
Ursprungligen postat av
Åke Carlsson
Det framgår i debattartikeln, och är väl känt hos alla(?) att banan inte medger moderna hastigheter. På cirka 3,5 mil är det 110/135 km/h och en kortare sträcka 105/130 km/h. Att bygga fyrspår på en så krokig sträcka gör att man oåterkalleligen sitter fast i detta läge i framtiden. Kommunerna har insett detta.
Lerum (och Partille) vägrar inte tågtrafik, de är mer framsynta när de föreslår en nysträckning för två tillkommande spår. Det ger mervärde för tätorten att få bort den del av tågtrafiken som inte stannar, både för boendemiljön och för pendlarna. Påverkan av att baxa in ett dubbelt så brett spårområde är påtaglig.
Mervärde med en nysträckning uppstår också och framför allt för fjärrtrafiken som borde kunna avverka de 45 km på runt 15 minuter i stället för 25–35 minuter (om det går bra...).
Som en jämförelse: Ingen föreslår att man ska bygga en motorväg på en gammal 1800-talsvägs slingrande sträckning.
Praktisk aspekt: Att bygga ut befintlig bana med ytterligare två spår med pågående trafik innebär stora störningar under många byggår. Rimligtvis tar det längre tid att bygga fyrspår än om banan byggs "i fred" från trafik. En ny bana kan göras helt klar och sedan kopplas in med korta trafikstörningar. En planskild korsning byggs i östra änden som komplement till de som redan planeras i väster.
De geotekniska förhållandena i denna trakt gör det ännu svårare att lägga två spår bredvid befintliga spår. Befintlig bana är till del byggd på lera som konsoliderat under 163 år. Leran har alltså inte så mycket sättningar kvar. Utläggning av ytterligare bank på ej konsoliderad lera kan påverka befintlig järnvägsbank på olika sätt och kan kräva dyra kompensationsåtgärder.
Det finns flera tunnlar på sträckan. Att bredda dem är nog inte aktuellt av hållfasthetsskäl.
Befintlig bana går i sjönära läge, slingrar sig runt sjökanterna, på flera ställen. Fyrspår innebär byggande i vatten och/eller stora bergskärningar i intilliggande berg. Påverkan på dessa miljöer blir stor om fyrspår byggs.
En ny bana kommer att kunna placeras i tunnel på känsliga delar och i övrigt finns möjligheter till anpassning av läget. Beskrivningar av detta finns på flertalet ställen, så det detaljeras inte här.
Det blir mindre störningskänsligt med två separata banor. Vid en del trafikstörningar blir alla fyra spåren avstängda. Så sker inte om det finns två banor att välja på.