Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Polen+ i mars 2022 [Del 1]

Polen+ i mars 2022 [Del 1]

Det var nu ett bra tag sedan det blev en utlandssemester, men i mars 2022 så såg det äntligen ut att finnas tid och möjlighet mellan två jobb. Sagt och gjort, interrail-passet var redan köpt sedan något år tillbaka (mobilpass, giltighetstiden blev förlängd under pandemin) och båtbiljetten Karlskrona-Gdynia låg också kvar i molnet och behövde bokas upp. Det var bara ut och åka, alltså!

Resan började, som inte så många andra - i Västerås. Min bostadsort sedan ett år tillbaka. Och nu snart även min stationeringsort hos SJ

Från Västerås blev det Regionaltåg till Stockholm, och därifrån SJ Snabbtåg 537 till Alvesta. Dagen till ära var det X2 2018 som tog oss hit. Runt en 40 minuter sena pga spårfelen på stambanorna, så missade förbindelsen till Karlskrona, men hade lagt till lite extratid i planeringen. Så var gör man i Alvesta en lördagsförmiddag? Fiket som skulle vara öppet enligt Google Maps var stängt, och så mycket annat verkade inte ske. Däremot var det en väldigt trevlig utställning om en Tomas Tedestam som hade jobbat i 30 år som bildlärare i Alvesta kommun.

Nåja, till slut kom Öresundståget till Kalmar in.

Efter ett smidigt byte i Emmaboda var det dags att leta reda på käk vid tågets slutstation Karlskrona. Riktigt trevligt samhälle!

Betydligt ödsligare än sommaren 2021 när jag var här senast dock...

Nåja, framåt kvällen blev det dags att gå ombord på Stena Lines fartyg som skulle ta mig till Gdynia över natten. Resan var som sagt var bokat i mars 2020 egentligen, men alla båtar blev ju inställda av någon anledning, så fick skjuta upp bokningen hela tiden. Men nu så! Här ses hamnen i Gdynia tidigt på söndagsmorgonen.

Hamnen i Gdynia ligger lite avigt till precis vid en motorväg, så för att ta sig därifrån så är man tvungen att åka buss eller promenera. Valde det första alternativet, hade lite bråttom så! Tyvärr ingen trådbuss som på bilden, till färjan får man åka dieselbuss.

Och hur lätt var det då att komma in i Polen? Tja, inga problem alls. Det var bara att kliva av båten och tio minuter efter båten la till i hamn satt jag på bussen in till stan. Ingen kontroll av Covid-pass eller något sånt.

Största målet med resan till Polen var att åka en del EN57 och kika på mindre banor, och så besöka några spårvägsstäder. Här en EN57 i Polregios nya färgsättning.

Ett polskt nattåg, ett sådant skulle komma med några dagar senare Men inte detta, som jag inte minns var det kom ifrån.

Men först, en tur med EC 58 Gedania, som går Gdynia - Berlin. Jag skulle dock hålla mig till Polen, och tog plats i restaurangvagnen...

..för att få i mig lite frukost! Maten lagas såklart ombord, precis som vanligt, och som alltid lika gott!

Interiörbild på Restaurangvagnen. Vagnen är ombyggd 2012, från en 1 klass kupévagn. Fönsterindelningen blir lite sådär då, och borden är inte centrerade till fönsterna. Vagnarna brukade tidigare gå i nattågen från Ryssland till Frankrike.

Första stoppet på resan blev Bydgoszcz, en liten spårvägsstad med runt tio linjer. För något år sedan öppnades senaste förlängningen, från Wyścigowa till Łoskoń, en sträcka på drygt 9km. Och några år tidigare så förlängdes spårvägen till järnvägsstationen över denna häftiga bro!

Vagnparken i Bydgoszcz består till viss del av dessa Pesa Swing, som finns i två varianter, som den tidigare, lite längre, och denna - lite mindre! Riktigt bekväma att åka, är de

Och till störst del, så består vagnparken av dessa för Polen typiska Konstal 805Na. 805Na är varianten för 1000mm spårvidd. Här passerar en sådan på tillfälligt enkelspår, de rustades upp rejält, och många sträckor gick riktigt fint att åka på!

En annan nyöppnad sträcka är den till Bielawy, här precis efter vändslingan.

Två spårvagnar vid ändhållplatsen Las Gdanski, där det är ett stort skogsområde som var väldigt fint att gå omkring i. Väldigt populärt denna varma marseftermiddag!

I jakt på en bankomat så råkade jag gå åt fel håll, skulle inte ha gått över denna bro. Men på väg tillbaka så dök passligt nog en spårvagn upp i det fina eftermiddagsljuset. Märktes verkligen en stor skillnad på hur korta dagarna var här, jämfört med hemma.

Nåja, jag stannade bara över dagen i Bydgoszcz, så framåt kvällen var det dags att röra sig mot Toruń, där jag skulle spendera natten. Tittar man på kartan, så ser det ut att vara ganska lätt att ta sig från denna hållplats (Nowotoruńska) till tågstationen Bydgoszcz Łęgnowo, men vägen som fanns på Google Maps gick bakom någons trädgård och sedan rakt in i skogen på en övervuxen stig...

...men så småningom uppenbarade stationen sig, och jag hoppade på lokaltåget till Toruń Główny, som ligger lite avsides till.

Och efter en väldigt god middag på stan, tog jag mig till stationen för att kika på kvällstågen. Ett av tågen som dök upp drogs av detta retromålade EP07-lok.

Men sedan var det läggdags, för att orka med en heldag i Toruń! Mer om det en annan gång

Kommentarer och rättelser mottages gärna!
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Polen+ i mars 2022 [Del 1]

Oj vad roligt att få läsa om en utlandsresa!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för detta! Ja det ör verkligen trevligt att se hur man satsar på både spårvagn och järnväg i Polen. Var i Szcettin i höstas och där var det också stora arbeten för att förnya och renovera spårvägsnätet. Dessutom hade staden en nybyggd centralstation! Endast godstrafiken verkar gå rejäl kräftgång med nedlagda bangårdar och kraftiga höjningar av banavgifterna vilket ju bland annat inneburit totalt stopp för svensk transittrafik via Ystad och färja. Vet inte politiken bakom detta men tidigare gick ju exempelvis de omfattande transporterna av pappersmassa från Södras bruk via Polen till bland annat Österrike och Italien denna väg. Nu går det mer på bil....Och vagnslasterna via Tyskland.

Tack själva!

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tack för detta! Ja det ör verkligen trevligt att se hur man satsar på både spårvagn och järnväg i Polen. Var i Szcettin i höstas och där var det också stora arbeten för att förnya och renovera spårvägsnätet. Dessutom hade staden en nybyggd centralstation! Endast godstrafiken verkar gå rejäl kräftgång med nedlagda bangårdar och kraftiga höjningar av banavgifterna vilket ju bland annat inneburit totalt stopp för svensk transittrafik via Ystad och färja. Vet inte politiken bakom detta men tidigare gick ju exempelvis de omfattande transporterna av pappersmassa från Södras bruk via Polen till bland annat Österrike och Italien denna väg. Nu går det mer på bil....Och vagnslasterna via Tyskland.
    Ja, det har verkligen satsats på spårtrafiken i Polen tycker jag. Många gamla banor har återöppnats på senare år, även om det har lagts ner ett antal banor. Men det gör ju landet idag rätt ointressant att resa i för en järnvägsnörd, men såklart betydligt trevligare för de som bor där och utnyttjar tågen. Godstrafiken tänkte jag dock inte så mycket på, kollade mest på persontågen, även om det stod en del godståg uppställda lite här och var...

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •