Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

  1. #1
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 501

    Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Ostlänken verkar få sträckningen genom staden via det så kallade Steningealternativet. MEN nytt är att Ostlänken kommer inte att avslutas i Linköping. Den går sedan vidare enligt alternativet norr om Malmslätt och kommer att ansluta befintlig bana norrifrån väster om Vikingstad. Enligt TrV påbörjar man därmed en liten bit av de ny stambanorna i förtid. TrV och kommunen verkar vara överens, men då det krävs GD-beslutet för den tillkommande delen väntas beslut förhoppningsvis senast 31:e Maj.

    Betallänk:

    https://corren.se/nyheter/linkoping/...oping/jdvq97xj

    Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    212

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Att fortsätta söder om Linköping förbi Vikingstad har länge varit ett önskemål från Region Östergötland. Genom att passera utanför Malmslätt frigörs nämligen kapacitet där för att bygga en station i Malmslätt (kallad Linköping Västra) för Östgötapendeln.

    Senast redigerat av X12 den 2022-04-27 klockan 12:28:45.

  3. #3
    Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 421

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Nu är väl inget exakt bestämt, men den biten västerut till i höjd med Vikingstad, är den sedan tänkt att vika söderut mot Tranåstrakten?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 208

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Att fortsätta söder om Linköping förbi Vikingstad har länge varit ett önskemål från Region Östergötland. Genom att passera utanför Malmslätt frigörs nämligen kapacitet där för att bygga en station i Malmslätt (kallad Linköping Västra) för Östgötapendeln.
    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Ostlänken verkar få sträckningen genom staden via det så kallade Steningealternativet. MEN nytt är att Ostlänken kommer inte att avslutas i Linköping. Den går sedan vidare enligt alternativet norr om Malmslätt och kommer att ansluta befintlig bana norrifrån väster om Vikingstad. Enligt TrV påbörjar man därmed en liten bit av de ny stambanorna i förtid. TrV och kommunen verkar vara överens, men då det krävs GD-beslutet för den tillkommande delen väntas beslut förhoppningsvis senast 31:e Maj.
    Betallänk:
    https://corren.se/nyheter/linkoping/...oping/jdvq97xj
    Hittade en karta: https://www.svtstatic.se/image/wide/...46?format=auto

    Det som har bestämts är alltså den ljusblåa korridoren som fortsättning. Ser trångt ut vid Tokarp om spåren ska byggas söder om E4:an.

    Nästa fråga är om det finns pengar till ett utökat Ostlänkenprojekt. Vad blir nu Ostlänkens kostnad?



  5. #5
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 385

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hittade en karta: https://www.svtstatic.se/image/wide/...46?format=auto

    Det som har bestämts är alltså den ljusblåa korridoren som fortsättning. Ser trångt ut vid Tokarp om spåren ska byggas söder om E4:an.

    Nästa fråga är om det finns pengar till ett utökat Ostlänkenprojekt. Vad blir nu Ostlänkens kostnad?

    Det är just ekonomin som gör att frågan behöver lyftas. Nya stambanor blir ju inte dyrare iom beslutet, men pengarna tidigareläggs.

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  6. #6
    SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    14 443

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det är just ekonomin som gör att frågan behöver lyftas. Nya stambanor blir ju inte dyrare iom beslutet, men pengarna tidigareläggs.
    Säker på det? Med tanke på hittillsvarande senareläggningar kanske det istället blir så att det på sin höjd blir en utebliven senareläggning av den aktuella sträckan väster om Linköping.


  7. #7
    SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    14 443

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hittade en karta: https://www.svtstatic.se/image/wide/...46?format=auto

    Det som har bestämts är alltså den ljusblåa korridoren som fortsättning. Ser trångt ut vid Tokarp om spåren ska byggas söder om E4:an.
    Jag uppfattar kartan som att byggnation söder om nuvarande E4 inte kan bli aktuell, men i och med att E4 ligger inom korridoren uppfattar jag det som att en flytt av E4 norrut kan vara ett alternativ. Annars borde korridoren slutat norr om E4.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 208

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag uppfattar kartan som att byggnation söder om nuvarande E4 inte kan bli aktuell, men i och med att E4 ligger inom korridoren uppfattar jag det som att en flytt av E4 norrut kan vara ett alternativ. Annars borde korridoren slutat norr om E4.
    Att Trafikverket lutar åt sträckningen söder om E4:an glädjer Linköpingspolitikern enligt Corren.
    – "Sträckningen norr om E4:an hade varit ett riktigt dåligt alternativ. Det hade krävt flera passager över E4:an men det hade också splittrat värdefull åkermark på ett olyckligt sätt."

    Okej, kartan är väl inte så exakt, det finns väl plats för två spår längs med motorvägen.



  9. #9
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 501

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det är just ekonomin som gör att frågan behöver lyftas. Nya stambanor blir ju inte dyrare iom beslutet, men pengarna tidigareläggs.
    Kunde ju förvisso tagit med det. Din slutsats överensstämmer med det som står i artikeln. Ingen fördyring utan en tidigareläggning. I praktiken kan det ju faktiskt bli en "förbillning".

    Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

  10. #10
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 501

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Att fortsätta söder om Linköping förbi Vikingstad har länge varit ett önskemål från Region Östergötland. Genom att passera utanför Malmslätt frigörs nämligen kapacitet där för att bygga en station i Malmslätt (kallad Linköping Västra) för Östgötapendeln.
    Korrekt. Även om det nog ligger minst 10 år bort i tiden med trafikstart för en station i Malmslätt. Vilket ör övrigt även är ett utmärkt namn istället för trams som "Linköping Västra".

    Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

  11. #11
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 501

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Nu är väl inget exakt bestämt, men den biten västerut till i höjd med Vikingstad, är den sedan tänkt att vika söderut mot Tranåstrakten?
    För den delen gäller "gamla" diskussioner. Artikeln redovisar i princip bara beslut inom området Linköpings Kommun.

    Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

  12. #12
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 501

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Att Trafikverket lutar åt sträckningen söder om E4:an glädjer Linköpingspolitikern enligt Corren.
    – "Sträckningen norr om E4:an hade varit ett riktigt dåligt alternativ. Det hade krävt flera passager över E4:an men det hade också splittrat värdefull åkermark på ett olyckligt sätt."

    Okej, kartan är väl inte så exakt, det finns väl plats för två spår längs med motorvägen.

    Ville hänvisar till en följdartikel där två kommunalråd uttalar sig, Niklas Borg (M) och Muharrem Demirok (C). Den senare är en av de som var mest aktiva i att sabotera och blockera diskussionerna undervägs genom att bara använda orden "Vi kräver en tunnel och accepterar inget annat !!".

    Nu tycks TrV äntligen och slutligen tröttnat och kört över samma politiker genom hot om en station ute vid E4:an. Varpå de fick rädda vad som räddas kunde. Demirok är lokalt inte direkt känd för att värna om grönytor och åkrar så det här är rätt festligt att läsa för Linköpingsbor.

    Jag har för mig att jag läste nånstans att en dragningen om staden även skulle kompletteras med en genväg ute vid E4:an. Inget sägs om det. Antingen ligger det kvar utan diskussion eller så är det nedlagt. Nån annan kanske vet ?

    Senast redigerat av Ohlzzon den 2022-04-27 klockan 14:49:34.
    Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 010

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Ville hänvisar till en följdartikel där två kommunalråd uttalar sig, Niklas Borg (M) och Muharrem Demirok (C). Den senare är en av de som var mest aktiva i att sabotera och blockera diskussionerna undervägs genom att bara använda orden "Vi kräver en tunnel och accepterar inget annat !!".

    Nu tycks TrV äntligen och slutligen tröttnat och kört över samma politiker genom hot om en station ute vid E4:an. Varpå de fick rädda vad som räddas kunde. Demirok är lokalt inte direkt känd för att värna om grönytor och åkrar så det här är rätt festligt att läsa för Linköpingsbor.

    Jag har för mig att jag läste nånstans att en dragningen om staden även skulle kompletteras med en genväg ute vid E4:an. Inget sägs om det. Antingen ligger det kvar utan diskussion eller så är det nedlagt. Nån annan kanske vet ?
    Fattar jag riktigt då att nuvarande centralstation förblir centralstation eller bygger de en ny anläggning 500 meter från den?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 208

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Fattar jag riktigt då att nuvarande centralstation förblir centralstation eller bygger de en ny anläggning 500 meter från den?
    Det gamla rivs.

    "En stor fördel med Steningealternativet är att rälsen kan rivas upp i Linköpings centrala delar.
    Den gamla stambanan får nämligen en ny sträckning längs med Ostlänken, vilket innebär fyra spår intill varandra."

    Läser jag i Corren från 16 mars 2022.
    (NTM tidningsläsare kanske kan, annars betalsida)
    https://corren.se/nyheter/linkoping/...rotas/r9n93wxj

    Senast redigerat av Ville den 2022-04-28 klockan 12:25:05.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    212

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det gamla rivs.

    "En stor fördel med Steningealternativet är att rälsen kan rivas upp i Linköpings centrala delar.
    Den gamla stambanan får nämligen en ny sträckning längs med Ostlänken, vilket innebär fyra spår intill varandra."
    Men Stångådalsbanan kommer väl fortfarande behöva gå över den mark som upptas av nuvarande centralstation på sin väg mot Steninge? Så en komplett spårsanering föratt bygga bostäder är väl inte möjligt, eller vad kommunen nu har tänkt.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    826

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Men Stångådalsbanan kommer väl fortfarande behöva gå över den mark som upptas av nuvarande centralstation på sin väg mot Steninge? Så en komplett spårsanering föratt bygga bostäder är väl inte möjligt, eller vad kommunen nu har tänkt.
    Eller så drar man upp Stångådalsbanan här. Spåren finns ju redan på plats.

    https://www.google.se/maps/@58.42069...7i13312!8i6656


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    438

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Stångådalsbanan ska gå som ett frågetecken från Hjulsbro till den nya centralstationen, eller snarare så har det varit inritat så tidigare. Dock verkar det vara si och så med förberedelser eller reservation av mark. Banan behöver runda änden av den 600m östligare belägna landningsbanan, någonstans ska den korsa rv 35 och ansluta till nuvarande stambana typ halvannan kilometer öster om nuvarand anslutning. Banan genom Tannefors försvinner.


  18. #18
    SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    14 443

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Stångådalsbanan ska gå som ett frågetecken från Hjulsbro till den nya centralstationen, eller snarare så har det varit inritat så tidigare. Dock verkar det vara si och så med förberedelser eller reservation av mark. Banan behöver runda änden av den 600m östligare belägna landningsbanan, någonstans ska den korsa rv 35 och ansluta till nuvarande stambana typ halvannan kilometer öster om nuvarand anslutning. Banan genom Tannefors försvinner.
    Däremot borde den väl kunna ha både plattformar och verkstad söder om övriga spår så att man på så sätt slipper korsandet.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    212

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Stångådalsbanan ska gå som ett frågetecken från Hjulsbro till den nya centralstationen, eller snarare så har det varit inritat så tidigare.
    Jag är medveten om de idéerna, men som du säger verkar det ju inte finnas några konkreta planer på att genomföra detta under överskådlig tid. Trafikverket har ju även nyligen sagt att omdragning av Stångådalsbanan inte ingår i Ostlänkenprojektet. Och framöver planeras det väl också för ett spårbyte mellan Hjulsbro och Linköping också.


  20. #20
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 501

    Sv: Ostlänkens dragning genom Linköping i praktiken klar.

    Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Jag är medveten om de idéerna, men som du säger verkar det ju inte finnas några konkreta planer på att genomföra detta under överskådlig tid. Trafikverket har ju även nyligen sagt att omdragning av Stångådalsbanan inte ingår i Ostlänkenprojektet. Och framöver planeras det väl också för ett spårbyte mellan Hjulsbro och Linköping också.
    Politikerna i Östergötland är intresserade av att det inte blir nån anslutning till länsbanorna så ärligt talat ska Ostlänken ses som ett direkt hot mot deras överlevnad.

    Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •