Ursprungligen postat av
Hasse Hagberg
Ursprungligen postat av /jes
Nuvarande trafiklösning (rondell m m) är provisorisk i väntan på den slutgiltiga utformningen av området. Det finns ingen detaljplan och Stockholms stad kan inte bestämma sig om man vill ha spårväg- eller busstrafik genom hela det nya området. När Hammarby sjöstad planerades var det så viktigt med spårburen kollektivtrafik och man fick Tvärbanan. Idag är det S+MP som styr Stockholms stad och S är som bekant motståndare till spårväg, ivrigt påhejade av Stockholms handelskammare. Inför valet 2014 skrev Erica Ullberg ledande (S)-politiker i landstinget i en debattartikel att forskningen visar att spårväg är farlig för allmänheten.
Och så har vi ingen inhemsk spårvagnstillverkare som är medlem i Stockholms handelskammare.
Jag gillar spårbunden trafik, det må vara järnvägar, spårvagnar eller tunnelbanor. Detta är antagligen en känsla som jag delar med nästan alla postvagnspassagerare (som det heter nuförtiden). Men även om vi har likartade känslor, kan vi ha olika uppfattningar om hur, var och i vilken form spårtrafiken ska bedrivas. De åsikterna låter sig inte lätt formeras efter partipolitisk tillhörighet. Jag kan mycket väl tänka mig att man kan vara tågentusiast och ändå politiskt sympatisera med vilket som helst av de åtta partier som representerade i Sveriges riksdag, ja till och med i vilket annat parti som helst (om det nu inte skulle råka finnas ett särskilt biltrafikparti).
/jes söker en förklaring till de avstannade planerna på spårvagnsförbindelser mellan Stockholms innerstad och Lidingö via Värtahamnen genom att erinra stockholms socialdemokraters traditionella motstånd mot spårvagnstrafik. Tågentusiasten TKO skyndar sig att tillbakavisa /jes förklaring med hänvisning till de skilda politiska majoriteterna i Stockholms läns landsting och Stockholms kommunfullmäktige. /jes förklaring skulle i stället vara föranledd av närheten till höstens val.
Låt mig då säga att TKO:s invändning är djupt ohistorisk. Och vore det inte för min respekt för hans yrkeserfarenhet skulle jag till och med säga att han avslöjar en skrämmande okunnighet. Den enda rimliga förklaringen till hans sätt att polemisera mot /jes måste vara hans egen mycket kända politiska partisympatier.
TKO skulle kunna befria mig från misstanken om att han bedriver partipropaganda i Postvagnen om han kunde förklara hur landstinget mot Stockholms stads vilja skulle få till stånd spårvagnstrafik mellan Djurgårdsbron och Lidingöbron.