Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frågor om Öresundståg i Växjö?

SJK-medlem
    Medlem
    okt 2020

Frågor om Öresundståg i Växjö?

Jag har några frågor om tågomlopp för Öresundstågen i Växjö med omnejd i T22 som jag inte riktigt får ihop:

1. 1095 (20094) startar från Växjö spår 1a kl 17.12 mot Köpenhamn. Men det finns inget ankommande tåg inom rimlig tid innan som matchar. Hur kom det dit? Det enda jag kan tänka mig är att 1060 (20061) passerar och stannar kl 16.48 på spår 1ab i riktning mot Kalmar. Kan det vara så att detta tåg släppt av de bakre vagnarna som sedan går tillbaka som 1095?

2. Senare på kvällen händer det tre gånger att en kort tid efter att Öresundståg med slutstation i Växjö anlänt det avgår ett Öresundståg tjänstetåg till Alvesta (89964 kl 19.10, 89986 kl 21.07 och 89988 kl 22.10). I Alvesta försvinner alla spår, vart tar de vägen sedan? Kan det vara så att de kopplas ihop med senare Öresundståg från Alvesta mot Hässleholm och kanske ska gå i depå där? Det går också ett senare Öresundståg tjänstetåg 23.32 till Hässleholm. Kan de alla tre kopplas ihop till detta tjänstetåg och gå med det till Hässleholm? Eller är det både/och eller något annat?

Är flexibiliteten mellan långa och korta tåg så stor att det är möjligt att på detta sätta dela och sätta ihop tåg?

Tacksam om någon vet och kan reda ut.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Frågor om Öresundståg i Växjö?

Citat Ursprungligen postat av Lennart Olsen Visa inlägg
    Jag har några frågor om tågomlopp för Öresundstågen i Växjö med omnejd i T22 som jag inte riktigt får ihop:

1. 1095 (20094) startar från Växjö spår 1a kl 17.12 mot Köpenhamn. Men det finns inget ankommande tåg inom rimlig tid innan som matchar. Hur kom det dit? Det enda jag kan tänka mig är att 1060 (20061) passerar och stannar kl 16.48 på spår 1ab i riktning mot Kalmar. Kan det vara så att detta tåg släppt av de bakre vagnarna som sedan går tillbaka som 1095?

2. Senare på kvällen händer det tre gånger att en kort tid efter att Öresundståg med slutstation i Växjö anlänt det avgår ett Öresundståg tjänstetåg till Alvesta (89964 kl 19.10, 89986 kl 21.07 och 89988 kl 22.10). I Alvesta försvinner alla spår, vart tar de vägen sedan? Kan det vara så att de kopplas ihop med senare Öresundståg från Alvesta mot Hässleholm och kanske ska gå i depå där? Det går också ett senare Öresundståg tjänstetåg 23.32 till Hässleholm. Kan de alla tre kopplas ihop till detta tjänstetåg och gå med det till Hässleholm? Eller är det både/och eller något annat?

Är flexibiliteten mellan långa och korta tåg så stor att det är möjligt att på detta sätta dela och sätta ihop tåg?

https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/_28968.pdf

är tidtabellen.

Det är väl rimligt att tåget 1060 som kommer från Danmark till Växjö 16.48 och går vidare till Kalmar släpper av vagnar.
    Det verkar visserligen på https://minkarta.lantmateriet.se/ som att plattformarna mellan Växjö och Kalmar kan ta långa tåg, men det behövs nog inte, glest befolkat.

Tåget 1095 måste nog plocka upp vagnar igen, för när det går 18.59 från Lund mot Köpenhamn så behövs det nog många vagnar.

Det är helt standard att Öresundstågen släpper av och tar upp vagnar längs vägen, görs de flesta turer.
    Det beror på det stora antalet resenärer i Öresundsregionen, och mycket färre längre bort.
    Det finns inte hur många Öresundstågsvagnar som helst och inte behov av så många platser längre ut.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-05-12 klockan 19:47:50.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

1. Tycker mig känna igen att det är just så det går till, 1095 uppkommer genom avkoppling från närmast föregående tåg i motsatt riktning.

2. Minst två tågsätt övernattar i Alvesta, dessa blir tillsammans tåg 20003, vilket delas redan i Växjö varefter den avkopplade delen lite senare tillkopplas till tåg 1035. Osäker på vart det tredje tågsättet tar vägen, har inget minne av någon tillkoppling i Alvesta, men det kanske förekommer.

I Växjö övernattar normalt tre tågsätt, dessa har Växjö som både slut- och utgångsstation.

Dubbla tågsätt öster om Växjö är ganska ovanligt men jag tror att det förekommer i något tåg per dag.

SJK-medlem
    Medlem
    okt 2020

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    1. Tycker mig känna igen att det är just så det går till, 1095 uppkommer genom avkoppling från närmast föregående tåg i motsatt riktning.

2. Minst två tågsätt övernattar i Alvesta, dessa blir tillsammans tåg 20003, vilket delas redan i Växjö varefter den avkopplade delen lite senare tillkopplas till tåg 1035. Osäker på vart det tredje tågsättet tar vägen, har inget minne av någon tillkoppling i Alvesta, men det kanske förekommer.

I Växjö övernattar normalt tre tågsätt, dessa har Växjö som både slut- och utgångsstation.

Dubbla tågsätt öster om Växjö är ganska ovanligt men jag tror att det förekommer i något tåg per dag.
    Tack båda för snabba svar, ja det verkar ju sannolikt att det går till så. En fråga till bara, det verkar gå väldigt snabbt att koppla av och koppla tågsätt. Tre minuter för avkoppling från 1060. Sex minuter för tillkoppling till 1034. Finns det någon automatik på Öresundstågen som gör det så snabbt, är varje tågsätt självförsörjande så det inte behövs några ledningar emellan?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Tack båda för snabba svar, ja det verkar ju sannolikt att det går till så. En fråga till bara, det verkar gå väldigt snabbt att koppla av och koppla tågsätt. Tre minuter för avkoppling från 1060. Sex minuter för tillkoppling till 1034. Finns det någon automatik på Öresundstågen som gör det så snabbt, är varje tågsätt självförsörjande så det inte behövs några ledningar emellan?
    Tillkoppling tar normalt 2-3 minuter, avkoppling tror jag klaras på mindre än 1 minut. Automatiken tror jag består i att föraren kör själv tills 3-5 dm återstår, sedan kan automatiken ta över. All förbindelse kopplas med automatkopplet.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

När jag tittar på dagens fordonsrörelser ser det ut så här:
    * 20094 får sitt fordon från 20061 (som kopplade av ett sätt i Växjö)
    * Dagens 89986 fortsätter som 31041 i morgon
    * Dagens 89988 fortsätter som 89941 till Hässleholm (ett tågsätt)
    * 89964 går inte i dag fredag, så jag tittar på gårdagen. Då fortsatte den från Alvesta som dagens 2003 som ett av två tågsätt, det andra kom från torsdagens 89986. Tågsättet från 89964 fortsatte till Kalmar. Tågsättet från 89986 kopplades av i Växjö och vände tillbaka i 20034.

Men detta är hur det såg ut just i dag. Jag har inte tillgång till "normalplan". I dag är det fredag så omloppen på kvällen kan skilja mot måndag-torsdag. Dessutom så är det stopp i trakten av Osby så omloppen börjar bli "extraordinära".

Senast redigerat av Kippu den 2022-05-13 klockan 08:20:33.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •