Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Klockan 12:00 i evighet i Stockholms pendeltåg

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Klockan 12:00 i evighet i Stockholms pendeltåg

Efter 3 uppmaningar via SL's forum för kundkontakt så händer ingenting...
    (Jag anser att SL är min kontakt för allt som gäller min resa på deras biljett, även om jag VET att MTR utför tjänsten och hanterar fordonen)

"Problemet": X60-vagnarna visar konstant 12:00 som tid på LED-skyltarna inne i vagnarna.
    Och det har pågått sedan längre än när vi ställde om klockorna för sommartid, så det är inte den enkla orsaken.

Nu måste Postvagnens samlade expertis reda ut eller spekulera om vad är som kan gå fel.
    Spekulativ gissning: Kanske frostiga relationer med en leverantör som inte någonstans i sitt kontrakt kan utläsa att de skall presentera aktuell tid till de resande?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Klockan 12:00 i evighet i Stockholms pendeltåg

Det uppmärksammades tidigare i en lokalblaskeartikel:
    https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...jE17QlSnD86Ug/

Hur ett påstått garantifel på de nyaste vagnarna har fått alla de äldre fordonen att också sluta fungera förtäljer dock inte artikeln...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Falck Visa inlägg
    (Jag anser att SL är min kontakt för allt som gäller min resa på deras biljett, även om jag VET att MTR utför tjänsten och hanterar fordonen)

"Problemet": X60-vagnarna visar konstant 12:00 som tid på LED-skyltarna inne i vagnarna.
    Och det har pågått sedan längre än när vi ställde om klockorna för sommartid, så det är inte den enkla orsaken.

Nu måste Postvagnens samlade expertis reda ut eller spekulera om vad är som kan gå fel.
    Spekulativ gissning: Kanske frostiga relationer med en leverantör som inte någonstans i sitt kontrakt kan utläsa att de skall presentera aktuell tid till de resande?
    Det är en bugg i en PIS-uppdatering man nu identifierat och som snart är löst..

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Falck Visa inlägg

Ett tag när tunnelbanevagnarna C20 var nya, visades en klocka på displayen. Det var illa nog att den visade fel, men ännu mer irriterande var att klockslaget föregicks av texten "Rätt tid:". När problemet hade upptäckts togs klocka (och text) bort, i väntan, sades det, på att man skulle få synkroniseringen med klockradiosignalerna från Frankfurt att fungera. Väntan pågår fortfarande.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ett tag när tunnelbanevagnarna C20 var nya, visades en klocka på displayen. Det var illa nog att den visade fel, men ännu mer irriterande var att klockslaget föregicks av texten "Rätt tid:". När problemet hade upptäckts togs klocka (och text) bort, i väntan, sades det, på att man skulle få synkroniseringen med klockradiosignalerna från Frankfurt att fungera. Väntan pågår fortfarande.
    Nu har ju pendeltågens klocka dock fungerat i åratal, så jämförelsen känns inte särskilt relevant.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Nu har ju pendeltågens klocka dock fungerat i åratal, så jämförelsen känns inte särskilt relevant.
    Var inte avsett som jämförelse, utan bara kommentar (stickspår).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Även jag väntar hemma i Farsta på den dag mina radiokontrollerade klockor verkligen fungerar. Men omgivningen gör att ibland fungerar inte synkroniseringen eller så bestämmer sig klockan för att t ex gå exakt fyra timmar fel.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •