Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: Fråga om manövervagnarna litt AFM7

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fråga om manövervagnarna litt AFM7

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Du vet som vanligt bäst. Jag kan bara citera vad SBB säger och har erfarenhet av.
    Min avsikt var inte att säga emot dig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Vad skiljer en AFM7 i förarmiljö/hantering från en Rc6 eftersom det krävs utbildning? Ett lok i var ände är ju redan rutin. (Uppsala)
    Det vi kallar "apparatplacering" skiljer rätt mycket, alltså vilka prylar som finns och var de sitter. I vissa fall har AFM7 egna komponenter som aktiveras när man trycker på knapparna och drar i spakarna - i andra fall fjärrstyr man lokets utrustning. Att göra i ordning AFM7 för drift, att stänga av den och att felsöka skiljer så mycket att en person som bara har Rc-utbildning inte klarar av att lista ut det, utan man behöver lära sig. För förare som redan har utbildning på att köra med ett lok i varje ände så körde vi en dags utbildning.

Några konkreta saker är att AFM7 har egen bromselektronik (HEL) men saknar huvudkompressor och matarledningen behöver därför vara kopplad från loket. AFM7 har förstås ingen strömavtagare och huvudbrytare, utan där fjärrstyr man lokets, men linjespänningen mäts på tågvärmen så därför behöver den vara kopplad för att man ska kunna köra från AFM7. Lokets tågvärmekontaktor fjärrstyrs från AFM7 men tågvärmenyckeln måste sitta i på loket. I övrigt har man inget felindikeringssystem (FIS) utan om det blir fel på loket kan man bara se om det är ett mindre allvarligt eller allvarligt fel och så får man gå till loket och läsa av FIS:en där. Ingen parkeringsbroms finns och heller ingen möjlighet att fjärrstyra lokets parkeringsbroms. Direktbromsen på AFM7 styr vagnens broms.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jotack ! Det hände några gånger man fick gå tillbaka och lösa manövervagnsbromsen ☹️

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Det vi kallar "apparatplacering" skiljer rätt mycket, alltså vilka prylar som finns och var de sitter. I vissa fall har AFM7 egna komponenter som aktiveras när man trycker på knapparna och drar i spakarna - i andra fall fjärrstyr man lokets utrustning. Att göra i ordning AFM7 för drift, att stänga av den och att felsöka skiljer så mycket att en person som bara har Rc-utbildning inte klarar av att lista ut det, utan man behöver lära sig. För förare som redan har utbildning på att köra med ett lok i varje ände så körde vi en dags utbildning.

Några konkreta saker är att AFM7 har egen bromselektronik (HEL) men saknar huvudkompressor och matarledningen behöver därför vara kopplad från loket. AFM7 har förstås ingen strömavtagare och huvudbrytare, utan där fjärrstyr man lokets, men linjespänningen mäts på tågvärmen så därför behöver den vara kopplad för att man ska kunna köra från AFM7. Lokets tågvärmekontaktor fjärrstyrs från AFM7 men tågvärmenyckeln måste sitta i på loket. I övrigt har man inget felindikeringssystem (FIS) utan om det blir fel på loket kan man bara se om det är ett mindre allvarligt eller allvarligt fel och så får man gå till loket och läsa av FIS:en där. Ingen parkeringsbroms finns och heller ingen möjlighet att fjärrstyra lokets parkeringsbroms. Direktbromsen på AFM7 styr vagnens broms.
    En annan kul detalj är att tågvärmenyckeln måste sitta tillslagen i rätt hytt på loket. Annars blir det varken laddning eller värme i vagnarna.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Tillkommer att tåget bör vara ordentligt draget. Utomlands sägs också att när manövervagnen går först bör man ta det lugnt i växelkurvor (risk för urspårning om loket trycker på för hårt).
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Föraren undviker nog att accelerera när manövervagnen går genom växeln av ren självbevarelsedrift. Risken är nog mer relaterad till om acceleration påbörjas när tåget är halvvägs igenom, då finns ju även en mothållande massa som bidrar till att trycka vagnarna ur spår.
    Du vet som vanligt bäst. Jag kan bara citera vad SBB säger och har erfarenhet av.
    Min avsikt var inte att säga emot dig.
    Märks tyvärr att herrarna aldrig kört tåg själva. Mycket av det där är inte möjligt, p.g.a. att ATC bestämmer. Enkelt förklarat, så kan man aldrig öka hastigheten innan ATC tycker att man kan det och det inträffar aldrig efter att bara halva tåget passerat, snarare efter att ett och ett halvt tåg passerat (nåja)...
    Detta gäller oavsett om man kör från manövervagn eller lok/drivenhet, vilket jag ju gjort en del.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Märks tyvärr att herrarna aldrig kört tåg själva. Mycket av det där är inte möjligt, p.g.a. att ATC bestämmer. Enkelt förklarat, så kan man aldrig öka hastigheten innan ATC tycker att man kan det och det inträffar aldrig efter att bara halva tåget passerat, snarare efter att ett och ett halvt tåg passerat (nåja)...
    Detta gäller oavsett om man kör från manövervagn eller lok/drivenhet, vilket jag ju gjort en del.
    En manövervagn är lättare och mindre kompakt än ett lok. OM man har har lusten tar man växeln i något lägre hastighet för att slippa gunget sidled. Vilket förstärks av att vagnarna trycks bakifrån.

Denna stora grejen som samtliga missar är att det är en dödssynd att snabbt minska pådraget vid kraftig acceleration eftersom buffertkrafterna trycker isär tåget då påskjutet tvärt upphör. Detta ger upphov till ett kraftigt och inte särskilt behagligt bakryck. Elimineras genom att man gör ett litet uppehåll i körläge 2 eller 3 innan man går ner i 0.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Man kan märka av effekterna av ATC utan att köra själv. Exempelvis kan man tänka sig att tåget kör genom en 80-växel i 60 km/h varefter acceleration påbörjas innan högre hastighet visat sig i ATC-indikatorn, är man då lite för tidig blir det ATC-broms, något som även resenärerna märker.

Medlem
    feb 2018

Man kan märka av effekterna av ATC utan att köra själv. Exempelvis kan man tänka sig att tåget kör genom en 80-växel i 60 km/h varefter acceleration påbörjas innan högre hastighet visat sig i ATC-indikatorn, är man då lite för tidig blir det ATC-broms, något som även resenärerna märker.
    Under de 20 år som jag varit med har jag aldrig noterat det du säger som nåt större och märkbart problem. Att det skulle vara frekvent förekommande att förare drar på för tidigt och orsakat en driftbroms har jag aldrig märkt. För det första blir det ett jävla pipande att sitta och lyssna på innan bromsen går till och för det andra är det inte Top Fuel-dragsters vi pratar om. Om jag tar en 130-växel i 110 km/h med en X2:a och "drar på för tidigt" kommer det innebära att jag kanske har 120 när höjningen ändå kommer.

Du har skapat ett problem som inte finns mer än möjligen undantagsvis för nån stressad chaufför. Ge dig !

Senast redigerat av Ohlzzon den 2022-04-30 klockan 05:04:23.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Under de 20 år som jag varit med har jag aldrig noterat det du säger som nåt större och märkbart problem. Att det skulle vara frekvent förekommande att förare drar på för tidigt och orsakat en driftbroms har jag aldrig märkt. För det första blir det ett jävla pipande att sitta och lyssna på innan bromsen går till och för det andra är det inte Top Fuel-dragsters vi pratar om. Om jag tar en 130-växel i 110 km/h med en X2:a och "drar på för tidigt" kommer det innebära att jag kanske har 120 när höjningen ändå kommer.

Du har skapat ett problem som inte finns mer än möjligen undantagsvis för nån stressad chaufför. Ge dig !
    Jag återger bara vad jag enstaka gånger varit med om, jag har inte påstått att det är frekvent.

Medlem
    mar 2018

En manövervagn är lättare och mindre kompakt än ett lok. OM man har har lusten tar man växeln i något lägre hastighet för att slippa gunget sidled. Vilket förstärks av att vagnarna trycks bakifrån.

Denna stora grejen som samtliga missar är att det är en dödssynd att snabbt minska pådraget vid kraftig acceleration eftersom buffertkrafterna trycker isär tåget då påskjutet tvärt upphör. Detta ger upphov till ett kraftigt och inte särskilt behagligt bakryck. Elimineras genom att man gör ett litet uppehåll i körläge 2 eller 3 innan man går ner i 0.

Jag återger bara vad jag enstaka gånger varit med om, jag har inte påstått att det är frekvent.
    Göran: Det är nog snarare så att det ibland slumpar sig så, att då man bromsat ner och sen lossar bromsen, så tar det lite mer tid än man tänkt sig (iofs inget man sitter och tänker på) så hastigheten sjunker ned mer än man ville och då kanske man drar på lite tidigare än man skulle gjort annars.
    Men som Ohlzzon säger, så är inte tåg någon dragster precis. Man kan ju lägga på lite, dvs gå från rull till lite lätt drag, för att när ATC släpper upp farten, lägga på fullt.
    Klart du kan känna lite sånt där även bak i tåget, men du har ju ingen som helst koll på förutsättningarna, på det viset som man har längst fram. Så du kan inte koppla det du känner till hur tåget manövreras och varför.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Vad har diskussionen med ATC att göra? Janne påstod att man bör undvika att accelerera genom en växel med loket tryckande sist i tåget. Det kan väl mycket väl hända att föraren kör under tillåten hastighet och vill öka den och då lagom passerar en växel? T.ex efter en nedsättning som avslutats innan växelkurvan och tåglängden redan passerats? Det var påståendet och inget om att höja hastigheten innan tåglängd körts.

Hasse

Senast redigerat av H.Andersson den 2022-04-30 klockan 19:20:12.
    Sörmländsk pensionär och fåtöljrallare

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av H.Andersson Visa inlägg
    Vad har diskussionen med ATC att göra? Janne påstod att man bör undvika att accelerera genom en växel med loket tryckande sist i tåget. Det kan väl mycket väl hända att föraren kör under tillåten hastighet och vill öka den och då lagom passerar en växel? T.ex efter en nedsättning som avslutats innan växelkurvan och tåglängden redan passerats? Det var påståendet och inget om att höja hastigheten innan tåglängd körts.

Hasse
    Det är ju så, att bromskurvan mot en växel som ska passeras genom växelkurvan, pekar på växelspetsen. Så kör du på en linje där du får köra 130, men sen ska in på sidan på en driftsplats som har 40-växlar, så pekar bromskurvan i ATC på just växelspetsen. Sen kan det ju bli så att man bromsar lite för hårt, eller bromsen tar tid på sig att lossa ut, så man passerar växelkurvan i 20 istället, då kanske man vill trycka på lite, men det gäller att göra detta försiktigt, så man inte kommer över 40. Sånt gillar inte ATC... (nåja upp till 49 går ju faktiskt, men över 44 piper de så dant).

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Göran: Det är nog snarare så att det ibland slumpar sig så, att då man bromsat ner och sen lossar bromsen, så tar det lite mer tid än man tänkt sig (iofs inget man sitter och tänker på) så hastigheten sjunker ned mer än man ville och då kanske man drar på lite tidigare än man skulle gjort annars.
    Men som Ohlzzon säger, så är inte tåg någon dragster precis. Man kan ju lägga på lite, dvs gå från rull till lite lätt drag, för att när ATC släpper upp farten, lägga på fullt.
    Klart du kan känna lite sånt där även bak i tåget, men du har ju ingen som helst koll på förutsättningarna, på det viset som man har längst fram. Så du kan inte koppla det du känner till hur tåget manövreras och varför.
    Nja, om man får ATC-broms där det är 40 km/h kan det bli så att tåget nästan stannar. Detta eftersom ATC påbörjar bromslossningen först när man kommit ned till 40, sedan bromsas tåget ytterligare. Något sådant behöver man inte vara extremt uppmärksam för att märka.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Nja, om man får ATC-broms där det är 40 km/h kan det bli så att tåget nästan stannar. Detta eftersom ATC påbörjar bromslossningen först när man kommit ned till 40, sedan bromsas tåget ytterligare. Något sådant behöver man inte vara extremt uppmärksam för att märka.
    Systembroms kan utlösas manuellt av föraren vid den övervakade hastighetsgränsen + 5 km/h enligt kap 5.5 i BVH 544.30004 ATC - övervakningsfunktioner (numera 2014:0459). Lossning av Systembroms utgörs genom att trycka på lossningsknappen (lampa ATC broms börjar blinka) för en traditionell ATC panel eller ikonen systembroms (blinkar gult) med ETCS i driftläget Nationellt System (SN) med ATC SE/NO.

Hälsningar
    Axel L

Senast redigerat av Axel L den 2022-05-01 klockan 01:42:54.

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Systembroms kan utlösas manuellt av föraren vid den övervakade hastighetsgränsen + 5 km/h
    "Hävas", inte "utlösas"...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    "Hävas", inte "utlösas"...
    Det där är en lite lustig tvetydighet i språket - att utlösa en broms betyder på ”järnvägska” normalt att den tillsätts, men själva ordet utlösa betyder ju också ungefär samma sak som lossa.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Systembroms kan utlösas manuellt av föraren vid den övervakade hastighetsgränsen + 5 km/h enligt kap 5.5 i BVH 544.30004 ATC - övervakningsfunktioner (numera 2014:0459). Lossning av Systembroms utgörs genom att trycka på lossningsknappen (lampa ATC broms börjar blinka) för en traditionell ATC panel eller ikonen systembroms (blinkar gult) med ETCS i driftläget Nationellt System (SN) med ATC SE/NO.
    OK, men även om bromslossning påbörjas vid 45 km/h kan det bli så att tåget stannar innan den lossat helt, åtminstone har jag varit med om det. Alternativt missade föraren i det fallet att använda den manuella funktionen.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

OK, men även om bromslossning påbörjas vid 45 km/h kan det bli så att tåget stannar innan den lossat helt, åtminstone har jag varit med om det. Alternativt missade föraren i det fallet att använda den manuella funktionen.
    Det är alltid en möjlighet att tåget hinner stanna innan systembroms har lossats på grund av bromssystemets natur och att det tar några sekunder att lossa bromsen. Det gäller främst för malmtågen med G-bromsar där tillsättningstiden är ungefär 23 sekunder och lossningstiden är dessto längre.

Hälsningar
    Axel L

Medlem
    feb 2018

Det finns tricks att ta till för att slippa stanna om man drar på sig en driftbroms mot t.ex. en 40-växel så allt är inte bara teori.

Medlem
    feb 2018

Sv: Fråga om manövervagnarna litt AFM7 – kortsiktig lösning?!

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Något jag läst är att ett ensamt Rc-lok kan vara för klent med hänsyn till kravet på acceleration. Krävdes två lok kunde man lika gärna ha ett i varje ände och då föll behovet av manövervagn. De dök i stället upp i korta tåg på sträckan Hässleholm-Helsingborg och lite varstans.

Håller med om det märkliga att manövervagn inte slog igenom hos SJ. Både DB och SNCF har ju satsat stort exempelvis. Kraftigare lok?

Om det i Sverige föll enbart på grund av alltför klena Rc-lok får någon annan svara på. Rimligt är naturligtvis svårigheten att upprätthålla kompetensen med endast tre fordon.

Skrivet utan moderatorhatt.
    Det blir ju inte nån raketacceleration med t.ex. 8 vagnar i kroken. Tanken var god och jag är rätt säker på att manövervagnarna primärt byggdes för att eliminera behovet av rundgångar. Tillgången på lok var kanske inte oändlig och 2-3 omlopp på SJ:s Uppsalapendel krävde ju lika många extra lok.

Vi körde dem en period i 995/908 med 8 vagnar Cst- Hallsberg-Cst. Funkade utmärkt även om det sackade bra på delen Hovsta-Jädersbruk i backarna. Men det gjorde det ju även utan man hade en manövervagn med.

Konceptet är ju ganska smart och vilket det exakta skälet är till att man inte fortsatt får vi nog aldrig veta.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •