Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: Fråga om manövervagnarna litt AFM7

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fråga om manövervagnarna litt AFM7 – kortsiktig lösning?!

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Konceptet är ju ganska smart och vilket det exakta skälet är till att man inte fortsatt får vi nog aldrig veta.
    Det skulle ju satsas på motorvagnar, och då var väl manövervagnarna ett hot helt enkelt.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Konceptet är ju ganska smart och vilket det exakta skälet är till att man inte fortsatt får vi nog aldrig veta.
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det skulle ju satsas på motorvagnar, och då var väl manövervagnarna ett hot helt enkelt.

Det är möjligt! Det kan ha funnits en liten baktanke där. Sedan var det nog ingen på SJ heller som ville ta tag i det ekonomiska för den saken heller tyvärr.

När SJ lät bygga om ett antal 80-talsvagnar till InterRegio under 1990-talet och fick litt AB9, B9 och BFS9 var det meningen att vissa av dessa skulle byggas om till manövervagnar. Dessa manövervagnar skulle alltså byggas om från normala 80-talsvagnar genom att ena vagnsänden byggdes om till en förarhytt. Till det yttre var de inte tänkta att alls likna AFM7, utan det var meningen att de skulle ta fram en ny front som var jag förstår skulle bli lite lutande. När det första tågsättet med InterRegiovagnar litt AB9, B9 och BFS9 presenterades vet jag att SJ förklarade att tåget inte alls var komplett, utan att man väntade även på att det skulle komma just manövervagnar till dessa. Men tyvärr så gick det några månader och de ansvariga inom SJ gav upp av någon anledning. De skulle fortsätta få fram InterRegiovagnar, men dessvärre UTAN manövervagn.

Så här i efterhand måste man säga att detta verkligen var synd. Hade denna ombyggnad genomförts så hade det nog funnits i alla fall ca 20 manövervagnar hos SJ. Dessa hade nog idag använts rött flitigt istället för alla dessa tåg med dubbla lok. Kanske hade även vissa lokdragna fjärrtåg också haft manövervagn, så som man ofta har i t ex Tyskland.

Så det var verkligen synd att inte den ombyggnaden genomfördes.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Jag är inte säker på att det var en genomtänkt plan som låg bakom. Det kan ha varit så enkelt som att det helt enkelt aldrig blev av med fler.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fråga om manövervagnarna litt AFM7

Det finns tricks att ta till för att slippa stanna om man drar på sig en driftbroms mot t.ex. en 40-växel så allt är inte bara teori.
    Självklart inte! Men det är inte heller självklart att dessa tricks alltid används.

(det aktuella fallet gällde dessutom en medväxel)

Medlem
    sep 2017

Jag är inte säker på att det var en genomtänkt plan som låg bakom. Det kan ha varit så enkelt som att det helt enkelt aldrig blev av med fler.

Nej, det var säkert inte så genomtänkt. Men SJ gav intrycket av att det var det då saken var aktuell. Innan ombyggnaden av ett antal 80-talsvagnar drog igång publicerade SJ skisser som visade hur tågen var tänkta att se ut och där ingick alltid manövervagn. Så SJ trodde nog väldigt mycket på det då saken var aktuell. Och när första tåget skulle visas upp saknades manövervagn, men SJ var då tydliga med att tåget så satt säga inte var komplett, utan att det även skulle komma en manövervagn till tågen med. Så flera inom SJ trodde helt klart på det på den tiden. Det var först senare då de kommit ingång mer ordentligt med ombyggnaderna och fler vagnar renoverats som de sedan sa att det inte skulle bli några manövervagnar. Men skisser på dessa minns jag publicerades.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tanken med manövervagnarna var(nog)att just ha dom i den intensiva Stockholm-Uppsala trafiken för att slippa ha 2 lok(med förare),
    samt att korta ned rundgångstiderna där.
    Sedan snabbades(nog)projektet med genomgående UIC kabel mellan loken på,samt att manövervagnstågen tappade tid på sträckan av naturliga skäl.../Ulf

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Tanken med manövervagnarna var(nog)att just ha dom i den intensiva Stockholm-Uppsala trafiken för att slippa ha 2 lok(med förare),
    samt att korta ned rundgångstiderna där.
    Sedan snabbades(nog)projektet med genomgående UIC kabel mellan loken på,samt att manövervagnstågen tappade tid på sträckan av naturliga skäl.../Ulf

Fram till 1985 gick alla tåg på Uppsalapendeln med bara ett lok. Dessa gjorde då alltid rundgång på Uppsala C, så den växlingspersonal som jobbade på Uppsala C hade fullt upp hela dagarna, då det ju ofta gick ett tåg varje timme.

1985 sattes det in dubbla lok istället, ett i vardera änden. Oftast var det Rc5 på den tiden. Men vagnarna hade inte UIC-kabel och loken saknade möjligheter att gå i multipel den vägen på den tiden. Så båda loken var hela tiden bemannade. Lokförarna fick alltså under halva tjänsten åka baklänges.

Redan från det att man började med dubbla lok vet jag att SJ planerade att ersätta ena loket med manövervagn.

Men ganska snart monterades det in UIC-kablar i de gamla 40-talsvagnarna och dessa anslöts till loken som då kunde gå i multipel med varandra. Ett antal lok hade då byggts om och anpassats för denna trafik.

Senare ersattes de gamla 40-talsvagnarna med 80-talsvagnar, men ännu var det två lok.

1988 levererades manövervagnarna och dessa ersatte loket i södra änden.

Några år senare ändrades så loket fick gå i södra änden och manövervagnen i norra änden.

Efter ytterligare några år flyttades manövervagnarna, då sattes de in på trafik i Skåne istället. Uppsalapendeln fick åter två lok igen.

Här vill jag påtala en sak: Jag tror att det redan 1988 hade varit bra om de byggt fler manövervagnar och satt dem i trafik i vissa andra tåg runtom i landet. Bland annat har jag hört att det fanns behov av detta i tågen mellan Stockholm och Västerås.

Sedan har vi alltså den planerade utökningen av manövervagnar som aldrig blev av. På 1990-talet när denna serie planerades hade man slutat bygga 80-talsvagnar. Så bygga nya var det aldrig tal om. Det var istället vanliga 80-talsvagnar som de planerade att bygga om till manövervagnar. Ena änden skulle alltså byggas om helt och få en förarhytt. Här vet jag inte hur långt SJ kom i dessa planer. Men helt klart trodde SJ på det eftersom de visade skisser på detta offentligt och till och med verkade vara stolta över detta. Men något stoppade detta tyvärr. Annars hade det nog blivit en serie på i alla fall ca 20 vagnar som de byggt om. Hade denna ombyggnad blivit av, så tror jag inte att man idag bara hade sett dem runt Mälardalen, utan lite varstans där det rullar lokdragna tåg som körs av SJ. Jag tror att de hade än idag använts rätt flitigt faktiskt.

Jag tror att det verkligen var synd att SJ stoppade planerna att bygga om vagnar till manövervagnar. Jag tror att man i längden hade vunnit på det och fått en bra trafikstruktur med 80-talsvagnarna på detta sätt.

Никлас Быгдестам

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Manövervagnar kräver inga andra koppel eller buffertar än andra lok och vagnar och alla andra vagnar som har UIC-kabel (vilket alla SJ:s vagnar har) kan gå tillsammans med manövervagnar.
    När manövervagnen går närmast lok, används den inte som manövervagn, utan egentligen som vilken vagn som helst. Men orsaken att den går, är troligen att man behöver en vagn med tjänstekupé, första klass eller båda delar.
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Fram till 1985 gick alla tåg på Uppsalapendeln med bara ett lok. Dessa gjorde då alltid rundgång på Uppsala C, så den växlingspersonal som jobbade på Uppsala C hade fullt upp hela dagarna, då det ju ofta gick ett tåg varje timme.

1985 sattes det in dubbla lok istället, ett i vardera änden. Oftast var det Rc5 på den tiden. Men vagnarna hade inte UIC-kabel och loken saknade möjligheter att gå i multipel den vägen på den tiden. Så båda loken var hela tiden bemannade. Lokförarna fick alltså under halva tjänsten åka baklänges.

Redan från det att man började med dubbla lok vet jag att SJ planerade att ersätta ena loket med manövervagn.

Men ganska snart monterades det in UIC-kablar i de gamla 40-talsvagnarna och dessa anslöts till loken som då kunde gå i multipel med varandra. Ett antal lok hade då byggts om och anpassats för denna trafik.
    Om någon skulle ha missat det var UIC-kabeln även förutsättning för att köra med manövervagn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fanns det inte också planer på att köra lok som manövervagnar - dvs utan drivning enligt samma modell som är vanligt i USA med fd FP40 som numera förekommer som gods och manövervagnar. Vill minnas det förekom någon test med nåt lok med uttagna motorer....

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Resenären Visa inlägg
    Fanns det inte också planer på att köra lok som manövervagnar - dvs utan drivning enligt samma modell som är vanligt i USA med fd FP40 som numera förekommer som gods och manövervagnar. Vill minnas det förekom någon test med nåt lok med uttagna motorer....
    Det är inga som helst problem att köra ett SMS-lok som "manövervagn". Man skiljer bara ifrån motorerna. Frågan är bara till vilken nytta...

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Det är inga som helst problem att köra ett SMS-lok som "manövervagn". Man skiljer bara ifrån motorerna. Frågan är bara till vilken nytta...
    Då är det fortfarande ett lok, med allt underhållsbehov mm som kommer med det. Här var ju idén att blåsa ut alla lokkomponenter och bara behålla förarhytten och det som krävs för att manövrera loket i andra änden. Men fortfarande innebär det ju att man släpar runt på 16 meter fordon som inte fyller någon annan nytta än att vara förarhytt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Senare ersattes de gamla 40-talsvagnarna med 80-talsvagnar, men ännu var det två lok.

1988 levererades manövervagnarna och dessa ersatte loket i södra änden.

Några år senare ändrades så loket fick gå i södra änden och manövervagnen i norra änden.

Efter ytterligare några år flyttades manövervagnarna, då sattes de in på trafik i Skåne istället. Uppsalapendeln fick åter två lok igen.

Här vill jag påtala en sak: Jag tror att det redan 1988 hade varit bra om de byggt fler manövervagnar och satt dem i trafik i vissa andra tåg runtom i landet. Bland annat har jag hört att det fanns behov av detta i tågen mellan Stockholm och Västerås.

Sedan har vi alltså den planerade utökningen av manövervagnar som aldrig blev av. På 1990-talet när denna serie planerades hade man slutat bygga 80-talsvagnar. Så bygga nya var det aldrig tal om. Det var istället vanliga 80-talsvagnar som de planerade att bygga om till manövervagnar. Ena änden skulle alltså byggas om helt och få en förarhytt. Här vet jag inte hur långt SJ kom i dessa planer. Men helt klart trodde SJ på det eftersom de visade skisser på detta offentligt och till och med verkade vara stolta över detta. Men något stoppade detta tyvärr. Annars hade det nog blivit en serie på i alla fall ca 20 vagnar som de byggt om. Hade denna ombyggnad blivit av, så tror jag inte att man idag bara hade sett dem runt Mälardalen, utan lite varstans där det rullar lokdragna tåg som körs av SJ. Jag tror att de hade än idag använts rätt flitigt faktiskt.

Jag tror att det verkligen var synd att SJ stoppade planerna att bygga om vagnar till manövervagnar. Jag tror att man i längden hade vunnit på det och fått en bra trafikstruktur med 80-talsvagnarna på detta sätt.
    Ett behov dom hade täckts väl med manövervagnar var ju Göteborg-Kalmar. Här kör man loktåg sedan många år och måste göra rundgångar eller ha nytt lok i säckstationerna i båda ändar....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Håller med - fanns säkert nån förklaring - bedömt läge med för många lok? Banavgiftsutformning? Inte vad jag. Verkade ju inte vara någon bra lösning heller ;)

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Då är det fortfarande ett lok, med allt underhållsbehov mm som kommer med det. Här var ju idén att blåsa ut alla lokkomponenter och bara behålla förarhytten och det som krävs för att manövrera loket i andra änden. Men fortfarande innebär det ju att man släpar runt på 16 meter fordon som inte fyller någon annan nytta än att vara förarhytt.
    Det fanns faktiskt ett tag, men jag vill minnas att det inte blev så långlivat. Ett Rc-lok blev så att säga "degraderat" till just manövervagn. Jag tror att motorerna och en del annat var urplockat. Så det kunde därför bara användas just som manövervagn. Littera på detta fordon blev SM1. Jag vill minnas att det däremot behöll loknumret. Men de här proven blev visst inte så långvariga. Jag tror att man återställde detta fordon så det blev just ett lok igen.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Håller med - fanns säkert nån förklaring - bedömt läge med för många lok? Banavgiftsutformning? Inte vad jag. Verkade ju inte vara någon bra lösning heller ;)
    Ja, hade det med banavgifter att göra? Satte man in en expressgodsbur i X2:an körde man ju till billigare motorvagnstaxa!

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Det fanns faktiskt ett tag, men jag vill minnas att det inte blev så långlivat. Ett Rc-lok blev så att säga "degraderat" till just manövervagn. Jag tror att motorerna och en del annat var urplockat. Så det kunde därför bara användas just som manövervagn. Littera på detta fordon blev SM1. Jag vill minnas att det däremot behöll loknumret. Men de här proven blev visst inte så långvariga. Jag tror att man återställde detta fordon så det blev just ett lok igen.
    Finns lite info om det här. Var tydligen Rc3 1040 och 1041.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt säkra källor så har AFM7 rullat klart hos SJ.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av MagnusTq Visa inlägg
    Enligt säkra källor så har AFM7 rullat klart hos SJ.

Jag anade att det borde vara så! Hoppas bara då att någon vagn går till Järnvägsmuseum.

Никлас Быгдестам

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •