Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Resandestatistik

  1. #1
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    500

    Resandestatistik

    Vissa stationer saknar helt bemanning, hur kan det då finnas statistik över hur många som sätter sina fötter för att ta tåget vid dessa stationer?
    SL för t ex statistik över påstigande på samtliga pendeltågsstationer, även obemannade som t ex Krigslida.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Resandestatistik

    I samma dokument som där detta publiceras sammanhållet (Fakta om SL och länet) framgår att ca 10 % av fordonen har utrustning för automatiskt trafikanträkning, dock ej tunnelbanan där räkningen görs manuellt.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    563

    Sv: Resandestatistik

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Vissa stationer saknar helt bemanning, hur kan det då finnas statistik över hur många som sätter sina fötter för att ta tåget vid dessa stationer?
    SL för t ex statistik över påstigande på samtliga pendeltågsstationer, även obemannade som t ex Krigslida.
    Kan man inte bara räkna hur många som har köpt biljett från/till just den stationen och utgå från att biljettförsäljningen stämmer överens med faktiska resande?

    Senast redigerat av Fomalhaut den 2018-04-23 klockan 08:06:56.

  4. #4
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    500

    Sv: Resandestatistik

    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Kan man inte bara räkna hur många som har köpt biljett från/till just den stationen och utgå från att biljettförsäljningen stämmer överens med faktiska resande?
    Hållplatser har i regel ingen biljettförsäljning.

    Hur fungerar en sån där räknare?


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 907

    Sv: Resandestatistik

    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Kan man inte bara räkna hur många som har köpt biljett från/till just den stationen och utgå från att biljettförsäljningen stämmer överens med faktiska resande?
    Det fungerar säkert bra på fjärrtågsnätet där man oftast köper biljett i förväg till en specifik station.
    Men, som här, i SL.s pendeltrafik reser många på periodkort, och ganska många på reskassa där det numera bara finns en enda zon, och man behöver inte dra kortet när man passerar ut och några få stationer har inte heller ens en ingångsspärr (som just Krigslida som den här tråden handlar om).

    Så, SL gör förmodligen någon stickprovsvis resanderäkning (manuell eller masknell), och extrapolerar sig sen fram till en bra uppskattning, som är den som de presenter.
    Eller möjligen plockar de ut vilka biljetter som viserats ombord, och antar att visering sker direkt efter påstigningsstationen, då kan de få fram en bättre skattning på resandet från en viss station.


  6. #6
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    500

    Sv: Resandestatistik

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det fungerar säkert bra på fjärrtågsnätet där man oftast köper biljett i förväg till en specifik station.
    Men, som här, i SL.s pendeltrafik reser många på periodkort, och ganska många på reskassa där det numera bara finns en enda zon, och man behöver inte dra kortet när man passerar ut och några få stationer har inte heller ens en ingångsspärr (som just Krigslida som den här tråden handlar om).

    Så, SL gör förmodligen någon stickprovsvis resanderäkning (manuell eller masknell), och extrapolerar sig sen fram till en bra uppskattning, som är den som de presenter.
    Eller möjligen plockar de ut vilka biljetter som viserats ombord, och antar att visering sker direkt efter påstigningsstationen, då kan de få fram en bättre skattning på resandet från en viss station.
    Innan enhetstaxan framgick det väl egentligen inte vilken station man klev på, utan bara vilken zon?
    Vet inte hur det är nuförtiden, men de gånger jag har åkt har det inte skett direkt efter påstigningsstationen på Nynäspendeln.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    563

    Sv: Resandestatistik

    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Kan man inte bara räkna hur många som har köpt biljett från/till just den stationen och utgå från att biljettförsäljningen stämmer överens med faktiska resande?
    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Hållplatser har i regel ingen biljettförsäljning.
    Nähä. Jag utgick bara från hur det funkar att resa med tåg mellan små stationer i Västergötland och Småland, där man stämplar sitt kort på ett eller annat sätt (checka in och checka ut, respektive markera målstationen och visa kortet därefter). Så som systemen ser ut här, torde det gå att få statistik på både på- och avstigande. Men det är säkert annorlunda i Stockholm, om det nu är Stockholm tråden egentligen handlar om.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Resandestatistik

    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Nähä. Jag utgick bara från hur det funkar att resa med tåg mellan små stationer i Västergötland och Småland, där man stämplar sitt kort på ett eller annat sätt (checka in och checka ut, respektive markera målstationen och visa kortet därefter). Så som systemen ser ut här, torde det gå att få statistik på både på- och avstigande. Men det är säkert annorlunda i Stockholm, om det nu är Stockholm tråden egentligen handlar om.
    I startinlägget tas Krigslida upp som ett exempel - så Stockholm är åtminstone en del av frågeställarens undran.
    Och då är det så att resandestatistiken insamlas på det sätt som redan beskrivits i tråden. Och den är därför inte speciellt exakt, emellanåt rent av missvisande!

    /TKO


  9. #9
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Resandestatistik

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    I startinlägget tas Krigslida upp som ett exempel - så Stockholm är åtminstone en del av frågeställarens undran.
    Och då är det så att resandestatistiken insamlas på det sätt som redan beskrivits i tråden. Och den är därför inte speciellt exakt, emellanåt rent av missvisande!

    /TKO
    Dock får man säga att ATR ändå ger betydligt bättre mått än de s.k. spärräkningarna. Sådana görs även på pendeln där man har sekundäringångar, men i t-banan blir det på många håll inte bättre än kvalificerade gissningar. Detta beroende på att man mäter så sällan (vissa stationer bara var tredje år). Och att man då får lägga till schablon manuellt för byten vid stationerna och anpassning till årstid m.m.

    Så på pendeln skulle jag nog säga att underlaget är rätt bra i regel. Vad som krånglar till det också är ju att SL i vissa fall använder begreppet vintervardag och ibland inte, vilket påverkar siffrorna rätt mycket


  10. #10
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 993

    Sv: Resandestatistik

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det fungerar säkert bra på fjärrtågsnätet där man oftast köper biljett i förväg till en specifik station.
    Om vi med fjärrtågsnätet för enkelhets skull jämnställer det med SJ:s nät, så kan jag då upplysa om att resenärsräkning (REDA-räkning) ska göras mellan varje station och detta rapporteras sen in via, ja vad då ?
    Jo TrAppen naturligtvis.
    Som hjälpmedel har ju ombordpersonalen uppgifter om antal platser per vagn osv. Allt detta sparar sedan i en databas.
    Innan TrAppen fanns, så rapporterades detta in manuellt på den sk. REDA-blanketten, som sedan knappades in i dator.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 907

    Sv: Resandestatistik

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Innan enhetstaxan framgick det väl egentligen inte vilken station man klev på, utan bara vilken zon?
    Vet inte hur det är nuförtiden, men de gånger jag har åkt har det inte skett direkt efter påstigningsstationen på Nynäspendeln.
    Jag kanske nämner självklarheter, eller att jag inte förstår vad du egentligen menade, men:
    På samma sätt som man inte idag från den försålda zon-biljetten kan veta hur resenären tänkt åka, så kunde man det väldigt lite i det gamla systemet. Dvs sålda biljetter ger för SL-resor ingen statistik alls.

    Utan som jag nämnde finns två helt andra sätt: Kontrollera vilka som går igenom spärrar (där sådana finns) respektive ser var man först validerar biljetten om bord på Nynäs-pendeln. Eller gör resanderäkningar (eller intervjuer eller något tredje).

    Och som jag skrev i det du svarade på: Om man verkligen plockar ut vilka biljetter som viserats, så kan det ge "en bättre skattning", men den blir förstås inte så bra om viseringen görs först några stationer senare.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •