Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: 9-Euro-Ticket - Lokaltrafik i HELA Tyskland för 90:- i månaden under sommaren

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

9€biljett införs i Tyskland

Från 1 juni tom augusti införs en månadsbiljett för 9€/månad för all lokaltrafik i Tyskland.Denna biljett ska vara
    landstäckande(bundesweit).Detta beräknads kosta staten(Bund) 2,5 miljarder €.Man får nog därför räkna med
    rätt överfulla regionaltåg i sommar.att Denna åtgärd för att kompensera för de höga bränslepriserna och få folk att välja
    kollektivtrafik istället.Min källa är Drehscheibe on line.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

9-Euro-Ticket - Lokaltrafik i HELA Tyskland för 90:- i månaden under sommaren

Från min korrespondent i Berlin.....

"Här i Tyskland kommer en kampanj att starta 1. Juni med månadskort för 9 euro. Det innebär att man kan åka juni, juli och augusti för 9 euro i månaden. Och de kommer att gälla i hela Tyskland, det vill säga om man köper biljetten i Berlin är den också giltig i lokaltrafiken i till exempel München och Hamburg. Kampanjen finansieras av tyska staten. För oss som har månadskortet i abonnemang kommer det att endast bokas av 9 euro från kontot för dessa månader. De vill få bilisterna att sadla om till kollektivtrafiken på grund av klimatet."

Ab 1. Juni zu kaufen - Vorbereitungen auf 9-Euro-Ticket laufen in Berlin und Brandenburg

SJK-medlem Anders.o93s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: 9-Euro-Ticket - Lokaltrafik i HELA Tyskland för 90:- i månaden under sommaren

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: 9-Euro-Ticket - Lokaltrafik i HELA Tyskland för 90:- i månaden under sommaren

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Från min korrespondent i Berlin.....

"Här i Tyskland kommer en kampanj att starta 1. Juni med månadskort för 9 euro. Det innebär att man kan åka juni, juli och augusti för 9 euro i månaden. Och de kommer att gälla i hela Tyskland, det vill säga om man köper biljetten i Berlin är den också giltig i lokaltrafiken i till exempel München och Hamburg. Kampanjen finansieras av tyska staten. För oss som har månadskortet i abonnemang kommer det att endast bokas av 9 euro från kontot för dessa månader. De vill få bilisterna att sadla om till kollektivtrafiken på grund av klimatet."

Ab 1. Juni zu kaufen - Vorbereitungen auf 9-Euro-Ticket laufen in Berlin und Brandenburg
    Spännande biljett. Dock uppfattade jag det först som att den skulle gälla även i regionaltrafiken på så sätt att man skulle kunna åka runt i hela Tyskland under en månad för 9 €. Så verkar inte vara fallet, utan det handlar "bara" om lokaltrafik (ÖPNV). Men det är ju vackert så med tanke på att en dagsbiljett i Berlin (zon AB) kostar 8:80 € per dag.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2022-04-16 klockan 10:12:18.
    Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Spännande biljett. Dock uppfattade jag det först som att den skulle gälla även i regionaltrafiken på så sätt att man skulle kunna åka runt i hela Tyskland under en månad för 9 €. Så verkar inte vara fallet, utan det handlar "bara" om lokaltrafik (ÖPNV). Men det är ju vackert så med tanke på att en dagsbiljett i Berlin (zon AB) kostar 8:80 € per dag.
    Enligt originaltråden skall biljetten även gälla regionaltågen men även jag ställer mig tveksam till detta. Skall kolla upp med min korrespondent på plats.

Men kul idé - och med regionaltågsgiltighet skulle i en sådan biljett i Sverige gälla landet runt ( kanske med undantag Stockholm - Norrköping? )

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Enligt originaltråden skall biljetten även gälla regionaltågen men även jag ställer mig tveksam till detta. Skall kolla upp med min korrespondent på plats.

Men kul idé - och med regionaltågsgiltighet skulle i en sådan biljett i Sverige gälla landet runt ( kanske med undantag Stockholm - Norrköping? )
    Varför just den sträckan undantagen? Den trafikeras ju av Mälartåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Varför just den sträckan undantagen? Den trafikeras ju av Mälartåg.
    Fel av mig. Jag tänkte SJ Regional ...

Medlem
    nov 2019

ÖPNV inkluderar om jag inte minns fel så gott som all regionaltrafik med tåg.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    ÖPNV inkluderar om jag inte minns fel så gott som all regionaltrafik med tåg.
    Inhalt des 9-Euro-ÖPN-Tickets
    „9 für 90“
    3 Monate ÖPNV-Ticket für insgesamt 27 Euro = 9 Euro pro Monat
    bundesweite Zeitkarte für den gesamten ÖPNV inkl. aller Regionalzüge der Deutschen Bahn und privater Bahn-Unternehmen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=arskortguldsj;212090]Enligt originaltråden skall biljetten även gälla regionaltågen men även jag ställer mig tveksam till detta. Skall kolla upp med min korrespondent på plats.

Svar från min korrespondent i Berlin.

"Ja, det gäller även på regionaltågen. Men inte på fjärrtåg som ICE och IC. Och har man köpt Biljetten i till exempel Berlin kan man även utnyttja kollektivtrafiken i till exempel München och Köln. Det hela finansieras av tyska staten för att man vill få folk att åka kollektivt istället för bil. Biljetterna gäller endast för kalendermånaderna, det vill säga köper man den i mitten på juni så gäller den bara till den sista. För oss som har abonnemang dras endast 9 € från kontot under dessa månader. Och de som har betalat för ett helt år får differensen tillbaka."

Så det är bara att åk för 9 Euro i månaden - Vad väntar ni på?

Passagerare
    Medlem
    maj 2022

[QUOTE=arskortguldsj;212097]

Svar från min korrespondent i Berlin.

"Ja, det gäller även på regionaltågen. Men inte på fjärrtåg som ICE och IC. Och har man köpt Biljetten i till exempel Berlin kan man även utnyttja kollektivtrafiken i till exempel München och Köln. Det hela finansieras av tyska staten för att man vill få folk att åka kollektivt istället för bil. Biljetterna gäller endast för kalendermånaderna, det vill säga köper man den i mitten på juni så gäller den bara till den sista. För oss som har abonnemang dras endast 9 € från kontot under dessa månader. Och de som har betalat för ett helt år får differensen tillbaka."

Så det är bara att åk för 9 Euro i månaden - Vad väntar ni på?
    Gäller detta pris även för utsocknes eller bara för tyskar?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[QUOTE=tbiljetten;215552]

Bör gälla alla, säljs i automater, appar och över disk. Fick ett mail från VVW idag om erbjudandet.
    Gäller på RE och RB tåg, inte EC, IC och ICE tåg enligt mailet.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=tbiljetten;215552]

Gäller för alla eftersom det är ett federalt (statligt) erbjudande som betalas av tyska staten.
    Enligt EU-regler måste sådana erbjudanden omfatta alla EU-medborgare.
    Exempel fria tågresor för pensionärer i Ungern.
    En kommunal lokal taxa däremot kan gälla enbart för kommuninvånare , exempel nolltaxa i Tallinn eller vaporettin i Venedig.
    Med €9 biljetten ska man kunna ta sig genom hela Tyskland från Flensburg till Salzburg på en lååång dag.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Gäller för alla eftersom det är ett federalt (statligt) erbjudande som betalas av tyska staten.
    I praktiken kan du lika gärna vara malawisk medborgare eller från någon söderhavsö om du vill skaffa denna biljett. Bara du hostar upp dessa 90 kronor.

En kommunal lokal taxa däremot kan gälla enbart för kommuninvånare , exempel nolltaxa i Tallinn eller vaporettin i Venedig.
    Med €9 biljetten ska man kunna ta sig genom hela Tyskland från Flensburg till Salzburg på en lååång dag.
    Har en gång lyckats att ta mig från Salzburg till Travemünde med enbart sådana tåg. Det gick bara för att alla byten höll, vilket tyvärr inte är att räkna med i Tyskland. Flensburg känns ännu mer ambitiöst. Men jo, det går.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[QUOTE=Lennart Petersen;215554]
    Citat Ursprungligen postat av tbiljetten Visa inlägg
    Det är ju en månadsbiljett så det går ju att dela upp resan över flera dagar om man vill det.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Mattias C;215574]
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg

Det är ju en månadsbiljett så det går ju att dela upp resan över flera dagar om man vill det.
    Ja självklart kan man det, eller bara åka U-bahn i Berlin en dag eller...
    Men det var ett exempel på hur långt man faktiskt kommer på en resdag med Re-tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tyskt månadskort för 9 euro

Fr.o.m 1/6 kommer ett månadskort för all lokaltrafik i Tyskland att kosta 9 euro, eller 27 euro för tre månader. Gäller endast sommarmånaderna juni - augusti. Som jag förstår det kommer det att vara giltigt för lokala och regionala tåg i hela Tyskland. D.v.s. man kan använda det för regionaltåg i t.ex. Berlin såväl som spårvagn i Dresden eller tunnelbana i Hamburg. Kortet gäller ej för resor på tåg som ICE.

https://www.iamexpat.de/expat-info/g...-you-need-know

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tyskt månadskort för 9 euro

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

9 eurobiljetten lockar visst folk att storma Sylt:
    https://www.theguardian.com/world/20...st-chaos-party

Har varit på Sylt vid två tillfällen, en gång åkte jag lokaltåg och en gång med bil, färja från Rømø dit och AutoZug hem. Minns inte att det var så förfärligt dyrt där?

Men visst är det speciellt med en ö som har fast järnvägsförbindelse men inte väg.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    9 eurobiljetten lockar visst folk att storma Sylt:
    https://www.theguardian.com/world/20...st-chaos-party

Har varit på Sylt vid två tillfällen, en gång åkte jag lokaltåg och en gång med bil, färja från Rømø dit och AutoZug hem. Minns inte att det var så förfärligt dyrt där?
    Men visst är det speciellt med en ö som har fast järnvägsförbindelse men inte väg.
    Och det finns en ö till som bara kan nås med järnväg. En bit utanför Husum i nordvästra Tyskland
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nordstrandischmoor
    Det är dock ingen allmän trafik utan befolkningen har egna rälsfordon som de använder när de vill till fastlandet och man kör på sikt . Vill man åka banan får man väl bli vän med någon på ön.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •