Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: DB IC bus Berlin - Köpenhamn. Provåkt. 29 Euro

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

DB IC bus Berlin - Köpenhamn. Provåkt. 29 Euro

Trots att tidningarna idag berättar om hur mycket tågturistandet ökar så är den bistra sanningen att det inte finns så många tåg att åka med. Jag tycker tidningarna eller var det Sveriges Radio som startade, inte tog upp hela sanningen om hur s_ans krångligt det är allra oftast.
    Min resa till Berlin utfördes lördag den 14:e med Stena (biljett 899 kr) från Göteborg till Kiel Sedan med DB och tåg mellan Kiel och Elmshorn. Pga banarbete blev det tåget därifrån ersatt med buss till en S-bahn i Pinneberg men en linjebusschaufför förklarade att jag lika gärna kunde ta hans resa till Wedel S-bahn så att jag slapp trängseln och ståplats på ersättningsbussen. Positiv upplevelse då jag fick se trevliga ställen som Uetersen, Moorege, Heist, Holm. Det gjorde mig nyfiken så jag tänker faktiskt åka dit till S-H delstaten på nytt. Min väl tilltagna bytestid i Hamburg hade minskat från drygt två timmar till endast drygt 20 minuter så mat fick jag äta på ICE-tåget och de serverade endast currywurst i kartong på det tåget samt öl. Biljetten Kiel - Berlin kostade 499 kronor.
    Jag kände mig hyfsat nöjd med framresan totalt sett. I Berlin gick jag sedan min femdagars kurs. På fredagen var det WKIIbomb i stan, men det störde inte just mina förehavanden. Jag valde sedan i fredags att inte stanna över helgen utan bokade en superbillig biljett med direktresa Berlin - Köpenhamn med:

DB IC Bus för 29 Euro.

DB IC Bus avgick 23.00 från Berlin Hbf och med ankomst Köpenhamn 07.30. Den kör över Hamburg och precis som tågen, över Röby - Puttgarden, på färjan kan man mitt i natten köpa och äta äta korv och frall-menyer.

Tåg hade dock skett dagtid, de normala bytena och banarbete och bussersättning i Danmark för kanske 70 Euro eller mer.

I Köpenhamn gick jag så på lördagmorgonen till SJ:s automat och bokade en SJ snabbtågsförbindelse Köpenhamn - Göteborg med två timmars byte i Malmö för 251 kronor. Tio minuter efter biljettköpet var förbindelsen inställd från Köpenhamn. Då blev jag så sur att jag köpte ny biljett på Nettbuss istället. 247 kronor inkl platsbokning och sms. Bussen blev sedan stående 50 minuter innan broförbindelsens tunneldel återöppnade. En brand hade tydligen skett där. Resan gick i övrigt fint.

Såväl DB-bussen som Nettbussfordonet var väldigt bekvämt utrustade med fällbara stolar, säkerhetsbälten, eluttag, wifi, toa. Inte så mycket sämre än DSB:s fordon, men trängre, särskilt busstoan. Det är vacuumtoa på moderna bussar också så man kan inte klaga så mycket på det.

För min del blir det nog så att det blir en kombination av slumpen och prisnivåerna som avgör vad jag väljer för slags resor i mina affärer såväl som privatresor. Tåget till kontinenten är inget självklart val och allra enklast hade väl bil varit även om det skulle kosta väldigt mycket mer. Att det bara finns enstaka förbindelser Köpenhamn - Hamburg och inga nattåg gör varje reseoperation till en vånda.

Så där, nu vet ni lite mer om DB IC Buss och hur man åker billigare och snabbare än Snälltåget, DB m fl. Trist men sant.

Ps. Mina kurskamrater från Mariestad och Göteborg hade flugit dyrt med byten i Stockholm respektive Nürnberg. En från Borås hade kört bil och tagit nattfärja, men eftersom vi inte kände varandra innan var det väl inte så att vi hade lust att fråga om samåkning. Vi är ju typiska svenskar i så måtto. Endast de som bodde i Stockholm och Malmö hade rest med direktflyg. Jag gissar att någon också avstått kursen helt för att vettiga förbindelser saknas från Sverige till Berlin.

Senast redigerat av Grå Tåget den 2018-04-22 klockan 18:55:54.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: DB IC bus Berlin - Köpenhamn. Provåkt. 29 Euro

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    I Köpenhamn gick jag så på lördagmorgonen till SJ:s automat och bokade en SJ snabbtågsförbindelse Köpenhamn - Göteborg med två timmars byte i Malmö för 251 kronor. Tio minuter efter biljettköpet var förbindelsen inställd från Köpenhamn. Då blev jag så sur att jag köpte ny biljett på Nettbuss istället. 247 kronor inkl platsbokning och sms. Bussen blev sedan stående 50 minuter innan broförbindelsens tunneldel återöppnade. En brand hade tydligen skett där. Resan gick i övrigt fint.
    Varför blev du så sur, och varför kostade du på dig att betala mer än de 251 du redan hade betalat? SJ måste väl ha meddelat att du skulle ta ett Öresundståg i stället till Malmö, och sen hade du kunnat fortsätta med ditt snabbtåg?
    Eller fick du tillbaka pengarna för SJ-biljetten?
    Jag har fått åka Öresundståg några gånger, men det är en kort resa och jag har aldrig blivit sur.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Tänk lite utanför boxen så hittar du flyg från Landvetter till både Warzawa, Poznan, Wroclaw och Katovice.
    Tåg till Berlin därifrån är peanuts jämfört med dom reseäventyren du beskriver

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Tänk lite utanför boxen så hittar du flyg från Landvetter till både Warzawa, Poznan, Wroclaw och Katovice.
    Tåg till Berlin därifrån är peanuts jämfört med dom reseäventyren du beskriver
    Och vad händer om det blir försening på första delen av resan? Inte bara missad anslutning utan även värdelös biljett, det är kostnaden för att "tänka utanför boxen".

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Vet inte ens om det är möjligt att köpa lågprisflyg tillsammans med PKP/DB biljett?
    Här handlar det ju alltid om enkla biljetter. Ex Poznan - Berlin, drygt 3 tim, pris för tåget strax under 40 €.
    Flyget med lite framförhållning under en hundralapp enkel resa. Så skulle jag gjort. Box eller inte box

Senast redigerat av 1524 den 2018-04-23 klockan 12:20:25.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vet inte ens om det är möjligt att köpa lågprisflyg tillsammans med PKP/DB biljett?
    Här handlar det ju alltid om enkla biljetter. Ex Poznan - Berlin, drygt 3 tim, pris för tåget strax under 40 €.
    Flyget med lite framförhållning under en hundralapp enkel resa. Så skulle jag gjort. Box eller inte box
    Med de flesta tåg går det att köpa biljett strax före avgång, men hur är det med lågprisflygen? Skulle man kunna ta tåget till flyget och köpa biljett först när man är framme?

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Med de flesta tåg går det att köpa biljett strax före avgång, men hur är det med lågprisflygen? Skulle man kunna ta tåget till flyget och köpa biljett först när man är framme?
    Nej, det skulle inte vara möjligt att köpa en flygbiljett på flygplatsen. Om du skulle köpa en flygbiljett online strax före avgångstid kommer det att kosta väldigt mycket mer än om biljetten hade köpts månader i förväg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Nej, det skulle inte vara möjligt att köpa en flygbiljett på flygplatsen. Om du skulle köpa en flygbiljett online strax före avgångstid kommer det att kosta väldigt mycket mer än om biljetten hade köpts månader i förväg.
    OK. Då funkar det att ta flyget till tåget, men inte tvärtom.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Nu tänker inte jag göra mig dummare än jag är.
    Men avsågs inte resan ske Göteborg- Berlin? Då borde man väl köpa flygbiljett först och tågbiljett på det. Då räknar jag förstås inte in transporten Göteborg city - Landvetter. Där finns ju också minst 4 varianter utöver den svindyra flygbussen idag.
    Kannerbys sista mening förstår jag inte??

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nu tänker inte jag göra mig dummare än jag är.
    Men avsågs inte resan ske Göteborg- Berlin? Då borde man väl köpa flygbiljett först och tågbiljett på det. Då räknar jag förstås inte in transporten Göteborg city - Landvetter. Där finns ju också minst 4 varianter utöver den svindyra flygbussen idag.
    Kannerbys sista mening förstår jag inte??
    Har du något förslag på hemresa? Eller ska vi utgå från att det räcker att åka Goteborg-Berlin enkel resa?

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Givetvis samma väg. Ska kanske förtydliga OMVÄND RIKTNING.
    Lämpligen väljer man först flygplats med lämpligt flyg och dag och därefter tåget.
    Är detta så svårt att begripa?
    Flyget får man givetvis köpa i hyfsat god tid, beroende på avresedag.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Givetvis samma väg. Ska kanske förtydliga OMVÄND RIKTNING.
    Lämpligen väljer man först flygplats med lämpligt flyg och dag och därefter tåget.
    Är detta så svårt att begripa?
    Flyget får man givetvis köpa i hyfsat god tid, beroende på avresedag.
    Ja, och det innebär att eftersom man valt flyg först riskerar man att om man missar flyget så tvingas man köpa ny fullprisbiljett.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Varför ska man missa flyget?
    TS var vad jag förstod på en utbildning och hade väl ett program med fastlagda tider att tillgå

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Varför ska man missa flyget?
    TS var vad jag förstod på en utbildning och hade väl ett program med fastlagda tider att tillgå
    Man börjar med en tågresa. Det förekommer att tåg (även flyg för den delen) blir försenade.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Eftersom Kannerby på något sätt som vanligt vill vinna tråden så låter jag honom göra detta.
    En hantverkare jag anlitade för länge sedan brukade använda orden:
    den siste idioten är inte född.
    Är snart böjd att hålla med!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man börjar med en tågresa. Det förekommer att tåg (även flyg för den delen) blir försenade.
    Är väl inte konstigare än att man ser till att ha god marginal vid flygplatsen precis som när man bokar tåg till Arlanda.
    Returresan med tåg brukar jag aldrig boka i förväg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Är väl inte konstigare än att man ser till att ha god marginal vid flygplatsen precis som när man bokar tåg till Arlanda.
    Returresan med tåg brukar jag aldrig boka i förväg.
    Ja det går ju , men med stora marginaler och en tågresa som tar tid, man ska ju även ta sig mellan järnvägsstation och flygplats låter det här som en underlig lösning att åka via Polen. Vill man nu åka flyg åker man väl flyg hela vägen, antingen direkt (Norwegian har någon flight) eller med byte. Eller tåg hela vägen, från Göteborg kan man ju även fundera på färjan till Kil.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det går ju , men med stora marginaler och en tågresa som tar tid, man ska ju även ta sig mellan järnvägsstation och flygplats låter det här som en underlig lösning att åka via Polen. Vill man nu åka flyg åker man väl flyg hela vägen, antingen direkt (Norwegian har någon flight) eller med byte. Eller tåg hela vägen, från Göteborg kan man ju även fundera på färjan till Kil.
    Detta är ju ett exempel på en resa som lämpar sig att göra på olika sätt i olika riktningar.

Göteborg-Berlin med flyg + tåg, Berlin-Göteborg med DB Sparpreiz-biljett (eller vad de kallas), genomgående biljett hela vägen så är "järnvägen" skyldig att ordna så att man kommer fram. Fast med de priser som nämnts i tråden så verkar ju bussen trots allt bättre än tåget, tyvärr.

Värt att beakta för den här typen av resor är färjor. Göteoborg-Kiel och för Stockholmare Nynäshamn-Gdansk kan vara vettiga alternativ.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •