Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ombyggnation cykelplatser på pendeltåg

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Ombyggnation cykelplatser på pendeltåg

Hej alla, jag jobbar på en konsultbyrå som jobbar med hållbara transprotlösningar. Vi hör ofta diskussioner om att svenska pendeltåg borde utrustas med cykelplatser. Västtrafik har nyligen beslutat att man kan ta med sig cykel utan kostnad. Internationellt finns många exempel på där man kan ta med sig cykel på tåget, där Danmark och Nederländerna lyfts som föregångare. Vi möter ofta en invändning att det är svårt, dyrt och komplicerat att göra cykelplatser i nuvarande tåg, det kräver att man registrera om fordonet.

Hur svårt är det att bara ta bort några stolar i ett pendeltåg? Kan det göras under en kortare testperiod? Om man sätter in ny utrustning i tåget förstår jag att det måste typgodkännas för att uppfylla höga säkerhetskrav, men om man tar bort befintliga stolar tex vad krävs då.

Tack på förhand

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Sv: Ombyggnation cykelplatser på pendeltåg

Vilken operatör av pendeltåg är det vi pratar om?
    Om det är SL det handlar om så tillåts redan cyklar på tågen i dörrutrymmena.
    Man måste inte nödvändigtvist ta bort stolar för att ge möjligheter för resenärer att ta med sig cyklar.
    kanske ett externt cykelrack utanpå tåget skulle vara en enklare lösning som inte upprör vanliga resenärer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det bästa är väl att höra av sig till tjänstemännen på Transportstyrelsen. Det är ju i slutändan där som bedömningen görs om nytt typgodkännande behövs. Spontant känns det väl dock inte att det ska behöva påverka på så sätt för att man tar bort några stolar i sig. Däremot är det ett problem i sammanhanget när det gäller utrymningsmöjligheter etc. som nog Transportstyrelsen kan haka upp sig på om man ska tillåta cyklar ombord. Det är nog en viktigt aspekt om man funderar på en sådan design. På Köpenhamns S-tåg har man ju löst det på ett väldigt smart sätt och har tydliga markeringar där cyklar inte får stå etc, samt att man har stora utrymmen för själva cyklarna ombord på tågen.

Något undantag för testperioder tror jag nog inte kan göras (har i vilket fall aldrig hört något om).

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

SL hade väl inga tillståndsproblem med den här?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur mycket förlänger detta stationsuppehållet jämfört med om man bara kan rulla ombord cykeln?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Hur mycket förlänger detta stationsuppehållet jämfört med om man bara kan rulla ombord cykeln?
    3117 byggdes ju om som ett försök men den fick väl aldrig några efterföljare – så det blev kanske inte så lyckat?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Enligt tidigare fordonschef på SL beställdes 10 cykelmoduler, som sedan skulle monteras in vid behov, men så skedde väl aldrig. Cykelmodulerna fanns i något SL förråd.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Nilsson Visa inlägg
    Enligt tidigare fordonschef på SL beställdes 10 cykelmoduler, som sedan skulle monteras in vid behov, men så skedde väl aldrig. Cykelmodulerna fanns i något SL förråd.
    Jo, jag minns någon pressvisning när man sa att vagnarna skulle ha cykelplatser på sommaren när det var många cykelförsedda gotlandsresenärer på Nynäsbanan. Vintertid skulle vagnarna återfå sina säten. Men så blev det uppenbarligen inte. Min bild togs på ett insatståg mellan Upplands Väsby och Tumba...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    3117 byggdes ju om som ett försök men den fick väl aldrig några efterföljare – så det blev kanske inte så lyckat?
    Västtrafik hade ungefär samma cykelplatser i ändorna på sina X10:or (fast de kanske heter X11 eller X14). Cyklarna ställdes i 45° vinkel i ett av hörnen.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jakobhammarback Visa inlägg
    Hej alla, jag jobbar på en konsultbyrå som jobbar med hållbara transprotlösningar. Vi hör ofta diskussioner om att svenska pendeltåg borde utrustas med cykelplatser. Västtrafik har nyligen beslutat att man kan ta med sig cykel utan kostnad. Internationellt finns många exempel på där man kan ta med sig cykel på tåget, där Danmark och Nederländerna lyfts som föregångare. Vi möter ofta en invändning att det är svårt, dyrt och komplicerat att göra cykelplatser i nuvarande tåg, det kräver att man registrera om fordonet.

Hur svårt är det att bara ta bort några stolar i ett pendeltåg? Kan det göras under en kortare testperiod? Om man sätter in ny utrustning i tåget förstår jag att det måste typgodkännas för att uppfylla höga säkerhetskrav, men om man tar bort befintliga stolar tex vad krävs då.

Tack på förhand

Vad jag vet så har de flesta pendeltåg flexutrymme avsedd för cyklister. Öresundstågen, x60, x61 osv. De som konstant satt sig emot är SJ (och andra långväga operatörer). Så när folk säger att det borde tillåtas cyklar på tågen menar de SJ.

SJ är inte intresserade såklart för att passagerare betalar mer för platserna än cyklar. Det handlar om pengar och det ska man inte hymla om. De andra fjärrtågsoperatörerna har säkert liknade resonemang.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    SJ är inte intresserade såklart för att passagerare betalar mer för platserna än cyklar. Det handlar om pengar och det ska man inte hymla om. De andra fjärrtågsoperatörerna har säkert liknade resonemang.
    Haken med det resonemanget är att det bara stämmer när alla platserna kan säljas. Det gäller några få avgångar i högtrafik, och då kanske bara på delsträckor. Beläggningen är i vanliga fall mycket lägre. Man kan lika gärna resonera tvärtom: att ta betalt för cykelplatser är ren vinst på de flesta avgångar, eftersom platserna ändå inte används.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Sandblom Visa inlägg
    Haken med det resonemanget är att det bara stämmer när alla platserna kan säljas. Det gäller några få avgångar i högtrafik, och då kanske bara på delsträckor. Beläggningen är i vanliga fall mycket lägre. Man kan lika gärna resonera tvärtom: att ta betalt för cykelplatser är ren vinst på de flesta avgångar, eftersom platserna ändå inte används.
    Ja, fast cykelplatser kräver ju en annan utformning än vanliga platser vilket gör att när du behöver de där svindyra sista platserna en fredag eller söndag så finns de inte. Och sannolikheten att du skulle kunna sälja cykelplatser med samma vinstmarginal är rätt liten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Sandblom Visa inlägg
    Västtrafik hade ungefär samma cykelplatser i ändorna på sina X10:or (fast de kanske heter X11 eller X14). Cyklarna ställdes i 45° vinkel i ett av hörnen.
    Det systemet finns fortfarande på någon av litterorna hos Västtrafik. Om du menar att cykeln liksom hängs upp en liten bit ovanför golvet. Det är i alla fall det dummaste av de cykeltransportsystem jag har sett på X11-14, Regina och Itino, för när tåget vinglar till en aning, vinglar cykeln ännu mer och faller därför omkull.

Det slår mig att jag måste komma ihåg att ta cykeln till reparatören nu innan sommaren kommer igång. Frambromsen är ur lag sedan cykeln välte omkull senast. Tack för påminnelsen…

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •