Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: En kväll i Afrika för sju år sedan (5 bilder)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En kväll i Afrika för sju år sedan (5 bilder)

Dessa bilder togs i Selebi-Phikwe i östra Botswana på kvällen den 3 maj 2015. Ångloket LO806 står numera uppställt i en park vid vägen till den sedan 2016 nedlagda nickelgruvan.

Det tomma tåget har stannat för att bygga upp ångtrycket på sin väg till en av gruvorna.

Lokpersonalen.

Tåget korsar vägen till flygplatsen. Man fick köra 120 på den vägen, tro det eller ej!

På väg tillbaka från gruvan i det vackra kvällsljuset en knapp halvtimma före solnedgången.

Tåget rullar mot smältverket upplyst av dagens sista solstrålar.

Sv: En kväll i Afrika för sju år sedan (5 bilder)

Häftigt, Martin! Används det fortfarande ånglok här, eller vid någon annan bana i Afrika?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Mycket häftiga bilder!

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Häftigt, Martin! Används det fortfarande ånglok här, eller vid någon annan bana i Afrika?
    Håller med, häftiga bilder!

Nej det är slut med reguljär ångdrift i Afrika. Det sista var vid kolgruvan i Hwange i Zimbabwe, men det tog slut för några år sedan. Lokpersonalen tröttnade...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kul att ni gillar bilderna! Är det alltså så att området runt Tuzla i Bosnien är det enda stället i världen där det fortfarande används ånglok?

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg
    Kul att ni gillar bilderna! Är det alltså så att området runt Tuzla i Bosnien är det enda stället i världen där det fortfarande används ånglok?
    Wolsztyn i Polen använder också normalspåriga ånglok. Hur är det i Kina, används ånglok nånstans där fortfarande? För några år sedan vill jag minnas att det förekom på någon industri.

Den har vi ju en massa tyska smalspårbanor som har året runt-trafik med ånglok, men de har jag ingen större koll på

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Wolsztyn i Polen använder också normalspåriga ånglok. Hur är det i Kina, används ånglok nånstans där fortfarande? För några år sedan vill jag minnas att det förekom på någon industri.

Den har vi ju en massa tyska smalspårbanor som har året runt-trafik med ånglok, men de har jag ingen större koll på
    Som vanligt är det en definitionsfråga, och ursprungliga frågan är kanske: Var i världen använder man ånglok för trafik som inte kan uppfattas som någon form av turisttrafik eller museitrafik?
    För museibanor och turistbanor med ånglok finns det många, och de tyska smalspårsbanorna skulle knappast överleva utan turister (även om de kör daglig trafik året runt) och även Wolsztyn är ju beroende av turister/järnvägsintresserade besökare.

Så, hur är det med Tuzla, finns det fortfarande någon industri som kör med ånglok eller är det slut?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Som vanligt är det en definitionsfråga, och ursprungliga frågan är kanske: Var i världen använder man ånglok för trafik som inte kan uppfattas som någon form av turisttrafik eller museitrafik?
    För museibanor och turistbanor med ånglok finns det många, och de tyska smalspårsbanorna skulle knappast överleva utan turister (även om de kör daglig trafik året runt) och även Wolsztyn är ju beroende av turister/järnvägsintresserade besökare.

Så, hur är det med Tuzla, finns det fortfarande någon industri som kör med ånglok eller är det slut?
    Din definition passar mig utmärkt. Det används fortfarande ånglok i Tuzla men det är eventuellt på väg att ta slut även där. Inget konstigt med det och egentligen är det underligt att det hållit på så här länge.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg
    Din definition passar mig utmärkt. Det används fortfarande ånglok i Tuzla men det är eventuellt på väg att ta slut även där. Inget konstigt med det och egentligen är det underligt att det hållit på så här länge.
    De verkar köra med diesel som linjekörning , ånglok mestadels för växling. Sedan tillkommer några bokade arrangemang där de kör "Plandampf" som i april i år:

https://wrphoto.eu/search.php?search...da+BiH+d.d.%22

Det skrivs att deras verkstad håller på att laga ångloken löpande, så det verkar finnas några planer för fortsatt ångdrift.

När det gäller Wolsztyn - de verkar ha ett avtal med RKM att köra några tågpar som vanlig lokaltrafik som huvud inkomstkälla, de klarar inte sig på turister. Det är ju vanlig taxa att åka ångtåg i området, men pendlare verkar föredra plastmotorvagnar som transportmedel och några klagomål dyker upp då och då

Mvh mormax

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •