Apropå färgen på vagnarna för SkJb-Blå tåget (respektive Gröna tåget), så undrar jag:
Har någon en kvalificerad gissning (eller kunskap) huruvida SkJb kommer börja köra trafik igen och i så fall när?
För de kör ju inte, fast de har tåglägen för idag enligt fastställda tågplanen.
Jag noterar att SkJb var tidigt ute med att köra på Västra Stambanan (VSB), var de inte faktiskt första konkurrenten till SJ (jag tänker då på hela sträckan)?
Då var det säkert rätt tänkt, men i dagens läge när 2 järnvägsföretag till kör på sträckan, dagligen och i konkurrens både om låga priser (Flix) och god komfort (MTRX), och SJ dessutom inte alls drar sig tillbaka, utan kör frekvent och med förhållande låga priset och kan även idag erbjuda lediga platser i morgon fredag och på söndag (till skillnad mot på Södra Stambanan (SSB) där det bara finns några ströplatser kvar riktigt tidigt och riktigt sent).
Så, kan Blå Tåget tjäna pengar på att köra VSB i nuvarande situation?
Skulle Blå Tåget lättare kunna tjäna pengar på SSB, eller skulle de konkurrera för mycket med Snälltåget där? En hake är ju att man har verkstad/uppställning i Uddevalla. En annan hake är att man inte har tåglägen där.
En närliggande fråga är om någon har en kvalificerad gissning (eller kunskap) om och när Flix kommer börja köra till Malmö.
För de kör ju inte, fast de har tåglägen för idag enligt fastställda tågplanen.
Även där undrar jag om det inte går att tjäna mer pengar på SSB (än VSB) eftersom det det är så fullbokat där.