Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Norrtåg inte likställt med tex SL

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Norrtåg inte likställt med tex SL

Jag har tidigare skrivit om hur dåligt Norrtågs trafik fungerar. Min sambo pendlar tåg Härnösand-Kramfors och vidare till Sollefteå med buss. Snöproblem och lokskador har säkert alla läst om. Problemen fortsätter, idag så ställde man in tåg 7415 med avgångstid 16.19 från Umeå, med ett SMS 16.51. Vilket gjorde att min sambo inte kunde välja buss i stället. Den "Hjälp" Norrtåg erbjuder är att vänta på nästa tåg som går 60 minuter snare. Hon får alltså vänta 60 minuter fr att åka tåg 21 minuter (ovanligt bra ersättning dock). Man vägrar ta in ersättningsbuss eller Taxi.

Om man tex läser hur SJ formulerar det för pendlingsresor:
    "Om det finns risk att tåget du tänker resa med blir minst 20 minuter sent kan du använda ett annat färdmedel och få ersättning för det."
    "Vid 60 minuters försening ersätter vi 100% av biljettpriset"

Men min sambo får 25% och möjligen bidrag för lite käk. Vad är då skillnaden?

Ersättningen vid tågstrul regleras av två olika lagar. En under 150 km och en över 150 km, alltså det handlar om tågförbindelsen, inte resenären. Norrtåg går ju normalt Sundsvall-Umeå som grovt räknat är 300 km. Så även om man likt min sambo pendlar 50 km så är hon i lagens mening inte pendlar............

Senast redigerat av Lazze den 2018-04-20 klockan 17:54:21.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Norrtåg inte likställt med tex SL

Ditt urklipp blir lite missvisande. Det går inte att både ta t ex taxi och begära ersättning för försening, utan man får välja antingen eller. Sedan hör ju till saken att de där 100% inte blir något särskilt imponerande belopp för en pendlare med månadskort. Hos SL rör det sig om 19 kr på 30-dagars för vuxen. Skulle din sambo yvas särskilt mycket över denna stora ersättning?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Ditt urklipp blir lite missvisande. Det går inte att både ta t ex taxi och begära ersättning för försening, utan man får välja antingen eller. Sedan hör ju till saken att de där 100% inte blir något särskilt imponerande belopp för en pendlare med månadskort. Hos SL rör det sig om 19 kr på 30-dagars för vuxen. Skulle din sambo yvas särskilt mycket över denna stora ersättning?
    Poängen är att med Norrtåg så garanteras du inte hjälp att komma vidare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gällande ersättning så har Norrtåg givit de som pendlar med deras kort 50% på 30 dagars kort. De som pendlar med länskort har fått noll och inget. Vår regionala trafikbolag som är delägare i Norrtåg vägrar i sten att ersätta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag var i Härnösand nu ikväll och hörde utrop om tåg sent runt 40 min. Undrar hur dom skall få det till att det är dom som underhåller järnvägens fel nu då när förseningarna fortsätter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JM Visa inlägg
    Jag var i Härnösand nu ikväll och hörde utrop om tåg sent runt 40 min. Undrar hur dom skall få det till att det är dom som underhåller järnvägens fel nu då när förseningarna fortsätter.
    Fick denna förklaring varför de meddelade om inställt 33 minuter efter övergångstid från Umeå. Vid avgång upptäckte man fel på tåget som man trodde skulle ta 20 min att fixa. Efter 30 gav man upp. Andra gånger meddelar man 10 min förseningar direkt, kundtjänsten deras haltar.
    Men som du är inne på, det är nog Trafikverkets fel.............

Senast redigerat av Lazze den 2018-04-20 klockan 21:31:08.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lazze Visa inlägg
    Fick denna förklaring varför de meddelade om inställt 33 minuter efter övergångstid från Umeå. Vid avgång upptäckte man fel på tåget som man trodde skulle ta 20 min att fixa. Efter 30 gav man upp. Andra gånger meddelar man 10 min förseningar direkt, kundtjänsten deras haltar.
    Men som du är inne på, det är nog Trafikverkets fel.............
    Den aktuella motorvagnen, X62 011, hade kommit till Umeå som tåg 7438 från Örnsköldsvik och skulle vänt till 7415 mot Sundsvall. Den är nu ur trafik med kommentaren "ATC-krasch", det verkar alltså vara något ETCS-relaterat. Ett senare tågpar Umeå-Örnsköldsvik och åter, 7439-40, blev f ö inställt p g a förarbrist.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Norrtåg inte likställt med tex SL - Jo, förmodligen samma lagar i grunden

Om man tex läser hur SJ formulerar det för pendlingsresor:
    "Om det finns risk att tåget du tänker resa med blir minst 20 minuter sent kan du använda ett annat färdmedel och få ersättning för det."
    "Vid 60 minuters försening ersätter vi 100% av biljettpriset"

Men min sambo får 25% och möjligen bidrag för lite käk. Vad är då skillnaden?

Ersättningen vid tågstrul regleras av två olika lagar. En under 150 km och en över 150 km, alltså det handlar om tågförbindelsen, inte resenären. Norrtåg går ju normalt Sundsvall-Umeå som grovt räknat är 300 km. Så även om man likt min sambo pendlar 50 km så är hon i lagens mening inte pendlar............
    Ditt citat ovan från SJ är ju inte relevant, det du citerat (100% mm) gäller inte för pendlingsresor, utan det gäller för resor där tåget (tåget, inte resan) går mindre än 150 km. Se länk!
    Så, om SJ skulle köra Umeå-Sundsvall så skulle de också bara ge 25 % och du skulle inte ha frihet att ordna egen transport.

Jag tror alltså att Norrtåg och SJ har ungefär likvärdiga villkor för likvärdiga resor.
    Rätta mig om jag missförstått dig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ditt citat ovan från SJ är ju inte relevant.
    Det är relevant se lagen det är den SJs text baseras på.
    I Stockholm reser du med SL kort på pendeltåg omfattas av lagen. Huvudman Stockhoms landsting. Här i norr har de 4 nordligaste länen bildat Norrtåg. Här än anväder pendlarna vår motsvarighet till SL korten. Men omfattas inte av samma skydd.
    SJ bedriver fjärrtåg Stockholm till Umeå men du får ej resa med pendlingskort.

Senast redigerat av Lazze den 2018-04-21 klockan 10:34:18.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Poängen är att med Norrtåg så garanteras du inte hjälp att komma vidare.
    Du kan väl ta en taxi om du vill och begära ersättning flr taxi från norrtåg. Varken SL eller Norrtåg fixar fram taxin utan du får ju röda fram den själv och lägga ut med pengar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I Stockholm reser du med SL kort på pendeltåg omfattas av lagen. Huvudman Stockhoms landsting. Här i norr har de 4 nordligaste länen bildat Norrtåg. Här än anväder pendlarna vår motsvarighet till SL korten. Men omfattas inte av samma skydd. SJ bedriver fjärrtåg Stockholm till Umeå men du får ej resa med pendlingskort.
    Samma "brist på lagskydd" är vanligen förekommande även i storstadsområden i landets södra delar. Om du exempelvis åker Göteborg-Ytterby med ett tåg som fortsätter från Uddevalla till Strömstad så gäller juridiskt de sämre villkoren. Samma om du åker Malmö-Lund med ett Öresundståg som fortsätter till Göteborg. Såväl Västtrafik som Skånetrafiken har dock kringgått problematiken genom att tillämpa de generösare villkoren även om tåget färdas mer än 150 km. Något som huvudmännen tar merkostnaden för.

Den svenska lagstiftaren ville att gränsdragningen skulle baseras på individens reslängd och inte tågets körsträcka. Detta var dock inte förenligt med gällande EU-rätt och man lyckades inte övertyga Bryssel om behovet av en ändring.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Samma "brist på lagskydd" är vanligen förekommande även i storstadsområden i landets södra delar. Om du exempelvis åker Göteborg-Ytterby med ett tåg som fortsätter från Uddevalla till Strömstad så gäller juridiskt de sämre villkoren. Samma om du åker Malmö-Lund med ett Öresundståg som fortsätter till Göteborg. Såväl Västtrafik som Skånetrafiken har dock kringgått problematiken genom att tillämpa de generösare villkoren även om tåget färdas mer än 150 km. Något som huvudmännen tar merkostnaden för.

Den svenska lagstiftaren ville att gränsdragningen skulle baseras på individens reslängd och inte tågets körsträcka. Detta var dock inte förenligt med gällande EU-rätt och man lyckades inte övertyga Bryssel om behovet av en ändring.
    Det måste ju rimligtvis innebära att det är olika regler för Pågatågen i 1500-serien, eftersom tåg i ena riktningen går Simrishamn - Helsingborg, men i andra riktningen bara Helsingborg - Ystad?

Senast redigerat av Lennart Fransson den 2018-04-21 klockan 15:51:48.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg

Det blir likadant om man pendlar med SJ istället för SL från Gnesta till Stockholm. De tåg som stannar där går till/från Hallsberg och dit är det över 150 km, för att ta ett exempel.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det är relevant se lagen det är den SJs text baseras på.
    I Stockholm reser du med SL kort på pendeltåg omfattas av lagen. Huvudman Stockhoms landsting. Här i norr har de 4 nordligaste länen bildat Norrtåg. Här än anväder pendlarna vår motsvarighet till SL korten. Men omfattas inte av samma skydd.
    SJ bedriver fjärrtåg Stockholm till Umeå men du får ej resa med pendlingskort.
    Jag kanske missuppfattat dig, i rubriken hänvisar du till SL, men i själva texten till SJ, vilket är något helt annat.
    Och som andra redan påtalat: Gränsen vid 150 km har satts av lagstiftarna, inte av vare sig SL, SJ eller Norrtåg.
    Och det finns alltså två lagar, och du omfattas alltid av någon, men de ger olika effekter, och vilken lag som tillämpas beror på hur operatören lägger upp tågens tidtabeller (dvs hur långt de kör)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Du kan väl ta en taxi om du vill och begära ersättning flr taxi från norrtåg. Varken SL eller Norrtåg fixar fram taxin utan du får ju röda fram den själv och lägga ut med pengar.
    Det funkar inte när tåglinjen är över 150 km. Är det under gäller följande efter 20 min.
    Ersättning för annan transport vid befarad försening
    14 § Om det finns skälig anledning att anta att en resa kommer att bli mer än 20 minuter försenad, har resenären rätt till ersättning av transportören för skäliga kostnader för annan transport för att nå resans slutdestination. Detta gäller även om det inte har ingåtts ett avtal om transport för den resa som befaras bli försenad, om resenären särskilt har inrättat sig efter den transporten.

Om resenären inte har betalat för resan, får transportören avräkna den kostnad som resenären skulle ha haft om denne hade betalat för resan.

Högsta ersättningen enligt denna paragraf är 1/40 av det prisbasbelopp enligt 2 kap. 7 § socialförsäkringsbalken som gäller för det år då resan skulle ha avslutats.

Senast redigerat av Lazze den 2018-04-21 klockan 17:06:35.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och som andra redan påtalat: Gränsen vid 150 km har satts av lagstiftarna, inte av vare sig SL, SJ eller Norrtåg.
    Och det finns alltså två lagar, och du omfattas alltid av någon, men de ger olika effekter, och vilken lag som tillämpas beror på hur operatören lägger upp tågens tidtabeller (dvs hur långt de kör)
    Detta skrev jag i mitt ursprungliga inlägg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det blir likadant om man pendlar med SJ istället för SL från Gnesta till Stockholm. De tåg som stannar där går till/från Hallsberg och dit är det över 150 km, för att ta ett exempel.
    Min sambo kommer till Kramfors 17.55 med buss, då har bussarna slutat gå mot Härnösand och nästa SJ avgång är nattåget strax innan midnatt. Så när Norrtåg ställer in är det att vänta 6 timmar eller ur egen ficka betala Taxi. Så illa är det inte i Gnesta.

Senast redigerat av Lazze den 2018-04-21 klockan 17:28:14.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så här skriver Norrtåg när det gäller tåg som kör under 150 km.

"Du har rätt till ersättning för annan skälig transport om ditt tåg befaras bli mer än 20 minuter sent. Den högsta ersättningen du kan få är 1 108 kr per resa. Du behöver inte ha köpt en biljett i förväg för att få ersättning, utan det räcker med att du hade för avsikt att resa med tåget."

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Detta skrev jag i mitt ursprungliga inlägg.
    Jo, men i rubriken låter det som att det är skillnader mellan operatörer, när det egentligen bara är tågets reslängd som avgör (vilket du också beskrivit i andra inlägg).
    När det gäller SL så kör de nog aldrig över 15 mil, och därför gäller (nog) alltid de nya lagarna för kortare resor.
    När det gäller SJ så kör de ibland kortare, och ibland längre, dvs en pendlare Uppsala-Stockholm som köpt 1 klass på SJ kan för vissa tåg (lokala tågen Uppsala-Stockholm) få reglerna för lokala resor medan för andra tåg (de som kommer från Gävle eller Falun) få reglerna för fjärrtågsresor.
    Och för Norrtåg är kanske alla tåg kör längre än 15 mil, dvs fjärrtågslagen gäller även om du åker mycket kortare sträcka.
    De två lagarna är olika, ibland är den ena bättre (kort-lagen ger tidigare hög ersätttning), ibland den andra (lång-lagen ger dig tydligare hjälp att komma fram till ditt slutmål).

Men, det är tågets resa som avgör, inte vem som kör tåget, och det är lagstiftaren som bestämt det, ingen annan. Dvs Norrtåg är som företag likställt med SL och SJ.
    Men, om Norrtåg skull bryta upp och köra dels Umeå-Örnsköldsvik, och dels Örnsköldsvik-Sundsvall så skulle plötsligt reglerna för korta resor gälla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

J
    Men, det är tågets resa som avgör, inte vem som kör tåget, och det är lagstiftaren som bestämt det, ingen annan. Dvs Norrtåg är som företag likställt med SL och SJ.
    Men, om Norrtåg skull bryta upp och köra dels Umeå-Örnsköldsvik, och dels Örnsköldsvik-Sundsvall så skulle plötsligt reglerna för korta resor gälla.
    Ska försöka förtydliga vad jag menar.
    Norrtåg ägs av de 4 nordligaste länen, dessa ansvarar för kollektivtrafik i respektive län. Deras ansvar här att se till att kollektivtrafiken fungerar i respektive län. Ett av deras viktigaste ansvar är resor mellan olika orter så arbetsledning, skolpendnlig osv fungera.
    När Norrtåg började köras så ersattes busslinjer på vissa sträckor, andra busslinjer fick en mer begränsa tidtabell. Vilket gjort att det inte finns alternativ till tåget om det är inställt. Tex mitt exempel ovan mellan Kramfors och Härnösand. Pendlingen mellan dessa städer är omfattande. I Kramfors har man tex ett Folksamkontor med över 400 anställda och i Härnösand Comhem med lika mycket folk (2 av många exempel).
    Tåget tar halva tiden mot bussen, så när tågen rullar har pendlarna vunnit, men som det är nu så riskerar man att bli strandsatta när tågen inte går, vilket tyvärr i perioder är mycket ofta. Tax dessa 5 mil kostar mycket pengar och enligt lagen kan man inte med lagstöd begära ersättning för en Taxiresa om tåget ställs in eller är kraftig försenat. Om det var under 150 mk vilket alla busseror mellan städerna är så kan man efter 20 minuter kräva hjälp eller ordna och vår max 1100 i ersättning.
    Detta nyttjar också Norrtåg, de lovar Taxi, ersättningsbussar vilka ofta inte dyker upp, skickar man krav på utlägg tex när jag då har kört privatbil 10 mil Härnösand-Kramfors-Härnösand för att få hem min sambo så har jag ej fått begärda milersättningen.
    Pendlar du med SL i Stockholm så riskerar du inte bli strandsatt eller inte få ersättning då du ordnar annan transport.
    Pendlar man Ö-vik Umeå har man den tryggheten för de avgångar som avgår från Ö-vik, men inte på flertalet Som går Sundsvall-Umeå.
    Under denna vinter har min sambo förlorat 4-5 arbetstimmar i snitt i veckan och många gånger blivit sittande i Kramfors i timmar på hemväg utan att få en krona i kompensation. Jag har kört massor av privata mil utan få en krona.
    Norrtåg har sparat massor av pengar på att det finns två lagar och det är pendlarna som tagit smällen.

Ovan kom ett exempel på en aktör som seriöst hanterat detta, Skånetrafiken som tillämpar samma regler oberoende tågets körsträcka.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •