Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: ROPSTENS TUNNELBANESTATION – Tunnelbanestation med både färjeterminal och spårvagn

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

ROPSTENS TUNNELBANESTATION – Tunnelbanestation med både färjeterminal och spårvagn

Häromdagen var jag på Ropstens tunnelbanestation och filmade lite grann inför en fortsatt resa med Lidingöbanan.

Tunnelbanestationen är slutpunkten på röda linjen 13 och har övergång till Lindingöbanans spårvagn, bussar till Lidingö och om man är väldigt resesugen - till Finlandsfärjorna.

Häng med till en tunnelbanestation som inte bara är slutet på en resa men även början på en ny.

Det finns nu lite för Postvagnens läsare video både med och utan inledande reklam.

ROPSTENS TUNNELBANESTATION – Tunnelbanestation med både färjeterminal och spårvagn [4K] ( Med inledande Youtubereklam )

ROPSTENS SUBWAY STATION - A subway station with ferry terminal and tram [4K] ( Utan inledande Youtube reklam )

Hoppas att filmen och möjlighet att välja reklamfritt uppskattas. I så fall blir det Lidingöbanan nästa.

/Jan-Erik

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-04-22 klockan 17:08:19.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: ROPSTENS TUNNELBANESTATION – Tunnelbanestation med både färjeterminal och spårvag

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Häromdagen var jag på Ropstens tunnelbanestation och filmade lite grann inför en fortsatt resa med Lidingöbanan.
    Tunnelbanestationen är slutpunkten på röda linjen 13 och har övergång till Lindingöbanans spårvagn, bussar till Lidingö och om man är väldigt resesugen - till Finlandsfärjorna.
    Häng med till en tunnelbanestation som inte bara är slutet på en resa men även början på en ny.
    Det finns ju en närmare färjeterminal än Finlandsbåtarnas Värta-terminal, och som faktiskt kallas för just Ropsten: Waxholmsbolaget trafik till Storholmen utgår från Ropsten, vilket du faktiskt fångade på stationsskylten i filmen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: ROPSTENS TUNNELBANESTATION – Tunnelbanestation med både färjeterminal och spårvag

Om du hade gått upp gångvägen mot Hjorthagen hade du sett att hela tunnelbanestationen ligger i en svag vänsterkurva,
    då de första planerna var att den skulle fortsätta in i berget på Lidingösidan för att(ev)fortsätta till Vaxholm med 2 stationer på Lidingö(men det var dom planerna det då...)/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det finns ju en närmare färjeterminal än Finlandsbåtarnas Värta-terminal, och som faktiskt kallas för just Ropsten: Waxholmsbolaget trafik till Storholmen utgår från Ropsten, vilket du faktiskt fångade på stationsskylten i filmen.
    Hade jag ingen aning om.
    Något att utforska i något annat sammanhang.
    Tack för tipset.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Om du hade gått upp gångvägen mot Hjorthagen hade du sett att hela tunnelbanestationen ligger i en svag vänsterkurva,
    då de första planerna var att den skulle fortsätta in i berget på Lidingösidan för att(ev)fortsätta till Vaxholm med 2 stationer på Lidingö(men det var dom planerna det då...)/Ulf
    Det hade varit en spännande sträckning.
    Lite synd att den inte blev av men det fanns säkert goda skäl till det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Det hade varit en spännande sträckning.
    Lite synd att den inte blev av men det fanns säkert goda skäl till det.
    Tanken på 1970talet var att bebygga Bogesundslandet och dra ut T-banan. I stället blev området klassat som naturskyddsområde och som det ser ut nu blir det inget byggt. Hyggligt realistiskt kan dock vara att T-banan dras ut ett stationshåll till Lidingö.
    Mitt eget tyckande är dock att man bör ändra sig, Bogesundslandet är så stort att det skulle finnas gott om natur även om man bebygger delar. På mycket attraktivt avstånd från city, vi skulle kunna få,Lidingö 12min , tre stationer Bogesund på 14,16,18 min och Vaxholm på 20min (kanske plus några min ) från T-centralen. Kanske med ett frågetecken om kapaciteten räcker och man får koppla loss den eller Mörbygrenen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det inte närmare till färjeterminalerna från Gärdets T-station?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Nja,inte nu längre när terminalerna ligger så mycket längre ut.../Ulf

Passagerare Anders Ljungs avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Nja,inte nu längre när terminalerna ligger så mycket längre ut.../Ulf
    Om du går är Gärdet fortfarande att föredra. Skulle SL få "tummen ur" och flytta om busshållplatserna för linje 76 så att "Värtans färjeterminal" faktiskt ligger vid terminalen skulle resan enklast gå via Ropsten.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Ljung Visa inlägg
    Om du går är Gärdet fortfarande att föredra. Skulle SL få "tummen ur" och flytta om busshållplatserna för linje 76 så att "Värtans färjeterminal" faktiskt ligger vid terminalen skulle resan enklast gå via Ropsten.
    Nuvarande trafiklösning (rondell m m) är provisorisk i väntan på den slutgiltiga utformningen av området. Det finns ingen detaljplan och Stockholms stad kan inte bestämma sig om man vill ha spårväg- eller busstrafik genom hela det nya området. När Hammarby sjöstad planerades var det så viktigt med spårburen kollektivtrafik och man fick Tvärbanan. Idag är det S+MP som styr Stockholms stad och S är som bekant motståndare till spårväg, ivrigt påhejade av Stockholms handelskammare. Inför valet 2014 skrev Erica Ullberg ledande (S)-politiker i landstinget i en debattartikel att forskningen visar att spårväg är farlig för allmänheten.

Och så har vi ingen inhemsk spårvagnstillverkare som är medlem i Stockholms handelskammare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Nuvarande trafiklösning (rondell m m) är provisorisk i väntan på den slutgiltiga utformningen av området. Det finns ingen detaljplan och Stockholms stad kan inte bestämma sig om man vill ha spårväg- eller busstrafik genom hela det nya området. När Hammarby sjöstad planerades var det så viktigt med spårburen kollektivtrafik och man fick Tvärbanan. Idag är det S+MP som styr Stockholms stad och S är som bekant motståndare till spårväg, ivrigt påhejade av Stockholms handelskammare. Inför valet 2014 skrev Erica Ullberg ledande (S)-politiker i landstinget i en debattartikel att forskningen visar att spårväg är farlig för allmänheten.

Och så har vi ingen inhemsk spårvagnstillverkare som är medlem i Stockholms handelskammare.
    Ja var ska vi börja?

Jag trodde att signaturen "/jes" var medveten om att det är landstinget som ansvarar för kollektivtrafiken även i Stockholms stad, så har det varit i över 50 år! Och i landstinget styr ju de goda krafterna - det vill säga högeralliansen med stöd antingen från MP eller SD. Och landstinget har ännu inte lyckats bestämma sej för om man tänker fullfölja planerna på att förlänga cityspårvägen till Ropsten... eller nöja sej med att köra buss. Det är därför lite svårt för politikerna i Stockholm att veta om det blir någon spårväg eller ej - det är ju inte i Stadshuset dessa beslut tas utan lite längre västerut på Hantverkargatan.

Men i signaturen "/jes" värld är allt sossarnas fel. Det blir lätt så om man har ett lidingöperspektiv på tillvaron! Speciellt tydligt blir det under ett valår som detta...

upplyser
    Thomas K Ohlsson

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Ursprungligen postat av /jes

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Ja var ska vi börja?

Jag trodde att signaturen "/jes" var medveten om att det är landstinget som ansvarar för kollektivtrafiken även i Stockholms stad, så har det varit i över 50 år! Och i landstinget styr ju de goda krafterna - det vill säga högeralliansen med stöd antingen från MP eller SD. Och landstinget har ännu inte lyckats bestämma sej för om man tänker fullfölja planerna på att förlänga cityspårvägen till Ropsten... eller nöja sej med att köra buss. Det är därför lite svårt för politikerna i Stockholm att veta om det blir någon spårväg eller ej - det är ju inte i Stadshuset dessa beslut tas utan lite längre västerut på Hantverkargatan.

Men i signaturen "/jes" värld är allt sossarnas fel. Det blir lätt så om man har ett lidingöperspektiv på tillvaron! Speciellt tydligt blir det under ett valår som detta...

upplyser
    Thomas K Ohlsson
    Jag gillar spårbunden trafik, det må vara järnvägar, spårvagnar eller tunnelbanor. Detta är antagligen en känsla som jag delar med nästan alla postvagnspassagerare (som det heter nuförtiden). Men även om vi har likartade känslor, kan vi ha olika uppfattningar om hur, var och i vilken form spårtrafiken ska bedrivas. De åsikterna låter sig inte lätt formeras efter partipolitisk tillhörighet. Jag kan mycket väl tänka mig att man kan vara tågentusiast och ändå politiskt sympatisera med vilket som helst av de åtta partier som representerade i Sveriges riksdag, ja till och med i vilket annat parti som helst (om det nu inte skulle råka finnas ett särskilt biltrafikparti).

/jes söker en förklaring till de avstannade planerna på spårvagnsförbindelser mellan Stockholms innerstad och Lidingö via Värtahamnen genom att erinra stockholms socialdemokraters traditionella motstånd mot spårvagnstrafik. Tågentusiasten TKO skyndar sig att tillbakavisa /jes förklaring med hänvisning till de skilda politiska majoriteterna i Stockholms läns landsting och Stockholms kommunfullmäktige. /jes förklaring skulle i stället vara föranledd av närheten till höstens val.

Låt mig då säga att TKO:s invändning är djupt ohistorisk. Och vore det inte för min respekt för hans yrkeserfarenhet skulle jag till och med säga att han avslöjar en skrämmande okunnighet. Den enda rimliga förklaringen till hans sätt att polemisera mot /jes måste vara hans egen mycket kända politiska partisympatier.

TKO skulle kunna befria mig från misstanken om att han bedriver partipropaganda i Postvagnen om han kunde förklara hur landstinget mot Stockholms stads vilja skulle få till stånd spårvagnstrafik mellan Djurgårdsbron och Lidingöbron.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-05-02 klockan 09:23:37.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Ursprungligen postat av /jes

Jag gillar spårbunden trafik, det må vara järnvägar, spårvagnar eller tunnelbanor. Detta är antagligen en känsla som jag delar med nästan alla postvagnspassagerare (som det heter nuförtiden). Men även om vi har likartade känslor, kan vi ha olika uppfattningar om hur, var och i vilken form spårtrafiken ska bedrivas. De åsikterna låter sig inte lätt formeras efter partipolitisk tillhörighet. Jag kan mycket väl tänka mig att man kan vara tågentusiast och ändå politiskt sympatisera med vilket som helst av de åtta partier som representerade i Sveriges riksdag, ja till och med i vilket annat parti som helst (om det nu inte skulle råka finnas ett särskilt biltrafikparti).

/jes söker en förklaring till de avstannade planerna på spårvagnsförbindelser mellan Stockholms innerstad och Lidingö via Värtahamnen genom att erinra stockholms socialdemokraters traditionella motstånd mot spårvagnstrafik. Tågentusiasten TKO skyndar sig att tillbakavisa /jes förklaring med hänvisning till de skilda politiska majoriteterna i Stockholms läns landsting och Stockholms kommunfullmäktige. /jes förklaring skulle i stället vara föranledd av närheten till höstens val.

Låt mig då säga att TKO:s invändning är djupt ohistorisk. Och vore det inte för min respekt för hans yrkeserfarenhet skulle jag till och med säga att han avslöjar en skrämmande okunnighet. Den enda rimliga förklaringen till hans sätt att polemisera mot /jes måste vara hans egen mycket kända politiska partisympatier.

TKO skulle kunna befria mig från misstanken om att han bedriver partipropaganda i Postvagnen om han kunde förklara hur landstinget mot Stockholms stads vilja skulle få till stånd spårvagnstrafik mellan Djurgårdsbron och Lidingöbron.
    1) Det här är en politisk fråga. Antingen så diskuterar vi den här, eller så anser vi att alla (parti)politiska ska hållas utanför detta forum. Om de som ansvarar för detta forum har den senare åsikten har jag inga invändningar - det var inte jag utan signaturen "/jes" som började med partipolitiska utfall! Den som vill undvika (parti)politik i Postvagnen hoppar lämpligen över resten av detta inlägg - och om innehållet faller utanför forumets regelverk uppmanar jag moderatorerna att radera texten!

2) Den som följt debatten kring detaljplanerna i Värtan/Ropstensområdet - i press och i stadsbyggnadsnämndens handlingar - vet att Stockholms stad vid ett flertal tillfällen har begärt ett besked från landstinget: "Tänker ni bygga spårväg eller inte?" Vill landstinget köra spårvagn till Ropsten - vilket enligt min mening är oklokt* men det hör egentligen inte hit - kommer detaljplanerna att utformas så detta medges. Landstinget håller fortfarande på att "utreda" frågan, det ingick i den trafikpolitiska uppgörelsen mellan högeralliansen och MP.

3) Har då inte landstinget (och högeralliansen i Stockholms stad) redan en gång beslutat att det skall dras spårväg ut till Ropsten?
    Visst har man det - liksom man en gång beslutade att dra spårvägen västerut till Hornsberg. Men det blir inte alltid som man tänkt sej, verkligheten förändras. I moderaternas fall handlar det också om personskiften - det har ju varit en del rotation på landstingsrådsposterna. Även landstingets förändrade ekonomi har spelat in, en del sjukhus har ju blivit mycket dyrare än planerat för att nämna ett exempel. Och då blir det minder pengar över till t ex spårvägen.

4) Hur ser det ut just nu med detaljplanerna som berör en eventuell spårväg till Ropsten? Ja den plan som ligger närmast är 2016-10198 Shanghai 1 m.fl., start-PM antogs i stadsbyggnadsnämnden i slutet av förra året. Där skriver man bland annat "Planförslaget innehåller främst utökning av den tillåtna
    byggnadshöjden för industri- och hamnverksamhet i Energihamnen samt ett spårområde för en ny spårväg."
    Trots att det är de hemska sossarna och de dumma miljöpartisterna som har majoritet i nämnden har man alltså beslutat att detaljplanen skall innehålla plats för spårväg till Ropsten. Så även i sakfrågan har signaturen "/jes" fel! (Majoriteten i stadshuset tröttnade på obeslutsamheten i landstinget och bestämde sej för att ge plats för spårvägen trots att den kanske inte blir av....)

5) Jag tror jag anar vad Hasse Hagberg avser med "socialdemokraters traditionella motstånd mot spårvagnstrafik" - det är förmodligen den gamla myten om att det var "sossarna" som mot de borgerliga partiernas vilja lade ner innerstadsspårvägen i Stockholm. Frånsett att detta är helt felaktigt har det väldigt lite med denna fråga att göra. Om vi skall se bakåt i tiden kan vi istället konstatera att landstinget har styrts av högern de senaste 3 mandatperioderna, i de två första hade högern även makten i Stadshuset. Så vill vi ge berömma eller kritisera hur kollektivtrafiken i Stockholm har utvecklats under denna tid är det nog inte i första hand Socialdemokraterna (eller Miljöpartiet) vi skall vända oss till.

resonerar
    Thomas K Ohlsson

*) Varför är det oklokt att köra spårvagn till Ropsten kanske någon undrar? Jo därför att det enligt min mening inte finns tillräckligt resandeunderlag. Skälet till linjen är istället att kunna använda AGA-hallen för uppställning av innerstadsvagnar, vilket inte är en bra idé tycker jag! Däremot kan spårväg ut mot Loudden vara en bra idé när exploateringen av Frihamnen och Loudden kommer igång. Men detta är en helt annan fråga... den intresseade kan hitta många och långa debatter kring detta på ett grannforum!

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Man kan gilla spårvagnar även om man är sosse. Man kan också förespråka sammanläggning av Lidingöbanan och Spårväg City utan sidoblickar mot den 9 september.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Att träta med Thomas K Ohlsson i publika fora är lönlöst, och det blir för mycket lokalpolitik för ett rikstäckande forum som Postvagnen.

Låt mig bara säga att

1) Landstinget avvecklade projektorganisationen för utbyggnad av Spårväg City, onödig kostnad i avvaktan på utdraget besked från Stockholms stad.
    2) Utbyggnaden av Värtahamnen/Norra Djurgårdsstaden har minst sagt dragit ut på tiden. Frågan är om någon kommer att ha råd att bo där. Och det nya köpcentrum som planeras kanske borde bli utlämningsställe för postpaket i stället?
    3) Två skepp i den nya vagnhallen på Lidingö lades i malpåse men nu har man börjat spårläggning, så det kanske är något på gång i det tysta!
    4) Det är socialdemokraterna som offentligt har hånat Spårväg city och myntat uttrycket NK-expressen (men det blir väl Åhléns-expressen i höst), kritik får man tåla.
    5) Färdigdiskuterat i Postvagnen om detta för min del. Thomas, skicka en lunchinbjudan så kommer jag gärna till Årsta torg, inte vill jag genera dig med att du ska behöva åka till Lidingö! Visserligen blir mitt dagliga lunchsällskap här på kvarterskrogen och som består av idel lokala sosse-politiker besvikna men det får de tåla när de hör anledningen. Allvar - jag förväntar mig lunchinbjudan!

En sista sakupplysning om Lidingö för det fåtal som orkar läsa detta. I Lidingö stad är fördelningen 50/50 mellan privata och kommunala utförare när det gäller barnomsorg och äldreomsorg. I mitt eget integrationsprojekt ringde jag till kommunens Komvux för att höra om vilket företag som håller SFI med tanke på allt vad man läser. Gapskratt i andra ändan av luren - alla SFI-lärare är anställda av kommunen, Lidingö bedriver SFI i egen regi. Och inte har vi särskilt låg skatt heller.

Senast redigerat av /jes den 2018-05-02 klockan 18:55:34.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Och inte har vi särskilt låg skatt heller.
    Under 31 kr får nog anses lågt i ett nationellt perspektiv, låt vara att i det inskränkta stockholmsperspektivet är det kanske snarare genomsnittligt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Att träta med Thomas K Ohlsson i publika fora är lönlöst, och det blir för mycket lokalpolitik för ett rikstäckande forum som Postvagnen.

Låt mig bara säga att

1) Landstinget avvecklade projektorganisationen för utbyggnad av Spårväg City, onödig kostnad i avvaktan på utdraget besked från Stockholms stad.
    Kort replik:

Att träta med Jan-Erik Swan i publika fora är lönlöst, och det blir för mycket lokalpolitik för ett rikstäckande forum som Postvagnen!
    (här tycker vi alltså i stort sett lika)

Orsaken till att SLL avvecklade projektorganisationen för utbyggnad av Spårväg city var främst att landstingsmajoriteten inte kunnat bestämma sej för om utbyggnaden skall ske eller inte. Detta är mycket lätt att kontrollera för den intresserade!

I övrigt instämmer jag i det mesta Jan-Erik skriver...

vänligen
    Thomas K Ohlsson

PS: Jag har verkligen inget emot att besöka Lidingö - det gör jag inte alltför sällan.... så det så.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •