Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Kommer SkJb-Blå tåget att börja köra trafik, och i så fall när? Och Flix till Malmö?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Kommer SkJb-Blå tåget att börja köra trafik, och i så fall när? Och Flix till Malmö?

Apropå färgen på vagnarna för SkJb-Blå tåget (respektive Gröna tåget), så undrar jag:
    Har någon en kvalificerad gissning (eller kunskap) huruvida SkJb kommer börja köra trafik igen och i så fall när?
    För de kör ju inte, fast de har tåglägen för idag enligt fastställda tågplanen.

Jag noterar att SkJb var tidigt ute med att köra på Västra Stambanan (VSB), var de inte faktiskt första konkurrenten till SJ (jag tänker då på hela sträckan)?
    Då var det säkert rätt tänkt, men i dagens läge när 2 järnvägsföretag till kör på sträckan, dagligen och i konkurrens både om låga priser (Flix) och god komfort (MTRX), och SJ dessutom inte alls drar sig tillbaka, utan kör frekvent och med förhållande låga priset och kan även idag erbjuda lediga platser i morgon fredag och på söndag (till skillnad mot på Södra Stambanan (SSB) där det bara finns några ströplatser kvar riktigt tidigt och riktigt sent).

Så, kan Blå Tåget tjäna pengar på att köra VSB i nuvarande situation?
    Skulle Blå Tåget lättare kunna tjäna pengar på SSB, eller skulle de konkurrera för mycket med Snälltåget där? En hake är ju att man har verkstad/uppställning i Uddevalla. En annan hake är att man inte har tåglägen där.

En närliggande fråga är om någon har en kvalificerad gissning (eller kunskap) om och när Flix kommer börja köra till Malmö.
    Även där undrar jag om det inte går att tjäna mer pengar på SSB (än VSB) eftersom det det är så fullbokat där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kommer SkJb-Blå tåget att börja köra trafik, och i så fall när? Och Flix till Mal

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Apropå färgen på vagnarna för SkJb-Blå tåget (respektive Gröna tåget), så undrar jag:
    Har någon en kvalificerad gissning (eller kunskap) huruvida SkJb kommer börja köra trafik igen och i så fall när?

Jag noterar att SkJb var tidigt ute med att köra på Västra Stambanan (VSB), var de inte faktiskt första konkurrenten till SJ (jag tänker då på hela sträckan)?
    Då var det säkert rätt tänkt, men i dagens läge när 2 järnvägsföretag till kör på sträckan, dagligen och i konkurrens både om låga priser (Flix) och god komfort (MTRX), och SJ dessutom inte alls drar sig tillbaka, utan kör frekvent och med förhållande låga priset och kan även idag erbjuda lediga platser i morgon fredag och på söndag (till skillnad mot på Södra Stambanan (SSB) där det bara finns några ströplatser kvar riktigt tidigt och riktigt sent).

Skulle Blå Tåget lättare kunna tjäna pengar på SSB, eller skulle de konkurrera för mycket med Snälltåget där? En hake är ju att man har verkstad/uppställning i Uddevalla. En annan hake är att man inte har tåglägen där.

En närliggande fråga är om någon har en kvalificerad gissning (eller kunskap) om och när Flix kommer börja köra till Malmö.
    Även där undrar jag om det inte går att tjäna mer pengar på SSB (än VSB) eftersom det det är så fullbokat där.
    Nu har jag dålig koll på tågbolagsekonomi, men jag delar din uppfattning att det borde finnas bättre möjligheter på SSB. Men tror att det finns möjligheter även på VSB, det är svårt att få platser på t.ex. tåg med anslutningar i Katrineholm (idag bara SJ som säljer sådana biljetter) och generellt höga priser.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kommer SkJb-Blå tåget att börja köra trafik, och i så fall när? Och Flix till Mal

Samtidigt har Blå tåget (då iaf) en helt annan produkt. Har kompisar som bokade om hela dagar för att kunna ta firmaresan hem med Blå tåget pga barvagnen för att slippa SJ:s bistro.

Så om Blå tåget kör blott 2 tåg per dag i vardera riktning med finfrukost och "tebjudning" på förmiddagen och middag/drinkar eftermiddagen tror jag de har mycket att vinna där. Frågan är ju om de kan ta någon annan väg för att få en annan marknad också. Tex över Trollhättan-Karlstad för att få längre restid för att njuta längre. Men då krävs också en hög standard.

Däremot tror jag inte att de vinner något på sitt koncept Gröna tåget då lågpriskonkurrensen är så mycket högre nu.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

För de kör ju inte, fast de har tåglägen för idag enligt fastställda tågplanen -----
    -----
    ---
    Senaste jag hört från dem är trafikstart "tidigast augusti".
    Ang Uddevalla så gör det väl ingen skillnad om det fortfarande är Göteborg som ändhållplats, oavsett VSB eller SSB?
    mvh

Senast redigerat av Billy den 2022-05-12 klockan 12:32:16. Anledning: VSB ist f VST

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Senaste jag hört från dem är trafikstart "tidigast augusti".
    Ang Uddevalla så gör det väl ingen skillnad om det fortfarande är Göteborg som ändhållplats, oavsett VSB eller SSB?
    mvh
    Det är långt från Göteborg till SSB... (SSB=Stockholm-Malmö)

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det är långt från Göteborg till SSB... (SSB=Stockholm-Malmö)
    sorry , naturligtvis. tankevurpa av mig. Tänkte på Västkustbanan ;)

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Samtidigt har Blå tåget (då iaf) en helt annan produkt. Har kompisar som bokade om hela dagar för att kunna ta firmaresan hem med Blå tåget pga barvagnen för att slippa SJ:s bistro.

Så om Blå tåget kör blott 2 tåg per dag i vardera riktning med finfrukost och "tebjudning" på förmiddagen och middag/drinkar eftermiddagen tror jag de har mycket att vinna där. Frågan är ju om de kan ta någon annan väg för att få en annan marknad också. Tex över Trollhättan-Karlstad för att få längre restid för att njuta längre. Men då krävs också en hög standard.

Däremot tror jag inte att de vinner något på sitt koncept Gröna tåget då lågpriskonkurrensen är så mycket högre nu.
    Jag tror att misstaget Blå Tåget har gjort är att försöka vara en transportör och en upplevelseleverantör på samma gång. Det skulle förmodligen vara bättre att fokusera på upplevelsen och köra en helt annan typ av tidtabell. Kanske måndag Göteborg-Malmö, tisdag Malmö-Stockholm, onsdag Stockholm-Mora-Stockholm, torsdag Stockholm-Sundsvall-Stockholm, fredag Stockholm-Karlstad-Göteborg, lördag Göteborg-Stockholm, söndag Stockholm-Göteborg. Då ökar man sin marknad markant.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Samtidigt har Blå tåget (då iaf) en helt annan produkt. Har kompisar som bokade om hela dagar för att kunna ta firmaresan hem med Blå tåget pga barvagnen för att slippa SJ:s bistro
    Jag firade min 60-årsdag på "Blå Tåget" för... några år sedan. Just av den anledningen, typ. Att middagen sen intogs stillastående vid plattformen i Vingåker var dock Trafikverkets fel m a a ett "omfattande signalfel". Maten var god. Då var jag mer sur över att just barvagnen var stängd och användas enbart som förråd. Det lär berott på nån konflikt där pianisterna därstädes inte fått betalt. Så den upplevelsen har jag kvar. Ja, att vara gäst och icke pianist då. Liksom.

/ L G

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var dessvärre fler än pianisten som inte fick betalt. Ennlokförarkollega blev blåst på flera 100 timmar....

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det var dessvärre fler än pianisten som inte fick betalt. Ennlokförarkollega blev blåst på flera 100 timmar....
    Sånt där har man ju hört talas om, så frågan är väl om de får någon som vill jobba åt dom. Det är ju inte direkt så att det är ont om jobb för utbildad tågpersonal (såväl fram som bak).

Så jag tror inte det är någon större riska att vi behöver se dem på spåret så snart i allafall...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Sånt där har man ju hört talas om, så frågan är väl om de får någon som vill jobba åt dom. Det är ju inte direkt så att det är ont om jobb för utbildad tågpersonal (såväl fram som bak).

Så jag tror inte det är någon större riska att vi behöver se dem på spåret så snart i allafall...
    Får väl vara med förskottsbetalning i sådana fall. Nej, bolag som SkJb behöver vi inte på svenska spår. Om man skiter i personalen, som är allvarligt nog, så kan man fråga sig vad annat man skiter i?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jag tror att misstaget Blå Tåget har gjort är att försöka vara en transportör och en upplevelseleverantör på samma gång. Det skulle förmodligen vara bättre att fokusera på upplevelsen och köra en helt annan typ av tidtabell. Kanske måndag Göteborg-Malmö, tisdag Malmö-Stockholm, onsdag Stockholm-Mora-Stockholm, torsdag Stockholm-Sundsvall-Stockholm, fredag Stockholm-Karlstad-Göteborg, lördag Göteborg-Stockholm, söndag Stockholm-Göteborg. Då ökar man sin marknad markant.
    Den stora frågan är ju om de har någon marknad utanför perioden fredag-måndag som är "njutningsresornas" tid. Absolut att vissa pensionärer kan åka på veckodagarna, men de är inte så många.

Då tror jag mer på Stockholm-Göteborg-Malmö och köra fredag-lördag-söndag-måndag.

Men det är bara gissningar! Jag hade iaf gärna glidit upp genom Halland i barvagnen.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Du kan ha helt rätt i din sista tro, men en notering är att i de tilldelade tåglägena står det att det är DLAB som är operatör, inte BTJB (Blå Tåget Jernbanor AB heter de tydligen numera) som bara är sökande. Så åtminstone förare och avgångssignalerare skulle inte få sin lön från Blå Tåget.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Du kan ha helt rätt i din sista tro, men en notering är att i de tilldelade tåglägena står det att det är DLAB som är operatör, inte BTJB (Blå Tåget Jernbanor AB heter de tydligen numera) som bara är sökande. Så åtminstone förare och avgångssignalerare skulle inte få sin lön från Blå Tåget.
    Tror inte att personalen är så dum att de går på såna fasoner.
    Har man en gång visat att man inte sköter sin personal, så blir det helt enkelt svårt. Sen får det stå vad det vill på pappren.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Tror inte att personalen är så dum att de går på såna fasoner.
    Har man en gång visat att man inte sköter sin personal, så blir det helt enkelt svårt. Sen får det stå vad det vill på pappren.
    Jo men om föraren är anställd av DLAB så är det ju hur de sköter sin personal som är viktigt, inte hur Blå Tåget sköter sin egen.
    Det är ju som med Flix, förarna är ju inte anställda av Flix utan Hector, så de behöver inte fundera på hur Flix hanterar sin personal.
    Sen måste ju DLAB se till att få betalt i förväg eller garantier eller ta en medveten risk, men det ska ju inte påverka personalen så mycket.

Eller vad menar du med fasoner?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Senast det begav sig då hade man delat upp verksamhet i flera bolag där man satte bolaget som anställt personalen i konkurs vilket innebar att de inte fick ut övertid och semestrar...
    Nej eventuell marknad för dessa är charter som övriga operatörer har svårt att köra då fordonsparken ju är dimensionerad för ordinarie trafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Ulf Broman;215177]Jo men om föraren är anställd av DLAB så är det ju hur de sköter sin personal som är viktigt, inte hur Blå Tåget sköter sin egen.
    Det är ju som med Flix, förarna är ju inte anställda av Flix utan Hector, så de behöver inte fundera på hur Flix hanterar sin personal.
    Sen måste ju DLAB se till att få betalt i förväg eller garantier eller ta en medveten risk, men det ska ju inte påverka personalen så mycket.

Nu vet vi ju väldigt lite om Draglok AB också. Vad har dom för kapital bakom sig som ger stabilitet i en uppstart av trafiken och varför dröjer starten hela tiden? Resemarknaden har ju börjat återhämta sig och då borde dom varit på banan vid det här laget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Senast det begav sig då hade man delat upp verksamhet i flera bolag där man satte bolaget som anställt personalen i konkurs vilket innebar att de inte fick ut övertid och semestrar...
    Nej eventuell marknad för dessa är charter som övriga operatörer har svårt att köra då fordonsparken ju är dimensionerad för ordinarie trafik.
    Første bud for å kjøre tog er vel å ha noe som kan trekke toget fra A til B via C ?
    Så lenge man ikke har tilgang til lokomotiver som er egnet, så er behovet for lokomotivfører veldig begrenset.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Erik Johannesson;215188]
    Nu vet vi ju väldigt lite om Draglok AB också. Vad har dom för kapital bakom sig som ger stabilitet i en uppstart av trafiken och varför dröjer starten hela tiden? Resemarknaden har ju börjat återhämta sig och då borde dom varit på banan vid det här laget.
    Inte för att det ger så mycket mer klarhet, men Draglok AB har sitt säte i Jönköpings kommun men c/o adress Hisings Kärra (Göteborg), enl. Bolagsverket

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Johannesson Visa inlägg

Det senaste jag hörde var väl i vintras då var det väl reservdelar till deras nya lok eller nu var det var. Tyvärr så tror jag ju inte att vi ens under T22 får se dem ute på spåret igen.

Men som vissa redan säger så tror jag att de borde försökt satsa på SSB eller VKB istället. VSB är redan fullt av andra tåg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •