Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ma 825 - Då och nu?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ma 825 - Då och nu?

Jag rotade lite i gamla lådor och album och hittade denna gulnade s/v-bild som jag tror är tagen sommaren 1975. Det är förstås Norra säcken på Cst och jag tror att det är X 91 Bottenviken som vi ser på bilden. Noterar att Ma 825 tidigare rullat runt i Net Rails regi och i en ny design. Stämmer det fortafarande?

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-04-22 klockan 18:23:56.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Ma 825 - Då och nu?

Ma 825 såldes förra året av Netrail till Svensk Tågkraft AB. Om och hur de i förekommande fall använder det vet jag inte.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Ma 825 såldes förra året av Netrail till Svensk Tågkraft AB. Om och hur de i förekommande fall använder det vet jag inte.
    Troligen används det som reservdelslok. Ma 825 ådrog sig en del skador för några år sedan och har mig veterligen inte rullat sedan dess.
    Så här såg det ut den 20 september 2013 då det stod för möte i Härryda, då undertecknad körde det i Vaggerydspendeln från Värnamo till Skandiahamnen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Snyggt att du fick med planet som landar(?) på Landvetter i bakgrunden? Vad är det röda som täckt fönstret?

Mvh/Alex

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Snyggt att du fick med planet som landar(?) på Landvetter i bakgrunden? Vad är det röda som täckt fönstret?

Mvh/Alex
    Tack! Ja, det var lite tanken bakom bilden. :)
    Det är väl smuts och beläggningar som bryter ljuset utanför den ytan som torkarbladet arbetar på, helt enkelt. Jag gissar att rutan får den rödaktiga tonen av skiktet som gör att rutan går att hålla uppvärmd.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Troligen används det som reservdelslok. Ma 825 ådrog sig en del skador för några år sedan och har mig veterligen inte rullat sedan dess.
    Så är det, loket står avställt i Nässjö sedan branden i mars 2014. Loket fick f ö Netrails färgsättning (tidigare BK Tågs) i samband med reparation efter kollision med grävmaskin i Hestra i november 2012. Det hann sedan vara i trafik igen i 8 månader innan nästa händelse...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •