Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 78

Ämne: Fråga om manövervagnarna litt AFM7

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Fråga om manövervagnarna litt AFM7

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    SJ behöver inte längre AFM7. Behovet av lok och vagn har ju minskat rejält sedan loktågen i Mälardalen ersattes med ER1 (och dessutom inte körs av SJ längre). Kostnaden för att hålla kompetens på AFM7 och arbetet med att få vettiga omlopp, hantera fordonskast m m kan inte motiveras.
    Men det finns väl inget förbud mot att använda dem som manövervagnar? Det är väl bara som du skriver att det inte finns någon nytta med att använda dem, de behövs helt enkelt inte.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Kanske går att rensa ut manöverutrustningen och använda skalet till bar- och utsiktsvagn (bakåt alltså) i slutet av de långväga Norrlandstågen, a la amerikansk förebild :). Men det är väl ingen lönsamhet i det. Och det funkar ju bara i ena riktningen. (Minns inte om jag kanske skrivit detta tidigare? Ursäkta i så fall.)

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Hur står det till nu med manövervagnarna litt AFM7? Är de utfasade nu vid det här laget? Eller kör de fortfarande omkring med denna tillsammans med extra lok? Eftersom de inte längre tillåts användas till sitt rätta ändamål, dvs s om manövervagnar så blir ju dessa bara otroligt opraktiska.

Men jag har alltså inte sett dessa på länge, så är de borta ur trafik? Och kanske utrangerade?
    Jag har inte sett dem på länge. Gissningsvis står de i Tomteboda eller Hagalund. Det är inget större fel på dem och de kan användas i vilket loktåg som helst om man bara sätter dem i en ände. Det gäller ju även efter en rundgång.

De togs ur trafik som manövervagnar eftersom det var en ganska stor apparat att hålla uppe kompetensen på många förare för en ganska begränsad användning

Tidigare gick de i omlopp riktade mot vissa åkstationer varför det var en mindre insats att hålla igång dem. Vi körde t.ex. en tid dubbelbemannat Norrköping - Katrineholm och vände på 5 minuter.

Tillgången på både lok och vagnar är god så gissningsvis valde man bort dem pga. begränsningen med bara en möjlighet till genomgång.

Det känns väl överhuvudtaget som att frågan om lok och vagn fortfarande hänger i luften vad gäller framtiden. För egen del hoppas jag på en fortsättning då de erbjuder möjlighet till en utvidgad trafik över längre relationer om SJ bestämmer sig för det.

Dessutom är de praktiska att ha som reserver då det knappast går att ha motorvagnssätt stå som reserver då det är alldeles för mycket pengar uppbundna. De ska istället vara ute och tjäna pengar.

Men vi får väl se vad framtiden ger...

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Kippus svar verkar vara det som verkar gälla. Att behovet av loktåg minskat genom leveranser av ER1-tåg är ju logiskt. Flera tåg som SJ körde har ju SJ förlorat och dessa går ju inte med loktåg. Så enda anledningen att SJ inte skulle minska ned antalet lokdragna vagnar skulle vara att de vill förstärka med fler loktåg på andra håll i landet i stället. Men vad jag förstått finns egentligen inget sådant behov.

Vid utfasning av 80-talsvagnar borde manövervagnarna litt AFM7 tillhöra de allra första som försvinner, då de är udda och rätt oflexibla, då de måste gå i ena änden av tåget. Hade SJ använt dem på rätt sätt, dvs som manövervagnar hade det varit en sak, men om de bara rullar som personvagnar så har de ju tappat sin funktion.

Angående kostnaden för att hålla kompetens på AFM7 så antar jag att det inte bara menas förare som kan framföra dessa, utan även underhåll med mera. Underhållsmässigt är de ju udda fordon. De borde vara dyrare att underhålla då de skiljer sig från samtliga andra fordon.

Jag misstänker att det inte bara är AFM7 vid det här laget som är utfasade. Troligen är det nog fler 80-talsvagnar som blivit övertaliga sedan ER1 satts i trafik.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är samtliga vagnar ombyggda för att fungera med manövervagnen. Typ andra koppel eller buffertar som klarar högre påfrestningar och hastighet. Har funderat över orsaken till att manövervagnen är kopplad närmast loket. Om det finns överskott av vagnar borde man kunna koppla loss vagnen och sätta in en annan vagn. Ser lite mystiskt ut med ett lok i varje ända och en manövervagn närmast ena loket.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Är samtliga vagnar ombyggda för att fungera med manövervagnen. Typ andra koppel eller buffertar som klarar högre påfrestningar och hastighet. Har funderat över orsaken till att manövervagnen är kopplad närmast loket. Om det finns överskott av vagnar borde man kunna koppla loss vagnen och sätta in en annan vagn. Ser lite mystiskt ut med ett lok i varje ända och en manövervagn närmast ena loket.
    Manövervagnar kräver inga andra koppel eller buffertar än andra lok och vagnar och alla andra vagnar som har UIC-kabel (vilket alla SJ:s vagnar har) kan gå tillsammans med manövervagnar.
    När manövervagnen går närmast lok, används den inte som manövervagn, utan egentligen som vilken vagn som helst. Men orsaken att den går, är troligen att man behöver en vagn med tjänstekupé, första klass eller båda delar.

Senast redigerat av Leif D den 2022-04-19 klockan 20:07:13.
    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fråga om manövervagnarna litt AFM7 – kortsiktig lösning?!

Hur står det till nu med manövervagnarna litt AFM7? Är de utfasade nu vid det här laget? Eller kör de fortfarande omkring med denna tillsammans med extra lok? Eftersom de inte längre tillåts användas till sitt rätta ändamål, dvs s om manövervagnar så blir ju dessa bara otroligt opraktiska.

Men jag har alltså inte sett dessa på länge, så är de borta ur trafik? Och kanske utrangerade?
    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det är väl med dessa, som med så många andra vagnar för loktåg, att de ställts undan, för kommande uppgifter, eller för skrotning. Vilket det kommer att bli lär ju tiden få utvisa.
    De är ju bra vagnar som kan användas som första klass och/eller som tjänstekupé. Särskilt opraktiska är de ju inte heller, det är du nog rätt ensam om att tycka.
    Att de inte används som manövervagnar, har ju att göra med att de är så få, så personalen får köra för sällan, vilket gör att personalen inte får bra rutin på den lite annorlunda hanteringen (gentemot Rc6U-lok). Jag går med flit inte in på skillnader i hantering, då det är länge sedan jag körde dessa själv.
    Men generellt är det svårt att upprätthålla en god kompetens för flera hundra förare om man bara har tre enheter att använda.
    Manövervagnar av typ AFM7 är ju populära i många länder. Men varför har det inte blivit så här hemma i lagomlandet Svedala? Vad jag förstår byggdes det bara tre stycken manövervagnar 1988 för att sättas in i SMS-tågen på linjen Stockholm - Uppsala. Var det här ett testförsök i fullskala för att se om det var en bra lösning för framtiden? Eller var det så 'oturligt' att X2000 låg så nära i tiden att loktåg därför var på utgång på de svenska spåren?

Jag tycker det verkar närmast oförklarligt kortsiktigt tänkt att man bygger tre manövervagnar AFM7 för att sedan bara mer halvhjärtat operera dem i några få omlopp. Man körde ju trots allt tågsätt med ett lok i var ände för att slippa rundgång och snabba upp driften vid ändstationerna. Var opinionen inom SJ så odelat för motorvagnståg vid den aktuella tiden och mot loktågen att man lade en vidare utveckling av konceptet med manövervagnar på is? Någon som vet hur diskussionerna gick bakom kulisserna?

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fråga om manövervagnarna litt AFM7 – kortsiktig lösning?!

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Manövervagnar av typ AFM7 är ju populära i många länder. Men varför har det inte blivit så här hemma i lagomlandet Svedala? Vad jag förstår byggdes det bara tre stycken manövervagnar 1988 för att sättas in i SMS-tågen på linjen Stockholm - Uppsala. Var det här ett testförsök i fullskala för att se om det var en bra lösning för framtiden? Eller var det så 'oturligt' att X2000 låg så nära i tiden att loktåg därför var på utgång på de svenska spåren?

Jag tycker det verkar närmast oförklarligt kortsiktigt tänkt att man bygger tre manövervagnar AFM7 för att sedan bara mer halvhjärtat operera dem i några få omlopp. Man körde ju trots allt tågsätt med ett lok i var ände för att slippa rundgång och snabba upp driften vid ändstationerna. Var opinionen inom SJ så odelat för motorvagnståg vid den aktuella tiden och mot loktågen att man lade en vidare utveckling av konceptet med manövervagnar på is? Någon som vet hur diskussionerna gick bakom kulisserna?
    Något jag läst är att ett ensamt Rc-lok kan vara för klent med hänsyn till kravet på acceleration. Krävdes två lok kunde man lika gärna ha ett i varje ände och då föll behovet av manövervagn. De dök i stället upp i korta tåg på sträckan Hässleholm-Helsingborg och lite varstans.

Håller med om det märkliga att manövervagn inte slog igenom hos SJ. Både DB och SNCF har ju satsat stort exempelvis. Kraftigare lok?

Om det i Sverige föll enbart på grund av alltför klena Rc-lok får någon annan svara på. Rimligt är naturligtvis svårigheten att upprätthålla kompetensen med endast tre fordon.

Skrivet utan moderatorhatt.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2022-04-20 klockan 01:16:12.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag håller helt med om att en vagn borde gå till museum. De är så speciella så minst en vagn är verkligen värd att spara för eftervärlden så den kan visas upp.
    Om man ska spara varenda udda fågel som rullat på järnvägen så kanske man inte kan spara tillräckligt med "vanliga" fordon för att kunna visa upp ett typiskt tåg från varje tidsperiod. Jag skulle tro att kapaciteten hos järnvägsmuseer och föreningar inte är alldeles obegränsad, och att om man sparar en AFM7 så sker det på bekostnad av något annat.

Ur en tidigare generation finns ju t.ex. inget Y3 finns bevarat, trots att de funnits i fler exemplar än AFM7. Jag har en känsla att rariteterna till en del tränger bort det mer typiska.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Angående kostnaden för att hålla kompetens på AFM7 så antar jag att det inte bara menas förare som kan framföra dessa, utan även underhåll med mera. Underhållsmässigt är de ju udda fordon. De borde vara dyrare att underhålla då de skiljer sig från samtliga andra fordon.
    Vad gäller underhållet så underhåller vagnreparatörer vagnen som vilken annan vagn som helst. "Lokdelen" underhålls av lokreparatörerna och det förebyggande underhållet är som på Rc-loken med tillsyn och olika nivåer av översyn, Ö1 till Ö3. Tillsyn och Ö1 kan göras med vagnen kvar i tåg.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

För några år sedan fanns ett förslag om att använda två av dem på Siljansbanan för en planerad trafikutökning.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Eje Larsson Visa inlägg
    För några år sedan fanns ett förslag om att använda två av dem på Siljansbanan för en planerad trafikutökning.
    Det bästa förslaget lär en chef kommit med som tyckte att man kunde sätta en AFM7 i var ände av tåget. De var ju mycket billigare än ett lok!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad skiljer en AFM7 i förarmiljö/hantering från en Rc6 eftersom det krävs utbildning? Ett lok i var ände är ju redan rutin. (Uppsala)

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Vad skiljer en AFM7 i förarmiljö/hantering från en Rc6 eftersom det krävs utbildning? Ett lok i var ände är ju redan rutin. (Uppsala)
    Några saker direkt ur minnet...
    Tågvärme för tåget (och i o med det även matning till manövervagnen) måste först slås till i det dragande Rc6U-lokets A-ände (oavsett vilken änade av loket som går kopplad till tåget).
    Dessutom är det viktigt att ATC stängs ner innan man starta upp hytten i manövervagnen.
    Orsaken är att om hytten startas på vagnens batterier, riskerar den dåliga spänningen att göra att ATC inte startar som det ska och man kan fastna i ett omöjligt läget. Säkert inte att det alltid blir så, men erfarenheter visar att detta är lämpligt.
    Bäst är alltså att starta upp loket först och se till att allt funkar där och tågvärmen är tillslagen i rätt hytt.
    Sen måste körningen ske med viss försiktighet så man inte får onödiga ryck i tåget, då detta blir mycket otrevligt för resenärerna.

Så långt ur minnet...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Några saker direkt ur minnet...
    Tågvärme för tåget (och i o med det även matning till manövervagnen) måste först slås till i det dragande Rc6U-lokets A-ände (oavsett vilken änade av loket som går kopplad till tåget).
    Dessutom är det viktigt att ATC stängs ner innan man starta upp hytten i manövervagnen.
    Orsaken är att om hytten startas på vagnens batterier, riskerar den dåliga spänningen att göra att ATC inte startar som det ska och man kan fastna i ett omöjligt läget. Säkert inte att det alltid blir så, men erfarenheter visar att detta är lämpligt.
    Bäst är alltså att starta upp loket först och se till att allt funkar där och tågvärmen är tillslagen i rätt hytt.
    Sen måste körningen ske med viss försiktighet så man inte får onödiga ryck i tåget, då detta blir mycket otrevligt för resenärerna.

Så långt ur minnet...
    Tillkommer att tåget bör vara ordentligt draget. Utomlands sägs också att när manövervagnen går först bör man ta det lugnt i växelkurvor (risk för urspårning om loket trycker på för hårt).

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Tillkommer att tåget bör vara ordentligt draget. Utomlands sägs också att när manövervagnen går först bör man ta det lugnt i växelkurvor (risk för urspårning om loket trycker på för hårt).
    Föraren undviker nog att accelerera när manövervagnen går genom växeln av ren självbevarelsedrift. Risken är nog mer relaterad till om acceleration påbörjas när tåget är halvvägs igenom, då finns ju även en mothållande massa som bidrar till att trycka vagnarna ur spår.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Föraren undviker nog att accelerera när manövervagnen går genom växeln av ren självbevarelsedrift. Risken är nog mer relaterad till om acceleration påbörjas när tåget är halvvägs igenom, då finns ju även en mothållande massa som bidrar till att trycka vagnarna ur spår.
    I Wien fanns den tendensen vid 6-axlig motorvagn och 4-axligt släp.
    När föraren var igenom kurvan drog denne på varvid släpet "hängde i luften". En inte så trevlig upplevelse om man satt längst bak i släpet.
    -Per

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

På Siljansbanan var det tänkt Rc+B7+AFM7. Detta för att kunna köra i motorvagnsomlopp och gå fram till Morastrand. Förslaget föll på att majoriteten i regionen plötsligt gjorde en helomvändning. Trots att jag jobbade där då vet jag inte varför.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Det bästa förslaget lär en chef kommit med som tyckte att man kunde sätta en AFM7 i var ände av tåget. De var ju mycket billigare än ett lok!
    I Tyskland är det ju annars rätt vanligt med manövervagn i bägge ändar och lok i mitten.
    I lågtrafik kan man lätt hänga av halva tåget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Du vet som vanligt bäst. Jag kan bara citera vad SBB säger och har erfarenhet av.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •