Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Kommer SkJb-Blå tåget att börja köra trafik, och i så fall när? Och Flix till Malmö?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Kommer SkJb-Blå tåget att börja köra trafik, och i så fall när? Och Flix till Mal

Någonstans, minns inte var , så har jag sett att de skulle under den senaste tiden ha gjort arbeten med vagnparken. Att de skulle ha kostat på vagnarna renoveringsarbeten med mera. Detta är ju inte precis gratis. Så oavsett om de sätter Blå Tåget i drift igen som förut, eller har andra planer, så borde det finnas användning för vagnparken. Kanske hyra ut till andra operatörer i värsta fall?

Vagnparken är det ju inget fel på. Det är i huvudsak A2- och B1-vagnar. Sedan är ju restaurangvagnarna och barvagnen riktigt fina. Så någon användning borde de ju kunna hitta till detta tycker man.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kommer SkJb-Blå tåget att börja köra trafik, och i så fall när? Och Flix till Mal

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Någonstans, minns inte var , så har jag sett att de skulle under den senaste tiden ha gjort arbeten med vagnparken. Att de skulle ha kostat på vagnarna renoveringsarbeten med mera. Detta är ju inte precis gratis. Så oavsett om de sätter Blå Tåget i drift igen som förut, eller har andra planer, så borde det finnas användning för vagnparken. Kanske hyra ut till andra operatörer i värsta fall?

Vagnparken är det ju inget fel på. Det är i huvudsak A2- och B1-vagnar. Sedan är ju restaurangvagnarna och barvagnen riktigt fina. Så någon användning borde de ju kunna hitta till detta tycker man.
    Skulle Snälltåget kunna hyra in några och förlänga tågen på SSB?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Skulle Snälltåget kunna hyra in några och förlänga tågen på SSB?
    Om det rent tillståndsmässigt är möjligt och enkelt vet jag inte, det börjar ju komma nya regler om vem som ansvarar för fordonen.

Men första frågan är ifall det behövs.
    Tågen 3930 och 3931 annonseras idag hos Trafikverket som långa tåg och har troligen 9 vagnar var.
    3940 annonseras inte som långa tåg och verkar ha 7 vagnar, och 3941 verkar ha 6 vagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om det rent tillståndsmässigt är möjligt och enkelt vet jag inte, det börjar ju komma nya regler om vem som ansvarar för fordonen.

Men första frågan är ifall det behövs.
    Tågen 3930 och 3931 annonseras idag hos Trafikverket som långa tåg och har troligen 9 vagnar var.
    3940 annonseras inte som långa tåg och verkar ha 7 vagnar, och 3941 verkar ha 6 vagnar.
    Hur långa tåg kan/får de köra? Verkar finnas platser kvar i helgen men till väl tilltagna priser, så jag antar att det bara är enstaka platser kvar.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Jo men om föraren är anställd av DLAB så är det ju hur de sköter sin personal som är viktigt, inte hur Blå Tåget sköter sin egen.
    Det är ju som med Flix, förarna är ju inte anställda av Flix utan Hector, så de behöver inte fundera på hur Flix hanterar sin personal.
    Sen måste ju DLAB se till att få betalt i förväg eller garantier eller ta en medveten risk, men det ska ju inte påverka personalen så mycket.

Eller vad menar du med fasoner?
    DLAB är inget jag hört talas om, finns det referenser ? Kör de ens något ?
    Fasoner är sånt som att lura personal på betalning och ersättning tex och att sätta företag i konkurs för att slippa betala osv...
    Att jämföra med Flix och deras tågdragning med hjälp av Hector, är faktiskt en rätt stor skillnad.
    Min åsikt är att järnvägstrafik ska bedrivas av stabila företag som har fast anställd personal i huvudsak, timanställda kan man komplettera med för att plana toppar och klara semestrar med.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    DLAB är inget jag hört talas om, finns det referenser ? Kör de ens något ?
    Fasoner är sånt som att lura personal på betalning och ersättning tex och att sätta företag i konkurs för att slippa betala osv...
    Att jämföra med Flix och deras tågdragning med hjälp av Hector, är faktiskt en rätt stor skillnad.
    Min åsikt är att järnvägstrafik ska bedrivas av stabila företag som har fast anställd personal i huvudsak, timanställda kan man komplettera med för att plana toppar och klara semestrar med.
    Jag vet inte alla detaljer men jag uppfattar att "Blå tåget" (som tydligen haft många olika bolagsnamn) kört på flera sätt över tid.

1. Först körde man på eget tillstånd, och då var personalen säkert anställd i något av flera bolag inom koncernen/företagsgruppen.
    Då kan förare drabbats vid konkurs eller andra problem.

2. Sen kom Blå tåget tillbaka men att Hector körde tågen. Då måste ju förarnas anställningstrygghet varit lika god som när Hector nu kör åt Flix.
    Det slutade med att samarbetet avbröts och företaget Hector kan ha förlorat pengar, men det borde ju inte drabba förarna ekonomiskt.

3. Om trafiken nu kommer igång så skall (troligen) Draglok AB (förkortning DLAB) köra (vara tågdragare). Antingen är det ett fristående bolag (på samma sätt som Hector) med anställda (eller timanställda?) förare, eller så har Draglok AB på något sätt lierat sig med Blå tåget-gruppen, och att de har inbördes beroenden.
    Så, vilken trygghet personalen hos Draglok har vet vi inte och beror på hur relationen till Blå tåget ser ut.

Summa: Det kan alltså vara så att upplägget liknar det som Hector har med Flix.
    Däremot om det finns personal (servering etc) som anställs direkt av ett Blå Tåget-bolag, då tar de större risker tror jag.

Lite gamla länkar som nämner Draglok:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...C3%A5gel-Fenix

https://lokforaren.wordpress.com/201...ill-kora-igen/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Håller helt med. Och om man söker på Dragloks adress ser man att det finns ytterligare ett järnvägsföretag registrerat "Götatåg" med 1 anställd.....Ägare 1 man i 70 årsåldern.

Medlem
    mar 2018

Jag vet inte alla detaljer men jag uppfattar att "Blå tåget" (som tydligen haft många olika bolagsnamn) kört på flera sätt över tid.

1. Först körde man på eget tillstånd, och då var personalen säkert anställd i något av flera bolag inom koncernen/företagsgruppen.
    Då kan förare drabbats vid konkurs eller andra problem.

2. Sen kom Blå tåget tillbaka men att Hector körde tågen. Då måste ju förarnas anställningstrygghet varit lika god som när Hector nu kör åt Flix.
    Det slutade med att samarbetet avbröts och företaget Hector kan ha förlorat pengar, men det borde ju inte drabba förarna ekonomiskt.

3. Om trafiken nu kommer igång så skall (troligen) Draglok AB (förkortning DLAB) köra (vara tågdragare). Antingen är det ett fristående bolag (på samma sätt som Hector) med anställda (eller timanställda?) förare, eller så har Draglok AB på något sätt lierat sig med Blå tåget-gruppen, och att de har inbördes beroenden.
    Så, vilken trygghet personalen hos Draglok har vet vi inte och beror på hur relationen till Blå tåget ser ut.

Summa: Det kan alltså vara så att upplägget liknar det som Hector har med Flix.
    Däremot om det finns personal (servering etc) som anställs direkt av ett Blå Tåget-bolag, då tar de större risker tror jag.

Lite gamla länkar som nämner Draglok:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...C3%A5gel-Fenix

https://lokforaren.wordpress.com/201...ill-kora-igen/
    Ja det där pekar väl alltihopa på samma sak, dvs skit !
    Förstår ärligt talat inte hur du orkar vara så positiv till sånt där elände !

Dessutom förstår jag väldigt väl, att Hector inte vill fås sitt goda ryckte nedsvärtat av att alliera sig med såna företag. Om man inte fick betalt så är ju det en konkret orsak till att bryta ett redan lovat åtagande. Troligen inga stora pengar man förlorade, men man är rädd om sitt ryckte !

Tramtrain - Bildgalleri

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Dessutom förstår jag väldigt väl, att Hector inte vill fås sitt goda ryckte nedsvärtat av att alliera sig med såna företag. Om man inte fick betalt så är ju det en konkret orsak till att bryta ett redan lovat åtagande. Troligen inga stora pengar man förlorade, men man är rädd om sitt ryckte !

Det fanns en gång i tiden ett företag som hette Swedetrain. De hade ett X9-tåg som de tänkte bedriva reguljär trafik med. Detta var väl under 1990-talet eller fram till ca 2000. Av olika skäl kom aldrig denna trafik igång och tågsättet skrotades med tiden.

Men har Swedetrain någon samband med Draglok AB? Eller med SkJb? Eller saknar dessa saker helt kopplingar till varandra?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det fanns en gång i tiden ett företag som hette Swedetrain. De hade ett X9-tåg som de tänkte bedriva reguljär trafik med. Detta var väl under 1990-talet eller fram till ca 2000. Av olika skäl kom aldrig denna trafik igång och tågsättet skrotades med tiden.

Men har Swedetrain någon samband med Draglok AB? Eller med SkJb? Eller saknar dessa saker helt kopplingar till varandra?
    Om du frågar mej, så vet ej !

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Jag är inte positiv till något elände, jag försöker bara påpeka att de förare anställda av Hector som körde Blå tåget inte verkar ha förlorat pengar, och OM Draglok agerar på samma sätt gentemot Blå tåget borde Dragloks förare inte riskera så mycket.

Men, att företag chansar och flyttar om saker mellan bolag i koncernen och sätter bolag i konkurs och att skattebetalare får betala personalens löner under uppsägningstiden är förstås att missbruka saker och ting.

Samtidigt tycker jag att man inte skall anklaga Draglok för någonting förrän det visat sig att de kört några Blå tåg, och det visat sig att de inte uppträtt korrekt mot sin personal.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •