Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ang bokning. Samma bord eller framåt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ang bokning. Samma bord eller framåt?

Åkt x40 SJ med 4 personerna i sällskapet. Bokade i hyfsad tid. Fick då fyra framåt platser i stället för platser vid samma bord. Prioriterar SJ platser framåt istället för platser vid samma fyrgrupp? Det blev samma resultat både en populär och en mer ödslig avgång.

Slump, hänsyn till annan delbokning eller har åkriktning högre prioritet i systemet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ang bokning. Samma bord eller framåt?

Åker ofta tåg t.o.r mellan Västerås och Göteborg funderar själv varför man kan få en plats mot gången när fönsterplatsen är tom.
    Ibland händer det att jag får en obokad plats för hela sträckan Västerås - Göteborg fast bara vagn 2 ska vara obokad.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Åkt x40 SJ med 4 personerna i sällskapet. Bokade i hyfsad tid. Fick då fyra framåt platser i stället för platser vid samma bord. Prioriterar SJ platser framåt istället för platser vid samma fyrgrupp? Det blev samma resultat både en populär och en mer ödslig avgång.

Slump, hänsyn till annan delbokning eller har åkriktning högre prioritet i systemet?
    Detta med att åkriktning anges är väl ganska nytt? Blev förvånad när jag i går åkte med SJ och såg i bokningen att jag hade en framåt-plats. Dock visade sig tåget vara "felvänt", så det blev bakåtåkning. Visserligen inget problem för mig, men det är väl just detta med att vagnar kan vara vända i valfri riktning som tidigare fått SJ att avstå från möjlighet att välja färdriktning?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Detta med att åkriktning anges är väl ganska nytt? Blev förvånad när jag i går åkte med SJ och såg i bokningen att jag hade en framåt-plats. Dock visade sig tåget vara "felvänt", så det blev bakåtåkning. Visserligen inget problem för mig, men det är väl just detta med att vagnar kan vara vända i valfri riktning som tidigare fått SJ att avstå från möjlighet att välja färdriktning?
    Ganska nytt = cirka 10 år(?) Finns bara på SJ Snabbtåg (d v s X2 och X55).

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    jag har uppenbarligen varit föga observant de senaste tio åren Men då är det alltså inte intrimningsproblem med åkriktningsfunktionen som gjorde att Johnjohns ressällskap inte fick sitta vid samma bord.

Medlem
    nov 2019

jag har uppenbarligen varit föga observant de senaste tio åren Men då är det alltså inte intrimningsproblem med åkriktningsfunktionen som gjorde att Johnjohns ressällskap inte fick sitta vid samma bord.
    Åkriktning finns inte för X40 så den är inte inblandad i aktuell bokning.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Med den uttryckliga brasklappen att det inte finns garanti eftersom tåget kan vara felvänt.
    Jag minns den tid när diskuterade möjligheten att själv välja plats från en platskarta som på biografer, flyg och så många som gjorde sitt bästa för att argumentera om hur omöjligt det var att genomföra.
    Men så blev det omöjliga självklart, man väljer var man vill sitta.
    I England hittade jag f.ö en intressant variant, på platser i motsittning (vanligare än eftetsittning) anges ett F och ett R i bokningen vilket indikerar om man ska sitta framåt eller bakåt och hur vagnen är vänd har ingen betydelse.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mig har det förvånat (storligen) att man, när man bokar två platser på X40 1 klass, ofta får två platser bredvid varandra vid ett bord -- i stället för, som för mig vore naturligare, två platser mitt emot varandra (vid fönstret, om det är ledigt, annars vid gången). Någon PV-läsare som har inblick i dessa mysterier?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Mig har det förvånat (storligen) att man, när man bokar två platser på X40 1 klass, ofta får två platser bredvid varandra vid ett bord -- i stället för, som för mig vore naturligare, två platser mitt emot varandra (vid fönstret, om det är ledigt, annars vid gången). Någon PV-läsare som har inblick i dessa mysterier?
    Beror lite på relationen mellan dem inblandade personerna vilket dem föredrar.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Vad jag nu noterade för första gången var att åkriktningen var angiven i bokningen (troligen även i biljetten):

På biljetter från 2019 och 2020 angavs däremot inte åkriktning

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Vad jag nu noterade för första gången var att åkriktningen var angiven i bokningen (troligen även i biljetten):

När bokade du din resa? Jag bokade resa 29 april, men ingen angivelse av riktning, dock är det en resa där det ingår ersättningsbuss Alingsås - Göteborg, om det kan påverkar något.

Medlem
    nov 2019

Att det anges på biljetten/bokningsbekräftelsen bör vara ganska nytt. Det har funnits som val i bokningen sedan platskartan infördes.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    När bokade du din resa? Jag bokade resa 29 april, men ingen angivelse av riktning, dock är det en resa där det ingår ersättningsbuss Alingsås - Göteborg, om det kan påverkar något.
    Det var i och för sig en resebyrå som bokade min resa, och detta gjordes troligen senast i början av april.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Åker ofta tåg t.o.r mellan Västerås och Göteborg funderar själv varför man kan få en plats mot gången när fönsterplatsen är tom.
    Någon har bokat fönsterplatsen och sedan bokat av är väl en rimlig förklaring.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Någon har bokat fönsterplatsen och sedan bokat av är väl en rimlig förklaring.
    Och sedan är det ju bara att sätta sig på fönsterplatsen när den ändå är tom.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Det var i och för sig en resebyrå som bokade min resa, och detta gjordes troligen senast i början av april.
    Kan det vara så att det är olika program som använts för att skapa din och min biljett?

Du köpte via resebyrå, medan jag bokade min på www.sj.se. Jag hade bara en SJ-sträcka, hade du någon mer sträcka, t.ex. så att det blev en Resplus-biljett?
    Som Kippu skrivit har nog egenskapen Framåt/bakåt funnits länge inuti systemen, men sällan visats.

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg

På järnväg.net finns sittplats numreringen för X40. Även de flesta andra förekommande fordon. Kollar alltid där innan jag bokar. Sedan väljer jag att "boka specifik plats själv" i SJ:s bokningssystem, (kan vara lite klurigt att hitta rätt vagn 1,2,3 osv. Har fungerat bra hitills.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan det vara så att det är olika program som använts för att skapa din och min biljett?

Du köpte via resebyrå, medan jag bokade min på www.sj.se. Jag hade bara en SJ-sträcka, hade du någon mer sträcka, t.ex. så att det blev en Resplus-biljett?
    Nej. det var endast Stockholm - Sundsvall och åter nästa dag. Men kanske har SJ efter kort tid kommit på att det var obra att ange framåt/bakåt eftersom tågsätten inte alltid är vända i en viss riktning. Riktningen finns väl i och för sig kvar i bokningsbilden, men det som skrivs ut på biljetten kanske ses som en tydligare utfästelse till resenärerna - ett löfte som trafikföretaget inte alltid kan uppfylla.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •