Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Statlig operatör i 15-kV-land köper begagnat från utlandet

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Statlig operatör i 15-kV-land köper begagnat från utlandet

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Denna med ryska skyltar (skyltnummer från Vologda Oblast) har någon fotat i Ryssland och lagt ut på Wikipedia.

Tåg säljs mer sällan begagnade utomlands, dock oftare inrikes.
    Vi har ju vårt elsystem delat med tyskarna och DB skulle inte komma på tanken att köpa gamla ratade svenska tåg, inte heller SBB-CFF-FFS
    Eftersom moderatorn hade synpunkter om denna tråds sidospår svarar jag i en ny tråd.

Det må vara så att DB inte köper begagnade svenska fordon men det gör de med motorvagnar från det privata österrikiska bolaget Westbahn. Fordonen är kanske inte precis ratade, men tydligen vill Westbahn inte längre ha dem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Statlig operatör i 15-kV-land köper begagnat från utlandet

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Eftersom moderatorn hade synpunkter om denna tråds sidospår svarar jag i en ny tråd.

Det må vara så att DB inte köper begagnade svenska fordon men det gör de med motorvagnar från det privata österrikiska bolaget Westbahn. Fordonen är kanske inte precis ratade, men tydligen vill Westbahn inte längre ha dem.
    Nej, det är ju snarare så att begagnade fordon från bl a Tyskland hamnar i Sverige.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Nej, det är ju snarare så att begagnade fordon från bl a Tyskland hamnar i Sverige.

Begagnat till Sverige:

En betydande del utgörs av lokdragna personvagnar. Titta på SkJb, Snälltåget och Flixtrain. Den sistnämnda har väl mer egentligen bara flyttat upp delar av sin vagnpark till Sverige, men ändå.

När det gäller lok så är det främst diesellok. Den allra största delen från Danmark. Det gäller inte minst alla MY-loken som bland annat Tågab kör med. Men lite ellok har det också varit, som Rc-loken från Österrike, ett par tyska ellok till SkJb. Under ett par år fanns en liten serie norska El16-lok som Tågkompaniet körde med. Bland annat nattågen kördes med norska ellok. Men detta blev inte så långlivat, dessa lok såldes tillbaks till Norge igen.

När det gäller motorvagnar har det varit väldigt lite. Inlandsbanan har begagnade vagnar. Sedan kördes det under ett par år med fd tyska pendeltåg i Stockholm, men dessa blev inte alls långlivade.

Begagnat från Sverige till andra länder:

Bakåt i tiden var danskarna storkunder med att köpa in svenska rälsbussar av Y6-generationen. Senare har Y1 sålts främst till Kroatien, men senare även till Serbien och Kosovo.

En del diesellok litt V4 och Z66 (väldigt snarlika varandra) har sålts. Vissa av dem till Norge och andra till Italien.

Lokdragna svenska personvagnar gick i stora serier först till Kroatien, därefter till Bosnien och Hercegovina och därefter till Kosovo.

Ja det finns fler exempel än de jag nämnt.

Det kan påpekas att godsvagnar byter land oftare än man tror. Jag har sett en hel del godsvagnar som jag vet haft svenska ägare, varit registrerade i Sverige med svenska nummer osv, men blivit t ex tyska vagnar. Vissa av dem har till och med varit byggda i Sverige, men ändå tagits över och blivit tyska. Och det är inte bara mellan Sverige och Tyskland det är på det viset. Det är en hel del godsvagnar som bytt land under sin livstid av olika anledningar.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Är det inte så att T43 har hamnat i Afrika? Är de i så fall fortfarande i drift?

Är det inte så att en T43 har hamnat i Kanada? Är den i så fall i drift?

Är det inte så att någon Y1 hamnade i Uruguay? Är de i så fall i drift?

Y2 till Israel…

Ang import. Vad hände med den Israeliska T44:an?

Låt Tmy, Tmx, T43 och T44 åka till yttersta växeln i Nykroppa!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Den största affären med köpta fordon från Tyskland till Sverige var väl X420 projektet.../Ulf

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Är det inte så att T43 har hamnat i Afrika? Är de i så fall fortfarande i drift?
    Har inget svar på den frågan, men det skulle vara intressant att få veta.

Den T43:an var inte tänkt för reguljär drift utan för någon sorts museidrift. Om den finns i livet idag eller är skrotad har jag dock ingen aning om. Det skulle vara intressant att få veta.

Stämmer! Det var fem stycken som hamnade i Uruguay. Annars var ju Kroatien den absolut största köparen av Y1.

Y2 till Israel…
    4 st Y2 såldes till DSB som byggde om dessa till vanliga danska IC3-tåg. 10 såldes till IR i Israel, men bara 9 av dessa skickades ner till Irael, då det tionde tåget krockade i Nosaby.

Ang import. Vad hände med den Israeliska T44:an?
    Den skickades till Sverige, men jag vet inte vad den använts till idag eller om den alls används.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Export till Kanada, ja. I trafik, nej. Linjen den gick på stängdes 2011 efter att banvallen delvis spolats bort och har aldrig öppnat igen. Även ett antal vagnar och ett ånglok exporterades till samma bana. Flertalet vagnar har skrotats, men tydligen har ångloket och en vagn sålts vidare. Vart T43:an tagit vägen verkar ingen veta.

Ja.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Den största affären med köpta fordon från Tyskland till Sverige var väl X420 projektet.../Ulf

Det var egentligen en rätt märklig historia. DB tillät inte att tågen skulle säljas utan bara hyras ut. En komplicerad affär genomfördes där till och med DB ansågs köra i Sverige genom dessa tåg genomfördes där DB till och med öppnade ett kontor i Sverige för detta. Allt detta avvecklades sedan när tågen försvann igen.

Tågen började komma till Sverige 2001 men sattes i trafik först 2003. Redan 2005 började de tas ur trafik igen.

Här finns en intressant sak att ta med. När X60 beställdes påstod SL att dessa först skulle ersätta X1. Först när alla X1 var ersatta skulle de ersätta X420 och när dessa sedan var borta skulle X10 ersättas. Men så blev det inte i verkligheten. För när X60 levererades var det X420 som de ersatte först. Samtliga X1 var kvar i drift nä sista X420-tåget skickades till skroten. Och det var förresten DB som krävde att de skulle skrotas så snabbt som de gjorde. Troligen valde SL att få bort X420 före X1 av flera skäl. Dels ville de nog få bort dessa udda fordon. X1 var ju visserligen gamla men ändå standardfordon. Sedan var det ju så speciella hyresavtal med X420 och dessa blev man ju av med när fordonen försvann. På X1 hade man ju inga konstiga avtal.

Никлас Быгдестам

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg

Störst affär är ja tveksam om det kan vara. Denna blev ju så kortvarig dessutom. Det rullar ju dessutom en hel del fd tyska lokdragna personvagnar i Sverige.

Никлас Быгдестам

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Störst affär är ja tveksam om det kan vara. Denna blev ju så kortvarig dessutom. Det rullar ju dessutom en hel del fd tyska lokdragna personvagnar i Sverige.
    Nej knappast, X420 var ju rejält begagnade så den här kortvariga hyresaffären var väl inte av något större format.
    Även om det kostade lite i ommålning och märkning.
    Störst affär med Tyskland kan nog annars historiskt ha varit T21.
    Vilket väl i volym överträffas av nutida motorvagnar tillverkade av Bombardier och Alstom i Tyskland.
    Eller var det bara begagnat som avsågs ?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nej knappast, X420 var ju rejält begagnade så den här kortvariga hyresaffären var väl inte av något större format.
    Även om det kostade lite i ommålning och märkning.
    Störst affär med Tyskland kan nog annars historiskt ha varit T21.
    Vilket väl i volym överträffas av nutida motorvagnar tillverkade av Bombardier och Alstom i Tyskland.
    Eller var det bara begagnat som avsågs ?

Jag tror att det måste vara begagnat för att det ska räknas i den här tråden. Därmed försvinner T21, då det var nyleveranser.

Men jag vidhåller att jag inte tror att X420 var störst affär med Tyskland, även när det gäller begagnat. Däremot kan det vara den krångligaste istället.

Men alla dessa fd tyska lokdragna personvagnar som rullar i Sverige borde ju räknas med.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Export till Kanada, ja. I trafik, nej. Linjen den gick på stängdes 2011 efter att banvallen delvis spolats bort och har aldrig öppnat igen. Även ett antal vagnar och ett ånglok exporterades till samma bana. Flertalet vagnar har skrotats, men tydligen har ångloket och en vagn sålts vidare. Vart T43:an tagit vägen verkar ingen veta.
    Hittade annonsen: https://www.ironplanet.com/for-sale/...Quebec/3139604

Ser inget sista datum, så köp nu! 50 000 kanadadollars.

På gooles bild står vagnarna kvar i Gatineau, Quebec, men senare bilder visar på att de skrotats.
    https://www.google.se/maps/place/45%...5.738278?hl=sv

De såg fina sista året de körde, 2011.
    https://www.youtube.com/watch?v=6zFMuyaXZpA

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    På gooles bild står vagnarna kvar i Gatineau, Quebec, men senare bilder visar på att de skrotats.
    Skrotningen skedde såpass nyligen som 2019.
    https://youtu.be/X8M8rzcEeFE

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hittade annonsen: https://www.ironplanet.com/for-sale/...Quebec/3139604

Ser inget sista datum, så köp nu! 50 000 kanadadollars.

De såg fina sista året de körde, 2011.
    https://www.youtube.com/watch?v=6zFMuyaXZpA
    Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Skrotningen skedde såpass nyligen som 2019.
    https://youtu.be/X8M8rzcEeFE
    Det finns en artikel i tidningen Tåg om detta. Det är i Tåg nummer 9 2020 och artikeln börjar på sidan 34.

Loket var T43 244. Enligt artikeln verkar det troligt att det skrotades samtidigt med personvagnarna.

Bland vagnarna som i huvudsak var B3-vagnar så var en av dessa en udda B3-vagn. Det var nämligen B3 3540 och denna såg annorlunda ut på utsidan mot hur B3-vagnar annars brukar se ut. Fönstren satt högre upp på 3540, de satt på samma höjd som originalfönstren brukar sitta på 40-talsvagnar. Annars har B3 något nedsänkta fönster som sitter på samma höjd som på 60-talsvagnar. Även denna vagn är alltså skrotad där.

När jag ser på skrotningsbilderna så misstänker jag att de inte var medvetna om asbest. De verkar bara ha klippt sönder vagnarna rakt av och låtit all asbest komma ut i luften. Detta var tidiga B3-vagnar från åren 1968 till ca 1971 och dessa har asbest. Den 60-talsvagn som ibland syns vill jag minnas var en AB2, även dessa har asbest kvar. De sanerades inte från detta. När det gäller B3 var det vagnar från 1972 och framåt som levererades utan asbest och de 60-talsvagnar som SJ behöll sanerades också, men inte just AB2. Det finns i det här fallet risk att de inte visste om att dessa vagnar var alldeles fulla av asbest när de skrotade dem. Och i värsta fall att de inte ens begrep att det var asbest ens under skrotningen utan kan ha trott att detta bara var "vanlig isolering".

Никлас Быгдестам

SJK-medlem Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Stämmer! Det var fem stycken som hamnade i Uruguay. Annars var ju Kroatien den absolut största köparen av Y1.
    Det är tio Y1:or som skeppats till Uruguay. Utöver de andra länderna som nämnts har ju även sex st sålts till Norge.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    ...

Westbahn vill ha enhetlig flotta så de säljer av sina första fordon som inte längre passar in trots att de inte är speciellt gamla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Westbahn vill ha enhetlig flotta så de säljer av sina första fordon som inte längre passar in trots att de inte är speciellt gamla.
    Jag har för mig att det mer har med finansieringen att göra, vilket blev betydligt billigare för nya tåg. Så nya KISS blev billigare än något äldre KISS...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den skickades till Sverige, men jag vet inte vad den använts till idag eller om den alls används.
    Vad jag förstår har den tidigare israeliska T44 131 fått en ny Euro 5 klassad Caterpillarmotor och används i Narvik av Railcare T.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...lagen-2-Bilder

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Jag har för mig att det mer har med finansieringen att göra, vilket blev betydligt billigare för nya tåg. Så nya KISS blev billigare än något äldre KISS...
    Skulle inte WestBahn köpa kinesiskt? Vill minnas att de fick ett förmånligt pris för att CRRC ville göra en inbrytning på den västeuropeiska marknaden och skaffa en referens. De nya kinesiska blev/ska bli billigare än vad man fick för de begagnade Stadlertågen man sålde till DB.

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Skulle inte WestBahn köpa kinesiskt? Vill minnas att de fick ett förmånligt pris för att CRRC ville göra en inbrytning på den västeuropeiska marknaden och skaffa en referens. De nya kinesiska blev/ska bli billigare än vad man fick för de begagnade Stadlertågen man sålde till DB.
    Lite googling visar att det nog var två affärer, både sälja gamla (KISS 1) och leasa nya Stadlertåg (KISS 3) som redan har satts i trafik och köpa CRRC tåg som ska levereras nästa år.

https://www.railjournal.com/fleet/st...bahn-contract/

https://www.railvolution.net/news/we...ntered-service

https://www.railvolution.net/news/au...inese-surprise

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •