Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: U.S.Steel Slovakien → Jönköping (7 bilder)

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

U.S.Steel Slovakien → Jönköping (7 bilder)

En serie bilder från Påskdagen av en ensam vagn som kommit med amerikanskägt stål från Slovakien till det stora nybyggnadsområdet Skeppsbron i södra Jönköping.
    Vilken är den troligaste vägen vagnen tagit, och hur kommer den hem igen? Kan den få någon last i retur?

En av de sista resterna av Jönköpings en gång så omfattande industrispår är denna lilla stump som korsar Kämpevägen.

Området som nu bebyggs i rasande fart hyste förut mest småindustrier. Nu blir det en ny stadsdel, nära till den nya järnvägsstationen som staden trodde de skulle få efter Sverigeförhandlingen.

De paneuropeiska kl-tt-rfärgerna gör sig väl mot nybygget.

Nu blir det detaljbilder för de särskilt intresserade:

Till sist vagnkortet (heter det så?), fritt fram att studera!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: U.S.Steel Slovakien → Jönköping (7 bilder)

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    En serie bilder från Påskdagen av en ensam vagn som kommit med amerikanskägt stål från Slovakien till det stora nybyggnadsområdet Skeppsbron i södra Jönköping.
    Vilken är den troligaste vägen vagnen tagit, och hur kommer den hem igen? Kan den få någon last i retur?

Till sist vagnkortet (heter det så?), fritt fram att studera!
    Vägens gränsövergångar framgår ju av vagnskortet: Cadca-Decin-Rostock-Trelleborg.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Vägens gränsövergångar framgår ju av vagnskortet: Cadca-Decin-Rostock-Trelleborg.
    Det var ovanligt namn Bad Schandau gr. I min (dvs persontrafikens) värld så heter den gränspunkten Schöna gr.
    Och när jag såg Trelleborg gr så tänkt jag direkt att den väl heter Sassnitz gr. Fast å andra sidan så kom vagnen ju via Rostock Mitte See (som låter som en gränspunkt, i analogi med Puttgarden Mitte See), och då är frågan varför man räknar upp en till gränspunkt.
    Men Cadka gr verkar helt korrekt (om det står gr, det är svårt att se).

Har godstrafiken andra gränspunkter, eller har de som skrivit vagnskortet inte gjort helt korrekt (även om vagnen bevisligen kom fram till destinationen)?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Förklara gärna hur detta utläses på vagnskortet.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Förklara gärna hur detta utläses på vagnskortet.../Ulf
    Det står ungefär mitt på, under vagnsnumret.

SJK-medlem Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det var ovanligt namn Bad Schandau gr. I min (dvs persontrafikens) värld så heter den gränspunkten Schöna gr.
    Och när jag såg Trelleborg gr så tänkt jag direkt att den väl heter Sassnitz gr. Fast å andra sidan så kom vagnen ju via Rostock Mitte See (som låter som en gränspunkt, i analogi med Puttgarden Mitte See), och då är frågan varför man räknar upp en till gränspunkt.
    Men Cadka gr verkar helt korrekt (om det står gr, det är svårt att se).

Har godstrafiken andra gränspunkter, eller har de som skrivit vagnskortet inte gjort helt korrekt (även om vagnen bevisligen kom fram till destinationen)?
    Lite skymt av nätet, men det torde stå Čadca st hr respektive Dĕčín st hr. Förkortningarna uttydes státní hranice, dvs statsgräns. Vagnen har passerat tre gränsövergångar, och i alla tre fallen nämns dubbla gränspunkter. Det borde väl räcka med en?

Hemstation: Triangeln

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Lite skymt av nätet, men det torde stå Čadca st hr respektive Dĕčín st hr. Förkortningarna uttydes státní hranice, dvs statsgräns. Vagnen har passerat tre gränsövergångar, och i alla tre fallen nämns dubbla gränspunkter. Det borde väl räcka med en?
    Ja, så är det ser jag nu (och inga andra via-stationer angivna).
    Ja, inom persontrafiken (kanske generellt inom UIC) så fanns en separat gränspunktsförteckning just för att en gränspunkt på sätt och vis hör till bägge länderna (eller inte hör till något av länderna alls) men måste ha ett unikt namn och id, och jag trodde man då generellt angav namnet på den gränspunkten.
    Så, fortfarande nyfiken om gods idag har andra regler eller om de som skrivit vagnskortet gjort något fel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Transporter från US Steel i Kosice med denna vagntyp var vanliga till BG Group i Norrköping innan södra hamnspåret nyligen stängdes.
    Kanske går sådana transporter nu till Händelöterminalen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Transporter från US Steel i Kosice med denna vagntyp var vanliga till BG Group i Norrköping innan södra hamnspåret nyligen stängdes.
    Kanske går sådana transporter nu till Händelöterminalen.
    Omlastas där för att med lastbil köras längs med industrispår i hela sträckningen!
    Händelö-Norra Promenaden-Hamnbron-Sjötullsgatan-Lindövägen.
    Ser att vagnen är lastad med 45 ton, så det blir några turer med lastbilen.

Läste häromdagen en debattartikel från de styrande politikerna om att det är så mycket partiklar från bildäck i Norrköpingsluften att något måste göras åt saken.
    Som fler lastbilar åt Norrköpingsborna..

'Partiklar som frigörs via däck mot vägbana är redan idag höga i Norrköpings stadsmiljö och är mycket skadliga.
    Vi behöver alltså planera infrastrukturen klokt för att minska skadliga partiklar och därmed förbättra luftkvaliteten i staden.'
    https://nt.se/debatt/artikel/kvartet...amsas/rkm34kej - Verkar läsbar.

Vi får glädja åt oss att transporten fram till Norrköpings kommun kanske fortfarande går på spår? Så länge det nu varar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •