Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Industrispår i Alvesta

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Industrispår i Alvesta

Hej!

I Alvesta finns en f.d. lastplats som med tiden införlivades i stationen/driftplatsen, vid utfarten mot Rydaholm.

Vet någon vad denna f.d. lastplats hette? Var det månne Hjortsberga?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Industrispår i Alvesta

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Hej!

I Alvesta finns en f.d. lastplats som med tiden införlivades i stationen/driftplatsen, vid utfarten mot Rydaholm.

Vet någon vad denna f.d. lastplats hette? Var det månne Hjortsberga?
    Hjortsberga var en egen station.

Jag känner inte till att det skulle funnits någon lastplats utanför Alvesta, i vart fall inte i den riktningen. Det finns en industrispåranslutning omedelbart intill Blädingevägen, ett par hundra meter från bangårdens yttersta växel. Den används fortfarande, av VIDA.

Möjligen kan du tänka på omformarstationens anslutning söder om Alvesta, eller Blädinge ännu längre söderut. Där fanns förr en oljedepå, men med 200-utbyggnaden på 1990-talet blev det en krysstation.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har kört på KusttillKustbanan sedan 1981 och under dessa år har det enbart varit växeln till sågverket åt Värnamohållet. Finns inte heller några synbara rester av eventuell banvall så det måste varit länge sedan i så fall!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hjortsberga var en egen station.

Jag känner inte till att det skulle funnits någon lastplats utanför Alvesta, i vart fall inte i den riktningen. Det finns en industrispåranslutning omedelbart intill Blädingevägen, ett par hundra meter från bangårdens yttersta växel. Den används fortfarande, av VIDA.
    Det bör väl vara denna plats, kallad "prärien", som efterfrågas. Om jag minns rätt kändes den yttersta signalen (= infartssignalen) lite påbyggd i ställarställverket.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det bör väl vara denna plats, kallad "prärien", som efterfrågas. Om jag minns rätt kändes den yttersta signalen (= infartssignalen) lite påbyggd i ställarställverket.
    Den här alltså, med bild från juli 2021:

https://jvgfoto.se/banor/sodra-stamb...jo/alvesta-av/

David Larsson, Jiellevárre/Váhčir
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild via mejl | Dagens bild via RSS

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Hittar en bild på ställverket i denna tråd. I mina ögon snarare inträngd än påbyggd, men definitivt ett argument för att spåret tillkommit under ställverkets (långa) livslängd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hittar en bild på ställverket i denna tråd. I mina ögon snarare inträngd än påbyggd, men definitivt ett argument för att spåret tillkommit under ställverkets (långa) livslängd.
    Nej, snarare för att en del dvärg- och huvudsignaler i den änden av bangården manövrerades annorlunda. T ex var (yttre) infarten yttre infarten från Gemla en ställare, medan yttre infarten från Hjb var en en tryckknapp, 49t vill jag minnas. Det kändes som om platsen i ställverket tagit slut, men det skulle ändå in något objekt till.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Nej, snarare för att en del dvärg- och huvudsignaler i den änden av bangården manövrerades annorlunda. T ex var (yttre) infarten yttre infarten från Gemla en ställare, medan yttre infarten från Hjb var en en tryckknapp, 49t vill jag minnas. Det kändes som om platsen i ställverket tagit slut, men det skulle ändå in något objekt till.
    OK, anade att det kunde vara något sådant, men läste att du skrev att signalen (dvs bilden av den på panelen) var påbyggd, inte dess manöverdon.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Precis den. Den gamla infartssignalen heter 47v och styrs med den sista signalställaren. När lastplatsen inkorporerades restes en ny infartssignal utanför, men den styrs med en tryckknapp istället för ställare, så den heter 49t istället för 49v.

Så här ser arrangemanget på ställverket ut:

Jag trodde först att Hjortsberga var namnet på nästa station, eftersom det är så man gjort på övriga utfarter, men som synes på larmlampans text var Rydaholm (Rym) redan då nästa station.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Precis den. Den gamla infartssignalen heter 47v och styrs med den sista signalställaren. När lastplatsen inkorporerades restes en ny infartssignal utanför, men den styrs med en tryckknapp istället för ställare, så den heter 49t istället för 49v.

Så här ser arrangemanget på ställverket ut:

Jag trodde först att Hjortsberga var namnet på nästa station, eftersom det är så man gjort på övriga utfarter, men som synes på larmlampans text var Rydaholm (Rym) redan då nästa station.
    Åtminstone från 1990-talet och framåt var 45v den inre infartssignalen, men du kanske menar att 47v var huvudsignal innan 49t fanns?

Hjortsberga slopades som station kring 1990 om jag minns rätt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vet någon varför Vidas spår kallas Prärien ?

Finns gott om andra lokala namn i Alvesta också…..

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Något annat slog mig just: skall det inte finnas ett till sidospår som viker av innanför signal 47h, ungefär där lampan för spårledning S45i sitter?

Det spåret gick från början till slakteriet, men är idag benämnt postspåret (och finns på nu gällande instruktionsritning). En titt i Ekevings ritningsarkiv visar att det spåret är äldre än VIDA-spåret, men ändå saknas det på ställarställverkets spårplan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Industrispår i Alvesta - lite mer från Alvesta.. :)

Hittade ett kul inslag i bilden över Alvesta. Ett X2-sport försöker köra ifrån en X2:a där norr om Alvesta. I Gåvetorp.

https://kartor.eniro.se/?c=56.938032...&z=18&l=aerial

Edit: Fel, det har ju kört ifatt förstås. Vänstertrafik..

Senast redigerat av Ville den 2022-05-09 klockan 23:05:55.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Något annat slog mig just: skall det inte finnas ett till sidospår som viker av innanför signal 47h, ungefär där lampan för spårledning S45i sitter?

Det spåret gick från början till slakteriet, men är idag benämnt postspåret (och finns på nu gällande instruktionsritning). En titt i Ekevings ritningsarkiv visar att det spåret är äldre än VIDA-spåret, men ändå saknas det på ställarställverkets spårplan.
    Slakterispåret slopades tidigt, kanske 1960-tal?

Sedan några år finns ett nytt spår som slutar på ungefär samma plats. Detta var från början tänkt att utgå från skyddsväxeln till uppställningsspåren, men anslöts istället till befintligt sidospår. Detta för att slippa ändringar i ställverket.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •