Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Slutåkt till Ljungby?

Slutåkt till Ljungby?

Jag hittade detta av en händelse:

Länk till nättidning.

Vad menar man? Det är ju längesedan spåret till Ljungby revs och ännu längre sedan trafiken upphörde. Är det någon annan bana man menar eller är det rent missuppfattat på något vis? Ligger det kvar en spårstump som nu rivs? Söder om Helmershus vet jag med säkerhet att banan är borta, jag har besökt km 5.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Slutåkt till Ljungby?

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Länk till nättidning.

Vad menar man? Det är ju längesedan spåret till Ljungby revs och ännu längre sedan trafiken upphörde. Är det någon annan bana man menar eller är det rent missuppfattat på något vis? Ligger det kvar en spårstump som nu rivs? Söder om Helmershus vet jag med säkerhet att banan är borta, jag har besökt km 5.

Lindman
    I artikeln hänvisas till tidningen Smålänningen. Jag har sökt lite på dess hemsida men inte hittat något som helst om detta. Märkligt. Men slutåkt är det i vilket fall sedan länge...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Här har journalisten gått helt vilse, kanske inte helt förvånande för järnvägsnyheter.se baserar sig väl främst på pressmeddelanden och andra medier. Men kan inte se att Smålänningen (som järnvägsnyheter.se anger som källa) har någon aktuell artikel om detta. Jag skickade ett mail till journalisten för att uppmärksamma honom på att Ljungby är spårlöst sedan 2010 (förutom http://www.minivarlden.se).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Frederik Visa inlägg
    Här har journalisten gått helt vilse, kanske inte helt förvånande för järnvägsnyheter.se baserar sig väl främst på pressmeddelanden och andra medier. Men kan inte se att Smålänningen (som järnvägsnyheter.se anger som källa) har någon aktuell artikel om detta. Jag skickade ett mail till journalisten för att uppmärksamma honom på att Ljungby är spårlöst sedan 2010 (förutom http://www.minivarlden.se).
    Det låg spår i Centrala Ljungby när jag var där 2009 men då hade det växt upp stora träd mitt i spåret så det var väl många år tidigare som sista tåg gick.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Länk till nättidning.

Lindman
    Skulle någon vilja berätta vad artikeln handlade om? (Nu, i denna stund, får jag nämligen svaret att sidan inte finns.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Skulle någon vilja berätta vad artikeln handlade om? (Nu, i denna stund, får jag nämligen svaret att sidan inte finns.)
    http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Eftersom det hela var aktuellt för 50 år sedan, kan man tänka sig en "jubileums"repris av den då aktuella artikeln, som sedan får ett eget liv i den virtuella världen.

Kan det vara ett spår av ett aprilskämt i Smålandstidningen?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Eftersom det hela var aktuellt för 50 år sedan, kan man tänka sig en "jubileums"repris av den då aktuella artikeln, som sedan får ett eget liv i den virtuella världen.
    Det låter som en mycket rimlig förklaring. Artikeln talar om persontrafik och om Skåne - Småland. Den 11 maj 1968 var sista persontrafikdag för Värnamo - Ljungby - Kärreberga (- Åstorp), f d Skåne - Smålands Järnväg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det låter som en mycket rimlig förklaring. Artikeln talar om persontrafik och om Skåne - Småland. Den 11 maj 1968 var sista persontrafikdag för Värnamo - Ljungby - Kärreberga (- Åstorp), f d Skåne - Smålands Järnväg.
    Instämmer.
    Man bör alltså läsa denna sajt Järnvägsnyheter.se kritiskt och alltid kolla med källan, och om pressmeddelande länka till den ursprungliga källan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Frederik Visa inlägg
    Fick svar från journalisten: "Jag skriver ju mina notiser på pressreleaser. Ibland är dom feldaterade. Så tack för påpekandet…"
    Ingen källkritik eller grundläggande kunskaper om Sveriges järnvägsnät på järnvägsnyheter.se alltså.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •