvidd. Men med Finland som NATO-land vinner NATO ytterligare en hel del spår med just rysk spårvidd. Det kan de se som en fördel.....
    På vilket sätt skulle detta vara en fördel menar du? Finns det tågfärjor mellan Estland och Finland? Spontant känns det mer som en nackdel med Ryssland mittemellan med samma spårvidd.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    På vilket sätt skulle detta vara en fördel menar du? Finns det tågfärjor mellan Estland och Finland? Spontant känns det mer som en nackdel med Ryssland mittemellan med samma spårvidd.

Det finns givetvis både för och nackdelar. Nackdelen är givetvis att det försvårar transporterna mellan NATO-länder. I nuvarande politiskt läge kan vi givetvis glömma att de skulle köra ett NATO-tåg mellan Finland och Estland via Ryssland. Men vad jag menar med fördel är att just ha NATO-territorium som delar spårvidd med just Ryssland. Detta har ju Estland, Lettland och Litauen och med ett finskt medlemskap i NATO blir det samma för Finland då, att de delar spårvidd med Ryssland. NATO kan se detta som en fördel att vid eventuella behov då kunna köra tåg direkt in i Ryssland, om det nu skulle bli aktuellt av någon orsak som jag inte kommer på. Då kan detta förstärkas om de även gör samma sak från Finland med.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Det finns givetvis både för och nackdelar. Nackdelen är givetvis att det försvårar transporterna mellan NATO-länder. I nuvarande politiskt läge kan vi givetvis glömma att de skulle köra ett NATO-tåg mellan Finland och Estland via Ryssland. Men vad jag menar med fördel är att just ha NATO-territorium som delar spårvidd med just Ryssland. Detta har ju Estland, Lettland och Litauen och med ett finskt medlemskap i NATO blir det samma för Finland då, att de delar spårvidd med Ryssland. NATO kan se detta som en fördel att vid eventuella behov då kunna köra tåg direkt in i Ryssland, om det nu skulle bli aktuellt av någon orsak som jag inte kommer på. Då kan detta förstärkas om de även gör samma sak från Finland med.
    Ok, du menar så. Tyvärr funkar det ju på samma sätt åt båda hållen. Och den invasiva parten är ju känd.

Senast redigerat av Billy den 2022-05-14 klockan 18:02:19.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Man kan förresten köra ganska långt in i Polen på bredspår och en bra bit in i Slovakien.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För NATO:s skulle byggs Baltic Rail för fullt som normalspår med EU-finansiering till 85% dragningen passerar Rukla och Ädazi och en bibana byggdes från Lyck till Arys där Amerikanarna håller till.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    För NATO:s skulle byggs Baltic Rail för fullt som normalspår med EU-finansiering till 85% dragningen passerar Rukla och Ädazi och en bibana byggdes från Lyck till Arys där Amerikanarna håller till.
    Vad är det för bibana mellan Ełk/Lyck och Orzysz/Arys som du talar om? Den finns sedan mer än hundra år, öppnades av Preussiska statsbanorna 15 juni 1915, dvs flera decennier innan Nato bildades eller innan trakten blev en del av Polen och närmare hundra år innan det fanns några Nato-anknutna trupper i trakten.
    Ja, det finns en omfattande militär närvaro i området och numera är dessa integrerade i Natos organisation eftersom Polen är med i Nato, men på vilket sätt skulle det preussiska banbygget för mer än hundra år sedan kunna sägas ha ett samband med det nuvarande Rail Baltica-projektet?
    Eller missförstår jag din syftning?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Vad är det för bibana mellan Ełk/Lyck och Orzysz/Arys som du talar om? Den finns sedan mer än hundra år, öppnades av Preussiska statsbanorna 15 juni 1915, dvs flera decennier innan Nato bildades eller innan trakten blev en del av Polen och närmare hundra år innan det fanns några Nato-anknutna trupper i trakten.
    Ja, det finns en omfattande militär närvaro i området och numera är dessa integrerade i Natos organisation eftersom Polen är med i Nato, men på vilket sätt skulle det preussiska banbygget för mer än hundra år sedan kunna sägas ha ett samband med det nuvarande Rail Baltica-projektet?
    Han kanske menar upprustning.
    Det har gjorts upprustning av anslutningen till Rail Baltica Białystok – Ełk – Trakiszki – Kaunas.
    Det verkar inte varit en ambitiös upprustning, mest spårbyte och plankorsningsåtgärder.
    Delvis fyrkensspår, troligen Suwalki – Kanuas, för i Suwalki är det en säckstation, där man troligen byter lok och lastar om.

Streetview visar bilder från cirka 2012, Białystok – Ełk elektrifierat betongslipers enkelspår och Ełk – Trakiszki enklare oelektrifierat enkelspår, båda sträckor många osignalerade plankorsningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tror inte att NATO i sig får en direkt påverkan. Däremot indirekt, framförallt för Finland, därför att godsflödena förändras iom att handeln med Ryssland minskar. Dessa har ju kraftigt påverkats redan även utan NATO. Så kanske det blir en skjuts för den tänkta länken till Baltikum. Möjligen kan man tänka sig någon ökning av transporter över Haparanda. Men hur det kommer att utveckla sig är jag inte man att förutspå, och det är nog för tidigt för detta också.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Ok, du menar så. Tyvärr funkar det ju på samma sätt åt båda hållen. Och den invasiva parten är ju känd.
    Fördelen med järnvägen är att den är normalt till större nytta för försvararen än för invaderaren.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Om Sverige och Finland går med i NATO, blir det ett nytt strategiskt tänkande, som också berör järnvägen. Vi ser i Ukrainakriget hur järnvägen har betydelse för både civila och militära verksamheter. Här ett norskt inlägg fullt läsbart om påverkan av det militära tänkandet. Norrmännen och naturligtvis även svenskar och finnar kommer att behöva röra sig på större ytor. Placeringen av militära enheter kommer att behöva ändras och därigenom också transporten av tung militär materiel. Se bifogat citat från artikeln. Renässans för Inlandsbanan och finsk järnväg till Kirkenäs?

Et større spillebrett innebærer også at stridsvogner, artilleri og annet tungt forsvarsmateriell, kan sendes mellom nord og sør gjennom Sverige. Der er veiene bedre enn i Norge, og jernbanen går helt til Narvik.

– Og plutselig er vi kommet dit hen at det vil være en strategisk fornuftig beslutning å bygge jernbane fra Finland til Kirkenes, sier forsvarsanalytiker Per Erik Solli.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/f...ene-1.15964970
    Jag tror inte vi ska överdriva järnvägens betydelse för framtida krig bara för att den varit väldigt viktig i kriget i Ukraina. Kriget i Ukraina har varit något av ett specialfall som gynnat järnvägen.

Den första faktorn var att ryssarna i början trodde de skulle köra över Ukraina på några dagar, och därför så ville de inte i onödan förstöra infrastrukturen.
    Den andra är att ryska armén är ovanligt beroende av järnvägen pga de har för dålig logistik ute på sina divisioner - de har helt enkelt för få lastbilar för att kunna försörja enheterna när de gör av med material i den takt det gör i Ukraina. Dessutom så är det otroligt långa försörjningslinjer.
    Den tredje och kanske viktigaste faktorn är att stora delar av Ukrainas sekundära vägnät förvandlas till lera under några månader per år.

Ingen av dessa faktorer skulle troligen gälla vid ett krig i Sverige. Ryssland skulle gå in för att förstöra järnvägarna via missil och flyganfall.
    Transportvägarna är inte lika lång i Sverige som i Ukraina.
    Den största skillnaden är dock kanske att svenska skogsvägar inte tenderar att bli lika stora lerpölar som Ukrainska småvägar, eftersom de är byggd på morän mark (speciellt in Norrland). Det innebär att dessa vägar skulle vara mera framkomliga än i Ukraina. Samtidigt är du väldigt låst till vägarna iaf pga det är djup skog på sidan av dem.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

För det första tror jag inte att man kommer bygga någon ny bana eftersom länderna har gått med i NATO. Den normala trafiken i både Sverige och Finland kommer knappast att påverkas. Tittar man på persontrafiken kommer nog ingenting att hända. Egentligen samma sak med godstrafiken. Produkterna i godstågen kommer ju fortsätta transporteras dit de ska på samma sätt som nu. En enda skillnad kan jag tänka mig när det gäller banor. Redan nu har det svenska försvaret hindrat rivning av banan till Lysekil av försvarstekniska skäl. NATO kan faktiskt anse att den banan kan få ännu större betydelse.

När det gäller relationen mellan Sverige och Finland när det gäller järnväg så har den ju varit minimal, ja mer eller mindre obefintlig faktiskt. Nedlagd persontrafik med mera. Det är omaka spårvidd mellan länderna osv. Nu har vissa saker förbättrats sedan persontrafiken till Haparanda återöppnades förra året. Här tror jag inte NATO kommer att göra någon skillnad alls. Spårvidderna är som de är och det kommer inte NATO att ändra på. Däremot kan NATO se en fördel med Finland. Det blir mer spår för NATO med den ryska spårvidden tack vare Finland. Som det ser ut idag är det NATO-länderna Estland, Lettland och Litauen som har rysk spårvidd. Men med Finland som NATO-land vinner NATO ytterligare en hel del spår med just rysk spårvidd. Det kan de se som en fördel.
    Nu tror jag förvisso inte diskussionen handlar om ekonomiska beslut, utan militärstrategiska.

Jag håller med dig om att NATO-anslutning av Sverige och Finland får marginell betydelse för kommersiella beslut. NATO är inte en ekonomisk förening eller union.

Det hindrar inte att en järnväg byggs i norra Finland om NATO finner det militärstrategiskt motiverbart.

Vad gäller din teori om att det skulle vara en fördel med mer rysk spårbredd får du gärna utveckla, för jag förstår inte vad som skulle kunna vara bra med det.

Senast redigerat av CapnZapp den 2022-05-18 klockan 10:25:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Hej. Jo den järnvägen var förfallen, oanvänd och har rustats upp för att användas för transporter till amerikanarnas bas där, materiel kommer från Tyskland och körs fram och åter i Europa. Jag har tidigare delat youtubeklipp i en liknande tråd. 2015 började NATO med "förstärkt framskjuten närvaro" i Polen och Baltikum https://de.wikipedia.org/wiki/NATO_E...rward_Presence
    Engelsmännen leder den flernationella kampgruppen placerad i Tapa i nordöstra Estland. Kanada leder den i Lettland som är placerad i Ädazi där Rail Baltica får en egen militärlastplats och Tyskland leder den i Litauen i Rukla som också Rail Baltica stryker tätt in till. Eftersom den amerikanska basen ligger längre ifrån rustades nämnda sträckain i Polen upp. Materiel och folk är inte fast placerade utan roterar, inte minst Bundeswehr har gjort mycket PR på sin sajt och youtubekanal om hur rotationen går till med tåg. Även brittiska och amerikanska militären berättar en del om hur man kört förstärkning från Bremerhafen ända fram och privatpersoner har tydligen tillåtits att filma med drönare och lägga upp på youtube som visar pansartransport på den nämnda sidolinjen. Det finns även filmer där kroatiska tåg kördes till Natos östliga medlemsländer. Rail Baltica som bekostas med EU-pengar har en klar militär koppling och försvaret av den kritiska Suwalki-luckan underlättas säkert liksom stödet till varje land.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •