Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Längssittning i tunnelbanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Längssittning i tunnelbanan

Längssittning i tunnelbanan är inte precis den bekvämaste resformen. Eftersom tyvärr många förare - absolut inte alla - inte förstår det här med "rycket", dvs förändring i acceleration / retardation per tidsenhet, så utsätts man för delvis ganska ordentligt varierande krafter i tågets längdriktning. Man "slängs" alltså hit och dit i sidled utan att ha så mycket att hålla sig i. Sitter man tvärs färdriktningen har man dels ett ryggstöd och dels fötterna att hålla emot med. Denna "sportiga" körstil vid inbromsning till en station gör också att man verkligen får se att man har något att hålla i om man går upp innan tåget stannat helt för att påskynda resandeutbytet. En enkel fråga: Utbildas förarna i passagerarvänlig körning?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Längssittning i tunnelbanan

Pratar vi om Sverige, d.v.s. Stockholm?

Går dagens vagnar att köra så pass ryckigt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, jag menar de nyare resp. ombyggda vagnarna i Stockholms tunnelbana.

Sedan har vi ju historien från Göteborg där de gamla tvåaxliga spårvagnarna hade längssittning på fint lackade träbänkar: Den gamla damen stiger på men hittar ingen plats. Inget problem säger föraren och gör en kraftig inbromsning varvid alla sittande kanar ihop framåt på bänkarna och det blir platser fria bakåt i vagnen. Varsågod lilla frun!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Går dagens vagnar att köra så pass ryckigt?
    Uppenbarligen, eftersom vissa förare lyckas med det.

Har egen erfarenhet från denna vecka

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Uppenbarligen, eftersom vissa förare lyckas med det.

Har egen erfarenhet från denna vecka
    Instämmer, ibland känns det som om förarna bara sätter fullt pådrag och låter "ATCn" att sköta inbromsningen. Bedrövligt är det, om jag åker kollektivt, då brukar det vara kombinerad buss+tunnelbanan som färdmedlen och det brukar kännas betydligt lugnare på bussen och det borde vara tvärtom... Betydligt bättre upplevelser på Tvärbanan och spårvagnar.

Senast redigerat av mormax den 2022-05-06 klockan 11:06:03.
    Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är inte rättvist att jämföra med järnvägen eller Tvärbanan. Tunnelbanans tågskyddssystem skiljer sig nämligen från övriga system på det sättet att det saknar förindikator; föraren får alltså ingen förvarning om att man snart behöver bromsa utan det är först när man faktiskt kör in i bromskurvan som systemet indikerar den för föraren.

Många av målpunkterna är förstås fasta hastighetsnedsättningar som går alldeles utmärkt att lära sig var de finns, men det tar ganska lång tid innan man kan hela tunnelbanan utantill (det finns inga orienteringsskyltar) och det är hög personalomsättning så det finns alltid många förare som inte kan.

Med allt detta sagt så tycker jag att det är obekvämt att sitta på längssätena även när det är en förare som kör utmärkt mjukt. Även om det inte rycker så är ju acceleration och retardation så kraftiga i sig att man lutar hit och dit. Dessutom har man stående som fiser en i nyllet m m. Det är helt enkelt dåligt med sådan inredning, tvärsäten ska det vara. Får väl bli ett framtida projekt att bygga om C30 med endast tvärsäten när alla har glömt varför man byggde om C20

SJK-medlem
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är inte rättvist att jämföra med järnvägen eller Tvärbanan. Tunnelbanans tågskyddssystem skiljer sig nämligen från övriga system på det sättet att det saknar förindikator; föraren får alltså ingen förvarning om att man snart behöver bromsa utan det är först när man faktiskt kör in i bromskurvan som systemet indikerar den för föraren.

Många av målpunkterna är förstås fasta hastighetsnedsättningar som går alldeles utmärkt att lära sig var de finns, men det tar ganska lång tid innan man kan hela tunnelbanan utantill (det finns inga orienteringsskyltar) och det är hög personalomsättning så det finns alltid många förare som inte kan.

Med allt detta sagt så tycker jag att det är obekvämt att sitta på längssätena även när det är en förare som kör utmärkt mjukt. Även om det inte rycker så är ju acceleration och retardation så kraftiga i sig att man lutar hit och dit. Dessutom har man stående som fiser en i nyllet m m. Det är helt enkelt dåligt med sådan inredning, tvärsäten ska det vara. Får väl bli ett framtida projekt att bygga om C30 med endast tvärsäten när alla har glömt varför man byggde om C20
    en god fører lærer seg kjapt å kjøre behagelig. mange som ikke evner å lære seg også. Gjelder tog, sporvogn, buss, t-bane, bil osv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enda "fördelen" med längsgående bänkar är ju att antalet teoretiska ståplatser ökas.

Vad gäller körsättet tycker jag att det var mycket sämre när man körde med "blandade" Cx tåg, med en förare utan både fordons och bankännedom kände det upplevas som om kopplen skulle slitas av.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag måste lägga mig i diskussionen. Den förefaller mig alltför tvärsäker.

Först var jag tveksam till längssittningen. Men efter hand har jag märkt att jag ofta väljer längsplats framför tvärplats då det finns valmöjlighet. Jag vet inte varför. Men kanske för att det är enklare med längsplatserna. Men i ett så gott som tomt tåg brukar jag oftast välja tvärplats. Kanske av gammal vana.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Älskar ju infarten till Fruängen. Full fart från Västertorp så att folk som står upp flyger i vagnen när tåget tvärnitar när plattformen i Fruängen börjar. I stort sett alla kör på detta sätt. Längsplatserna har fördelen att man slipper tränga sig av om.man sitter inklämd i en sittgrupp. Långt ifrån alla vrider undan benen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BR193 Visa inlägg
    Älskar ju infarten till Fruängen. Full fart från Västertorp så att folk som står upp flyger i vagnen när tåget tvärnitar när plattformen i Fruängen börjar. I stort sett alla kör på detta sätt. Längsplatserna har fördelen att man slipper tränga sig av om.man sitter inklämd i en sittgrupp. Långt ifrån alla vrider undan benen.
    Så bör man ju inte köra, av flera skäl och inte bara för passagerarnas välbefinnande.

Varför kör man så? Jo för att komma in så långt som möjligt efter att man når "impedansen/Balisen" som anger 15 km/h - L signal. Beroende på hur tågsättet bromsar blir det mer eller mindre obekvämt + att man i fel väderlek kan orsaka plattor. Ropsten är en annan ändstation där detta förekommer men jag tycker att det har minskat i takt med att Cx vagnarna fasats ut.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Så bör man ju inte köra, av flera skäl och inte bara för passagerarnas välbefinnande.

Varför kör man så? Jo för att komma in så långt som möjligt efter att man når "impedansen/Balisen" som anger 15 km/h - L signal. Beroende på hur tågsättet bromsar blir det mer eller mindre obekvämt + att man i fel väderlek kan orsaka plattor. Ropsten är en annan ändstation där detta förekommer men jag tycker att det har minskat i takt med att Cx vagnarna fasats ut.
    Japp Ropsten är det samma sak vid och även Mörby centrum. C30 har iaf betydligt mjukare inbromsning än C20 som nyper hårt.

Passagerare
    Medlem
    jan 2022

En lösning hade väl varit att acceleration och retardation sker automatiskt. Att föraren istället bara lägger i en hastighet och tåget mjukt accelererar upp i den grad som behövs. Problemet är väl då att föraren både behöver bestämma hastighet och inom vilket tidsintervall tåget ska nå den hastigheten. Är Köpenhamns Metro ryckig ibland?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Rycken vid acceleration beror ju helt på hur vagnarna är konstruerade och kan såklart avhjälpas nästan helt på nya vagnar med ”farthållare”, detts stöds av både C20 och C30. Men de flesta rycken uppkommer ju vid bromsning och där finns det helt enkelt inte tillräckligt med information idag för att veta när bromsningen ska inledas och avslutas, så det är inte lättare att veta för en automat än för en förare.

Alla metrosystem behöver ha en hög acceleration och retardation för att få en hög kapacitet. Ryck definieras som accelerationsförändring per tidsenhet, det betyder teoretiskt att ju mindre ryck man tillåter desto sämre blir kapaciteten, men i praktiken brukar det inte vara kapacitetskrav som begränsar hur lite ryck man kan ha utan det är snarare konstruktionsmässiga realiteten. Exempelvis på Cx-vagnarna måste man räkna med ganska lång tillsättningstid då bromsen manövreras pneumatiskt, men det blir ändå en massa ryck då de ingående elektriska komponenterna arbetar ganska fyrkantigt. På nyare fordon är inte detta något större problem utan där är det snarare retardationen som sådan som påverkar komforten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Både Ropsten och Fruängen har uppförsbacke i infarten och är svårkörda med de äldsta vagnarna då uppkopplingen inte gör det lätt att hålla en jämn hastighet vid 15 km/h - det tenderar att bli under 10 km/h på läge 1 och 25 km/h på läge 2. (Med C14 går det däremot jättefint men de är ju ovanliga där!)

Om man kör så långt som möjligt i 50 så förkortar man bl a av detta skäl lidandet.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Både Ropsten och Fruängen har uppförsbacke i infarten och är svårkörda med de äldsta vagnarna då uppkopplingen inte gör det lätt att hålla en jämn hastighet vid 15 km/h - det tenderar att bli under 10 km/h på läge 1 och 25 km/h på läge 2. (Med C14 går det däremot jättefint men de är ju ovanliga där!)

Om man kör så långt som möjligt i 50 så förkortar man bl a av detta skäl lidandet.
    Har de äldre vagnarna pådrag i form av "Off"-"Shunt"-"Series"-"Parallel"-"Weakfield", dvs 4 diskreta lägen? Jag kan tänka mig att sådana motorsystem ger väldigt högt ryck eftersom motorströmmen borde hoppa upp nästan omedelbart när motorn kopplas om?

Jag vet att på vissa äldre brittiska likströms-EMU (Class 420 och dylikt) så kan man inte koppla om "bakåt" utan att gå via av-läget. Dvs om man vill sänka pådraget från "Parallel" till "Series" så måste man gå "Parallel" -> "Off" -> "Series" vilket jag kan tänka mig försämrar komforten också. Funkar de äldra tunnelbanevagnarna på samma sätt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med äldre vagnar gissar jag att de menar C4/C6/C12/C13 som alla gått på bana 2 under olika tidsepoker, finns det C6:or kvar i någon större omfattning?

Skulle man försöka hålla 15 km/h med dessa utan hastighetsmätare/med obelyst mätare så fick man ju koppla till o från pådraget, och som sagt det var en barnlek med C14-15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Zaphod Visa inlägg
    Har de äldre vagnarna pådrag i form av "Off"-"Shunt"-"Series"-"Parallel"-"Weakfield", dvs 4 diskreta lägen? Jag kan tänka mig att sådana motorsystem ger väldigt högt ryck eftersom motorströmmen borde hoppa upp nästan omedelbart när motorn kopplas om?

Jag vet att på vissa äldre brittiska likströms-EMU (Class 420 och dylikt) så kan man inte koppla om "bakåt" utan att gå via av-läget. Dvs om man vill sänka pådraget från "Parallel" till "Series" så måste man gå "Parallel" -> "Off" -> "Series" vilket jag kan tänka mig försämrar komforten också. Funkar de äldra tunnelbanevagnarna på samma sätt?
    Ja. All of the above, utom det att det bara är tre körlägen - i parallelläge går det inte att stoppa uppkopplingen på fullt fält utan det fortsätter alltid till fältförsvagning (vilket på svenska brukar kallas shuntning, alltså elektrisk shuntning av motorfälten som ger högre hastighet, ej att förväxla med första körläget [shunt betyder också ”växlingsrörelse”]).

Uppkopplingen sker i regel mjukt då det är många motståndssteg emellan - rycken uppkommer huvudsakligen vid brytning av motorströmmen eftersom denna som sagt sker mer eller mindre momentant, man kopplar inte ned pådraget. Men det tenderar också att bli ryck vid återuppkoppling från 0 under gång samt när elbromsning inleds i hastigheter under 30 km/h, detta då specifikt C6 (och C8/C10) inte har en bra teknik för att ”hitta” rätt läge i dessa fall.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Fyrgeit Visa inlägg
    En lösning hade väl varit att acceleration och retardation sker automatiskt. Att föraren istället bara lägger i en hastighet och tåget mjukt accelererar upp i den grad som behövs. Problemet är väl då att föraren både behöver bestämma hastighet och inom vilket tidsintervall tåget ska nå den hastigheten. Är Köpenhamns Metro ryckig ibland?
    Jag har åkt Köpenhamns Metro mycket och nej den är inte ryckig. Jag upplever inte något annat Metro-system så ryckigt som Stockholms.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Med äldre vagnar gissar jag att de menar C4/C6/C12/C13 som alla gått på bana 2 under olika tidsepoker, finns det C6:or kvar i någon större omfattning?
    Omfattningen vet jag inget om, men i morse åkte jag C6 på röda linjen. Tror det var C6 även igår när jag åkte hem.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •