Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Svängbron i Ulvö

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    1

    Svängbron i Ulvö

    Hej!

    Ny här men inom järnvägsintresset är ingen nyhet.

    Är så att jag igår var och fotograferade svängbron i Ulvö på linjen Karlshamn-Vislanda och har sedan dess funderat lite hur den fugerade när den användes runt sekelskiftet.
    Tänker att detta måste vara rätt ställe för att få veta lite mer om hur den fugerade, stod på skylten att den var handmanövrerad och konstigt vore det med något annat.
    Men det måste ha varit riktigt tungt att snurra den.

    Finns det några fler av denna modell bevarad i Sverige eller för den delen i resten av världen då den ska vara tillverkad i Belgien?

    Visar också upp lite mer bilder av denna fantastiska sträcka där KVBJ drog järnvägen genom Åsenen.
    Lite info om bron jag hittat
    http://old.smaland-check-in.se/check..._svangbron.htm










    Mvh Hugo


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    6

    Sv: Svängbron i Ulvö

    Ett litet utdrag ur tidtabellsboken

    Instruktion för rörlig bro vid Ulvö lp

    Allmänt
    Bron manövreras av personal, som utses vid varje särskilt tillfälle.
    Huvudsignalerna vid Ulvö kan visa "kör" endast om bron medger trafik över densamma och eljest "stopp".

    Öppning av bron
    Öppning av bron skall anses vara A-arbete, varför bdisp skall anordnas på bansträckan Torne—Ålshult. Den som sköter öppningen av bron, skall vara tsm.

    Följande åtgärder skall vidtagas:
    1) Låset K16 på ställverket i Ulvö låses upp med medförd K16-nyckel
    2) Den ovanför sittande nyckeln i K15 vrids om och tages ur
    3) Tågvägslåsen A 1/2 och B 1/2 låses upp med K15-nyckeln
    4) Tågvägshandtagen a 1/0 och b 1/0 ställs i normalläge (= lodrätt)'
    5) Nyckeln K7 vrids om, tages ur och används för uppläsning av svängbron
    6) Sedan skarvjärnen lossats i brons båda ändar, kan bron svängas.

    Stängning av bron
    Efter insvängning av bron förfares i omvänd ordning. Tsm svarar för att skarvjärnen är ordentligt fastsatta.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    631

    Sv: Svängbron i Ulvö

    Det normala är att bron vilar på fundamenten . Vid öppning finns det mekanik i mittfundamentet som lyfter bron någon CM. Sedan räcker det med handkraft för att vrida den.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    26

    Sv: Svängbron i Ulvö

    Från vilket år är tidtabellsboksintruktionen?
    Hela hanteringen med särskilt utsedd personel, fixering med skarvjärn osv gör att det verkar som detta gällde under senare år då broöppning var mycket sällsynt. Bilderna visar att bron har låskilar, med dessa i bra skick och vid regelbunden öppning torde man då knappast ha monterat skarvjärn när bron stängs.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    308

    Sv: Svängbron i Ulvö

    Citat Ursprungligen postat av Hans W Visa inlägg
    Från vilket år är tidtabellsboksintruktionen?
    Hela hanteringen med särskilt utsedd personel, fixering med skarvjärn osv gör att det verkar som detta gällde under senare år då broöppning var mycket sällsynt. Bilderna visar att bron har låskilar, med dessa i bra skick och vid regelbunden öppning torde man då knappast ha monterat skarvjärn när bron stängs.
    Det var kanske väldigt få öppningar på senare år? Utdraget ur tidtabellsboken kan vara från 1960-talet; Utdrag ur tidtabellsboken del A 1966"

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-04-22 klockan 22:48:06.

  6. #6
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Svängbron i Ulvö

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Det normala är att bron vilar på fundamenten . Vid öppning finns det mekanik i mittfundamentet som lyfter bron någon CM. Sedan räcker det med handkraft för att vrida den.
    Jag undrar lite hur lyftningen går till? Även om det bara gäller någon cm så borde det gå åt en hel del svett och möda att lyfta hela bron även med mekanik.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    631

    Sv: Svängbron i Ulvö

    I en variant är det tvärtom mot vad jag först skrev, den ena ändans landstöd sänks. Se banläran del 2 (finns på ekeving.se.)

    http://ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf

    Senast redigerat av stefan skoglund den 2018-04-23 klockan 11:20:53.

  8. #8
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Svängbron i Ulvö

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    I en variant är det tvärtom mot vad jag först skrev, den ena ändans landstöd sänks. Se banläran del 2 (finns på ekeving.se.)

    http://ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf
    Kanske något sådant. Lyftsvängbroar är nog ett modernt påfund som kräver hydraulik eller liknande. Fö gäller det inte att bara höja någon cm, förmodligen skulle bron hänga ner på ömse sidor vid lyftning. Lyftsvängbroarna vid Marieholm lyfts säkert en halvmeter. Hur man gör här skulle vara intressant att få reda på.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •