Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Banarbete planeras

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Banarbete planeras

Hej! Jag ska åka till Köpenhamn under Kristihimmelsfärd men ännu går det inte att boka några resor. Är det normalt att det ska ta så här lång tid för Trafikverket?

Det är absolut sista gången jag väljer att resa frivilligt under en långhelg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Banarbete planeras

Citat Ursprungligen postat av BR193 Visa inlägg
    Hej! Jag ska åka till Köpenhamn under Kristihimmelsfärd men ännu går det inte att boka några resor. Är det normalt att det ska ta så här lång tid för Trafikverket?

Pratade nyss med företrädare för Snälltåget som mycket irriterad på Trafikverket som ännu inte givit några besked om trafiken På Södra stambanan under Krh-helgen.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Något måste vara fel hos Trafikverket som ändå säkert har en massa förklaringar. Hur ska tågoperatörerna kunna sälja biljetter? Hur förklara för allmänheten?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Det ser også ut som om det er banearbeider Bastuträsk - Hällnäs i uke 22 som forstyrrer trafikken mot Narvik. Vy selger foreløpig ikke billetter til 94/93 i perioden. Rundt 15. mai er det tydeligvis noe som har kommet brått på på Malmbanan. Cargonet melder at de parkerer et tog i Kiruna i påvente av åpning. Søk hos tracker.railit.se viser ingen innstilte tog, og vy skriver at togene er slutsålt.... Så her må noe ha kommet brått på.

Prøvde å åpne dokumentet som viser oppdatert BAP. Men det var noe .xml som jeg ikke fikk til å lese.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Mitt svar från Trafikverket.

Hej och tack för ditt mejl!

Endast tågbolagen kan svara på frågor om biljetter och biljettsläpp.

Under planeringen av banarbeten så tittar vi tillsammans med tågbolagen på olika alternativ. Tågbolagen får då komma med önskemål om hur de vill köra sin tågtrafik.

Att ett arbete ska ske på en sträcka har varit klart sedan en lång tid tillbaka men sen gäller det för båda parter att komma fram till hur man ska gå tillväga. Efter att vi meddelat om arbetet är vi alltså beroende av att få in information från tågbolagen om hur man önskar köra istället innan vi kan påbörja arbetet med en ny planering.

Ofta när tågbolagen hänvisar till oss tittar vi på deras önskemål. Men hur snabbt vi kan ge ett beslut beror på hur snabbt vi fått tågbolagens önskemål. Kommer önskemålen sent blir även godkännandet från oss försenat.

Det bästa är oavsett att hålla koll hos tågbolagen. Endast de kan svara för när det går att köpa biljetter, och även efter det att planeringen är klar så behöver tågbolagen göra ett arbete innan biljetterna släpps.

På vår hemsida finns alla aktuella projekt: Våra projekt - www.trafikverket.se

Tänk på att inte ändra i ämnesfältet om du svarar på detta meddelande.

Med vänlig hälsning

xxx xxx
    Handläggare
    Kundservice och Diarium

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
    781 89 Borlänge
    www.trafikverket.se

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Mitt svar från Trafikverket.
    Hej och tack för ditt mejl!

Endast tågbolagen kan svara på frågor om biljetter och biljettsläpp.

Under planeringen av banarbeten så tittar vi tillsammans med tågbolagen på olika alternativ. Tågbolagen får då komma med önskemål om hur de vill köra sin tågtrafik.
    Att ett arbete ska ske på en sträcka har varit klart sedan en lång tid tillbaka men sen gäller det för båda parter att komma fram till hur man ska gå tillväga. Efter att vi meddelat om arbetet är vi alltså beroende av att få in information från tågbolagen om hur man önskar köra istället innan vi kan påbörja arbetet med en ny planering.
    Ofta när tågbolagen hänvisar till oss tittar vi på deras önskemål. Men hur snabbt vi kan ge ett beslut beror på hur snabbt vi fått tågbolagens önskemål. Kommer önskemålen sent blir även godkännandet från oss försenat.
    Det bästa är oavsett att hålla koll hos tågbolagen. Endast de kan svara för när det går att köpa biljetter, och även efter det att planeringen är klar så behöver tågbolagen göra ett arbete innan biljetterna släpps.

På vår hemsida finns alla aktuella projekt: Våra projekt - www.trafikverket.se
    Det verkar som ett bra svar. Det är minst 2 parter inblandade (det är fler om det är flera tågbolag som vill köra omledningar samtidigt på samma plats), och bollen går lite fram och tillbaka. Så, ingen kan säga var frågan ligger precis just nu, men kontakten bör tas med tågbolaget.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Något måste vara fel hos Trafikverket som ändå säkert har en massa förklaringar. Hur ska tågoperatörerna kunna sälja biljetter? Hur förklara för allmänheten?
    Att det har varit problem med planeringen av tåg hos Trafikverket länge är ingen hemlighet. De som jobbar med det hymlar inte om att det är problem heller.

Problemen jag har fått höra om är att det är väldigt många fler banarbete, fler tåg, fler konflikter och en mer komplex miljö med vissa nytillkommna krav som gör att de har ännu mer att göra. Lägg där till att de är kraftigt underbemannade och att det är ett svårt jobb vilket gör att det är svårt att rekrytera nya medarbetare till planering.

Ingen är glad över situationen som är just nu.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det verkar som ett bra svar. Det är minst 2 parter inblandade (det är fler om det är flera tågbolag som vill köra omledningar samtidigt på samma plats), och bollen går lite fram och tillbaka. Så, ingen kan säga var frågan ligger precis just nu, men kontakten bör tas med tågbolaget.
    Yxskaft skulle jag säga.

Jorå, jag kan både läsa och förstå, och svarsmeddelandet ovan var bra formulerat vad gäller språkbehandling, grammatik och förståbarhet. Innehållet var däremot sådant att varje läsare med önskan att kunna planera genast börjar se sig om efter andra resealternativ.

Sålunda får jag kanske nyansera min kommentar ovan och skriva att BRANSCHEN gemensamt presterat ett yxskaft-svar, även om det nu blev Trafikverket som fick formulera det. Frågan skulle kanske ställts till riksdagen istället? Regeringen är dock en onödig mellaninstans, svaret därifrån är lixom givet på förhand. "Riksdagen har beslutat att...".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Yxskaft skulle jag säga.

Jorå, jag kan både läsa och förstå, och svarsmeddelandet ovan var bra formulerat vad gäller språkbehandling, grammatik och förståbarhet. Innehållet var däremot sådant att varje läsare med önskan att kunna planera genast börjar se sig om efter andra resealternativ.

Sålunda får jag kanske nyansera min kommentar ovan och skriva att BRANSCHEN gemensamt presterat ett yxskaft-svar, även om det nu blev Trafikverket som fick formulera det. Frågan skulle kanske ställts till riksdagen istället? Regeringen är dock en onödig mellaninstans, svaret därifrån är lixom givet på förhand. "Riksdagen har beslutat att...".
    Svaret är väl fullständigt korrekt? Den som svarar har till uppgift att svara på frågor och reda ut hur saker förhåller sig. Då tycker jag nog SJs agerande är märkligare eftersom de borde ha ett tydligare intresse att behålla kunder.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Yxskaft skulle jag säga.

OK.
    Vad är ditt förslag till lösning?
    Sluta med banarbeten?
    Eller tvinga banarbetarna att bara jobba korta pass nattetid? (vilka vill jobba med det?)
    Eller skall både Trv och järnvägsföretagen satsa på flera kompetenta planerare som snabbt kan göra planeringen?
    Samt förbjuda akuta banarbeten typ den trasiga rälsen vid Flen och Nässjö?
    Eller skall man satsa på att snabbt börja bygga nya banor en bra bit ifrån de befintliga banorna, så att nybyggena inte stör dagens trafik?

Det sista är väl bra, det gick ju ganska bra att byta ut järnvägsbroarna vid Gamla Stan, när man väntade till Citybanan var invigd. Hade man gjort det innan hade det blivit mycket krångligare.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Svaret är väl fullständigt korrekt? Den som svarar har till uppgift att svara på frågor och reda ut hur saker förhåller sig. Då tycker jag nog SJs agerande är märkligare eftersom de borde ha ett tydligare intresse att behålla kunder.
    Va ? Standardsvar enligt formulär 1A. Varken SJ eller något annat företag lär kunna varken sälja biljetter eller svara på frågor om man inte fått reda på hur man kommer att få köra.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Trafikverket ger i sitt svar tågoperatörerna skulden som jag tolkar det. Det är kanske inte nationalisering av järnvägen som är lösningen på problemet utan privatisering av Trafikverket?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Trafikverket ger i sitt svar tågoperatörerna skulden som jag tolkar det. Det är kanske inte nationalisering av järnvägen som är lösningen på problemet utan privatisering av Trafikverket?
    Jag tolkar att Trv förklarade att det är fler inblandade.
    Men kan du utveckla hur en privatisering skulle fungera? Man provade ju i Storbritannien men backade.

Passagerare
    Medlem
    aug 2021

I Storbritannien fanns samma problem innan. Lösningen var att staten hotade Network Rail med böter ifall dom inte kunde ha planeringen klar 12 veckor innan. Det löstes rätt snabbt - det blev väl billigare att anställa tillräckligt med folk för att göra jobbet i tid än att betala böterna.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av kaspertron Visa inlägg
    I Storbritannien fanns samma problem innan. Lösningen var att staten hotade Network Rail med böter ifall dom inte kunde ha planeringen klar 12 veckor innan. Det löstes rätt snabbt - det blev väl billigare att anställa tillräckligt med folk för att göra jobbet i tid än att betala böterna.
    https://www.trafikverket.se/om-oss/j...are-172022070/

Ingen hindrar dig att söka! Trafikverket söker trafikplanerare hela tiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    https://www.trafikverket.se/om-oss/j...are-172022070/

Ingen hindrar dig att söka! Trafikverket söker trafikplanerare hela tiden.
    Detta hindrar merparten: "har högskoleutbildning 180 hp inom logistik alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig".
    Så ingen lokförare eller erfaren från "där ute" är välkommen.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Detta hindrar merparten: "har högskoleutbildning 180 hp inom logistik alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig".
    Erfarenheter från verkligheten är aldrig välkommet

Medlem
    mar 2018

Men merparten kanske inte heller klarar av det arbete som ska utföras! Det är därför det är resursbrist, för det krävs kompetens.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr verkar de inte ha budgeterat för en attraktiv lönenivå för den som har relevant utbildning OCH erfarenhet. Det gör det knappast lättare för Trafikverket att rekrytera.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Den erfarenheten är bra för att köra tåg, men för att skapa långa beroendekedjor baserat på mängder med begränsningar (tekniska, avtalsmässiga, praktiska, kommersiella, finansiella) så krävs en annan typ av kunskap. Dock, bland SJs trafikplanerare finns (fanns innan pensionering) f d tågmästare, spärrvakter m m, så det går att byta yrkesbana. En av huvudpersonerna i SJs projekt för nytt bokningssystem har varit både lokförare och personalplanerare. Så motbevisen mot min första mening är många!!!

Personalplanerare är en annan femma, där tror jag på erfarenhet som lokförare eller ombordare. Men personalplanerare för åkande personal finns ju av naturliga skäl inte hos Trafikverket.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •