Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Polen+ i mars 2022 [Del 2]

Polen+ i mars 2022 [Del 2]

I förra delen kom jag fram till Toruń, och dagen därpå spenderades till större delen i staden, och på eftermiddagen på tåget till nästa mål.

Tidigare delar:
    [1] Västerås - Bydgoszcz

Vi börjar att kika borta vid stationen Toruń Wschodni (Östra stationen, kan man väl översätta det till). Först en 805NaND, en upprustad variant av den klassiska 805Na. Här på bron över järnvägen.

Tanken med att besöka stationen var för att se om det syntes några gamla danska MR-motorvagnar, som åtminstone förr gick i detta område. Tyvärr syntes ingen till, utan de Arriva-tåg som syntes gick med denna typ av motorvagn.

Den rätt diggabla stationen Toruń Wschodni! Den ska inom några år rustas upp gick det att läsa på en massa stora EU-tavlor.

Nåja, det syntes ju inget spännande, så resan fortsatte med spårvagn. Häng med på en spårvägskarta här! Först blev det en tur till Elena B, men först en vagn från Elena B.

Efter Elena B gick resan till Elena A. Här kom en kortare variant av förra spårvagnen, en 121NbT. Totalt finns det 6+6+5 vagnar av typen Pesa Swing i Toruń, 6 korta, 6 långa och 5 långa i tvåriktningsutförande.

Det var rätt mycket banarbeten längs spåren, så linje 3 var inställd. Vet inte om det var orsaken till att så många vagnar var uppställda vid olika vändslingor. De hade åtminstone stått där ett tag. Men något klotter, det syntes inte till!

I en tidigare bildgåta så var en bild härifrån, efter lite efterforskningar verkar det som om denna sträcka lades ner runt 2008-2010, då en ny bro byggdes över floden Wisła. Platsen är Wschodnia Pętla.

I riktning mot Plac Daszyńskiego. Den nya bron syns i bakgrunden.

Nåja, tiden var inte obegränsad att utforska den nedlagda sträckan, så fick ta och fortsätta utforska i andra änden av stan. Från Wschodnia tog jag linje 2 till Motoarena.

Interiörbild på en 805Na, 1+1 sittning och gott om ståplats. Inte så behövligt efter näst sista hållplatsen direkt

Vid Motoarena var det ännu fler uppställda vagnar. Även dessa verkade ha stått ett tag, men såg väldigt fina ut i övrigt.

Tanken var att åka upp till Uniwesytet också, men det började närma sig avgångstid för tåget till Silesia, så det hanns tyvärr inte med! Men Torun var en oerhört trevlig stad, så den är helt klart värt ett återbesök.

Så efter förra bilden, tog jag en promenad från Sienkiewicza, via vagnhallen, och sedan längs med linje 3 som ju var tillfälligt ur trafik.

Banarbete var som sagt var anledningen, och banan höll på att rustas upp. Blir nog fint detta när det är färdigt!

Efter en snabb lunch på stan, blev det att bege sig till stationen Torun Miasto, som ligger mer centralt i staden. Torun Glowny ligger på andra sidan floden Wisła. Spårvägen gick dit fram till 80-talet, men sedan dess är det buss eller promenad som gäller. Gårdagen promenad avskräckte, så det fick bli...

...lokaltåget istället. Inte helt fel det heller, när det är en EN57 man fick åka!

Tågen i Polen är överlag rätt moderna, även om det fortfarande finns ett stort antal EN57 kvar i trafik, och de flesta i trafik hos Polregio. Polregio har även en hel del moderna fordon, som denna EN96. Tillverkaren är Pesa, och typen kallas Elf. Liten och gullig motorvagn! Skulle troligen passa bra på många sträckor i Sverige där man idag och i framtiden ska köra bla ER1...

Nåja, jag skulle inte åka mer lokaltåg idag, utan åka med PKP's moderna Flirt-tåg till en station mitt ute i ingenstans, men mer om det nästa gång!

//Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Polen+ i mars 2022 [Del 2]

Trevliga miljöbilder
    Vad har linjen som går rakt"norrut"från stan till Oz.-Jar?/Ulf

Sv: Polen+ i mars 2022 [Del 2]

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Trevliga miljöbilder
    Vad har linjen som går rakt"norrut"från stan till Oz.-Jar?/Ulf
    Tackar! Den linjen är under byggnad, så den är ännu inte färdigbyggd. Hann tyvärr inte utforska den heller! Men kunde inte se något från spårvagnen när vi passerade där den ska utgå ifrån.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •