Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hyttfilm, bra eller dåligt?

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Hyttfilm, bra eller dåligt?

Att titta på hyttfilmer från tåg är ett populärt nöje på youtube. Det finns hyttfilmer från
    de många europeiska länder, och fåtöljturism i den formen är bekvämt. Men hur är
    egentligen attityden till denna företeelse hos svenska myndigheter och operatörer.
    Det finns svenska youtubers som av (för oss utomstående) oklara orsaker tvingats
    sluta och ta bort sina alster.
    Om man tar den engelska youtubern, Don Coffey, som lägger upp mängder av intressanta
    och instruktiva filmer som exempel så undrar man? Han samarbetar med både personal
    och företag för att kunna göra sina filmer. Varför denna njugga inställning här hemma?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hyttfilm, bra eller dåligt?

Kanske för att operatören anser att filmande/fotande tar fokus från lokförarens säkra framförande av tåget ?

Så är fallet hos åtminstone en operatör

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bjarnulf Visa inlägg
    Kanske för att operatören anser att filmande/fotande tar fokus från lokförarens säkra framförande av tåget ?

Så är fallet hos åtminstone en operatör
    Det är en förklaring till att inga fler filmer produceras. Men att ta bort dem som redan finns gör ingenting säkrare.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Om jag inte misstar mig var det Trafikverket som hade invändningar mot Lars Gustafssons hyttfilmer för Öresundstågen. En del av dessa hyttfilmer var särskild bra på grund av han även filmade förarbordet och därmed ingick även hyttsignaleringen i komplement till den yttre signaleringen.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Om jag inte misstar mig var det Trafikverket som hade invändningar mot Lars Gustafssons hyttfilmer för Öresundstågen. En del av dessa hyttfilmer var särskild bra på grund av han även filmade förarbordet och därmed ingick även hyttsignaleringen i komplement till den yttre signaleringen.

Hälsningar
    Axel L
    Men vari bestod invändningen, att han visade något skyddsobjekt med fotoförbud eller att filmerna var så detaljerade att de var oroliga att någon skulle stjäla ett tåg och köra iväg (eller i vart fall lockas att försöka)?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Dom ligger numer upplagda på ett annat YT-konto, så det är möjligt att se dom även idag. :)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
    Dom ligger numer upplagda på ett annat YT-konto, så det är möjligt att se dom även idag. :)
    Ja, fast dock inte alla

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •