Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Kan inte polis/ambulans kommunicera - spårspring

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan inte polis/ambulans kommunicera - spårspring

I dag skulle min hustru åka Ödåkra - Mellerud. Det startade med inställt pågatåg på första sträckan till Ängelholm.
    Sedan buss Falkenberg-Varberg (visste hon om) och sedan Västtåg med ankomst G 15:50 och 25 min marginal till Västtåg mot Säffle.
    Men i Mölndal blir det stopp - obehöriga i spåret. Efter ca 10 min ser man ambulanspersonal leda bort en yngling och personalen
    meddelar att nu blir det strax grönt. Men inget händer - efter ytterligare 5-10 min meddelar personalen att polisen ännu inte varit på
    plats för att konstatera att ynglingen inte är kvar vilket är en förutsättning för grön signal.
    Till slut kommer man iväg och anländer G i samma minut som tåget till Säffle avgår så det blir en timmer till - minst....

Jag vet att detta med Spårspring diskuterats i flera trådar men att det var så här illa och fyrkantigt beteende hade jag inte förstått.
    Varför kan inte trafikverket acceptera ett besked från en utbildad lokförare? Och ambulansen meddela polisen.

Att få hustrun att ta tåget i fortsättningen är nog inte att tänka på...

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Kan inte polis/ambulans kommunicera - spårspring

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    I dag skulle min hustru åka Ödåkra - Mellerud. Det startade med inställt pågatåg på första sträckan till Ängelholm.
    Sedan buss Falkenberg-Varberg (visste hon om) och sedan Västtåg med ankomst G 15:50 och 25 min marginal till Västtåg mot Säffle.
    Men i Mölndal blir det stopp - obehöriga i spåret. Efter ca 10 min ser man ambulanspersonal leda bort en yngling och personalen
    meddelar att nu blir det strax grönt. Men inget händer - efter ytterligare 5-10 min meddelar personalen att polisen ännu inte varit på
    plats för att konstatera att ynglingen inte är kvar vilket är en förutsättning för grön signal.
    Till slut kommer man iväg och anländer G i samma minut som tåget till Säffle avgår så det blir en timmer till - minst....

Jag vet att detta med Spårspring diskuterats i flera trådar men att det var så här illa och fyrkantigt beteende hade jag inte förstått.
    Varför kan inte trafikverket acceptera ett besked från en utbildad lokförare? Och ambulansen meddela polisen.

Man kan tycka det. Å andra sidan har det ju varit ett antal fadäser vilket resulterat i att tågen nu får stå helt stilla till dess att allt är helt klart enligt de rutiner som gäller. Frågan är väl hur man ska organisera saken när insatser från flera olika funktioner pågår samtidigt.

Det var både på gott och ont när förarna fick syna spåret själva förr och kalla ut det som behövdes vid behov. I bästa fall fanns ingen kvar i spårområdet och i sämsta fall behövde den man letade efter ingen hjälp längre.

Men jag håller med om att det kanske borde gå att trimma lite med bibehållen säkerhet för blåljusfolket.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Man kan tycka det. Å andra sidan har det ju varit ett antal fadäser vilket resulterat i att tågen nu får stå helt stilla till dess att allt är helt klart enligt de rutiner som gäller. Frågan är väl hur man ska organisera saken när insatser från flera olika funktioner pågår samtidigt.

Det var både på gott och ont när förarna fick syna spåret själva förr och kalla ut det som behövdes vid behov. I bästa fall fanns ingen kvar i spårområdet och i sämsta fall behövde den man letade efter ingen hjälp längre.

Men jag håller med om att det kanske borde gå att trimma lite med bibehållen säkerhet för blåljusfolket.
    Problemet i fall som detta, är ju att här släpper man ju ut en massa personal från olika myndigheter i spåret, personal som då helt saknar järnvägsutbildningar, samtidigt som den normala typen av skydd som används för olika arbeten i spåret helt saknas.
    Sen finns det ju egentligen två typer "obehöriga i spåret", dvs de som snabbt korsar eller använder spåret som gångväg och de som tröttnat på livet och suicidala.
    Den första kategorin är ju oftast borta då polis kommer på plats, medan den andra kategorin, kan ta lång tid att få bort från platsen.
    Det krävs nog en hel del fingertoppskänsla för att veta vilken metod som ska användas för att snabbast åtgärda såna här situationer.
    Personligen tycker väl jag att problemet att några resenärer missar anslutningar är ett relativt litet problem trots allt.
    Möjligen kan man väl tänka sig att Trafikverket tar ut sin OPA (OlycksPlatsAnsvarig) i vart fall på händelser där man vet att det handlar om suicid. Då kan ju denne ta över ansvaret för avstängningen av aktuella spår och sen lämna klart när hindren är undan. Dock är ju inte de som innehar funktionen OPA heller tillgängliga hur snabbt som helst, precis som tydligen var fallet med polisen i det aktuella fallet.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Problemet är ju inte så litet som du påstår. Om man ser alla notiser om spårspring och obehöriga i spåret som dagligen kommer upp på bland annat 1409 inser man att detta ökar hela tiden. Skulle vara intressant att se en sammanställning av hur mycket förseningar detta orsakar per vecka och år!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg

När föraren synade spåret själv gjordes det väl genom att gå ned till krypfart såsom 20 km/h och titta att ingen är på spåret.
    Om någon är på spåret hinner tåget då stanna.
    Polisen har inget spårgående fordon utan behöver då gå i 5 km/h längs sträckan för att se att ingen är där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och precis nu står trafiken stilla på VKB söder om Göteborg igen.....Orsak spårspring.....

Senast redigerat av Henke den 2022-05-05 klockan 08:53:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det känns ju inte meningsfullt att stoppa trafiken en längre tid för att man sett någon korsa spåret på ett icke officiellt sätt/en plats.

Att kalla på Polis en sådan gång är ju inte direkt att hushålla med resurserna.

Däremot när det gäller person/er som "uppehåller sig på spåret" av en eller annan anledning (främst tråkiga) är det en helt annan femma, då ska givetvis trafiken stå stilla till dess att personerna lämnat med eller utan hjälp och helst oskadda.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Det känns ju inte meningsfullt att stoppa trafiken en längre tid för att man sett någon korsa spåret på ett icke officiellt sätt/en plats.

Att kalla på Polis en sådan gång är ju inte direkt att hushålla med resurserna.

Däremot när det gäller person/er som "uppehåller sig på spåret" av en eller annan anledning (främst tråkiga) är det en helt annan femma, då ska givetvis trafiken stå stilla till dess att personerna lämnat med eller utan hjälp och helst oskadda.
    Jag tror att detta ökat så därför att det finns många nyutbildade förare som saknar rutin och erfarenhet och därför anmäler helt i onödan. Efter mer än 40 år kan jag ju konstatera att de som "vill bli påkörda" oftast gömmer sig och definitivt alltid är ensamma! Så om de som kör tågen funderade lite mer innan anmälan kanske vi skulle kunna slippa många av dessa långa onödiga trafikstopp bara för några tar en genväg eller plockar bär.....Sen borde ju reglerna verkligen ändras så att tågen tillåts köra i siktfart förbi. Om vi återgår till dagens stopp söder om Göteborg så vände man Öresundstågen i Lindome. Resande fick vänta på buss för vidare färd mot Göteborg vilket medförde 1 timmes försening. En bekant till mig var på tåget och skulle på en viktig anställningsintervju. Han åkte från Varberg och skulle haft mer än 40 minuter tillgodo. Nästa gång tar han bilen!

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Tror att polisen mer än gärna vill slippa dessa utryckningar!

Man kan ju också skapa opinion genom att tuta var 30:e sekund!?? Det ser vi exempel på utomlands. Menar jag allvar? Lite kanske. Trafikverket bara rycker på axlarna?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har funderat lite efter att ha läst inläggen (liksom tidigare inlägg).

Det som är problemet verkar vara att Trafikverket inte påverkas av konsekvenserna
    av sitt agerande. Det som då brukar hjälpa är att man får ta de ekonomiska konsekvenserna och
    blir de stora så kan man fundera på alternativa lösningar. Så har ju skett inom elnätsverksamheten
    vilket lett till ökad kablifiering.

När det gäller spårspring exempelvis kamerabevakning, utbildning av lokförare att kunna göra bedömningar mm mm.

Ett minimikrav borde vara att polisen fakturerar Trafikverket för utryckningar för att se
    om det finns folk vid spåret, ett jobb som en bevakningsfirma skulle kunna göra. Är det ett
    suicidalfall så är det ju ända en polisuppgift och då uteblir räkningen.

SJK-medlem
    Medlem
    jul 2018

Jag har funderat lite efter att ha läst inläggen (liksom tidigare inlägg).

Det som är problemet verkar vara att Trafikverket inte påverkas av konsekvenserna
    av sitt agerande. Det som då brukar hjälpa är att man får ta de ekonomiska konsekvenserna och
    blir de stora så kan man fundera på alternativa lösningar. Så har ju skett inom elnätsverksamheten
    vilket lett till ökad kablifiering.

När det gäller spårspring exempelvis kamerabevakning, utbildning av lokförare att kunna göra bedömningar mm mm.

Ett minimikrav borde vara att polisen fakturerar Trafikverket för utryckningar för att se
    om det finns folk vid spåret, ett jobb som en bevakningsfirma skulle kunna göra. Är det ett
    suicidalfall så är det ju ända en polisuppgift och då uteblir räkningen.
    Vil stopp i trtafiken bli kortere om f.eks Securitas skal ta kontroll av spåret enn om Polisen gjør det?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Vil stopp i trtafiken bli kortere om f.eks Securitas skal ta kontroll av spåret enn om Polisen gjør det?
    Ja, eftersom Trafikverket måste betala Securitas för utryckningen så gör de kanske en rimlighetsbedömning innan de kallar ut dem.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Personligen tycker väl jag att problemet att några resenärer missar anslutningar är ett relativt litet problem trots allt.
    Problemet är att resenärer skräms bort och väljer annat färdmedel nästa gång.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Problemet är att resenärer skräms bort och väljer annat färdmedel nästa gång.
    Hur stort är detta problem? Nu menar jag inte hur många som säger det utan verkligen gör det. Om man tittar på vägtrafiken verkar köer, även om dessa förekommer dagligen, inte skrämma bort särskilt många.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns väl ingen riktig statistik men dels är ju köer på många håll förutsägbara vissa klockslag och dels finns det alternativa färdvägar för bilförare. Att som i mitt exempelvis drabbas av en timslång försening är mycket ovanligt på landsvägen!

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Problemet är ju inte så litet som du påstår. Om man ser alla notiser om spårspring och obehöriga i spåret som dagligen kommer upp på bland annat 1409 inser man att detta ökar hela tiden. Skulle vara intressant att se en sammanställning av hur mycket förseningar detta orsakar per vecka och år!
    Statistiken finns ju här Tågstatistik

Igår onsdag 4 maj 2022, var det 14 falla av "Obehöriga i spåret", motsvara 2% av alla störningar.
    Om vi tar hela vecka 18, hamnar vi på 86 fall av "Obehöriga i spåret", vilket också blir 2% av alla störningar.
    Tittar vi på hela april 2022, så har vi 880 fall av "Obehöriga i spåret", vilket blir 3% av alla störningar.

Ni kan ju bläddra lite i den här statistiken, den är intressant.

Senast redigerat av Leif D den 2022-05-05 klockan 20:24:00.
    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Statistiken finns ju här Tågstatistik

Igår onsdag 4 maj 2022, var det 14 falla av "Obehöriga i spåret", motsvara 2% av alla störningar.
    Om vi tar hela vecka 18, hamnar vi på 86 fall av "Obehöriga i spåret", vilket också blir 2% av alla störningar.
    Tittar vi på hela april 2022, så har vi 880 fall av "Obehöriga i spåret", vilket blir 3% av alla störningar.

Ni kan ju bläddra lite i den här statistiken, den är intressant.
    Fast statistiken avser väl antal förseningar? Obehöriga i spår resulterar ju ofta i betydligt längre förseningar än till exempel ”uppehållet tog för lång tid”.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Ja. Den svenska polisen är underdimensionerad och har alldeles för många arbetsuppgifter. Obehöriga i spåret kan inte heller betraktas som en högprioriterad fråga hos polisen, speciellt inte då det i de allra flesta fall rör sig om larm där ingen ens hittas i spårområdet när de kommer fram eftersom de redan passerat spåret eller avlägsnat sig själva.
    Polisen borde egentligen bara bli inblandad om det rör sig om självmordsförsök eller om det skett en olycka.
    Förslaget är en förbättring jämfört med nuvarande situation.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag kan inte förstå varför inte förarna kan göra detta själva i låg hastighet kan kontrollera detta. Det måste ju vara nån förare som rapporterat spårspringet och då måste väl en annan kunna konstatera att personerna är väck. Mycket lättare att se från en förarhytt än om man går på marken!

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag kan inte förstå varför inte förarna kan göra detta själva i låg hastighet kan kontrollera detta. Det måste ju vara nån förare som rapporterat spårspringet och då måste väl en annan kunna konstatera att personerna är väck. Mycket lättare att se från en förarhytt än om man går på marken!
    Även om det kanske inte sker så ofta, så är väl avsikten att försöka identifiera den/de obehöriga och rapportera/bötfälla vederbörande? Det kan inte en förare göra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •