SMOK besökte igår Nynäsbanan med sina rälsbussar och här ser vi YBo6 1116 gå ledande mot Nynäshamn, fotograferad i höjd med trafikplats Lidatorp på väg 73.
Och lite senare vid Hemfosa gård på återresan.
Mvh Anton
SMOK besökte igår Nynäsbanan med sina rälsbussar och här ser vi YBo6 1116 gå ledande mot Nynäshamn, fotograferad i höjd med trafikplats Lidatorp på väg 73.
Och lite senare vid Hemfosa gård på återresan.
Mvh Anton
Verkligen trevligt att få se.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Kul att det uppskattades.
Tack för fina bilder!
Jag funderade först på var "trafikplats Lidatorp" ligger på Nynäsbanan innan jag insåg att det refererades till riksvägens trafikplats.
Något som fick mig att tänka på denna infekterade debatt.
En släkting (?) som också var på besök på Nynäsbanan, här i vårgrönskan på Farsta strands station den 14 maj i år. LMV står väl för liftmotorvagn, och jag tror att den användes i samband med något kontaktledningsarbete.
Vad har dessa vagnar för bakgrund? Är det Y6/7/8-rälsbusar som byggts om när de blivit övertaliga? Främre änden ser ju ut som en rälsbussfront, den bakre änden är dock helt rak, inte rundad. Under vilka år gjordes i så fall dessa ombyggnader?
![]()
Man byggde om rälsbussar litt. Y6/7/8 till liftmotorvagnar litt. Qgz-yä. (-yä visar att de har både Svabo-lift och takplattform.)
Dessa blev mycket tyngre än i originalutförande, så man började sätta kraftigare motorer i dem, men dessa motorer fick inte riktigt plats, så man var tvungna att bygga om A-änden (där motorn sitter) till en kantigare form. Dessa vagnar fick litt. Qhz-yä.
Bilden visar en fd Qhz-ö.
Det stämmer att detta är fd Y6 och Y7 efter att ha blivit övertaliga byggdes om till liftmotorvagnar. Först byggdes en serie av dessa om till Qgz-yä. De såg i stort sett ut som på bilden förutom att de hade kvar sina runda ändpartier i båda ändarna. Med tiden kom de på att fortsatta ombyggnader skulle ha kraftigare motorer, ändras till en del tekniskt och då skulle en ena änden byggas om och bli rak. Det var dessa som då fick heta Qhz-ö.
Men tiden tog de bort dessa littera ock kallade samtliga för LMV istället som betyder Liftmotorvagn. Samtliga fick heta LMV oavsett om de hade två runda ändar eller om det var i det utförandet som syns på bilden, dvs rak i ena änden.
En sak till: Rälsbussen på bilden är ett ASJ-bygge. Det syns genom de nitar av "tunnelbanevagnstyp" som finns i skarven mellan väggar och tak samt mellan underrede och tak. Tunnelbanevagnar byggdes också på detta sätt och även detta var ASJ-byggen![]()
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad