Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: För tidig avgång igen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För tidig avgång igen

Denna morgon avsåg jag att resa med SJ 10159 från Herrljunga med annonserad avgång 9.14 mot Göteborg.När jag kom upp
    på perrongen 9.10 såg jag tåget försvinna minst 5min före rätt avgångstid!Kan dagens lokförare inte läsa tidtabell eller klockan?
    Min resa blev en timme försenad;därför förseningsrapport inlämnad till Västtrafik,som bör kräva SJ på ersättning.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: För tidig avgång igen

Citat Ursprungligen postat av randersson Visa inlägg
    Denna morgon avsåg jag att resa med SJ 10159 från Herrljunga med annonserad avgång 9.14 mot Göteborg.När jag kom upp
    på perrongen 9.10 såg jag tåget försvinna minst 5min före rätt avgångstid!Kan dagens lokförare inte läsa tidtabell eller klockan?
    Min resa blev en timme försenad;därför förseningsrapport inlämnad till Västtrafik,som bör kräva SJ på ersättning.
    Inget av det jag skriver efter detta tar bort att någon gjort fel, så är det inte mer med det.
    Men jag ser att tåget (ända från Jädersbruk och troligen även före) varit sent ett antal minuter..
    Det är väldigt lätt, om man sitter och jagar minuter och bara drar iväg så fort resandeutbytet är klart, att missa att man helt plötsligt är i tid.
    Ska man i det läget också stå 7 minuter, så är de nog lätt att missa även det.
    Sen är ju ansvaret för avgången delat, mellan föraren och avgångssignaleraren. Då kommer den gamla förseningen in igen och man kollar inte tiden, för man är ju sen.
    Föraren lägger ut "Klart för avgång" och AGS ger avgång... Sen efter en stund kollar någon tidtabellen... RIDÅ.

Lätt hänt alltså, än mer om det kanske är lite ovan personal, som är rätt vanligt faktiskt...
    Och det har hänt mej med..!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ansvaret för avgången är inte delat. Det är enbart Avgångssignaleraren som ansvarar för att tåget inte åker iväg för tidigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av M.Olsson Visa inlägg
    Ansvaret för avgången är inte delat. Det är enbart Avgångssignaleraren som ansvarar för att tåget inte åker iväg för tidigt.
    Så ock på Pågatågen. Däremot går det emot min yrkesstolthet att avgå för tidigt. Därför ligger det i mitt arbetsflöde, att efter att jag fått avgång går min blick först till klockan innan jag kollar dörrar stängda-indikeringen innan jag ger pådrag. Varje avgång!
    Jim

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av M.Olsson Visa inlägg
    Jo, du behöver inte som förare lägga ut "Klart för avgång" förän tiden är inne, men visst, andra regeler gäller kanske på andra företag, men nu var detta ett SJ-tåg. Som förare, kan du dessutom, i fall som detta, låta bli att köra och istället upplysa AGS om vad klockan är. Men visst, ska man hårddra de så... i Detta fallet var ju föraren Ombordansvarig och alltså chef... Så i min värld är då ansvaret väldigt delat.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Så ock på Pågatågen. Däremot går det emot min yrkesstolthet att avgå för tidigt. Därför ligger det i mitt arbetsflöde, att efter att jag fått avgång går min blick först till klockan innan jag kollar dörrar stängda-indikeringen innan jag ger pådrag. Varje avgång!
    Jim
    Det är nog så vi jobbar, de flesta av oss, men tror inte ens du lägger ut Klart för avgång" allt för tidigt (t ex 7 min som i detta fallet).
    Sen varierar ju avgångsproceduren lite beroende på fordonstyp. För min del 5 olika varianter på samma tema...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •