Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Polen+ i mars 2022 [Del 3]

Polen+ i mars 2022 [Del 3]

I förra delen hoppade jag på ett polskt IC-tåg, modell Stadler Flirt. Väldigt fina tåg, och med restaurangvagn där maten lagas ombord. Men jag hade tänkt käka i den tjeckiska, i nästa tåg...

Tidigare delar:
    [1] Västerås - Bydgoszcz
    [2] Bydgoszcz - Toruń

Modernt polskt IC-tåg, ED160. Tillverkade av Stadler. Även känd som Flirt. Som sagt var, väldigt trevliga tåg!

Och vart är jag...? Jadu, den som bara visste! Svaret blir nog, mitt ute i ingenstans. Nånstans längs banan Warszawa - Katowice/Krakow. Eller, Opoczno Południe, rättare sagt!

Så, efter en timmes väntan så dök tåget som skulle ta mig till Sosnowiec upp! Och så var det där här med restaurangvagnar... ČD har byggt om ett antal kombinerande bistrovagnar och tagit bort sittplatserna, och ersatt dessa med 1 klass-stolar. Gör det trångt, högljutt och mindre lockande till att äta en matbit. Så någon mat blev det tyvärr inte på tåget, tur det fanns något att äta i Sosnowiec

Nåja, efter en skön natts sömn på Hotel Centrum Sosnowiec blev det dags för en tur på stan! Sosnowiec ligger i Schlesien, och där har vi ett av världens största interurbana spårvägsnät. Det har dock minskat något i storlek, men upprustning av det som finns kvar verkar ske, för stora delar av nätet var bussersatt när jag var där. Men på linjen från Sosnowiec mot Katowice rullade spårvagnarna!

För den intresserade har jag laddat upp den då aktuella linjekartan här!

Första stoppen blev vid Zawodzie Zajezdnia, där en stor vagnhall finns. I Silesia finns det en mängd olika vagntyper, vissa nyare, som denna Moderus Beta (eller MF16AC BD...) från Modertrans, byggda runt 2015...

...och andra, äldre, men upprustade, som dessa Konstal 105N-HF11AC.

Nåja, efter ett litet besök i centrum i Katowice för frukost blev det ett besök till Metalowców i Chorzów, där jag såg på kartan att man triangelvände linje 11. Fick äran att åka hit med en lite nyare spårvagn från Pesa, byggd 2020. Väldigt trevlig vagntyp även på de lite sämre polska banorna!

Och ännu coolare är denna vagntyp! En nyare Moderus Beta, men med 4 axlar bara. Liten, men naggande god! Den skarpsynte ser i bakgrunden...

..ett litet treskenspår! Verkade rätt oanvänt, och leder ingenstans längre. Precis bakom mig, ligger dock Alstoms fabrik.

Och inne på Alstoms område kunde man bla se dessa nya tåg till nederländska NS.

Anledningen till att linje 11 vände här, var banarbeten på linjen mot Chebzie Pętla.

Här en annan variant på upprustning av Konstal 105Na. Med den åkte jag tillbaka en hållplats, till..

...Chorzów Rynek. Tänkte därifrån åka med linje 9 till Chebzie Pętla.

Spårvägsnätet i Schlesien består till stor del av enkelspår, ibland mitt i gatan. Som här, med en Konstal 105Na i ett mer ursprungligt utseende!

Nåja, det är många bilder från Schlesien, så jag stannar här, och fortsätter med lite fler bilder vid ett annat tillfälle!
    På återseende,
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Polen+ i mars 2022 [Del 3]

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Nåja, det är många bilder från Schlesien, så jag stannar här, och fortsätter med lite fler bilder vid ett annat tillfälle!
    På återseende,
    //Jocke
    Fina bilder Jocke !
    Den där delen är Polen är verkligen värd att besöka, vilket iofs gäller många andra platser i Polen med.
    Själv var jag där i slutet av juli 2019, tillsammans med Willy Forsström. Mina bilder kan man se här - Katowice - Slaskie 2019 på Tramtrain - Bildgalleri

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Läckra bilder från(ännu)en stad med lite"muggigt"utseende utanför centrum(en).
    Kul med linje 0/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fina bilder, där finns några små stavningsfel, men de är inte så farliga Värre att kalla Sosnowiec en del av Schliesien
    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Sosnowiec ligger i Schlesien, och där har vi ett av världens största interurbana spårvägsnät.
    Läser man t.ex. engelsk Wikipedia, så blir det tydligt att Sosnowiec låg på gränsen mellan olika makter och administrativa områden. Det har blivit något skämtsamt att trots geografisk närhet och alla industriella kopplingar Zagłębie (Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec) ville betona sin annanhet från Śląsk, och konstigt nog det kan höras rätt bra, dvs. ingen pratar med schlesisk dialekt

https://en.wikipedia.org/wiki/Sosnowiec

Mvh mormax

Tack så mycket! Verkligen värt att besöka dessa delar Linje 0 missade jag tyvärr, bra observerat!

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Fina bilder, där finns några små stavningsfel, men de är inte så farliga Värre att kalla Sosnowiec en del av Schliesien

Läser man t.ex. engelsk Wikipedia, så blir det tydligt att Sosnowiec låg på gränsen mellan olika makter och administrativa områden. Det har blivit något skämtsamt att trots geografisk närhet och alla industriella kopplingar Zagłębie (Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec) ville betona sin annanhet från Śląsk, och konstigt nog det kan höras rätt bra, dvs. ingen pratar med schlesisk dialekt

https://en.wikipedia.org/wiki/Sosnowiec
    Aha, se vad man lär sig! Hade ingen aning, tog bara för givet att det låg i Schlesien, med tanke på närheten till Schlesien och att spårvägsnätet brukar kallas Silesia Interurbans... Men dialekten hör jag ändå ingen skillnad på, Polska är ett språk jag aldrig riktigt förstått mig på

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •