Trots att tidningarna idag berättar om hur mycket tågturistandet ökar så är den bistra sanningen att det inte finns så många tåg att åka med. Jag tycker tidningarna eller var det Sveriges Radio som startade, inte tog upp hela sanningen om hur s_ans krångligt det är allra oftast.
Min resa till Berlin utfördes lördag den 14:e med Stena (biljett 899 kr) från Göteborg till Kiel Sedan med DB och tåg mellan Kiel och Elmshorn. Pga banarbete blev det tåget därifrån ersatt med buss till en S-bahn i Pinneberg men en linjebusschaufför förklarade att jag lika gärna kunde ta hans resa till Wedel S-bahn så att jag slapp trängseln och ståplats på ersättningsbussen. Positiv upplevelse då jag fick se trevliga ställen som Uetersen, Moorege, Heist, Holm. Det gjorde mig nyfiken så jag tänker faktiskt åka dit till S-H delstaten på nytt. Min väl tilltagna bytestid i Hamburg hade minskat från drygt två timmar till endast drygt 20 minuter så mat fick jag äta på ICE-tåget och de serverade endast currywurst i kartong på det tåget samt öl. Biljetten Kiel - Berlin kostade 499 kronor.
Jag kände mig hyfsat nöjd med framresan totalt sett. I Berlin gick jag sedan min femdagars kurs. På fredagen var det WKIIbomb i stan, men det störde inte just mina förehavanden. Jag valde sedan i fredags att inte stanna över helgen utan bokade en superbillig biljett med direktresa Berlin - Köpenhamn med:
DB IC Bus för 29 Euro.
DB IC Bus avgick 23.00 från Berlin Hbf och med ankomst Köpenhamn 07.30. Den kör över Hamburg och precis som tågen, över Röby - Puttgarden, på färjan kan man mitt i natten köpa och äta äta korv och frall-menyer.
Tåg hade dock skett dagtid, de normala bytena och banarbete och bussersättning i Danmark för kanske 70 Euro eller mer.
I Köpenhamn gick jag så på lördagmorgonen till SJ:s automat och bokade en SJ snabbtågsförbindelse Köpenhamn - Göteborg med två timmars byte i Malmö för 251 kronor. Tio minuter efter biljettköpet var förbindelsen inställd från Köpenhamn. Då blev jag så sur att jag köpte ny biljett på Nettbuss istället. 247 kronor inkl platsbokning och sms. Bussen blev sedan stående 50 minuter innan broförbindelsens tunneldel återöppnade. En brand hade tydligen skett där. Resan gick i övrigt fint.
Såväl DB-bussen som Nettbussfordonet var väldigt bekvämt utrustade med fällbara stolar, säkerhetsbälten, eluttag, wifi, toa. Inte så mycket sämre än DSB:s fordon, men trängre, särskilt busstoan. Det är vacuumtoa på moderna bussar också så man kan inte klaga så mycket på det.
För min del blir det nog så att det blir en kombination av slumpen och prisnivåerna som avgör vad jag väljer för slags resor i mina affärer såväl som privatresor. Tåget till kontinenten är inget självklart val och allra enklast hade väl bil varit även om det skulle kosta väldigt mycket mer. Att det bara finns enstaka förbindelser Köpenhamn - Hamburg och inga nattåg gör varje reseoperation till en vånda.
Så där, nu vet ni lite mer om DB IC Buss och hur man åker billigare och snabbare än Snälltåget, DB m fl. Trist men sant.
Ps. Mina kurskamrater från Mariestad och Göteborg hade flugit dyrt med byten i Stockholm respektive Nürnberg. En från Borås hade kört bil och tagit nattfärja, men eftersom vi inte kände varandra innan var det väl inte så att vi hade lust att fråga om samåkning. Vi är ju typiska svenskar i så måtto. Endast de som bodde i Stockholm och Malmö hade rest med direktflyg. Jag gissar att någon också avstått kursen helt för att vettiga förbindelser saknas från Sverige till Berlin.