Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Hyra ett helt tåg för resa tur och retur till Köln

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Hyra ett helt tåg för resa tur och retur till Köln

Hej,

Jag är helt novis på tåg men älskar färdsättet och inte minst miljöaspekten, detta är också
    mitt första inlägg här och ber på förhand om ursäkt för min okunnighet eller
    om detta är ett inlägg som inte hör hemma här, då får givetvis admin radera eller flytta detta inlägg.

Men jag försöker här iallafall.

Jag undrar om ni har möjlighet att hjälpa mig med svar på frågan om det är möjligt
    att hyra ett helt tåg för att transportera våra kunder till Köln (från Stockholm med påstigande även i Malmö) tur och retur i höst.
    Jag tänker att restiden borde vara hanternbar och att tiden på tåget kan innehålla föreläsningar samt besök i restaurangvagn mm.

Vem/Vilka kan jag kontakta för att få hjälp med detta?
    Tror ni priset är rimligt?
    Vad skall jag tänka på? (Sovvagn?, liggstol?)

Stort tack på förhand!

/Thomas

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hyra ett helt tåg för resa tur och retur till Köln

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Hej,

Jag är helt novis på tåg men älskar färdsättet och inte minst miljöaspekten, detta är också
    mitt första inlägg här och ber på förhand om ursäkt för min okunnighet eller
    om detta är ett inlägg som inte hör hemma här, då får givetvis admin radera eller flytta detta inlägg.

Men jag försöker här iallafall.

Jag undrar om ni har möjlighet att hjälpa mig med svar på frågan om det är möjligt
    att hyra ett helt tåg för att transportera våra kunder till Köln (från Stockholm med påstigande även i Malmö) tur och retur i höst.
    Jag tänker att restiden borde vara hanternbar och att tiden på tåget kan innehålla föreläsningar samt besök i restaurangvagn mm.

Vem/Vilka kan jag kontakta för att få hjälp med detta?
    Tror ni priset är rimligt?
    Vad skall jag tänka på? (Sovvagn?, liggstol?)

Stort tack på förhand!

/Thomas
    Hör med ÖBB eftersom de kör de tyska nattågen. Deras vagnar borde kunna trafikera hela sträckan, men för att kunna köra med svensk ATC kan det behövas ett inhyrt svenskt lok. Speciallösning krävs för Öresundsförbindelsen.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hör med ÖBB eftersom de kör de tyska nattågen. Deras vagnar borde kunna trafikera hela sträckan, men för att kunna köra med svensk ATC kan det behövas ett inhyrt svenskt lok. Speciallösning krävs för Öresundsförbindelsen.
    (min blåfärgade fetmarkering ovan)

Hur menar du att den 'speciallösningen' ska se ut? Tåg som exempelvis Orientexpressen (Venice-Simplon-Orient-Express, VSOE) kunde ju inte låta sina dyrt betalande passagerare stanna kvar ombord när tåget besökte Sverige häromåret! De passagerarna fick ju åka buss mellan Köpenhamn och Malmö över Öresundsbron. Samtidigt vet vi ju att man tillåter passagerare ombord på tågen genom tunneldelen på Stora Bält-förbindelsen.

Så frågan är om det bara är fråga om 'nödbromsöverbryggning' eller ej som behövs för att man ska kunna köra genom den 4050 m långa Drogdentunneln? Kanske det finns andra formalia som också måste uppfyllas för ett köra ett chartertåg från Sverige med hela ekipaget av sittvagnar, sovvagnar och restaurangvagn plus kanske en barvagn.

Kan man alltså tänka sig att t.ex. ÖBB, som tågoperatör och huvudansvarig för ett sådant här enstaka 'Sonderzug', klarar av den snåriga byråkratin runt tillstånd och införskaffande/tillhandahållande av lämpliga lok och vagnar? Det verkar ju vara svårt att fixa allt det här vilket avsaknaden av kommersiella tågförbindelser över Öresundsförbindelsen och ned till Hamburg tycks utvisa. Men någon gång ska ju vara den första så varför då inte ett chartertåg från Sverige till Köln och mässorna där!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Svar till Thomas:
    Du kanske ska höra med Snälltåget. Dom har bara liggvagnar men kör ju under sommaren på Malmö-Berlin med vissa tåg från Stockholm. Vagnarna är godkända att gå i Tyskland. Tänkbar tidtabell om man använder färjan : Stockholm ca 13 , Malmö ca 18, färja till Sassnitz och ankomst Köln på morgonen. Tänkbart att dom kan sätta in restaurangvagn på sträcka Stockholm-Trelleborg och sedan har man färjan för middag. Som jämförelse var det en fotbollsresa i vintras Östersund-Berlin med ca 400 supporters och tågdelen gick på ca 4000 per person.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ibland verkar det som om järnvägens största fiende finns inom densamma, ett helt kavalleri med paragrafryttare är ständigt närvarande för att krångla till allting. Flexibilitet och sunt förnuft är okända ord.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Svar till Thomas:
    Du kanske ska höra med Snälltåget. Dom har bara liggvagnar men kör ju under sommaren på Malmö-Berlin med vissa tåg från Stockholm. Vagnarna är godkända att gå i Tyskland. Tänkbar tidtabell om man använder färjan : Stockholm ca 13 , Malmö ca 18, färja till Sassnitz och ankomst Köln på morgonen. Tänkbart att dom kan sätta in restaurangvagn på sträcka Stockholm-Trelleborg och sedan har man färjan för middag. Som jämförelse var det en fotbollsresa i vintras Östersund-Berlin med ca 400 supporters och tågdelen gick på ca 4000 per person.
    Undras om vad som kallas "våra kunder" nöjer sig med den komfort som duger för en fotbollsresa?

Sanningen är väl att den önskade sortens arrangemang är "järnvägen" inte organiserad för att kunna klara av inom rimliga ramar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är inte snälltågets sittvagnar genom sitt ursprung godkända för trafik i Tyskland?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Undras om vad som kallas "våra kunder" nöjer sig med den komfort som duger för en fotbollsresa?

Sanningen är väl att den önskade sortens arrangemang är "järnvägen" inte organiserad för att kunna klara av inom rimliga ramar.
    Ja det blir väl en knäckfråga om man accepterar liggvagn som ju har sämre komfort än sovvagn. Men accpterar man en natt i liggvagn kan det väl bli en kul resa med mycket samvaro. Sovvagn är väl svårare att få tag på men går det så blir det ju en annan kvalitet på resan. Och ett annat pris.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det ligger väl något i det Åke skriver, men även en blind höna kan finna korn. Jag skulle säga att järnvägen för närvarande byråkratiseras utifrån snarare än inifrån. Inte heller är det väl några direkta paragrafryttare som har skrivit i den här tråden men det går förstås att skriva om dem, om de skulle finnas. Det ser jag dock inte att någon har gjort.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det ligger väl något i det Åke skriver, men även en blind höna kan finna korn. Jag skulle säga att järnvägen för närvarande byråkratiseras utifrån snarare än inifrån. Inte heller är det väl några direkta paragrafryttare som har skrivit i den här tråden men det går förstås att skriva om dem, om de skulle finnas. Det ser jag dock inte att någon har gjort.
    Det är om möjligheten till en tågresa till Köln det handlar om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det blir väl en knäckfråga om man accepterar liggvagn som ju har sämre komfort än sovvagn. Men accpterar man en natt i liggvagn kan det väl bli en kul resa med mycket samvaro. Sovvagn är väl svårare att få tag på men går det så blir det ju en annan kvalitet på resan. Och ett annat pris.
    Som sagt behöver det ju inte bli dyrare beroende på vagntyp, det kostar ju lika mycket att dra en ligg - som en sovvagn, det beror ju bara på "ägarens" intresse och tillgång.

Men som jag skrev, snälltågets "nya" sittvagnar borde ju fungera här också med tanke på ursprunget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är om möjligheten till en tågresa till Köln det handlar om.
    Just, och det svåraste hindret är Öresundsförbindelsen med sina regler som inte går att rucka på. Kanske även längre västerut i Danmark.

Senast redigerat av Åke K den 2018-04-23 klockan 18:56:46.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Som sagt behöver det ju inte bli dyrare beroende på vagntyp, det kostar ju lika mycket att dra en ligg - som en sovvagn, det beror ju bara på "ägarens" intresse och tillgång.

Men som jag skrev, snälltågets "nya" sittvagnar borde ju fungera här också med tanke på ursprunget.
    Det lär väl bli dyrare med sovvagn eftersom sovvagn tar betydligt färre resenärer. Om det nu ö.h.t finns sådana tillgängliga. Alternativ med sittvagn förstår jag inte alls, om det nu skulle vara tveksamt om komforten i liggvagn inte räcker till så lär väl inte sittvagn vara acceptabelt om vi nu pratar nattresa. Men kan ju vara tänkbart om man delar upp resan med en övernattning på hotell.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Snälltåget tillsammans med Hector Rail bör kunna lösa detta! De har de vagnar som krävs eller kan hyra och har kontakter i Tyskland. Bästa väg är naturligtvis färja Trelleborg-Sassnitz då slipper man problem med att vagnarna eventuellt inte får gå på Öresundsbron eller tunneln efter den samt krångel med Danmark.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det lär väl bli dyrare med sovvagn eftersom sovvagn tar betydligt färre resenärer. Om det nu ö.h.t finns sådana tillgängliga. Alternativ med sittvagn förstår jag inte alls, om det nu skulle vara tveksamt om komforten i liggvagn inte räcker till så lär väl inte sittvagn vara acceptabelt om vi nu pratar nattresa. Men kan ju vara tänkbart om man delar upp resan med en övernattning på hotell.
    Kapacitetsfrågan blir ju bara av intresse om det rör en väldigt stor mängd resande, jag tror nämligen inte att man skulle fylla kupérna mer än som högst till hälften för att uppnå någotsånär komfort, alltså kanske 3 personer/kupé, många önskar nog också singelkupé varför man kan glömma hur många platser det finns i liggvagnen, därför tror jag sovvagn är en bättre och bekvämare lösning.

Ska man kunna hålla program med föreläsningar funkar det inte med bara kupévagnar utan då krävs det sittvagn med salong

Senast redigerat av Lars Ödlund den 2018-04-23 klockan 19:07:52.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Kapacitetsfrågan blir ju bara av intresse om det rör en väldigt stor mängd resande, jag tror nämligen inte att man skulle fylla kupérna mer än som högst till hälften för att uppnå någotsånär komfort, alltså kanske 3 personer/kupé, många önskar nog också singelkupé varför man kan glömma hur många platser det finns i liggvagnen, därför tror jag sovvagn är en bättre och bekvämare lösning.

Ska man kunna hålla program med föreläsningar funkar det inte med bara kupévagnar utan då krävs det sittvagn med salong
    Det klart det är komfortablare med sovvagn, det är väl inte tal om något annat. Men här handlar det ju inte om att sälja individuella resor utan ett arrangemang för en hel grupp.
    Har du några konkreta förslag till Thomas om hur en sådan resa kan gå till och vem som kan utföra den.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    (min blåfärgade fetmarkering ovan)

Hur menar du att den 'speciallösningen' ska se ut? Tåg som exempelvis Orientexpressen (Venice-Simplon-Orient-Express, VSOE) kunde ju inte låta sina dyrt betalande passagerare stanna kvar ombord när tåget besökte Sverige häromåret! De passagerarna fick ju åka buss mellan Köpenhamn och Malmö över Öresundsbron. Samtidigt vet vi ju att man tillåter passagerare ombord på tågen genom tunneldelen på Stora Bält-förbindelsen.

Så frågan är om det bara är fråga om 'nödbromsöverbryggning' eller ej som behövs för att man ska kunna köra genom den 4050 m långa Drogdentunneln? Kanske det finns andra formalia som också måste uppfyllas för ett köra ett chartertåg från Sverige med hela ekipaget av sittvagnar, sovvagnar och restaurangvagn plus kanske en barvagn.

Kan man alltså tänka sig att t.ex. ÖBB, som tågoperatör och huvudansvarig för ett sådant här enstaka 'Sonderzug', klarar av den snåriga byråkratin runt tillstånd och införskaffande/tillhandahållande av lämpliga lok och vagnar? Det verkar ju vara svårt att fixa allt det här vilket avsaknaden av kommersiella tågförbindelser över Öresundsförbindelsen och ned till Hamburg tycks utvisa. Men någon gång ska ju vara den första så varför då inte ett chartertåg från Sverige till Köln och mässorna där!
    Det var just komplexiteten i det svar som rimligen krävs på din ganska komplexa fråga som gjorde att jag valde att enbart skriva att det krävs en speciallösning. Jag tror att det ytterst skulle kunna anses som trådstöld att gå på djupet i den frågan, men det går ju alltid att starta en ny tråd. Själv har jag inte så mycket att tillföra i ämnet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

ÖBB kan nog vara intressant och dom bör ha kapacitet. Ett minus kanske är att vagnarna går tomma till och från Stockholm vilket kostar. Trelleborg-Sassnitz kan vara ett alternativ om nu bara vagnarna har utrustning för färja (öglor)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En annan möjlighet kan vara train4you.de (Urlaubs-express) som är det största privata charter tågbolaget i Tyskland. De har säte i Köln.

mvh
    Erik

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hyra ett helt tåg för resa tur och retur till Köln - komplicerad chartertågshyra?

Det var just komplexiteten i det svar som rimligen krävs på din ganska komplexa fråga som gjorde att jag valde att enbart skriva att det krävs en speciallösning. Jag tror att det ytterst skulle kunna anses som trådstöld att gå på djupet i den frågan, men det går ju alltid att starta en ny tråd. Själv har jag inte så mycket att tillföra i ämnet.
    Nu var det förstås signaturen Thomas som startade den här tråden och som ställde ursprungsfrågan om att kunna hyra ett chartertåg för en resa från Stockholm via Malmö till Köln t.o.r.! Han ville veta om man kunde specialbeställa ett sådant tåg för en hel grupp som då ensamt kunde disponera hela tåget med olika vagnar inklusive restaurangvagn.

Och på det svarade du följande 'Hör med ÖBB eftersom de kör de tyska nattågen. Deras vagnar borde kunna trafikera hela sträckan, men för att kunna köra med svensk ATC kan det behövas ett inhyrt svenskt lok. Speciallösning krävs för Öresundsförbindelsen.' Varpå jag ställde följdfrågan om vad det var för 'speciallösning' som du menade skulle krävas för Öresundsförbindelsen. Jag antar att det var problemet med Drogdentunneln som måste adresseras!

Jag vill nog dock påstå att detta inte var en särskilt komplicerad fråga, dvs. att det knappast var svårt att förstå vad jag menade. Men om du sedan tyckte att det var svårt att svara på den är förstås ditt problem; jag trodde emellertid att du hade ett någorlunda koncist svar klart för dig redan när du postade ditt inlägg.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •