Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Upphandling Karlstad - Göteborg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Upphandling Karlstad - Göteborg

Jag hittade denna upphandlingen:
    https://www.opic.com/upphandling/van...af91fea99/?p=1

Vad menas med direkttilldelat förfarande? Får man verkligen göra det och varför i så fall? Har tyvärr inte möjlighet att komma åt FFU men det kanske det är någon annan som har...

Eller är det skillnad på direkttilldelat förfarande och Direktupphandling?

För annars låter det som att SJ mer eller mindre kan lämna ett pris och fortsätt som idag?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Upphandling Karlstad - Göteborg

Citat Ursprungligen postat av Jvodotse Visa inlägg
    Jag hittade denna upphandlingen:
    https://www.opic.com/upphandling/van...af91fea99/?p=1

Vad menas med direkttilldelat förfarande? Får man verkligen göra det och varför i så fall? Har tyvärr inte möjlighet att komma åt FFU men det kanske det är någon annan som har...

Eller är det skillnad på direkttilldelat förfarande och Direktupphandling?

För annars låter det som att SJ mer eller mindre kan lämna ett pris och fortsätt som idag?
    Direkttilldelat förfarande är den formella beteckningen på vad som ofta kallas direktupphandling.

Efter en lagändring är det numera möjligt för kollektrafikmyndighet att direktupphandla om avtalet gäller högst motvärdet av 7,5 miljoner Euro per år i genomsnitt. För staten finns ingen sådan beloppsgräns.

Jag utgår ifrån att det nya avtalet kommer att likna nuvarande och därmed vara en tjänstekoncession där SJ tar in en betydande del av intäkterna genom egen biljettförsäljning varför ersättningen sannolikt håller sig under gränsvärdet för direktupphandling.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Upphandling Karlstad - Göteborg

ahaa intressant upplägg!

För egentligen kanske tågab skulle kunna lägga anbud(även om det kanske är osannolikt) de kör ju redan på sträckan kommersiellt...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •